22 / 11 / 2024
fuzul

Aliağa-Menderes Hattı'nda ilk sefer yapıldı!

Aliağa-Menderes Hattı'nda ilk sefer yapıldı!

Aliağa-Menderes Hattı'nda mutlu sona ulaşıldı. İlk olarak 1979'da gündeme gelen proje 2005'ten sonra hızlandı, 30 Ağustos 2010'da bir bölümü devreye giren hatta, dün Aliağa'ya ilk sefer yapıldı




Ulaştırma Bakanlığı TCDD Genel Müdürlüğü ve  İzmir  Büyükşehir Belediyesi ortaklığında hayata geçirilen Aliağa-Menderes Hattı'nda mutlu sona ulaşıldı. İlk olarak 1979'da gündeme getirilen, ilk adımı 1999'da atılan ve 2005'ten sonra hızlanan proje, 32 yıl sonunda hayata geçirildi. 30 Ağustos 2010'dan itibaren Cumaovası-Halkapınar arasında yolcu taşıyan ve 5 Aralık 2010'da Çiğli'ye kadar ulaşan hat, sonunda dün itibariyle Aliağa'ya kadar tamamlandı.

Hattın işletmesini Büyükşehir Belediyesi ve TCDD'nin yarı yarıya ortaklığı ile gerçekleştiren İZBAN A.Ş'nin Genel Müdürü Selçuk Sert, 31 istasyonun bulunduğu hatta Cumaovası-Çiğli arasındaki seferlerin 15 dakikada bir, Cumaovası-Aliağa arasındaki seferlerin ise sistem oturana kadar saatte bir gerçekleştirilmeye başlandığını söyledi.

BAŞBAKAN ONAYI
Aliağa-Menderes arasında banliyö hattı kurulması projesi 1979'da gündeme geldi. O tarihten sonra fikir aşamasında kalan projeyle ilgili ilk protokol 1999'da merhum Büyükşehir Belediye Başkanı Ahmet Piriştina ve dönemin TCDD Genel Müdürü Dr. Vedat Bilgin arasında imzalandı. Ancak protokol hayata geçirilmedi. Rafa kalkan proje, 2005'te tekrar gündeme getirilirken, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu arasında yeni bir protokol imzalandı. Ardından proje, Yüksek Planlama Kurulu (YPK) ve Başbakan Tayyip Erdoğan tarafından da onaylandı. 3 Mart 20067da Karşıyaka İstasyonu'nda yapılan temel atma ile hız kazanan proje, 5 yılda bitirilerek hayata geçirildi. Günlük 550 bin yolcunun taşınmasının hedeflendiği 80 kilometrelik hat üzerine 31 istasyon inşa edilirken, kentin kuzeyi ve güneyi birbirine bağlandı.

ÖNEMLİ HARCAMALAR
TCDD demiryolu hattının elektrifikasyon ve sinyalizasyonu için 165 milyon dolar harcandı. Büyükşehir Belediyesi ise hat üzerine 31 istasyon ve tüneller inşa ederek 350 milyon dolar harcadı. Büyükşehir yetkilileri, bu harcamaya trenlerin dahil olmadığını söyledi.
Yaklaşık 1.5 aydır Cumaovası-Çiğli arasında faaliyet gösteren İzmir Banliyö Sistemi Aliağa-Menderes Hattı'nın tamamı, dünden itibaren hizmet vermeye başladı. 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı'nda Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ve TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'ın katılımıyla Aliağa'ya ilk yolcusuz deneme seferleri başlatılan hat üzerinde, yolculu ön işletme seferleri de hayata geçirildi. Dün ilk sefer, 06.09'da Aliağa'dan Çiğli yönüne, 07.01'de ise Çiğli'den Aliağa yönüne gerçekleştirildi. Tren sefer sıklığının kısa süre içinde kademeli olarak artırılacağı belirtildi. Çiğli-Menemen arasındaki mesafenin 15 dakikada, Menemen-Aliağa arasının ise 21 dakikada katedileceği belirtildi.

