3. Köprü'nün belediye izinleri henüz alınmış değil!
Üçüncü köprü tartışmaları aldı yürüdü, ama köprünün olmazsa olmazı olan belediye izinleri henüz alınmış değil
İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Kadir Topbaş, üçüncü köprü çalışmalarının henüz kendilerine teslim edilmediğini belirterek, "Süreç daha başlamadı" dedi.
Topbaş, Hyatt Regency Otel'de düzenlenen `Balkan Ülkeleri Kardeş Şehirler ve İşbirliği Forumu'nun açılışının ardından üçüncü köprü hazırlıklarına ilişkin soruları yanıtladı. Bir gazetecinin CHP İl Başkanı Gürsel Tekin'in üçüncü köprüyü korsan olarak nitelendirerek yargıya taşıyacağını açıkladığını hatırlatması üzerine Başkan Topbaş şöyle konuştu:
"Böyle bir süreci başlatabilirler. Bunu her alanda her konuda görüyoruz. İETT arazisi ve diğer kamu alanlarının satışında da gördük. Bütün yaptıkları iş bu. Sayın Bakan (Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım) açıkladı. Meclisimize daha gelmedi. Belediyeye daha teslim edilmedi. Süreç başlamadı. Ve maalesef `Yargıya götüreceğim' diyor. Bu talihsiz. Onların tarzı hüneri, yapılan işleri, çalışmaları yargıya götürmek. Tekin aynı zamanda Meclis üyesi. Üçüncü köprü Meclis'e geldiğinde gelip konuşması gerekir. Mecliste konuşmuyorlar, dışardan yargıya götürmeyi hüner edinmişler."
Topbaş, projenin makilik ve madenlerin bozduğu araziler üzerinden geçen bir güzergâhta olduğunu savunarak "Sonuçta İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi'nin takdirine sunulacak, tartışılacak, projenin 5 binlik ve binlik planları yapılacak. O planlardaki hassasiyetlerle daha doğru bir sonuç ortaya çıkacak" dedi.
Güzergâhtaki kaçak yapılaşmaya yönelik endişeleri hatırlatanları Topbaş `rahatlattı': "İnsanlar eğer başıboşluğu hüner edinmişlerse sistemde bir eksiklik, bir başıboşluk varsa ne yaparsanız yapın, köprü yapmazsanız da, kentin yeşil alanları veya doğal kaynakları baskıya ve istismara açıktır. Yönetimler plan kararlarını doğru uygular ve yasaları devreye sokarlarsa problem yaşanmaz."
Radikal
Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler
Onların çakılı tek kazıkları yok
Başbakan Erdoğan 3. köprüyü eleştirenlere sert çıktı
1. ve 2. köprünün artık ihtiyaca cevap veremediğini söyleyen Başbakan Recep Tayyip Erdoğan "Saatlerce trafikte bekleniyorsa bunun çözümünü bulmak bizim görevimiz" dedi
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, 3. köprüyle ilgili tartışmalara değinerek "1 ve 2. köprü artık ihtiyaca cevap vermiyor. Bunun çözümünü bulmak da bizlerin sorumluluğudur" dedi. Vakıf Haftası açılışı dolayısıyla TBMM'deki törende konuşan Erdoğan, 2010 yılı Vakıf Medeniyeti İstanbul olarak belirlenmesinin isabetli bir tercih olduğunu dile getirdi. İstanbul'un, 2010 Avrupa Kültür Başkenti olarak, dünyanın bir kez daha dikkatini çektiğini anımsatan Erdoğan, İstanbul'u modern bir dünya şehri yapmak için yoğun bir çaba sarf ederken İstanbul'un tarihi mirasını koruma gayretinde olduklarını söyledi.
