Eğitim

Ahmet Erol: Antalya'da yeni yat limanlarına ihtiyaç var

Ahmet Erol, Antalya'da deniz turizminin daha da geliştirilmesi ve Avrupa ile rekabet edebilmek için yeni yat limanlarına ihtiyaç olduğunu bildirdi

Deniz Ticaret Odası (DTO) Antalya Şube Başkanı Ahmet Erol, Antalya'da deniz turizminin daha da geliştirilmesi ve Avrupa ile rekabet edebilmek için yeni yat limanlarına ihtiyaç olduğunu bildirdi. DTO Antalya Şube Başkanı Ahmet Erol AA muhabirine yaptığı açıklamada, Antalya'daki Kaleiçi Yat Limanı, Çelebi Marina, Kemer ilçesinde Türkiz Marina, Finike ilçesinde Setur Marina, Kaş ilçesi ile Kalkan beldesinde bulunan yat limanlarının toplam bin 440 yat bağlama kapasitesine sahip olduğunu söyledi. Turizmde 'marka' olan Antalya'nın, deniz turizminde de Akdeniz ve Avrupa ülkelerindeki rakipleriyle rekabet edebilmesi ve Türk denizciliğinin geliştirilmesi için yeni yat limanları yapımına ihtiyaç olduğunu vurgulayan Erol, toplam bin 347 yat bağlama kapasitesine sahip Gazipaşa Yat Limanı'nın 1998'de, Alanya Yat Limanı'nın 1996'da, Kaş (Bucak) Yat Limanı'nın 1995 yılında ihale edildiğini ancak bu süre içinde tamamlanmadığını kaydetti. Alanya ve Kaş (Bucak) marinalarının yapımının, Yap-İşlet-Devret modeline göre sürdüğünü bildiren Erol, Gazipaşa Yat Limanı'nın inşaatına ise henüz başlanılmadığını anlattı. Erol, şöyle konuştu:

"Ülke kalkınmasında denizciliğin rolü çok büyük. Denizlerimize gerekli yatırımı yapmamız gerekir. Bugün Akdeniz çanağında 800 binden fazla yat dolaşmaktadır. Yatlarla gezenler de varlıklı insanlardır. Avrupa'da özellikle
Fransa ve İspanya, İtalya'da marinalar yetersiz geliyor. Avrupalı yatçılar son yıllarda Türkiye kıyılarını tercih etmeye başladı. Ülkemizde özellikle de Akdeniz ve Ege bölgesindeki marinalar artık ihtiyacı karşılayamıyor. Ülkemizdeki tüm marinaların kapasiteleri Doğuş Grubu'nun açmış olduğu yeni marinalarla birlikte 15 bine yaklaştı. Yeni marinalara ihtiyaç var. Turizmin başkenti Antalya'da yeni yat limanlarına ihtiyaç var."

KIYI MASTER ÇALIŞMALARI
Deniz sektöründe yeni bir yapılanma olması gerektiğini ifade eden Erol, Ulaştırma Bakanlığı'nın, bu amaçla Deniz Turizm Yapıları Kıyı Master Planı çalışması yaptığını, bunun da ülke denizciliği açısından önemli olduğunu
vurguladı. Bu çalışmaya göre, Kaş-Gazipaşa arasında 2010'da 2 bin 384, 2015'de 3 bin 315, 2020'de 4 bin 608, 2025 yılında 6 bin 407 ve 2030 yılında da 8 bin 907 kapasiteli yat limanı yapılması hedefleniyor.

Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı Demir Yolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı (DLHİ) Genel Müdürlüğü tarafından Yüksel AŞ ve Belda Limited Şirketi konsorsiyumu tarafından sürdürülen Deniz Turizmi Yapıları Kıyı Master Planı çalışmalarının iknci ara raporunda, Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle Doğuş grubunun Ege bölgesinde yaptığı iki yat limanının 95 milyon dolara mal olduğu vurgulandı. Akdeniz, Karadeniz ve Ege'de YİD modeliyle yapımı devam eden 9 marinanın 120 milyon dolar, YİD modeline göre yapılacak ve ihale aşamasında olan 10 marinanın da 230 milyon dolara mal olmasının beklendiği belirtildi.

ALANYA MARİNA MAYIS 2010'DA HİZMETE GİRECEK
Alanya Marina Denizcilik Turizm Ticaret AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Müfit Kaptanoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Alanya Marina'nın en geç 2010 yılı Mayıs ayı içerisinde tamamlanarak hizmete açılacağını söyledi.
Alanya Marina ihalesini, başkanı olduğu şirketin, 5 milyon 300 bin dolar muhammen bedelle aldığını ancak projedeki değişikliklerle inşaatın toplam maliyetinin 6 milyon doları bulacağını dile getiren Kaptanoğlu, marina
tamamlandığında, aynı anda denizde 287, karada 160 yatın konaklayabileceğini bildirdi. Marinanın açıldığı tarihten itibaren en geç üç yıl içerisinde yıllık ortalama yüzde 70 doluluk oranına ve yılda 1,5 milyon dolar kar elde etmeyi hedeflediklerini kaydeden Kaptanoğlu, marinada konaklayacak tekne sahipleri ve yolcuların, Alanya turizmine ve ekonomisine de önemli katkılar sağlayacağını söyledi.

