3.havalimanına dünya çapında ilgi var!
Tamamlandığında dünyanın en büyük havaalanlarından biri olacak 3.havalimanı için ihale takvimi işlemeye başladı. 3 Mayıs’ta ihale edilecek projeye dünya çapında kreditörler ilgi gösteriyor...
Arnavutköy-Göktürk-Çatalca yollarının birleştiği kavşakta hayat bulacak olan 3.havalimanı projesi için ihale takvimi işlemeye başladı. Tamamlandığında dünyanın en büyük havaalanları arasında yer alacak olan havalimanına sadece Türkiye'den değil dünya çapında kreditörlerden de ilgi var. İşte 3 bin 500 hektarlık alan üzerinde yükselecek olan dev projenin detayları...
120 milyon yolcu kapasiteli
İlk başta 100 milyon yolcu kapasiteli düşünülen havaalanı daha sonra Başbakan’ın talimatı ile 120 milyona çıkarıldı. 6 pistten oluşacak proje, terminal binası, aktarma istasyonu, pistler, tamir tesisleri ve hangarlar ile hava taşımacılık tesislerinin bulunduğu 5 önemli tesisten oluşacak.
Selimiye Camii’nden esinlenildi
Dış dokusu Edirne’deki Selimiye Camii’nin İslam-Osmanlı motifinden esinlenerek yapılacak olan havaalanının 3.köprü ile aynı sürede tamamlanması planlanıyor.
Uzaydan görülebilecek
350 m x 1500 m'lik bir kullanım alanıyla asmakatı da olan 6 katlı bir binadan oluşacak havalimanı, 3. Köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu ile entegre olacak. Yapımında 100 bin kişilik istihdam oluşturacak havalimanı, ayırt edici şekli ile uzaydan görülebilecek.
Dünyanın en büyük havaalanlarından biri olacak
Yapımı tamamlandığında, alt-üst yapı, ulaşımı, yolcu ve yük kapasitesi ile birlikte dünyadaki en modern ve büyük havaalanlarından biri olacak olan projenin Atatürk Havaalanı’nın yükünü büyük ölçüde hafifleteceği öngörülüyor. 3. havalimanı açılınca bütün tarifeli seferler yeni limana yönlendirilecek. Buradan sadece özel jet, kargo ve chrater uçuşları yapılacak. Yani özel kullanıma açık bir şehir havaalanı olacak. Böylece Atatürk Havaalanı'nın yükü hafifleyecek.
Neden Tayakadın?
Arnavutköy sınırları içerisinde bulunan Tayakadın'da yapılması planlanan yeni havaalanının bu bölgede inşasında en önemli etken 3. köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu. Bölgedeki en önemli ulaşım kararı, 3. köprü ile bağlantılı olması düşünülen bağlantı yolu. Bu otoyol, proje alanının güneyinden geçiyor. Ayrıca proje alanı içerisinde, bu yol ile bağlantılı olması düşünülen bir otoyol kavşağı bulunuyor. Kuzey Marmara Otoyolu olarak adlandırılan bu yol, İstanbul'un batı sınırında bulunan Kınalı mevkiinde TEM Otoyolu kavşağında başlıyor. Kömür ocakları mevkiinden devam ederek İstanbul boğazını bir asma köprüyle geçiyor. Daha sonra Paşaköy Mevkii'nden geçerek, Gebze civarında İzmir otoyolu ayrımına ulaşıyor. Garipçe ve Poyrazköy, Boğaz çevresinde 3. köprünün ana bağlantı noktaları. Havalimanı maksimum bir milyon nüfuslu yeni bir öneri kentle çevrelenecek.
Devlete şimdiden 1 milyon 600 bin TL kazandırdı
3. Havalimanı projesinin 3 Mayıs'ta yapılacak olan ihalesi için şuana kadar 16 firma 100 bin TL ödeyip şartname aldı. Böylece dünyanın en büyük havalimanı ihalesi devlete şimdiden 1 milyon 600 bin TL kazandırmış oldu.
Komşular şaşkın ve tedirgi
3.havalimanın yapılacağı sınırların açıklanmasının ardından projeye komşu olan Akpınar, Yeniköy ve Tayakadın bütün dikkatleri üzerlerine çekmeyi başardı. Düne kadar hayvancılıkla uğraşarak kendi hallerinde bir yaşam süren köylüler, bu gelişmenin şaşkınlığını ve tedirginliğini yaşıyorlar. Bir yandan evlerini kaybetme korkusu yaşarken diğer taraftan da arazilerinin değerlenmesinin sevincini yaşıyorlar. Bölgede fiyatlar kısa sürede ciddi arttı, fakat arazi sahipleri ihale gerçekleşmeden satış düşünmüyorlar.
Yakın planda 3.havaalanı
•5 km x 7 km boyutunda toplam 3 bin 500 hektarlık alanda kurulacak
•Terminal binası yeşil bina olarak tasarlanıyor
•Elektrik ve ısıtma ihtiyaçları, havalimanının ürettiği çöplerin çoğu kullanılarak merkezi ısıtma ve güç üretim birimiyle karşılanacak
•Havalimanının 5 önemli tesisi bulunacak; terminal binası, pistler, aktarma istasyonu, tamir tesisleri ve hangarlar ile hava taşımacılık tesisleri
•Uçuş yolları direkt olarak önerilen kentin üzerinden uçmayı önleyecek şekilde konumlandırılacak
•Cam zarf kullanımı, terminal binasının ortasında maksimum gün ışığı girişi sağlayarak yapay aydınlatma ihtiyacını azaltacak
•Terminal binası elektrik kullanımını en aza indirgemek üzere maksimum derecede kullanan akıllı bina olacak
•Rüzgarın hızını asgariye indirecek bir aerodinamik şekilde tasarlanacak
•Dış dokunun tamamı elektrik kullanımının karşılanacağı, güneş kolektörü görevi yapacağı galvanik dokuyla kaplanacak
•Havalimanına ait jumbo-jetlerin iniş ve kalkışlarına uygun 3,5-4 km uzunluğunda Karadeniz'e paralel olan 4 pist ve Karadeniz'e dik uzanan 2 pist olmak üzere toplam 6 pist bulunacak
•Havalimanıyla bağlantılı 1.100 hektarlık ileri teknoloji endüstri ve ticaret alanı bulunacak
•350 m x 1.500 m'lik bir kullanım alanıyla asmakatı da olan 6 katlı bir bina, düşük seviyede varış ve ikinci bir seviye de havalanma seviyesi olmak üzere toplam 4 terminal, yetkililer ve yönetimin kullanımı için asmakat bulunacak
•Terminal, raylı sistem aracılığı ile Taksim'e bağlanacak. Bu raylı sistem, eski demir yolu hattının güzergâhından geçirilecek. Toplu taşıma aracılığıyla İstanbul'un tüm bölgelerinden ulaşım sağlanacak. Taksim'den havalimanına 15 dakikada ulaşılacak
•Uluslararası finans ve ticari işlemler için 'özel ekonomik bölge' kurulacak
•Büyük bir alışveriş tesisi, üst 3 katta 5 yıldızlı oteller, ticari ofis binaları, ticari fuar alanı bulunacak
•Yüksek hızlı tren, havalimanındaki aktarma istasyonunda sonlanacak. Buna ilaveten, aktarma istasyonunda Havaalanı metrosu, Boğaz'dan üçüncü geçişi sağlayan raylı sistem, HavaRay, kent merkeziyle bağlantıyı sağlayan otobüs hatları ve otopark bulunacak.