23 / 12 / 2024

3. Havalimanı inşaatında son durum!

3. Havalimanı inşaatında son durum!

Yeni havalimanının inşaatında takvimin önünde gittiklerine dikkat çeken Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürü Serdar Hüseyin Yıldırım, havacılıkta gelişmiş ülkelerden projede yer almak için talep geldiğini söyledi




İstanbul'da yapımı hızla devam eden yeni havalimanında inşaat çalışmalarına paralel, hava trafik dizaynına yönelik faaliyetler de tüm hızıyla sürüyor. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Serdar Hüseyin Yıldırım, projeye ilk etapta inanmayanların bakış açısının, inşaatın çok hızlı bir şekilde ilerlemesiyle birlikte değiştiğini söyledi. DHMİ yıllık değerlendirme toplantısında gazetecilerin sorularını yanıtlayan Yıldırım, İstanbul'un yapımı devam eden yeni havalimanının 90 milyonluk terminal ve 2 pistten oluşan ilk etabının devreye girmesine çok acil ihtiyacı olduğunu belirterek, açılış tarihi olarak belirlenen 26 Şubat 2018'e yetiştirmek için hummalı bir çalışmanın devam ettiğini söyledi. Yıldırım "Şu ana kadar gecikme bir yana dursun az da olsa takvimin önünde gidiyoruz. Bunun en önemli sebebi hava şartlarının müsaade etmesi. Kasım ayında yağışsız günleri yakalayınca düşündüğümüzden daha ileri gidebildik. Beklenmeyen bir durum olmaz ise 2018'in ilk çeyreğinde 26 Şubat tarihinde ilk etabını yetiştireceğiz" dedi. 


TRAFİK DİZAYNI SÜRÜYOR 

Yeni havalimanının inşaat çalışmalarının yanı sıra, hava trafik dizaynına yönelik çalışmaların da yoğun şekilde devam ettiğini ifade eden Yıldırım "Sadece inşaat yapmakla havalimanı bitmiyor. Asıl önemli olan hava trafik dizaynını, uçakların inişkalkış prosedürlerini planlayıp, onunla ilgili seyrüsefer cihazlarını zamanında yerleştirip, testlerini yapıp uçuşa açmak. Bunları zamanında bitirmek için gerekli tedbirleri aldık" diye konuştu. 


YURTDIŞINDAN TALEP YAĞIYOR 

Yurtdışında katıldığı uluslararası toplantılarda yeni havalimanının gündeme geldiğini vurgulayan Yıldırım, Avrupa'daki bazı meslektaşlarının havalimanının kredi sözleşmesinin imzalandığı tarihe kadar projeye inanmaz şekilde yaklaştıklarını ifade etti. Sözleşme imzalanıp inşaatın da çok hızlı şekilde ilerlediğinin görülmesinden sonra bu yaklaşımın değiştiğini ifade eden Yıldırım, havacılıkla ilgili gelişmiş ülkelerden dünyanın en büyük havalimanının projesinde yer almak için talepler geldiğini söyledi. 


TAV'IN GELİR KAYBI KARŞILANACAK

Yeni havalimanının devreye girmesi ile işletme süresinden önce ticari uçuşlara kapanacak olan Atatürk Havalimanı'nın terminal işletmeci firmasın TAV'ın gelir kaybının karşılanacağının altını çizen Yıldırım, "Bu çok açık. Biz eğer taahhüt edilen süreden önce havalimanını kapatmak zorunda olursak onların gelir kaybını karşılamak durumundayız. Bunda bir ihtilaf yok" dedi.


SABİHA GÖKÇEN'E 2. PİST İHALESİ YOLDA

Sabiha Gökçen Havalimanı'na ikinci pist yapımının ilk etap çalışmasının karayolu, İSKİ ve doğal faz hatlarının deplasesi nedeniyle yavaş ilerlediğini ifade eden Yıldırım, "Hazırlık safhası biter bitmez pistin yapım ihalesine çıkacağız. Muhtemelen bu yıl içinde olacak. Pistin bitmesinin 2018 başından önce beklenmemesi lazım. Bu yüzden ilave talebe cevap verilmemesi yönünde bir anlayış oluştu" dedi.