Yüzme havuzu, yat kulübü, restoranlar, alışveriş merkezi, akaryakıt ünitesi, yüzer iskeleler, tenis kortu gibi ünitelerin yanı sıra kablosuz internet hizmeti verileceğini de anlatan Kaptanoğlu, "Alanya Marina, uluslararası
kriterlere uygun, Türkiye'deki marinalardan yüksek standarda sahip bir yer olacak" dedi. İnşaatı devam eden marinada, bugüne kadar 300'den fazla yatın konakladığına de değinen Kaptanoğlu, Alanya Marinası'nın, Doğu Akdeniz için çok önemli olduğunu ifade etti. Mersin ve Girne'deki marinalara ulaşmak için önemli bir ara durak yaratıldığını ifade eden Kaptanoğlu şöyle devam etti:

"Biz inanıyoruz ki Alanya Marinası'nın en büyük sorunu, kısa süre sonra kapasite yetersizliği olacak. Yat limanının genişletilmesi için şimdiden proje çalışmalarına başladık. Alanya Marinası, sadece Alanya'yı değil, tüm Doğu Akdeniz'i etkileyecek bir yatırım oldu. Alanya Marina, sadece yabancı yatçılar için değil, Alanya ve çevresinde yaşayan yerli yabancı çok sayıda yatçının da özlemle beklediği bir tesistir."

KAŞ BUCAK MARİNASI 2011 YILINDA HİZMETE GİRECEK
Antalya'nın Kaş ilçesine bağlı Bucak mevkisinde ihalesi iki yıl önce yapılan 450 yat kapasiteli marinanın yer teslimi geçtiğimiz aylarda yapılarak inşaatına başlandı. YİD modeline göre Mak-Yol şirketi tarafından inşaatı yapılan Kaş Bucak marina 2011 yılında işletmeye girecek. YİD modeline göre yapılan marina 25 yıl süre ile Mak-Yol şirketi tarafından işletilecek. Marinada 7 yüzer iskele ve bir dalgakıran bulunacak. Yat limanına mega yatlar da dahil olmak üzere her boyda tekne yanaşabilecek. Kruvaziyer gemiler için de elverişli su derinliği ve bağlama imkanlarına sahip olacak. Yat limanında 3 bin metrekarelik kapalı alanda sosyal donatı alanları da yer alacak. Hizmet binaları, yat kulübü, restoranlar, spor tesisleri, mağazalar ve yatçıların ihtiyaç duyacağı tüm hizmetler verilecek.

Deniz Turizmi Birliği Başkanı Ercan Güneştutar, marinalarda sezon boyunca doluluk oranının yüzde 90 ile yüzde 100
arasında gerçekleştiğini, bu doluluk oranlarının halen devam ettiğini bildirdi. Akdeniz'deki konumu dolayısıyla yat turizmi açısından önemli potansiyele sahip Türkiye'de marinaların sezonu yüzde 90 ile yüzde 100 arasında dolulukla
geçirdiği bildirildi. Sektör temsilcileri, marina sayısının arttırılmasıyla Türkiye'nin yat turizmindeki yüzde 5'lik payının, yüzde 10'a yükseltilebileceğini belirtti.
Deniz Turizmi Birliği Başkanı Ercan Güneştutar, AA muhabirine yaptığı açıklamada 2009 yılında yatçılık ve marinacılık sezonunun oldukça iyi geçtiğini ve her hangi bir sorun yaşanmadığını söyledi. Türkiye'deki marinaların şuanda doluluk oranlarının üst seviyelerde olduğuna işaret eden Güneştutar, "Marinalarda sezon boyunca doluluk oranı yüzde 90 ile yüzde 100 arasında gerçekleşti. Bu doluluk oranları halen devam ediyor. Yeni açılan marinalarda doluluk oranı biraz düşük ama onlar da kendilerini tanıtıyorlar. Önümüzdeki yıl onlar da büyük oranda doluluk yaşayacaklardır" dedi.

Aynı zamanda Marmaris Martı Marina'nın genel müdürlüğünü de yapan Ercan Güneştutar, Türkiye'de bulunan 35 marinanın 18 bin yat bağlama kapasitesine sahip olduğunu kaydederek, Türkiye'nin Akdeniz çanağındaki yat turizmi payının yüzde 5 olduğu bilgisini verdi. Türkiye'nin yat turizminde istenilen düzeyde söz sahibi olabilmesi için yapılacak yeni marinalarla bağlama kapasitesinin 50 bine çıkartılması gerektiğini ifade eden Güneştutar, böylece Türkiye'nin yüzde 5'lik payını yüzde 10'a yükseltebileceğini söyledi.
AA