İHTİYACA CEVAP VEREMİYOR
Kendileri bu gayret içinde olurken, bir kısmının Marmaray'a, bir kısmının tüp geçite karşı çıktığını belirten Erdoğan, 3. köprü tartışmalarına değinerek şunları söyledi: Bir kısmı da 1. köprüye karşı çıktıkları gibi şimdi de 3. köprüye karşı çıkıyor. Bu zihniyeti anlamak mümkün değil. Çünkü bunların, bu ülkede çakılı bir tek kazığı yok. 1 ve 2. köprüyle ilgili 250 bin araç düşünülürken, şimdi ihtiyaca cevap vermiyor. 3. köprü bu ihtiyaçtan doğdu. Saatlerce oralarda bekleniyorsa, bunun çıkış yollarını bulmak da bizlerin sorumluluğudur. Bunun için Marmaray dünyanın en derin raylı sistemi olarak, Boğaz'ın altından geçiyor, aynı şekilde onun biraz güneyinde çift tüp lastikli sistem yapılıyor. Şu anda ihalesi yapıldı.
İSTANBUL ÇOK GELİŞTİ
Öbür tarafta da 3. köprü... Bütün bunları Asya, Avrupa arasındaki bu bağı rahatlatalım diye bu adımları atıyoruz. Bugün İstanbul metro hatları, büyük ulaşım yatırımları, havaalanları, uluslararası organizasyonları, artan yeşil dokusu ve temiz havasıyla dünyada öne çıkarken, tarih ve kültür noktasında hiçbir şey kaybetmiyor. Bir yandan İstanbul'u, dünyanın önemli bir finans merkezi yapmanın mücadelesini verirken, diğer yandan her türlü tarihi eseri unutulmuş onlarca yadigarını da İstanbul'a yeniden kazandırıyoruz.
Bütün hünerleri yargıya gitmek
Büyükşehir Belediye Başkanı Topbaş, 3. köprüyü `korsan' olarak niteleyenlere cevap verdi: Meclis'te konuşmuyor, yargıya götürüyorlar. Bu ülkenin yapıcı eleştirilere ihtiyacı var
Hyatt Regancy Otel'de düzenlenen `Balkan Ülkeleri Kardeş Şehirler ve İşbirliği Forumu'nun açılışına katılan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, basın mensuplarının 3. köprüye ilişkin sorularını yanıtladı. Bir gazetecinin CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin'in 3. köprüyü `korsan' olarak nitelendirerek yargıya taşıyacağını hatırlatması üzerine Topbaş "Bütün hünerleri yapılan işleri yargıya götürmek. Sayın Bakan açıkladı. Meclisimize daha gelmedi. Belediyeye daha teslim edilmedi. Ve maalesef `yargıya götüreceğim' diyor. Onların tarzı bu" dedi.
CHP İstanbul İl Başkanı'nın 3. köprü Meclis'e geldiğinde konuşması gerektiğini belirten Topbaş "Mecliste konuşmuyorlar. Arzu ettiğimiz gerçek anlamda yapıcı bir ana muhalefetin olmasıdır'' dedi. 2005'den beri 3. köprü için 6 ayrı güzergah belirlendiğini ve bunlardan birinin seçildiğini söyleyen Topbaş "Bir öncekinde Tekin `güzergahı ben buldum' diye açıklama yaparak kendisini gündeme getirdi. Köprü güzergahının farklı yerde ortaya çıkması, kendisini şaşırttığı için `korsan köprü' ifadesini kullanmış olabilir. Bu ülkede gerçek iş yapanlarla, korsan yapanlar belli'' diye konuştu.
Bir İstanbul Bahçesi: İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti etkinlikleri kapsamında Osmanlı bahçe kültürünü konu alan tek proje olan `Bir İstanbul Bahçesi' kapılarını ücretsiz olarak ziyaretçilerine açtı. Büyükşehir Belediye Başkanı Topbaş'ın da açılışına katıldığı bahçede 500 kişilik amfi tiyatro da bulunuyor.
Star
Üçüncü köprüde süreç henüz başlamadı
İstanbul Büyükşehir Belediye Başını Kadir Topbaş "Sayın Bakan üçüncü köprü güzergahını açıkladı ama daha proje meclisimize teslim edilmedi. Süreç daha başlamadı. CHP'liler koordinatları nasıl hesapladı''' dedi.