GİRİŞLERDE X-RAY CİHAZI OLMAYACAK

Yeni havalimanında en son teknolojiyi kullanan sistemlerin kurulu olacağını vurgulayan Yıldırım, terminal girişlerinde yapılan ilk kontrol uygulamasının yeni havalimanında kaldırılacağını söyledi. İlk olarak  İzmir  Adnan Menderes Havalimanı iç hatlar terminalinde kaldırılan terminal girişlerindeki ilk güvenlik noktalarının  Ankara  Esenboğa, İzmir dış hatlar ve Antalya'da kaldırılması için yürütülen çalışmaların tamamlanmak üzere olduğunu ifade eden Yıldırım, "Yeni havalimanı için de bu karar alındı. Açıldığı zaman terminalin ilk giriş noktalarında x- ray arama taraması olmayacak" dedi.


DRONE'A KARŞI KARTAL İŞİ ZOR

Yıldırım, DHMİ ve TÜBİTAK tarafından geliştirilen kuş radarının yeni havalimanında da kullanılmasının planlandığını söyledi. Bu radarın izinsiz uçuruldukları için sivil uçuşları tehdit eden Drone'ları da tespit edebildiğinin altını çizen Yıldırım, "Drone'ların tespitinde şu anda en etkili olan Kartal kullanımı. Ama Kartal işi burada biraz zor. Bir canlı söz konusu olduğu zaman bunların bakıcıları, bakılacağı yerler ilave problem oluyor. Kartal söz konusu olunca İstanbul'da bu iş kolay değil" diye konuştu.



Sabah



Haber Star gazetesinde şu şekilde yer aldı;


DHMİ Genel Müdürü Serdar Hüseyin Yıldırım, Florya tesislerinde düzenlediği basın toplantısında, 1. Genel Havacılık Fuarı’nda şikayetler ve taleplere yönelik çıkarılan sonuç bildirgesi hakkında açıklamalarda bulundu. Fuarda önemli kararların alındığını ifade eden Yıldırım, konaklama ücretleri, fatura ödemeleri konusunda kolaylık sağlayan yeni düzenlemeleri devreye soktuklarını açıkladı.

 

 HAVACILIK FUARINDA ÖNEMLİ DÜZENLEMELER YAPILDI

 

 Fuarda en önemli taleplerin başında Trakya bölgesinde bulunan eğitim sahalarının sayısının artırılması olduğunu kaydeden Yıldırım konuşmasının devamında şu ifadelere yer verdi; “Eğitim sahalarının artırılması çok ciddi bir mesele. Şuanda 7 tane Trakya bölgesinde eğitim sahamız var. Bunun artırılmak istenmesi çok haklı bir talep. Bununla ilgili çalışmada bugün son bilgileri aldım. Bir hayli ilerledi. En az 4 yada 5 hava sahası ilave edeceğiz. 13’e çıkarmak için uğraşıyoruz. Yeni hava eğitim sahalarının buna eklenebileceğini kesin olarak söyleyebilirim. Eğitim sahalarıyla ilgili nerelerin talep edildiğini uçuş okullarımıza sorduk. Talepleri üzerinde çalışıyoruz”

 

 “TAKVİMDEN ÖNCE İLERLİYORUZ”

 

Yıldırım 3. Havalimanının bitiş tarihi hakkında da konuştu. Yapılmakta olan havalimanında en önemli bölümün 1A etabı olduğuna dikkat çeken Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürü Serdar Hüseyin Yıldırım, faaliyete girecek olan 90 milyon kişilik terminal ve 2 pistin İstanbul için acil ihtiyaç olduğunu kaydetti. Havalimanı inşaatında herhangi bir gecikmenin yaşanmayacağını belirten Yıldırım, “Ben geçen hafta oradaydım, çok sevinerek gördüm ki gecikme bir kenara dursun, takvimin önünde gidiyoruz. Az bir şey de olsa önünde gidiyoruz. Bunun bir sebebi de hava şartlarının bize müsaade etmiş olması. Bizim planlamamıza göre, beklenmeyen bir durum olmazsa 2018’in ilk çeyreğinde ve muhtemelen 26 Şubat tarihinde ilk 1A etabını yetiştireceğiz gibi görünüyor” şeklinde konuştu.

