29 / 12 / 2024

Ahmet Misbah Demircan: Beyoğlu’nun 3’te birini yenileyeceğiz!

Ahmet Misbah Demircan: Beyoğlu’nun 3’te birini yenileyeceğiz!

Ahmet Misbah Demircan, ilçedeki kentsel dönüş çalışmaları konusunda iddialı: 2014-2023 arasında İstanbul’un orta noktasında, Beyoğlu’nun 3’te birini yenilemiş olacağız. Bu dünyaya da kentsel dönüşümde örnek bir proje olacak...



Beyoğlu Belediye Başkanlığı’na tekrar aday olmaya hazırlanan Ahmet Misbah Demircan, ilçedeki kentsel dönüş çalışmaları konusunda iddialı: 2014-2023 arasında İstanbul’un orta noktasında, Beyoğlu’nun 3’te birini yenilemiş olacağız. Bu dünyaya da kentsel dönüşümde örnek bir proje olacak.


Ak Partili Beyoğlu Belediye Başkanı Ahmet Misbah Demircan, 30 Mart’ta yapılacak yerel seçimlerde tekrar aday olmaya hazırlanıyor. Beyoğlu’ndan aday adayı olan Demircan ‘Henüz yapacaklarım bitmedi’ diyor. Kendisiyle Kasımpaşa’daki Sosyal Pazar’da buluşmayı planladık. Ancak o gün yağan kar nedeniyle bu mümkün olmadı. Demircan’la önce makamında sohbet ettik, ‘Okmeydanı Projesi’nin maketini inceledik. Sonra İstiklal Caddesi’nde yürüdük. Esnafla sohbet edip kestane yedik, salep içtik. Demircan için sanırım belediye başkanlığının en zor yılı 2013 oldu. Gezi olayları, Beyoğlu’ndaki yaşam kadar onu da doğrudan etkiledi.


- Yeniden aday adayısınız. 10 yıldır belediye başkanısınız. 3 çocuk babasısınız. Beyoğlu da 4’üncü çocuk mu oldu?


Doğru. Hayatımın son 10 yılını, 36-46 yaş arasını burada geçirdim. İnsanın hayatındaki, kariyerindeki en güzel yıllar. Çocuklarım da bu süreçte çok büyüdü.



- Daha yapacaklarım var’ diyorsunuz. Nedir bunlar?


Ben belediye başkanı olmadan önce turizmle, ticaretle ilgileniyordum. Kasımpaşalıyım, burada doğdum. Seyahat acentamız da Taksim’deydi. Talimhane’de, Taksim’de, Balık Pazarı’nda turist rehberliği yaptım uzun süre. İnanın başka bir ilçeye gittiğimde başka bir ülkeye gitmiş gibi hissediyorum kendimi. Başlayıp bitirme noktasına geldiğimiz ve başlama kararı verdiğimiz, planların yapıldığı ama henüz başlamayan işler var. Okmeydanı projesi gibi.


- Kentsel Dönüşüm Projeleri içinde en önemli noktalardan biri Okmeydanı. Okmeydanı’nda da çok zorluklar oldu. Nasıl yol alacaksınız bundan sonra? Ve tümüyle gerçekleşebilecek mi dönüşüm?


Uzun sürdü ama sonuçta tapuları verdik. Neredeyse herkesle yüz yüze görüştüm. Oranın yol alması benim için çok önemli. Geçtiğimiz 10 yılda başlayan işlerin neticesini görmek benim için farklı bir tutku.



- Bu dönem aday gösterilirseniz en önemli projeniz hangisi olacak?


Okmeydanı. Kesinlikle orası.


- Okmeydanı Kentsel Dönüşüm Projeleri içinde bölge olarak en yoğun nüfusu kapsayan proje değil mi? Rantsal dönüşüm eleştirileri yükseliyor? İnsanlar oturdukları yeri bırakmak istemiyor. Okmeydanı nasıl dönüşecek?


