Akıllı ev teknolojileri yaygınlaşacak!
Akıllı ev teknolojileri ve mobilite önümüzdeki dönemde çok konuşulacak. Nesnelerin interneti kavramı daha fazla hayatımıza girecek.
Yeni konutların satılmasıyla, elektonik sektörüde haretleniyor. Teknosa'nın Türkiye'de iyi bir altyapısı var. Gelişen teknolojiyle konutlara da akıllı ev sistemleri dahil ediliyor. Akıllı ev ve nesnelerin interneti kavramı gelecekte çok konuşulacak ifadeler.
Teknosa Preo markasıyla yurtdışına açılacak. Gürcan, bu yıl 30 milyon TL'lik yatırım yapacaklarını da belirtiyor. Tüketici teknolojisi ürünleri pazarı bu yıl ilk yarıyılda yüzde 4 büyümeyle 30 milyar TL'lik hacme ulaştı. Ancak adetsel olarak yüzde 13 küçüldü.
Ekonomist Dergisi'nden Ayşegül Sakarya Pehlivan, Teknosa CEO'su Bülent Gürcan ile hem şirketi hem de sektörü konuştu.
1-Tüketici elektroniği pazarı için 2019 nasıl geçiyor?
2018 yılında ciroda yüzde 9,5 seviyesinde artış ve adette yüzde 10 seviyesinde gerileme kaydedilmiş, sonuç olarak pazar 60 milyar TL büyüklüğe ulaşmıştı. 2019 yılı beklentilerimize paralel olarak zor başladı. Tüketici teknolojileri pazarı, ilk altı ayda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4 büyüme ile 30 milyar TL seviyesinde ciro değeri elde etti. Adette ise ilk altı ayda yüzde 13 küçülme yaşandı. Burada dikkat çekici olan gelişme, toplam pazar içinde telefon satışlarında düşüş yaşanması oldu.
2-Teknosa olarak siz nasıl bir performans gösterdiniz?
İlk altı ayda 1,8 milyar TL ciro yaptık. Aynı mağazalarda yüzde 10, e-ticarette yüzde 26 büyüdük. EBİTTA'mız 123 milyon TL. Bir miktar analitiği tarafına yatırım yapıyoruz. Mağaza öncesinden satış sonrasına kadar müşterilerimize kişiselleştirilmiş hizmetler vermek üzerine yatırımlar gerçekleştiriyoruz. Bunun dışında mağazalarımızı yeniliyoruz. Müşteri deneyimini daha fazla ön plana çıkaran deneyim köşeleri oluşturduk.
3-2020 için hedefiniz nedir?
Türkiye'de genç ve elektroniğe meraklı bir nesil var. Altyapımız iyi. Türkiye'de hala yılda 650 bin evlilik yapılıyor. Bunların hepsi yeni evler demek. Yeni konutların satılmasıyla burada hareketlenme olacaktır. 2020'ye daha olumlu bakıyoruz. 2019 zor bir yıldı. Son 5-6 yılın en zor yıllarından biriydi, ilk defa pazar bu kadar az büyüdü.
4-MediaMarkt'ın Teknosa hisselerini satın alması için görüşmeler oldu. Bugün hangi noktasınız?
Orada çok söyleyecek sözümüz yok. Sabancı Holding söz sahibi. Onlarda açıklamalarını yaptılar görüşmelerin bittiğine dair. Onun dışında bir gelişme yok.
5-Pazar zor bir dönemden geçiyor. Siz nasıl farklılaşıyorsunuz?
Omnichannel, satış sonrası hizmet ve mağaza deneyimi bizim odaklandığımız ve bizi farklılaştıran noktalar. Teknosa olarak yol haritamızı uzun bir süredir online ve offline kanalların entegre işlediği omnichannel stratejisine göre oluşturuyoruz. E-ticaretde bu stratejimizin önemli ve vazgeçilmez bir parçası. Türkiye'de e-ticaretin toplam perakende satışlardan aldığı pay yüzde 5,3. Teknosa'da e-ticaretin payı ise yüzde 7 seviyesine ulaştı.