 

 “ÖNEMLİ OLAN İŞİN HAVACILIK TARAFINI DİZAYN ETMEK”

 

 Yapılmakta olan inşaatın işin kolay tarafı olduğuna dikkat çeken Serdar Hüseyin Yıldırım, asıl önemli olan konunun hava tarafının dizayn edilmesi olduğunu söyledi. DHMİ olarak bu konuda yoğun bir çalışma içinde olduklarını ifade eden Yıldırım konuşmasının devamında şu ifadelere yer verdi; “Asıl önemli olan hava tarafını, dizaynını, trafik dizaynını, prosedürlerini, iniş-kalkış prosedürlerini planlayıp, onunla ilgili bütün seyrü sefer cihazlarını zamanında yerleştirip, testlerini bitirip uçuşa açmak. Biz aslında bununla çok yoğun bir şekilde uğraşıyoruz şu an. Bu konuda da epey bir mesafe alındı. Tabi bunlar hiç gözükmüyor. Herkes baktığı zaman orada inşaatın ne kadar yapıldığına bakıyor. Biz hava tarafını zamanında bitirmek için gerekli tedbirleri aldık. Çalışmalar hızlı bir şekilde devam ediyor. 1B etabında bu söylediklerime sadece bir pist ilave ediliyor. 3. paralel pisti yapıyoruz daha sonra 2. Etap geliyor. Bu 2. Etapta doğu-batı istikametinde olacak pistimiz ile genel havacılık da dahil olmak üzere birçok ilave tesisi o etapta yapacağız. Zaten iki pistle açılan bir meydan sadece Atatürk Havalimanı’nın yükünü alacak. O yüzden buraya ekstra bir yük getirmek çok doğru olmayacaktır.”

 

HAVALİMANLARINDA GÜVENLİK ÖNEMLERİ DEĞİŞİYOR

 

Yıldırım ayrıca havalimanlarında değiştirilmeye hazırlanan güvenlik tedbirleri hakkında da önemli açıklamalarda bulundu. Terminale ilk girişte yapılan arama-tarama faaliyetinin güvenliğe çok fazla katkıda bulunmadığını düşündüklerini söyleyen Yıldırım havalimanı güvenliğinin en dıştaki nizamiye kapısından başlaması gerektiğini belirtti. Bu konuda birçok yerde iyileştirme yaptıklarını ifade eden Yıldırım, “3. Havalimanı için net bir şey söyleyebilirim, orada da bu karar alındı. İnşallah açıldığı zaman terminalden ilk giriş noktalarında arama olmayacak. O şekilde başlayacak. Terminalin kapısında bir X-RAY görmeyebilirsiniz ama terminalin içinde güvenlik çalışmaları çok çok daha artırılmış olacak.  Emniyet genel müdürlüğümüz özellikle köpek konusunda çok ciddi hamle yaptı. Bunu biz çok talep ediyorduk. Köpekler hızla devreye sokulacak. Çünkü bir köpeğin yaptığını hiçbir teknolojik alet yapamıyor. Çok ciddi bir mesefaden patlayıcı bileşenlerinin kokularını ayırt edebiliyor. Bunu yapabilecek bir alet yok. Giriş kapılarındaki birinci güvenlik aramasını kaldırmaya devam edeceğiz. Esenboğa, İzmir’in dış hatları ve Antalya’da başlayacak, diğer meydanlarımızda gerekli tedbirler alındıktan sonra devam edecek” dedi.

 

KUŞ RADARI YOĞUN İLGİ GÖRÜYOR

 