75 bin kişiyi kapsıyor Okmeydanı Kentsel Dönüşümü. O bölgede farklı yapı var. Orası mağduriyetlerin yaşandığı bir yer. Türkiye’nin sanayileşme hamlesi Haliç’ten başlıyor. O dönemde yoğun göçle Okmeydanı’na yerleşim oluyor. Planlama ve yönlendiren bir akıl yok. Türkiye hızla zenginleşmek istiyor. Beyoğlu o dönemde Türkiye sanayileşmesine üs oluyor. Ama günümüzde 75 bin kişinin yaşadığı, yalnızca 2 okulu, parkı, hastanesi, üniversitesi, polikliniği olmayan bir yer. Vakıflara ait mülkiyet Milli Emlak’a gitti, tapuları vermek için planlama yapıldı, tek tek insanlar ikna edildi. Sonunda ‘tapularımızı alalım, geleceğimize bakalım’ dediler. Ama tam bu yapılırken medeniyet de gelmeli. Bundan 6 ay evvel toplantıda ‘tapu tamam ama dönüşüm nasıl olacak’ denilmeye başlandı. Anket yaptık. Çoğunluk ‘kentsel dönüşümü başlatın’ dedi. İnsanlar otoparklı evler, oyun alanları, yeşil istiyorlar. Depreme dayanıklı olması zaten eyvallah. Medeni dünyada ne varsa o isteniyor.


Hem ilahiyat hem siyaset bilimi okudu


Ahmet MisbahDemirban iki dönemdir Beyoğlu Belediye Başkanlığı yapıyor. Görevi Kadir Topbaş’tan devraldı. Babası Ali Rıza Demircan. Aile Rizeli. Ancak Ahmet MisbahDemircan Kasımpaşa’da büyümüş. Piyalepaşa’da okumuş. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi mezunu. Yüksek Lisansını da Marmara Üniversitesi’nin Siyasi Tarih ve Uluslararası İlişkiler Bölümü’nde yapmış. Tunus ve İngiltere’de dil eğitimi alan Demircan, turizm sektöründe çalıştıktan sonra AKP’nin kuruluşuyla siyasete atıldı. Arapça ve İngilizce bilen Demircan’ın eşi Ferda Hanım. Rana, Ayşe Zeynep ve Neva adlı üç çocuğu var. 



‘Süslemiyorum çünkü fakirlik var’


Demircan Beyoğlu’nda her gün yeni mekanlar açıldığını belirtirken “Beyoğlu her kesimden insanın eğlenebileceği bir yer. Ama ben yılbaşı süslemelerini Nişantaşı gibi yapmadım. Yapmam da. Çünkü bizim sınırlarımız içinde zor hayat yaşayanlar da var. Fakirlik de var” diyor.


Demircan, Beyoğlu belediye başkanlığına aday adayı olanlar arasında çok sayıda kadının bulunduğunu hatırlattığımızda ise şunları söylüyor: “Sanırım son 10 yılda iyi şeyler yaptık. Kadınlar için de cazip oldu. Eskiden uğramayacakları yerleri şimdi yönetmek istiyorlar.”


‘Tarlabaşı’nın yeni halini görenler ‘vay be’ diyecek’


- Okmeydanı projesi ne zaman tamamlanacak?


Etap etap gidecek. Tapuları verdik. Proje başladığında sözleşme yapacağız. 1.5 yıllık kira yardımını yapacağız. Kontratımız olacak. Okmeydanı’nda büyük bir maket hazırlanıyor. Vatandaş o makette kimin nereden hak sahibi olacağını görecek. Hangi apartmanda olacağını, hangi parka yakın oturacağını, dairesinde hangi malzemelerin kullanılacağını görecek. 2014-2023 arasında İstanbul’un orta noktasında, Beyoğlu’nun 3’te birini yenilemiş olacağız. Dünyaya da kentsel dönüşümde örnek bir proje olacak. Okmeydanı’nın gelecek sahipleri şimdiki sahipleri olacak.


- Okmeydanı’nda kentsel dönüşümle ilgili en büyük endişe bölgede yaşayanların orayı terk etmek zorunda kalıp kalmayacağıydı. Son noktada çok yoğun yapılaşmanın ve nüfusun olduğu yerde nasıl gerçekleşecek kentsel dönüşüm?