GÜNDE 126 SEFER
İZBAN A.Ş Genel Müdürü Selçuk Sert, Aliağa-Menderes Hattı'nda günde 126 seferin gerçekleştirilmeye başlandığını açıkladı. Bunun aynı zamanda günde 6 bin 240 kilometre yolculuk anlamına geldiğini belirten Sert, 126 seferin 96'sının Cumaovası-Çiğli arasında, 30'unun ise Cumaovası-Aliağa arasında saat başı karşılıklı olarak gerçekleştirildiğini söyledi. Sert, "Saat başına denk gelecek şekilde Cumaovası ile Aliağa arasında kesintisiz ulaşım imkanı hayata geçirildi" diye konuştu.
Dünyanın etrafını katedilen kilometre ile her hafta dolaşmış olduklarını belirten Sert, şöyle konuştu: "Sistemde varmak istediğimiz nokta burası değil. Sürekli bir adım öteye gitmenin gayreti içerisindeyiz. Hattımızı İzmirlilerin layık olduğu noktaya getirmek için vargücümüzle çalışıyoruz. Bilindiği gibi 1 Temmuz 2010'da yolcusuz deneme seferlerini başlattık. 30 Ağustos'ta ise Halkapınar-Cumaovası arasını hizmete açarken, 29 Ekim'de de ilk defa Aliağa'ya yolcusuz seferleri başlatmıştık. 5 Aralık 2010 günü ise Menderes-Çiğli arasında yolcu taşımaya başlamıştık. Hattımızı 30 Ocak 2011 itibariyle de Aliağa'ya kadar bağlamış olduk. Hattın uzaması yönünde çalışmalarımız sürecek. İşimiz bitmedi bugün başlıyor."
Hattın tamamının devreye girdiği günde bazı seferlerde arızalar ve gecikmeler yaşandı. Gecikmelere vatandaşlar tepki gösterirken Sert, "İlk gün nedeniyle bazı aksamaların yaşanması bizi çok üzdü. İzmirli hemşerilerimizden, sıkıntılar nedeniyle anlayış bekliyoruz" dedi.

Güzergahta 31 istasyon
Aliağa-Cumaovası arasındaki 80 kilometrelik hatta 31 istasyon bulunuyor. Hatta kuzey ve güney aksı olarak iki farklı istikamete taşımacılık hizmeti veriliyor. Kuzey hattında Aliağa'da başlayan yolculuk, Biçerova-Hatundere istasyonları üzerinden Menemen'e ulaşıyor. Menemen istasyonuundan Egekent 3-Ulukent-Egekent-Ata Sanayi istasyonlarıyla Çiğli'ye, Çiğli istasyonu'ndan Mavişehir-Şemikler-Nergis istasyonları ile Karşıyaka İstasyonu'na varılıyor. Karşıyaka üzerinden Naldöken-Turan-Bayraklı ve Salhane istasyonlarını geçerek aynı zamanda aktarma merkezi de olan Halkapınar'dan güney aksına devam ediyor. Hat üzerindeki en önemli imalatlardan biri olarak Karşıyaka tüneli 3 bin 260 metrelik uzunluğuyla dikkat çekiyor. Tünel hattının 1930 metresi kapalı alanda bulunuyor ve tünel buyonca 3 adet yeraltı (Alaybey, Karşıyaka, Nergis) ile bir adet yer üstü (Naldöken) istasyonu bulunuyor. Halkapınar üzerinden Alsancak-Kemer istasyonları ile yinre bir aktarma merkezi olan Şirinyer istasyonuna ulaşıyor. Şirinyer istasyonundan Koşu-İnkılap-Semt Garajı-ESBAŞ-Gazeimer-Sarnıç-Havalimanı-Menderes ve son istasyon Cumaovası depo alanında güney aksındaki yolculuk son buluyor. Hattın yeraltına girdiği noktalardan biri de Şirinyer tüneli. Bu tünel 2 kilometre boyunda.

Aliağa-Cumaovası yönüne (saat)
kalkış varış
6.09 7.45
7.11 8.47
8.09 9.44
9.05 10.41
10.6 11.42
11.15 12.42
12.06 13.42
13.08 13.43
14.06 15.42
15.09 16.45
16.08 17.44
17.09 18.45
18.09 19.45
19.09 20.45
20.15 21.50 Cumaovası-Aliağa kalkış (saat)

kalkış varış
6.00 7.37
7.01 8.38
8.05 9.42
9.07 10.44
10.00 11.37
11.00 12.37
12.00 13.37
13.00 14.37
14.02 15.39
15.00 16.37
16.10 17.47
17.00 18.37
18.00 19.37
19.00 20.37
19.58 21.38
YeniAsır/İLKER ÇOBAN/ERDAL ÇARBOĞA

 


Geri Dön