21 / 12 / 2024

2023'e kadar raylı sistem 641 kilometre uzunluğunda olacak!

 2023'e kadar raylı sistem 641 kilometre uzunluğunda olacak!

2015 yılı raylı sistem hedefini 230 kilometre olarak açıklayan belediye, 2023’e kadar raylı sistem uzunluğunu 641 kilometreye çıkaracak



İstanbul Büyükşehir Belediyesi, vagonlarıyla birlikte 1.5 milyar dolara malolan 22 kilometrelik Kadıköy-Kartal Metrosu’nu açmak için gün sayıyor. 


İSTANBUL Büyükşehir Belediyesi, açılışını 17 Ağustos’ta Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın yapacağı, vagonlarıyla birlikte 1.5 milyar dolara malolan 22 kilometrelik Kadıköy-Kartal Metrosu için gün sayarken, mevcut ve inşaatı devam eden hatlarla birlikte 2015 yılı raylı sistem hedefini toplam 230 kilometre olarak açıkladı. 2023’de ise toplam 641 kilometre uzunluğunda raylı sistem hattına ulaşmak hedefleniyor.


2.6 milyon metro yolcusu


İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanı Kadir Topbaş döneminde metroya toplam 9 milyar 873 milyon lira yatırım yapıldı. Devam eden raylı sistem yatırım tutarı ise 741 milyon lira. 2004 yılında raylı sistem uzunluğu 45.1 kilometre, günlük yolcu kapasitesi 402 bin kişi iken, 2012 yılında raylı sistem uzunluğu 102.7 kilometreye ulaştı. Günlük yolcu kapasitesi de 1 milyon 347 bine çıktı. Devreye girecek Kadıköy-Kartal Metro Hattı’nın 1 milyon 288 bin günlük yolcu kapasitesiyle bu rakam 2 milyon 635 bine ulaşacak. Son 8 yılda metro uzunluğu 57.6 kilometre daha artış göstererek yüzde 128, günlük yolcu kapasitesi de 820 bin 607 kişi artış göstererek yüzde 225 oranında arttı.


En hızlı tünel çalışması


Açılışı yapılacak 22 kilometre uzunluğa sahip Kadıköy-Kartal Metrosu’nda 16 istasyon bulunuyor. Kartal’dan Pendik Kaynarca’ya kadar uzatılan hattın inşaatında, günde 150 metre kazı yapılarak, şehir içinde açılan dünyanın en hızlı tünel çalışması yapıldı. 15 istasyonda elektromekanik ve ince işlerine başlanan ve Kozyatağı-Kartal arasında ray döşemi işlemi tamamlanan hatta, günde 250 metre ray montajı yapıldı. Toplam uzunluğu 48 bin 572 metreyi bulacak olan hat için temin edilen vagon sayısı hattın Kaynarca’ya uzatılması sebebiyle 120’den 144’e çıkarıldı. 4’lü vagonlar bin 84, 8’li vagonlar ise 2 bin 168 yolcu kapasiteli. Hatta yüksek kapasiteli vagonlarla daha fazla yolcu taşıma imkânı sağlandı. Kadıköy-Kartal Metro hattı ile Marmaray, Yenikapı-Hacıosman ve Otogar-Bağcılar-İkitelli Hatları tamamlandığında, Kartal’dan metroya binen bir yolcu Kadıköy’e 29 dakikada, Üsküdar’a 35 dakikada, Yenikapı’ya 47 dakikada, Taksim’e 55 dakikada, Otogar’a 66 dakikada, Hacıosman’a 79 dakikada, Atatürk Havalimanı’na 79 dakikada, Olimpiyat Stadı’na 89 dakikada ulaşılabilecek.


72 kilometre TCDD’nin


İstanbul’da 174.7 kilometre olan mevcut raylı sistem hattının 102.7 kilometresi İBB raylı sistemlerine, 72 kilometresi ise TCDD Banliyö hatlarına ait. Büyükşehir, 50.45 kilometre raylı sistem hattının inşaatını sürdürüyor.  Marmaray  Projesi kapsamında inşaası devam eden 13.5 kilometre uzunluğundaki tüpgeçişle birlikte 63.5 kilometrelik TCDD banliyo hattı da 77 kilometreye çıkarak, Marmaray’a dönüşmüş olacak. İstanbul’daki diğer raylı sistem hatlarının uzunlukları şöyle: 

Uygulama projesi biten raylı sistem hattı uzunluğu 65.5 kilometre. 