Belediye Başkanı Kadir Topbaş, 3. köprü projesinin henüz bakanlıktan Büyükşehir Belediye Meclisi'ne gelmediğini, ne zaman geleceğini de bilmediğini açıkladı. Topbaş dün "Balkan Ülkeleri Kardeş Şehirler ve İşbirliği Forumu"nda basın mensuplarının CHP İstanbul İl Başkam Gürsel Tekin'in 3. köprüyü "korsan" olarak niteleyerek yargıya taşıyacağım açıkladığını hatırlatması üzerine Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tarafından açıklanan 3. köprü çalışmalarının henüz belediyeye teslim edilmediğini belirterek şunları söyledi:
"Bütün hünerleri yapılan işleri ve çalışmaları yargıya götürmek. Ve bunda ne kadar mahir olduklarını biliyoruz. Böyle bir süreci başlatabilirler. Bunu her alanda her konuda görüyoruz. İETT arazisi ve diğer kamu alanlarının satışında da gördük. Bütün yaptıkları iş bu. Sayın Bakan açıkladı. Meclisimize daha gelmedi. Belediyeye daha teslim edilmedi. Süreç başlamadı. Ve maalesef 'yargıya götüreceğim' diyor. Bu talihsiz. Onların tarzı hüneri, yapılan işleri, çalışmaları yargıya götürmek."
1. köprüye de karşı çıktılar
Başkan Topbaş, daha önce Tinci köprüye karşı çıkanlar olduğunu, 3'üncü köprüye karşı çıkanların da kayda gireceğini belirterek, bir tarafta işi yapanlar, başaranlar, kente katkıları olanların bulunduğunu, diğer tarafta da karşı duranların yer aldığını söyledi. Gürsel Tekin'in koordinattan nasıl hesapladığını merak ettiğini de dile getiren Topbaş, "Hemen ertesi günü gidip nasıl bulabildi onu da merak ediyorum. Koordinat bilgisi ne kadar ileri onu da anlamakta güçlük çekiyorum" dedi.
Nüfus sadece doğumla yılda 150 bin artıyor
Yatırımları geleceğe göre öngörmek gerektiğini de belirten Topbaş şu açıklamayı yaptı: "Yılda 210 bin civarında doğum, buna karşılık 60 bin civarında ölüm gerçekleşiyor. Aradaki fark kadar artış ve kısmen de göç söz konusu. Arak göç eskisi kadar hızlı değil. Çünkü İstanbul pahalı. 2050'li yıllarda nüfusun 95-100 milyonlarda sayacağı ve geriye doğru düşeceği tahmin ediliyor. 14 milyon nüfusu ki, biz planlarda 16 milyon civarında öngörüyorduk. Yani şehirdeki günlük hareket 45-50 milyon civarında olacak. Böyle bir hareketliliği ulaşım akslarınızda öngörmemişseniz, şehirde kaos yaşanır. Bunlar kısa vadede çözülecek ulaşım aksları değil. Marmaray'a baktığınızda 2013 sonlarını konuşuyoruz. Aynı şekilde, 3. köprünün zamanlamasını doğru yapmalıyız. Çünkü bitirilmesi için ileriye doğru 5 yıllık bir zamanı konuşuyoruz."
Metroyu bakanlık yapmalı
Metronun bakanlıkça yapılması için Ulaştırma Bakam Binali Yıldırım'a ricada bulunduğunu belirten Başkan Topbaş "Bir çalışma yapılıyor. Başbakanımız da biliyor. Metronun ilgili bakanlıkça yapılması konusunda taleplerimiz oldu. Çünkü bu sistemleri, belediyenin bütçesi ve İstanbul'un cebinden yapmamız çok kolay değil. Ciddi maliyet ve geri dönüşü de o kadar kolay değil" dedi.
İstanbul 25 milyon olur
İstanbul Şehir Planlamacıları Odası eski başkanı Erhan Demirdizen de yeni köprünün İstanbul'un nüfusunu artıracağını söylüyor: "Yola yeni bağlantı eklemek demek yeni nüfus demek. Özellikle Beykoz'un üst taraflarında 2-B arazileri var. Buralar yeni Çavuşbaşı olarak karşımıza çıkacak. Yeni yerleşim merkezleri oluşacak. Denetim yapılmadığı için de kaçak yapılaşma artacak. 10 yıl içinde İstanbul'un nüfusu 25 milyona çıkar. TEM'in ve ikinci köprünün etkisini unutmayalım. Elimizde böyle bir örnek varken gelecekte başımıza gelecekleri tahmin etmek hiç de zor değil."
