6 maddede İmar Kanunu Parselasyon Planlarının hazırlanması ve DOP değişiklikleri!
Avukat Kadir Kurtuluş ile Stajyer Avukat Elif Hamzaçebi "6 maddede İmar Kanunu Parselasyon Planlarının hazırlanması ve DOP değişiklikleri"ni kaleme aldı. İşte detaylar...
10 Temmuz 2019 Tarihli ve 30827 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun İle Medeni Kanun, Kat Mülkiyeti Kanunu, İmar Kanunu, Tapu Kanunu gibi kanunların yanında kamuoyunda Kentsel Dönüşüm Kanunu olarak bilinen 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunda da değişiklikler meydana geldi. Torba kanunu inceleme altına aldığımız yazı dizimizin başlangıcını Kat Mülkiyeti Kanunu ve Tapu Kanunu’nda yapılan değişikliklerle yapmış, Kentsel Dönüşüm Kanunu ve İmar Kanunu değişiklikleri ile devam ettirmiştik. Bu yazımızda ise İmar Kanunu’nda Parselasyon Planlarının Hazırlanması ve Düzenleme Ortaklık Payı (DOP) konularında yapılan, Madde 18 değişikliklerini inceleyeceğiz.
1. Düzenleme Ortaklık Payı oranı yüzde 40’tan 45’e çıkarıldı!
Belediyeler veya valiliklerce düzenlemeye tabi tutulan arazi ve arsaların dağıtımı sırasında bunların yüzölçümlerinden yeteri kadar saha, düzenleme alanındaki nüfusun kentsel faaliyetlerini sürdürebilmeleri için gerekli olan umumi hizmet alanlarının tesis edilmesi ve düzenleme dolayısıyla meydana gelen değer artışları karşılığında “düzenleme ortaklık payı” olarak düşülebilir. Değişiklikle, alınacak düzenleme ortaklık paylarının, düzenlemeye tabi tutulan arazi ve arsaların düzenlemeden önceki yüzölçümlerinin yüzde kırk beşini geçemeyeceği düzenlendi.
2. Düzenleme ortaklık payları kapsamı genişletildi!
Maddede yapılan değişiklikle düzenleme ortaklık paylarının kapsamı genişletildi ve düzenlemeye tabi tutulan yerler ile bölgenin ihtiyacı olan yol, meydan, park, otopark, çocuk bahçesi, yeşil saha, ibadet yeri ve karakol, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı öğretime yönelik eğitim tesis alanları, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık tesis alanları, pazar yeri, semt spor alanı, toplu taşıma istasyonları ve durakları, otoyol hariç erişme kontrolünün uygulandığı yol, su yolu, resmî kurum alanı, mezarlık alanı, belediye hizmet alanı, sosyal ve kültürel tesis alanı, özel tesis yapılmasına konu olmayan ağaçlandırılacak alan, rekreasyon alanı olarak ayrılan parseller ve mesire alanları gibi umumi hizmet alanlarından oluşacağı düzenlendi.
3. Umumi hizmet alanlarının tescili düzenlendi!
Ek fıkrayla, bölgenin ihtiyacına ayrılan alanlardan belediye hizmetleri ile ilgili olanlar bu amaçlarla kullanılmak kaydıyla ilgili belediyesi adına, diğer alanlar ise imar planındaki kullanım amacı doğrultusunda bu amacı gerçekleştirecek olan idareye tahsis edilmek üzere Hazine adına tescil edileceği düzenlendi.
4. DOP toplamının eksik kalması durumunda yapılan tamamlama yöntemine bir yöntem daha eklendi!
Düzenleme ortaklık paylarının toplamı, umumi hizmetler için yeniden ayrılması gereken yerlerin alanları toplamından az olduğu takdirde, eksik kalan miktar, belediye veya valilikçe kamulaştırma yoluyla tamamlanıyordu ancak yapılan değişiklikle, eksik kalan miktar öncelikle tescil harici alanlardan veya muvafakat alınmak kaydıyla; kamuya ait taşınmazlardan ya da Hazine mülkiyetindeki alanlardan karşılanmaya çalışılacak, bu yöntemlerle karşılanamaması hâlinde belediye veya valilikçe kamulaştırma yoluyla tamamlanacak.
5. Bir parselden birden fazla DOP kesintisi yapabilme şartı değişti!
Herhangi bir parselden bir defadan fazla düzenleme ortaklık payı alınmaması esastır. Ancak, değişiklikle, her türlü imar planı kararı ile yapılaşma koşulunda ve nüfusta artış olması hâlinde, artış olan parsellerden, uygulama sonucunda oluşan değerinin önceki değerinden az olmaması kaydıyla, ilk uygulamadaki düzenleme ortaklık payı oranını yüzde 45’e kadar tamamlamak üzere ilave düzenleme ortaklık payı kesintisi yapılabileceği düzenlendi.
6. İmar Kanunu Madde 18 değişikliğiyle madde metnine eklenen ek fıkralar:
1- Parselasyon planı yapılmadan ayrılarak veya birleştirilerek tescil edilen parsellerden, imar planında umumi hizmet alanlarına rastladığı için terk edilen veya bağışlanan alanların toplam parsel alanına oranı, yeni yapılacak parselasyon planındaki düzenleme ortaklık payı oranına tamamlayan farkı kadar düzenleme ortaklık payı alınabilir.
2-Belediye veya valiliğin; parselasyon planlarını, imar planlarının kesinleşme tarihinden itibaren beş yıl içinde yapması ve onaylaması esastır. Parselasyon planı yapmamaları sebebiyle doğacak her türlü kamulaştırma iş ve işlemlerinden belediyeler veya valilikler sorumludur.
3-Mevcut yapılar nedeniyle parsellerden düzenleme ortaklık payı alınamadığı hâllerde bu payın miktarı, düzenlemenin gerçekleştirilebilmesi için yapılacak kamulaştırmada kullanılmak üzere bedele dönüştürülebilir.
4-Bedel takdiri Kamulaştırma Kanununda belirtilen bedel tespiti esasları da gözetilerek Sermaye Piyasası Kanununa göre lisans almış gayrimenkul değerleme uzmanları veya ilgili idare takdir komisyonlarınca raporlandırılarak tespit edilir. Tespit edilen bedel tapu kütüğünün beyanlar hanesinde belirtilir ve bu bedelin tamamı ödeme tarihinde, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere bir önceki yıla ilişkin olarak Vergi Usul Kanununun uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında güncellenmek suretiyle ödenmedikçe devir yapılamaz, yapı ruhsatı verilemez. Bedelin tamamen ödenmesi hâlinde taşınmaz maliki ya da idarenin talebi üzerine terkin edilir.
5-Düzenleme sonucu taşınmaz maliklerine verilecek parseller; öncelikle düzenlemeye alınan taşınmazın bulunduğu yerden, mümkün olmuyor ise en yakınındaki eşdeğer alandan verilir.
6-Düzenleme alanında bulunan imar adalarında, asgari parsel büyüklüğünü karşılamak kaydıyla, imar uygulama alanında kalan hisseli arsa ve araziler; hisse sahiplerinin muvafakati hâlinde veya fiilî kullanım esasına göre müstakil hâle getirilebilir.
Av.Kadir Kurtuluş - Stj. Av. Elif Hamzaçebi