1996 yılında rantı yüksek olan bölgeler gökdelen alanı olarak seçiliyormuş!
1996 yılında İstanbul'un göğü delinmiş ve Şişli'de 11, Maslak'ta 6 gökdelenin yapımı sürüyormuş. Rantı çok yüksek olan bölgeler, Şişli - Maslak hattı, gökdelen alanı olarak seçiliyormuş.
İstanbul'un göğü delindi
Şişli'de 11, Maslak'ta altı gökdelenin yapımı sürüyor. Rantı yüksek olan bölgeler gökdelen alanı olarak seçiliyor. Şehir planlamacıları gökdelenlerin, şehri felç edeceğini söylüyor.
YILDIZ KISA
İSTANBUL - Dev alışveriş merkezlerine gökdelenler eklenmeye devam ediyor. Yapı Kredi Plaza, Sprint Giz ve Sabancı Center ile başlayan gökdelen modasına her geçen gün bir yenisi ekleniyor. Özellikle çok yüksek rantı olan bölgeler, gökdelen yapımı için seçiliyor. Şişli ve Maslak bu rantlı bölgeler arasında bulunuyor.
Şişli'de 11, Maslak'ta altı gökdelenin yapımı sürüyor.
İstanbul Mimarlar Odası yetkilileri gökdelenlerin, şehri felç edeceğini söylüyor ve ''Gökdelenler, şehrin su, kanalizasyon, altyapı, çevre ve ulaşım ağını çözümsüz bir hale getirecek'' diye konuşuyorlar.
Gökdelenlerin yapımı için çevre koşullarının da uygun olması gerekiyor. Şu anda neredeyse bitişik gökdelenler yapılıyor. Şişli - Maslak hattındaki gökdelenler arazinin tamamını kullanıyor. Gökdelen inşaatları kaldırımı işgal edip ana arterlere taşıyor. Son nazım planına göre gökdelenlerin yoldan en altı metre geride olması şartı var, ama bu uygulanmıyor.
Teknik ve estetik bakımdan yüksek binaların etraflarında uygun bir boşluk olması gerekiyor. Binanın yüksekliği kadar ön, arka ve yanda bahçe mesafesi bırakmak zorunluluğu var.
Cumhurbaşkanlığı Şehircilik Danışmanı, Mimar Behruz Çinici, altyapısı olmayan kentlerde gökdelenlerin hatalı yapıldığını söylerken, ''Neden yerlerde olmasın?'' dedi. Gökdelenlerin her alanda büyük tıkanıklıklara neden olduğunu ileri süren Çinici, gökyüzünün işgal edilmeye başlandığını, bunun yerine yeraltı mimarisini önerdiğini ifade etti.
Çinici, bugüne kadar yapılan yüksek yapıların sonuçlarını gördüklerini söylerken, ''Akmerkez'in durumu ortadadır, ulaşım tıkanıklığına, zaman israfına neden olmaktadır. Türkiye'de coğrafyaya saygısızlık ediliyor. Ben bu kentleri araba hurdalığına benzetiyorum'' dedi.
Şişli-Maslak hattının gökdelenleri
Kaç kule? Kaç kat? Kaç m2?
Sabancı ikizleri 2 38 107 bin m2
Yapı Kredi Plaza 3 24 87 bin m2
Maya 2 30 64 bin m2
Sprint Giz Plaza 1 24 30 bin m2
Tat Plaza 2 36 70 bin m2
Metro City 4 40 200 bin m2
Demirbank 1 22 16 bin m2
Koray Kule 1 35 40 bin m2
İş Bankası 3 50 230 bin m2
Polat 2 25 40 bin m2
Acarlar 1 28 30 bin m2
Alarko 1 24 30 bin m2
Inco/Beymen 1 22 30 bin m2
Nurol 1 30 64 bin m2
Bab Giz 1 38 40 bin m2
Radikal 5 Aralık 1996
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com