Ankapark'a Danıştay'dan durdurma!
Ankapark'a durdurma geldi. Danıştay 14. Dairesi, Atatürk Orman Çiftliği arazisi içinde yer alan hayvanat bahçesinin ANKAPARK'a dönüştürülmesinde kamu yararı bulunmadığı gerekçesiyle Bakanlar Kurulu kararının yürütmesini durdurdu...
ATATÜRK Orman Çiftliği Müdürlüğü tarafından Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığına devredilen hayvanat bahçesinin yerine yapılmasına başlanılan ANKAPARK'a Danıştay, yürütmeyi durdurma kararı verdi. Çeşitli odaların "Atatürk'ün mirası talan ediliyor" gerekçesiyle açtığı davada Danıştay 14. Dairesi'nin 2012/10367 esas sayılı dosyasında 10.07.2014 Tarihinde yürütmeyi durdurma kararı verdi. Danıştay 14. Dairesi kararında AOÇ Müdürlüğü tarafından devredilen hayvanat bahçesinin 29 hektarlık bir alanı kapsadığını, ancak proje için 217 hektarlık bir alanın yenileme alanı ilan edildiği ve bu alanın mutlak tarım arazisi olduğunu belirtti.
'ZEMİN YUMUŞAK DEV OYUNCAKLAR
Danıştay 14. Daire, verdiği kararda ANKAPARK'ta yapılması planlanan dev oyuncakların tarım toprağı olan arazide zeminin yumuşak olması nedeniyle tehlike oluşturduğuna dikkat, .
çekti. Kararda, Atatürk'ün çiftlik olarak kullanılması amacıyla miras bıraktığı arazinin 2023 Ankara Vizyon planında "Ankara'nın ciğerleri" olarak planlandığı, ancak alanın amacına aykırı olarak yapılanmaya açıldığı gerekçeleriyle hayvanat bahçesinin ANKAPARK'a dönüştürülmesinde kamu ' yararı olmadığı belirtildi. Bü gerekçelerle Danıştay 14. Daire, hayvanat bahçesini yenileme alanı olarak ilan eden Bakanlar Kurulu Kararının yürütmesini durdurdu.
Kararda özetle bilirkişi raporunda yer alan şu gerekçelere yer verildi: "Dava konusu alanın 'Mut- • lak "farım Alanı' özelliğine sahip olduğu, bu özelliklere sahip tarım alanlarının alternatiflerinin bulunması durumunda tarım içerisinde tutulmasının 5403 sayılı yasanın 13. Maddesinde açıkça belirtildiği, dava konusu alan üzerinde uygulaması gerçekleştirilen kullanımlann, kentin başka alanların* da gerçekleştirilmesine yönelik Tarım, Orman ve Gıda Bakanlığı'nın bilgisi ya da işbirliği ile alterna- .
tiflerin araştırılmadığı, bu araştırmaların yapıldığına ilişkin varsa nesnel ye bilimsel ölçütlerin açıkça
¦ - ifade edilmediği, alanın tarım dışı.kullânimına yö-^ helik kamu yaran kararı ve İl TopraWön!ımaİ<ürü^ lunun uygun görüşünün bulunmadığı..." "Üst ölçekli plan olan 1/25.000 ölçekli 2023 Başkent/Ankara Nazım İmar Planı kapsamında; dava konusu alanın Ankara metropoliten kentinin mekânsal gelişmesi ve büyümesi içinde, kenti çevreleyen yeşil kuşakların kent içindeki devamlılığını sağlayan açık ve yeşil alan olarak öngörüldüğü, ' AOÇ'nin bağlamsal tarihsel özelliklerinden gelen ' : :'tarım alanı' niteliğinin korunması ve rekreasyon niteliklerinin bütünleştirilmesinin hedeflendiği..
. AOÇ arazisi içinde yapılacak olan Koruma Amaç. İl İmar Planı'nda "aktif, pasif yeşil alanlar ve tahrip edilen alanların geri dönüşümünün sağlanması ve AOÇ'nin korunmasının öngörüldüğü, bir başka ifade ile bir yenileme söz konusu olacaksa alanın tanmsal nitelikten kentsel kullanıma dönüşmüş ' parçalarının yeniden tarıma ve doğal niteliğe kavuşması yönünde bir stratejinin izlenmesi gerektiğinin altının çizildiği, metropol kentin gelişme ve . büyümesini yönlendiren üst ölçekli plan vizyon ve stratejisinin bir parçası olarak öngörülen yenileme/dönüşüm alanlarında biri olarak AOÇ alanının . zikredilmediği, buna karşın dava konusu münfe. rit ve noktasal ölçekte bir girişim olarak Yenileme Alanı olarak ilan edilmesi, 1/10.000 ölçekli AOÇ..
Hayvanat Bahçesi Yenileme Alanı Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı değişikliği kapsamında; planda öngörülen arazi kullanım kararı olan Hayvanat Bahçesi, Hayvanat Bahçesi Gelişme Alanı ve AŞKİ Arıtma Tesisi Alanı kullanımlarının, yukarıda belirtilen üst ölçek plan karar ve stratejileri ile örtüşmediği, üst ölçek plan kararlarında "Atatürk Orman Çiftliği arazileri üzerinde konut, ticaret ve sanayi amaçlı yapılaşma yapılamaz" hükmüne karşın, dava konusu alanda ücretli giriş yapılarak .
kullanılabilecek ticari alanların öngörüldüğü, AOÇ Yenileme Alanı ve Yenileme Genişleme Alanı olarak öngörülen alanın eskimesi ve kötüleşmesi nedeniyle yenilenmesi amacıyla ilişkilendirilebilecek ve kullanım değerini öne çıkaran arazi kullanım biçimleri değil, alanın kentleştirilmesine yönelik ve .
alanın değişim değerine odaklanan arazi kullanım kararları geliştirdiği, alanın ticari faaliyetlerle dolu bir kentsel aktivite alanı olarak düzenlenmesinin hedeflendiği, 2 milyon 780 bin metrekare büyüklüğünde ve yaklaşık 6 bin 500 araçlık olduğu belirtilen otopark alanının yaratacağı sert zemin alanının, tarımsal alanda yaratacağı bozulmanın yanı sıra, olumsuz mikroklimatik etki yaratacağı, günlük araç giriş çıkışının, ulaşım aksları üzerinde olumsuz etki yaratacağı..." "Dönüşüm alanının sosyal, kültürel,, ekonomik, çevresel ve işlevsel olarak çöküntüleşmiş ve köhneleşmiş bir bölge olarak tanımlanmasına yönelik nesnel ve bilimsel ayrıntılı tespitlere dayanan herhangi bir etüt çalışmasının yapılmamış olduğu ve kentsel dönüşüm kararının dayanağı olarak kabul edilebilecek "eskiyen kent kısımlarının" tespitinin ortaya konmamış olduğu görüşüne bilirkişi raporunda yer verilmiştir."
Ankara Zafer