Karadeniz kıyısı binayla dolar
Şehir Planlamacısı Engin Erkin ise başka bir noktaya dikkat çekiyor: "İstanbul'un yapılaşması Marmara'ya paralel olarak planlandı. Şimdiyekadar yapılan planlamalar hep bu yönde oldu. Amaç ise Marmara Denizi'nden faydalanmaktı. Ancak bu köprü planlamanın kuzeye kaydırıldığını gösteriyor. Bu İstanbul'un planlamasında sistem değişikliğine gidildiğini gösteriyor. Bu değişiklik özellikle Karadeniz kıyısının yerleşime açılacağını ve yeni yerleşim bölgelerinin oluşturulacağını gösterir. Bu şartlar altında 3. köprü çözüm değil yeni sorunlar üretir."
Köprüyü yapan firmanın kara geçmesi çok zor
Anadolu yakasıyla Avrupa'yı birbirine bağlayacak üçüncü köprünün güzergahının belli olmasıyla yeni bir tartışma başladı: "Köprü fayda mı getirecek zarar mı?" özellikle inşaat mühendisleri ve şehir plancıları 3. köprüye karşı çıkıyor. Yeni köprünün açılmasıyla İstanbul'un nüfusunun 25 milyona çıkacağını ve yeni kaçak ilçelerin oluşacağını iddia ediyorlar. Bu isimlerden biri de Boğaz Köprüsünün yapımında da çalışan ve ulaşım uzmanı Prof. Dr. Semih Tezcan.
Tezcan çok basit bir hesap ile 3. köprünün zarar getireceğini iddia ediyor: "3. köprünün özellikle ağır vasıta ve taşıma için yapılacağı söyleniyor. Bu köprü yap-işlet-devret modeliyle yapılacak. Maliyet ise 6 milyar dolar olarak hesaplanıyor. Yap-işlet-devret modellerinde basit bir formül vardır, 1'e 3 kuralı. Firma bu köprüyü yaptığında 3 kat hasılat hedefleyecek. Yani hedefi 18 milyar dolar. Şu anda iki köprünün otoyol bağlantıları ile yıllık hasılatı 490 milyon TL (330 milyon dolar). Bu noktada var olan trafik akışı ile 3. köprünün maliyetlerini çıkarması çok zor. Çünkü özellikle kamyon gibi ağır vasıta araçların bu köprüyü kullanması istenecek. Otomobil geçişi çok kullanılmayacak Yatırımı yapan firmanın maliyetleri çıkarması zor görünüyor."
Yatırımcı firma baskı yapar
Tezcan maliyetin sağlanması için bağlantı noktalarının artırılacağını iddia ediyor: "Yatırıma firmanın parasını çıkartabilmesi için 3. köprünün cazip hale getirilmesi gerekecek. Bunun için de köprünün ulaşılabilir olması lazım. İşte bu noktada firma bağlantı yollarının artırılmasını isteyecek. 6 olan bağlantısı noktası belki 16'ya çıkacak. Her bağlantı noktası ise yerleşim bölgesi demek. Kavşakların yanlarına hemen yeni yerleşim bölgeleri kurulacak. Böylece yeni köprü, diğer köprülerin yükünü hafifletmek yerine yeni müşterilerin geçtiği geçtiği köprü olacak"
Yılda 14 milyon büyük araç
Karayolları verilerine 2009'da köprülerden yaklaşık 14 milyon kamyon, kamyonet, minibüs ve otobüs geçti. Bu araçların 3. köprüye kaydırılarak İstanbul trafiğinin rahatlatılması hedefleniyor. 2010 rakamlarına göre büyük araçların köprü geçiş ücreti 5 TL ile 29 TL arasında değişir. Ortalama geçiş ücreti 17 TL yani ye 11.5 dolar... Bu 14 milyon büyük ara yeni köprüye kaydırıldığını varsaya bugünkü verilere göre 6 milyar dolarlık maliyet 37 yıl sonra karşılanabiliyor.
Öge Demirkan/Vatan