Okmeydanı’nda 100 bin kişi yaşayacak. 30 adada bir arada yaşayacak bu kişiler. 30 bin insanın çalışacağı iş imkanı da yaratıyoruz. 6 okul alanı ve üniversite var. Çocukların yürüme mesafesinde okullar var. Muhtemelen Fatih Sultan Mehmet Vakfı’nın üniversitesi gelecek. Biz Haliç’ten ana aks üzerinde rahatça yürünebilecek bir ortam yaratıyoruz. En sonuna da Seyir Terası yapacağız. Bir yandan burası Haliç Port’la da birleşecek. Haliç Port’a gelecek turistlerin gezeceği yeni bir cadde olacak. Kapalı AVM’lerden sıkılan insanların huzurla gezecekleri canlı bir cadde olacak. Vizyonumuz bu. Kökümdeki mahalle kültürü ve vizyonumdaki modern şehir yaşamı böyle olması gerektiğini söylüyor.


- Tarlabaşı nasıl bir yer olacak? Çivi çakılamayan binalar yıkıldı diyenler var. Tarlabaşı bittiğinde yüzde 52’si konut oluyor. Proje bitince değeri çok artacak. Kimler oturacak oralarda? 


Tarlabaşı’nda geçmişe saygılıyız. Bugünün ihtiyaçlarını da karşılayıp geleceği tasarlıyoruz. Evet değeri çok arttı, artacak da...


- 40 kat arttı demişsiniz...


Doğru. Tarlabaşı’nda insanlar yaşamalı. Terketmemeli insanlar buraları. Kuledibi’ndeki imalatçının sürdürülebilir bir gelecek tasarlaması mümkün mü? Binaları korurken günün ihtiyaçlarına karşılık verilmeli. Emek Sineması yaşıyor. Orası yaşatılarak korundu. Eski şartları müsait değildi. Bina eskiliği dışında günümüz ihtiyacına yanıt vermiyordu.


- Yenilenen yerler ticari amaçlı mı?


6 bini buldu. Yüzde 50’si konut, ofis. Geri kalanı ticarethane. Bugünkü Galata’yı biliyorsunuz. 10 yıl önce neredeydi Galata. İnanın Tarlabaşı proje bitince daha iyi bir yerde olacak. Tarlabaşı insanların rahatça gezdiği, yaşamın devam ettiği güzel bir yer olacak.


- Tarlabaşı’na zenginler mi gelecek?


Yerleşenler olur. Ama asıl olan oradaki insanlar zenginleşecek. Galata ve bölgesi bizim için numune. Şişhane’de iyi yere gitti. Tarlabaşı alt yapı da yenilendi. Kurgusu yapıldı. Orası vay be dedirtecek. Tarlabaşı bitince o bölgeyi tetikleyecek. Mahalleyi yaşatmak için insanı yaşatmak lazım. Aileyi yaşatmak lazım.


- Beyoğlu İstihdam Merkezi’ni açtınız. Kaç kişiye iş bulabildiniz?


Beyoğlu’nda yaşayanlara burada iş bulabilir miyiz? Bu düşünceyle başladı proje. Çok otel açılıyor, yeni iş yerleri açılıyor, restoranlar açılıyor. Buradaki istihdam öncelikle buradakilere iş vermeli. 1.5 yıldır 4 bin kişi bize iş için başvurdu. Hepsi işsiz değil işinden memnun olmayanlar da var. Son bir yılda 300 kişiye iş bulduk. neredeyse her gün biri işe yerleştirildi. Seneye bunu 2 katına çıkarmak istiyoruz.


‘Gezi öncesine hâlâ dönülmedi’


- Gezi olayları ve sonrasında Beyoğlu’ndaki işletmeler olumsuz etkilendi. Şimdi durum ne?


Hala Gezi öncesine dönülmedi. 150 Euro’ya oda satılıyordu, o fiyatlara geri dönülmedi.


- Geçenlerde bazı otellerin ‘Gezi Parkı’ manzaralı diye tanıtım yaptıklarını öğrendim. Gezi Parkı manzarası için de bölgedeki otelleri tercih edenler artmış olabilir mi?