DHMİ’nin TÜBİTAK’la beraber çalıştığı ve çok ilgi gören kuş radar hakkında konuşan Yıldırım, radarın kuşların yanı sıra Drone'ları da tespit edebildiğini açıkladı. Radarın fazla ilgi görmesinin nedenini bu şekilde açıklayan Yıldırım konuşmasının devamında, “Kuşlarla ilgili olarak Atatürk Havalimanı’na kurulması son safhada. Öncelikle Atatürk’te bunu devreye alacağız. Yeni havalimanında da kullanılması planlanıyor. Daha sonra inşallah yaygınlaşması hatta yurtdışına ihracı da söz konusu. Bununla ilgili ticarileştirme çabaları da devam ediyor.  Şu an Drone ile mücadelede en etkili olan kartal kullanımı. Hollanda’da kullanılıyor. Kartal gidiyor Drone'nu havada yakalıyor indiriyor yere. Şu  anda en etkilisinin bu olduğu görülmüş. Çeşitli şeyler geliştiriliyor. Kartalı düşündük. Kırgızistan’dan getirip burada kullanabilir miyiz diye. Tabi zor. Kartal işi burada biraz zor. Kazakistan, Kırgızistan gibi dağlık bölgelerde kartal yetiştiriciliği çok yaygın. Bu konuda çok ustalar. Hayvanları çok güze yetiştiriyorlar ve avlanmada kullanabiliyorlar. Bu konuda yürüyen bir faaliyetimiz yok sadece fikirden ibaret” ifadelerine yer verdi.

 

SABİHA GÖKÇEN’DEKİ İKİNCİ PİSTİN DURUMU

 

Sabiha Gökçen’de yapılacak olan ikinci pist hakkındaki son durumu açıklayan Yıldırım çalışmaları devam ettiğini söyleyerek konuşmasında şu ifadelere yer verdi:

 

  “İkinci pist çalışması devam ediyor. Yavaş yürüdüğü doğru. İlk etap çalışmasında bir pist karayolunu aşmak zorunda kalıyor. Karayolunun bir tünel içerisinde pistin altına alınması söz konusu. Kurumlar arası bir çok yazışmalara ve koordinasyon sağlanması gerektiği için bu ilk safhada biraz yavaş ilerledi. İnşaat safhası biter bitmez pistin yapımı için ihaleye çıkacağız. Ama pistin bitmesi gerçekçi olarak bakarsak 2017 sonu 2018 başından evvel pek beklenmemesi lazım. Yani biz bu yazı da gelecek yazı da Sabiha Gökçen’de tek pistle geçmek zorunda kalacağız gibi gözüküyor.“

 

DOĞU'DAKİ HAVALİMANLARI 24 SAAT AÇIK

 

Serdar Hüseyin Yıldırım doğudaki havalimanları ve yapılmakta olan Çukurova Havalimanı hakkında da açıklamalarda bulundu. Yüksekova, Şırnak, Mardin ve Siirt’te bulunan havalimanlarını sürekli açık olduğunu söyleyen Yıldırım, uçuşların yapılmamasının havayolu şirketleriyle ilgisinin olduğunu kaydetti. Yıldırım,  çıkan bazı çatışmalarda Selahaddin Eyyubi Havalimanı’na birkaç kurşunun isabet ettiğini  ve herhangi bir kayba neden olmadığını açıkladı. Çukurova’da yap-işlet-devret modeli ile ihalesi yapılan ve sonradan sözleşmesi iptal olan Çukurova Havalimanı’nın Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın talimatı ile DHMİ tarafından yapıldığını ifade eden Yıldırım, “Orada kaybettiğimiz 6 aylık bir süre var. Orada havalimanı ciddi bir ihtiyaç haline geldi. Artık  Adana  Havalimanı ihtiyaca cevap vermiyor. Şehrin içinde kaldı ve büyüme ihtimali yok. Bölgeye yakın başka bir havalimanı da yok. Bu yüzden Çukurova’da bölgesel bir havalimanı çok büyük bir ihtiyaç. Sayın bakanımız, buranın kendi imkanlarımızla yapılmasının daha doğru ve daha hızlı olduğuna karar verdi. Bizde bu konuda bütçemizi revize etmek için gerekli kurumlara başvurduk. Bütçemizi yakında alacağız” dedi.

