2023 yılında Türkiye’de AVM sayısı 475’i bulacak!
Kentsel dönüşüm ve yüksek kiralar nedeniyle bir dönem gözden düşen cadde mağazacılığı tekrar markaların radarına girmeye başladı.
Tüm Türkiye’yi kasıp kavuran kentsel dönüşüm ve yüksek kiralar nedeniyle bir dönem gözden düşen cadde mağazacılığı tekrar markaların birincil gündem maddesi. Kiraların yüzde 40-50 oranında gerilemesiyle perakendeciler, kaybettikleri lokasyonları yeniden kazanmak için caddelerde mağaza arayışa girdiler. Bazı markalar ilk kez caddelerde şansını denerken, köklü şirketler de caddelerde yer bulmak için fırsat kolluyor.
Ekonomist Dergisi'nde yer alan habere göre bu farkındalıkla son dönemde caddelerin yeni markalar için de fırsatlar sunduğunun altını çizen Medyafors Fuarcılık AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Özhan Erem, “2018’in caddelerde boşluk oranlarının azalacağı bir yıl olması bekleniyor. Bunun en büyük nedeni kiraların düşmesi. 2018’in son çeyreğinde gerçek anlamda pozitif bir toparlanma olacağı tahmin ediliyor. Asıl toparlanmanın ise 2019’da geliştirme projelerinin tamamlanmasıyla yaşanacağı öngörülüyor” dedi.
Alışveriş merkezlerinin ise alışveriş yapan vatandaşlarının farklı ihtiyaçlarını düşünerek özel olarak inşa edildiği için rağbet gördüğünü dile getiren Erem, “AVM’ler hem tüketicilerin işlerini kolaylaştırmada hem de satış mağazalarını dinamik tutmada bazı üstünlüklere sahiptir. AVM’ler iç mekandaki mağazaların birbirine yakınlığı nedeniyle, rakip olsalar bile kendi içlerinde bir sinerji oluşturmaktadır. Mağaza yakınlığı tüketiciler açısından da önemli avantajlar oluşturmaktadır. Bu avantajları dolayısıyla Türkiye’de tüketiciler alışveriş merkezlerine çabuk adapte olmuşlardır. AVM’lerde tüketicilerin daha fazla zaman harcaması, ihtiyaçlarının neredeyse tamamının karşılanması hedeflenmektedir. AVM projesi tasarlama, yer seçimi, finanse etme, geliştirme, imar planı yapma, işletme ve kiralama bilgisinin gelişmesine koşut olarak AVM sayısının ivme kazandığı kaydediliyor. Yapılan araştırmalardaki verilerde bunu destekler nitelikte. 2007 yılında Türkiye genelinde aktif 145 AVM bulunuyordu. Aradan geçen süreçte 2016 yılı sonu itibariyle rakam 379'a ulaştı. Yani dokuz yıllık süreçte Türkiye'deki AVM sayısı yüzde 161 oranında arttı. Türkiye genelinde bu yıl itibariyle 385’in üzerinde seyreden aktif AVM sayısı planlanan projelerle bu rakam 2023'de 475'i bulacak. Franchise veren markalar için AVM ve cadde mağazacılığını bütünün bir parçası ve şubeleşme de iki önemli aktör olarak görmek gerekiyor. Markalar bir yandan AVM’lerde konumlanarak pazar paylarını ve iş hacimlerini büyütürken, diğer yandan da marka bilinirliklerini arttırmak adına cadde lokasyonlarında yer almaktalar. Alışveriş merkezi ve cadde mağazacılığının sayısının artması, sosyalleşme ve dışarıda yeme içme kültürünün hızla gelişmesi, artan şehirleşmenin etkisiyle franchise pazarı önümüzdeki yıllarda da büyük bir hızla büyümesini sürdürecek” dedi.