Çok romantik bir yaklaşım.


- Taksim Meydanı’nın yeni hali sizce nasıl?


Son haline gelmedi. Yeni bir kaplama olacak üzerinde. Açılışı yapılacak. Beyoğlu canlı. Canlılıkta bir problem yok. Ama şu var. Müşteri ayağını keserse geriye dönüşü nazlı olur. Oteller için böyle bir şey söz konusu yok. Gezi olayları sonrasında Ramazan’dan sonra toparlanma oldu.


250 BİN


Beyoğlu denilince akla ilk Taksim ve Karaköy gelse de ilçenin sınırları buralardan ibaret değil. Kasımpaşa, Piyalepaşa, Okmeydanı, Tarlabaşı da ilçe sınırları içinde. 45 mahallede 250 bin kişinin yaşadığı Beyoğlu İstanbul’un en turistik ilçelerinden. İlçedeki otellerin yatak kapasitesi 30 bine yaklaştı.


‘Beyoğlu’ndaki renklilik asla kaybolmamalı’


- 250 bin nüfusu var Beyoğlu’nun. Gündüz nüfusu ne kadar?


Çalışanlarla ve ziyaretçilerle 1 milyonu bulur gündüz nüfusu.


- İstanbul’un en merkezi yeri Beyoğlu-Taksim ve İstiklal Caddesi. Turizmci kimliğiniz de var. Beyoğlu’na ne kadar turist geliyor?


İstanbul’a gelenlerin büyük çoğunluğu geliyor. Mevsimsel değişiklikler oluyor. 


- Beyoğlu’nda yeme-içme sektörü ve turizm sektöründeki rakamlar nedir?


Son 10 yılda yatak sayısı arttı. 6 bin yatak vardı, bugün 30 bine yaklaştı yatak sayısı. 80 bin kişiden 150 bin kişiye geldi sigortalı insan sayısı. Oteller önemli bir istihdam yaratıyor Beyoğlu için. Ayrıca yeme-içme sektörü de çok hareketlendi. 2 binin üzerinde işletme var.


- Beyoğlu turizm ve eğlencenin merkezi aynı zamanda. Rakamlarda bunun karşılığı nedir?


Beyoğlu eğlence merkezi. Bir dönem kaliteden yoksun bir eğlenceydi. Kültür merkezi olmalı. Tarihi öyle. Galeri sayıları arttı. Beyoğlu’nda 30 bin yatakta 30 bin turist ağırladığınızda o gün Beyoğlu’nda 25 milyon liraya yakın para harcanıyor. Otel ücretiyle birlikte söylüyorum bu rakamı. Günde 800 lira harcıyor turistler. Turist çekilince esnaf kan ağlar. 


- Beyoğlu’nun dokusunun korunabildiğini düşünüyor musunuz? Bunun için ne yapıyorsunuz?


Beyoğlu kozmopolit ama aynı zamanda her sosyal kesimden insanın da hatırası olan bir yer. Zengin, fakir, genç, yaşlı herkesin geldiği bir yer. Farklılıkların yaşandığı, herkesin birbirine sayı duyduğu bir yer. Beyoğlu’ndan bu renklilik kaybolmamalı. Şehirleri korurken binalar ve sokak genişlikleri dış dokuları ve yükseklikleri en önemli konu. Burada binaları günün ihtiyaçlarına uygun şekilde yenilemezseniz insanların ihtiyaçlarını karşılayamazsınız. İnsanlar gelmezler.


- Tarihi binaların korunmasını yeterince başarılı yaptınız mı sizce?


6 bine yakın binayı yeniledik. Dar sokaklarda 25 metrekarelik binalarda yaşamak 150 yıl önce ayrıcalıktı. Artık hayatımızda arabalar var. O yerler dar geldi. İnsanlar gidip Şişli’yi Maslak’ı kurdu. Şehir yaşamı değişiyor.




HIRDAVATÇILARIN YERİNİ DÜNYA MARKALARI ALIYOR



Bir dönem hırdavatçıların mesken tuttuğu Perşembepazarı ve Salıpazarı Beyoğlu’nun yükselen yıldızı oldu. Bölgede birbiri ardına oteller açılırken Karaköy sahil şeridi ile Bankalar Caddesi’nde metrekare birim fiyatı 7 bin 500 dolara yükseldi.


