23 / 11 / 2024
fuzul

470 deprem toplanma alanının yarısı imara açıldı!

470 deprem toplanma alanının yarısı imara açıldı!

17 Ağustos felaketinden sonra İstanbul'da olası depreme karşı alınan tedbirlerden biri de felaket anında toplanılacak alanlardı. Afet toplanma alanı olarak belirlenen 470 yerin yarısı geçen süreçte imara açıldı.




Marmara depreminin ardından İstanbul'da 470 geçici iskân alanı belirlendi. 562 cadde ise '1.Derece Acil Ulaşım Yolu' yapıldı. Ancak, aradan geçen 15 yılda geçici iskân alanlarının yarıya yakını imara açılırken, olası bir depremde ulaşım yolu olarak planlanan pek çok güzergah da otopark oldu. 


Türkiye'nin 17 Ağustos 1999'da deprem gerçeğiyle yüzleşmesinin üzerinden tam 15 yıl geçti. Binlerce kişinin hayatını kaybetmesine bir o kadarının da evsiz kalmasına neden olan depremin ardından alınacak tedbirler için kamu ve halk adeta seferberlik ilan etti. Riskli yapılan çoğu yıkıldı, birçoğu da güçlendirildi. İstanbul Valiliği'nin oluşturduğu Afet Koordinasyon Kurulu, 1999-2003 yılları arasında İstanbul'da olası bir deprem durumu sonrasında afet toplanma alanı olarak 470 yer belirledi. Ancak bu 470 alanın yaklaşık yüzde 50'si yıllar içerisinde yapılaşma baskısına kurban gitti, bugün o 470 alandan geriye yalnızca 238'i kaldı. Fakat bu sayıyı veren valilik yetkilileri, bu alanların bilgilerini ise paylaşmıyor. 


Okullar, spor salonları var Yetkililere göre, geçici iskan alanlarının sayısının azalması çok önemli değil. Muhtemel İstanbul depreminden sonra açıkta kalabilecek vatandaşların çadır alanlarından ziyade nitelikli sıhhi şartları yerinde olan tesislerden faydalanacağını belirten yetkililer, olası bir afet sonrası güçlendirilmiş okullar, spor salonları ve kamu misafirhanelerinin kapılarının halka açılacağını söylüyor. 


Afet yolları otopark oldu 17 Ağustos depreminin ardından ortaya çıkan en önemli sıkıntılardan biri de enkaz ve hastanelere ulaşım oldu. Moloz yığınlarıyla kapanan yollar, emniyet şeridini işgal eden araçlar ve emniyet şeridine park edilip bırakılan otomobiller yardımları aksatmıştı. 


Bunun İstanbul'da yaşanmaması için kentteki 562 cadde 1. Derece Acil Ulaşım Yolu ilan edilmiş, ve bu caddelere park yasağı getirilmişti. İlk zamanlar sağlıklı işleyen süreç bugün oldukça farklı. Parklanma yasağı olan yollar adeta otoparka dönmüş durumda. 


Beşiktaş'taki Süleyman Seba Caddesi de bu caddelerden biri. Caddede 30'ar metre aralıklarla dizili bulunan '1. Derece Acil Ulaşım Yolu' tabelalarına rağmen araçlar sağlı sollu park halinde. Beşiktaş'taki Hüsrev Gerede Caddesi'nde de durum farklı değil. Hatta İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne ait İSPARK, caddede otopark işletmesi yapıyor. Yine Zeytinbuınu'nun en işlek caddesi olan 58. Bulvar Caddesi'nde de durum aynı. 


Yaralıları nasıl taşıyacağız? 


Bu durumu eleştiren şehir plancısı Mehmet Murat Çalık ise şunları söylüyor; "Parklanmanın yasak olduğu caddeler otoparkı andırıyor. 


2 şeritli yollar araçlarını park edenler yüzünden tek şerite düşmüş durumda. Olası senaryolarda 100 bin yaralının olacağı konuşuluyor. 100 bin yaralı hastanelere nasıl ulaştırılacak?" Dönüşen alanlardan bazı örnekler: Ali Sami Yen Stadyumu, Mecidiyeköy bölgesinde insanların toplanma yeri olarak belirlenmişti. Ancak şimdi bölgede konut projesi yükseliyor. 


Ortaköyliilerin 25 bin metrekarelik toplanma alınında da inşaat projesi sürüyor. Kadıköy Bostancı'da 180 çadır kapasiteli afet toplanma alanı olarak belirlenen yerde bir rezidans var. Kartal'da 441 çadırın kurulabileceği alanda ise AVM ve lüks konutlar yükselmiş durumdu. 


Büyükçekmece Gazetesi


Geri Dön