 

“DÜNYANIN EN BÜYÜK HAVALİMANINDA OLMAK İSTİYORLAR”

 

3. Havalimanı’na diğer ülkelerin bakışı hakkında da konuşan Serdar Hüseyin Yıldırım, 2015 yılının ilk yarısında 3. Havalimanı inşaatına inanılmaz olarak bakıldığını söyledi. Olur mu olmaz mı şeklinde bir algının meydana geldiğini ifade eden Yıldırım, “Kredi sözleşmesi imzalanıp bu iş için gerekli paranın bulunmasından sonra ve inşaatın yaz döneminde çok hızlı bir şekilde ilerlediği görüldükten sonra sorularını şekli değişti. Şimdi ne zaman açacaksınız, biz nasıl bu işin içinde olabiliriz , neresinden tutabiliriz şekline dönüştü. Bu konuda müthiş bir patlama olduğunu söyleyebilirim. Bütün ülkelerde, havacılıkta gelişmiş bütün ülkelerde bize talep var. Dünyanın en büyük havalimanını yapıyorsunuz biz de bir yerinde olalım diyorlar. Yani anladılar ki bu iş olacak. Rahatsızlık var mı derseniz tabi var bir ölçüde. Bu da rekabetin getirdiği bir durumdur yapacak bir şey yok. Özellikle kıta Avrupa'sındaki ana aktarma noktalarını ciddi bir  şekilde etkileyecek bu havalimanı” şeklinde konuştu.



Star




Bu haber Hürriyet Gazetesi'nde şöyle yer aldı:



Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Serdar Hüseyin Yıldırım, 3. havalimanı terminalinin ilk giriş noktalarında x-ray ve arama kapıları bulunmayacağını belirterek, "Giriş kapılarındaki güvenlik aramalarını kaldırmaya da devam edeceğiz. En yakın zamanda Esenboğa, İzmir Adnan Menderes Dış Hatlar ve Antalya olmak üzere kalkacak. Diğer meydanlarımızda da gerekli tedbirler alındıktan sonra devam edecek" dedi.


Yıldırım, DHMİ'nin Florya'daki tesislerinde, Atatürk Havalimanında görev yapan gazetecilerle yıllık genel değerlendirme toplantısında bir araya geldi.     


Burada konuşan Yıldırım, göreve başlamasının ardından yaptığı çalışmalardan bahsederek, havalimanlarında konaklama olarak 6 tona kadar sabit ücretlendirme politikası uyguladıklarını ancak yeni bir düzenlemeyle ton başına ücret almaya başladıklarını söyledi. Yeni ücret tarifesini 2016 itibariyle hayata geçirdiklerini belirten Yıldırım, bununla ilgili aylık periyotlar halinde ödeme uygulamasına geçildiğini ifade etti.     


Fırtınalı havalarda özellikle küçük uçakların zarar görmemesi için gerekli önlemleri aldıklarını belirten Yıldırım, bu anlamda genel havacılık uçuşları olan meydanların yarısından fazlasında önlemlerin tesis edildiğini ve diğer meydanlar içinde çalışmaların devam ettiğini kaydetti.   


Motorlu taşıtlar vergisindeki muafiyet ya da indirim uygulanması konusunda gelen talepleri kurum olarak gerekli mercilere ilettiklerini aktaran Yıldırım, ADS frekanslarının da tek bir frekans olmasına ilişkin çalışmalarının sürdüğünü dile getirdi.     


Ez az 4-5 yeni eğitim sahası açacaklarının müjdesini veren Yıldırım, "Bundan önce en fazla deniz seviyesinden bin 500 fitlik yüksekliğe kadar uçuş yapmalarına müsaade ediliyordu. Bu karayı da dikkate aldığımız zaman uçuş yapılabilecek sahayı oldukça daraltıyordu. Bunu da ilk etapta 2 bin fite çıkarma kararı aldık. O 500 fitlik ilave çok önemli" diye konuştu.     



Hürriyet



Bu haber Habertürk Gazetesi'nde şöyle yer aldı:


Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Serdar Hüseyin Yıldırım, 3. havalimanı terminalinin ilk giriş noktalarında x-ray ve arama kapıları bulunmayacağını belirtti.


Yıldırım, "Giriş kapılarındaki güvenlik aramalarını kaldırmaya da devam edeceğiz. En yakın zamanda Esenboğa, İzmir Adnan Menderes Dış Hatlar ve Antalya olmak üzere kalkacak. Diğer meydanlarımızda da gerekli tedbirler alındıktan sonra devam edecek" dedi.

Yıldırım, DHMİ'nin Florya'daki tesislerinde, Atatürk Havalimanında görev yapan gazetecilerle yıllık genel değerlendirme toplantısında bir araya geldi.



Habertürk




Geri Dön