06 / 05 / 2024

1990 yılında İstanbul'a tramvay gelecekmiş!

1990 yılında İstanbul'a tramvay gelecekmiş!

1990 yılında İstanbul 34 yıl sonra tramvaya kavuşacakmış. İETT tarafından hazırlanan tramvay projesi 1 yılda tamamlanacakmış. Aksaray ile Sirkeci arasında çalışacak tramvay hattı 4 kilometre uzunluğunda olacakmış.



1990 yılında İstanbul a tramvay gelecekmiş!


34 yıl sonra İstanbul caddelerine Tramvay geliyor


İETT projesine göre, Yenikapı-Aksaray-Sirkeci hattında tramvay çalıştırılması için Adapazarı vagon Fabrikası harekete geçti. Hat Yenikapı deniz otobüsleri ile bağlantılı olacak. Tramvay devreye girince Sirkeci ve Eminönü'ne otobüs giremeyecek. Bir vagon 180 kişi taşıyacak. Tramvay saatte 60-80 kilometre hız yapabilecek.


Ferit FARSAKOĞLU


   İSTANBULLULAR tam 34 yıl sonra yeniden tramvaya kavuşuyor. İETT Genel Müdürü Prof. Vural Akarçay, Yenikapı-Aksaray-Sirkeci hattında tramvay 


1990 yılında İstanbul a tramvay gelecekmiş!


çalıştırmak için Adapazarı Vagon Fabrikası'yla çalışmaya başladıklarını açıkladı. Tramvayların Yenikapı'daki deniz otobüsleri ve güzergahı tamamlandıktan sonra hızla tramvaylarla koordineli şekilde çalışacakları bildirildi.

   İstanbul'a yıllarca hizmet veren tramvaylar 1961 yılında Avrupa Yakası'nda, 1966 yılında da Anadolu Yakası'ndan kaldırıldı. Bir kısmı Taşıtlar Müzesi'ne konulan tramvayları İstanbullular, 1985 yılına kadar seyrettiler. 1985 yılında Taşıtlar Müzesi'nin kapatılmasıyla tramvay iyice tarihe karıştı.

   İETT Genel Müdürü Prof. Vural Akarçay, İstanbul'un trafik karmaşasından kurtulması için tramvayları yeniden hizmete sokmak için kolları sıvadıklarını açıkladı. İlk etapta 10 tramvay Aksaray-Sirkeci hattında çalıştırılacak. Buna daha sonra Yenikapı istasyonu da eklenecek. Tümüyle yerli üretim olarak gerçekleştirilecek tramvayları, Adapazarı Vagon Fabrikası yapacak. Hemzemin olarak hizmet verecek tramvaylar için ayrıca bir platform yapılmayacak. Prof. Akarçay, gereksinimden fazla getirilen hızlı tramvay vagonlarının içinde bu amaçla kullanılmasının mümkün olmadığını söyledi. Projenin 1 yıl içinde tamamlanması öngörülüyor.

   Tramvayın Sirkeci'ye inmesiyle birlikte, Eminönü'ndeki otobüs duraklarının da kaldırılmasının planlandığı belirtildi. Böylece Sirkeci-Aksaray hattında hiçbir belediye otobüsü sefer yapmayacak. Hattın uzunluğu 4 kilometre olacak. Vagon tipi konusunda araştırmalarının belirli bir aşamaya geldiğini söyleyen Prof. Akarçay şöyle konuştu:

   ''Bir tramvay vagonu toplam 180 kişi taşıyabilecek. Vagon tipine göre oturma yerleri 50-65 kişi arasında değişebilecek. Saatte 60-80 kilometre hız yapabilecek. Hemzemin olduğu için yolcu iniş-çıkışı çok kolay olacak, hatta sakat arabaları bile rahatlıkla binebilecek. Şu anda yapılan tercihli yollar ilerde tramvay yoluna dönüştürülecek.''

   Prof. Akarçay, bir makinistin kullanacağı tramvayın, mazot derdinden kurtulmak için de seçildiğini söyledi. Elektrikle çalışacak olan tramvayların hava kirliliği yaratmaması da ayrıca bir tercih nedeni olarak belirtildi. Bir vagonun maliyetinin 2.5 milyar lira, yol ve diğer giderlerin ise toplam 12 milyar lira tutacağı açıklandı.

   İlk etapta hazırlanan güzergaha göre, Kapalıçarşı ile Sultanahmet arasına tramvaydan başka bir araç girmesi yasaklanıyor. Laleli'nden Kapalıçarşı'ya kadar olan kısımda ise yolun sağ ve sol tarafları araçlara, ortası tramvaya ayrıldı.

   İETT Genel Müdürü Prof. Vural Akarçay, Taksim-Tünel arasındaki tramvayların ise Eylül ayında hizmete gireceğini belirtti. Bu hatta daha önce seferden kaldırılan tarihi tramvayların çalıştırılacağını açıkladı.


(1990 yılında Reşat Altın 253.455 liraya satılıyormuş.)


Milliyet Gazetesi 19 Temmuz 1990



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com




Geri Dön