Beyoğlu’nda son yıllarda yaşanan büyük dönüşümden Perşembepazarı, Salıpazarı ve Karaköy de nasibini alıyor. Hırdavatçıların mesken tuttuğu Perşembepazarı, İstanbul’a turist getiren kurvaziyer gemilerinin yanaştığı Salıpazarı ve bir zamanlar Osmanlı’nın finans merkezi olan Karaköy, Beyoğlu’nun yeni cazibe merkezi haline gelmeye başladı.


Geçirdiği büyük dönüşümle turistlerin gözdesi haline gelen Beyoğlu’nda her biri en az yüz yıllık olan tarihi binalar birbiri ardına restore edilerek turizmin hizmetine sokuluyor. Galataport olarak bilinen Türkiye Denizcilik İşletmeleri’ne ait İstanbul Salıpazarı Liman Sahası’nın özelleştirilmesinin ardından yatırımcılar bölgeye akın etmeye başladı. Yıllık 10 milyon turist ağırlayan İstanbul’da artan yatak kapasitesini karşılamak için tramvay yolu üzerinde ve sahil tarafında birçok otel açılıyor.


Bir zamanlar depoydu


Bir zamanlar avizeci ve marangozların depo olarak kullandığı terk edilmiş binalar, astronomik fiyatlarla alıcı buluyor. Bölgede metrekaresi bin dolardan aşağı yer bulmanın mümkün olmadığını ifade eden gayrimenkul uzmanları, Karaköy-Salıpazarı arasındaki sahil şeridinde ve Bankalar Caddesi’nde metrekare fiyatlarının 7 bin 500 dolara kadar çıktığını belirtiyor.


Salıpazarı-Karaköy’de sadece otel yatırımcısı değil, markalı kuyumcular, halı ve hediyelik eşya satıcıları da yer arıyor. Önemli moda firmalarının bölgede yer aradığını ifade eden gayrimenkul danışmanları, artık markalı restoranların da semte girdiğini belirtiyor.


Artış devam edecek


Hız kazanan turizm yatırımları ve gelişmelerin, bölgedeki metrekare fiyatlarını daha da artırması bekleniyor. Gayrimenkul uzmanları, kısa bir süre içinde Karaköy ve Salıpazarı arasında metrekare fiyatlarının yüzde 100 oranında artacağını tahmin ediyor.


Karaköy-Azapkapı arasında Perşembe Pazarı Caddesi ile Şişhane’ye çıkan Emekyemez Yolcuzade İskender Caddsii de büyük bir değişim geçiriyor. Caddede ve çevresindeki bütün sokaklarda otel, pansiyon ve restoran gibi turistik yatırımlar yapılıyor. Şişhane-Yenikapı arasındaki metro inşaatının bitmesi de bölgedeki yatırımlara hız kazandırdı. Azapkapı’dan Şişhane’ye doğru çıkan ve binaların giriş katlarında avize dükkanlarının, üst katlarında ise avize imalathanelerinin yer aldığı Emekyemez Yolcuzade İskender Caddesi üzerindeki binalar da yavaş yavaş otele dönüşüyor.


’Rotası belli olmayan gemiye hiç bir rüzgar yardım etmez’


Beyoğlu Belediye Başkanı Ahmet Misbah Demircan Karaköy’deki dönüşümü anlatırken ‘rotası belli olmayan gemiye hiçbir rüzgarın yardım etmeyeceğini’ söylüyor: “Beyoğlu’nun rotasını 10 yıl önce ‘turizm, kültür ve sanat’ olarak belirledik. Talimhane, Taksim, Galata ve çevresinde büyük otel yatırımları yapıldı. Şimdi Karaköy, Perşembepazarı ve Salıpazarı’nda da bir hareketlilik var. Marmaray’ın da katkısıyla bu bölgelerin önümüzdeki dönemde çok değer kazanacağını öngörüyoruz.”


Elif Ergu/ Vatan Gazetesi 


Geri Dön