Uygulama projesi devam eden raylı sistem hattı uzunluğu 23.9 kilometre.

Etüt ve plan aşamasındaki raylı sistem hattı uzunluğu 321.1 kilometre.

İhale süreci başlayan raylı sistem uzunluğu 66 km.


Yapım aşamasındaki raylı sistem hatları


İSTANBUL Büyükşehir Belediyesi Raylı Sistem Başkanlığı’nca yürütülen program çerçevesinde, 17 Ağustos Cuma günü sefere başlayacak olan Kadıköy-Kartal metrosunu, Kaynarca’ya kadar uzanacak olan 4.5 kilometrelik metro projesinin ihale hazırlıkları devam ediyor.


-  Otogar- Bağcılar (Kirazlı) Hafif Raylı Sistem: 5.8 uzunluğunda, yapım aşamasında. 

-  Bağcılar(Kirazlı) - İkitelli -Başakşehir Metrosu: 15.9 uzunluğunda, deneme seferleri yapılıyor. 

-  Şişhane-Yenikapı Metrosu (Haliç Köprü Geçişi) dahil: 3.5 kilometre uzunluğunda, yapım çalışmaları devam ediyor. 

-  Aksaray -Yenikapı Hafif Raylı Sistem: 0.7 kilometre uzunluğunda, yaşım aşamasında. 

-  Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy Metrosu: 20 kilometre uzunluğunda, yapım aşamasında. 

-  Kabataş-Mahmutbey Metrosu: 24.5 uzunluğunda, Yap-İşlet Devret Modeliyle yapılması için Yüksek Planlama Kurulu onayı bekleniyor. 


İstanbul’un raylı sistem haritası


2004 öncesi  45.1 kilometre


2004 öncesi biten toplam 45,1 kilometre uzunluğundaki raylı sistem hatları: 

·  Aksaray - Havaalanı Hafif Metrosu (20,3 km) Tünel - Taksim Nostaljik Tramvay (1,6 km), Kadıköy - Moda Nostaljik Tramvay ( 2,6km) Tünel - Karaköy Füniküleri (600 metre), Taksim - Maçka Teleferiği (300 metre), Eminönü - Zeytinburnu Tramvayı (11,2 km), Taksim- 4.Levent (8,5 km).


2004 sonrası  57.6 kilometre


2004 sonrası Kadir Topbaş döneminde biten, toplam 57,6 kilometrelik hat:

· Kabataş-Eminönü Tramvayı (2,9 km) Zeytinburnu-Güngören-Bağcılar Tramvayı (5,2 km), Taksim-Kabataş Füniküleri (640 metre), Eyüp-Piyerloti Teleferiği, (420 metre),  Edirnekapı - Topkapı Tramvayı (2,5 km), Edirnekapı-Sultançiftliği Tramvayı (12,8 km), 4. Levent -  Darüşşafaka (6,77 km) Darüşşafaka- Hacıosman (1,35 km) Sanayi -Seyrantepe (1,67), Taksim - Şişhane (1,65 km) Kadıköy-Kartal (21,7 km).


50 kilometrenin inşaatı sürüyor


Yapımı devam eden toplam 50,45 kilometre uzunluğundaki raylı sistem hattı:

· Otogar - Bağcılar (5,8 km), Bağcılar-Olimpiyat (15,9 km), Şişhane -Yenikapı (3,55 km), Yenikapı - Aksaray (700 metre), Kartal - Kaynarca (4,5), Üsküdar - Ümraniye (20 km).        


Planlanan raylı sistem hatları


Planlanan toplam 66 kilometre uzunluğundaki raylı sistem hatları şunlar:

·  Bakırköy İDO Sahili - Bağcılar(Kirazlı) Metro Hattı (9 km): Ulaştırma Bakanlığı’na devir aşamasında. Kabataş - Beşiktaş - Alibeyköy- Mahmutbey Metro Hattı (25 km). Bakırköy - Beylikdüzü Metro Hattı (25 km): Ulaştırma Bakanlığı’na devir aşamasında. Yenikapı - İncirli Metro Hattı (7 km).

Hürriyet


Geri Dön