20 / 11 / 2024

Antalya çıtayı yükseltti!

Antalya çıtayı yükseltti!

Antalya Büyükşehir Belediye Başkam Menderes Türel, Antalya'yı marka şehir yapmak için varını yoğunu ortaya koyuyor.





Antalya Büyükşehir Belediye Başkam Menderes Türel, Antalya'yı marka şehir yapmak için varını yoğunu ortaya koyuyor. Antalya'yı bu kapsamda bir sinema platformu haline getirmeyi planlayan Türel'in gözü Hollywood yıldızlarında...


Uzun süredir Antalya'nın büyükşehir belediye başkanlığı koltuğunda oturan Menderes Türel, bu zaman zarfında önemli işlere imza attı. Bunlar A v arasında özellikle Antalya Film Festivali'ni anmak istiyoruz, zira festival 16-23 Ekim tarihleri arasında 53. kez kapılarını açacak. Antalya Film Festivali ile şehrin marka değerini artırmak isteyen Türel, şehri bir sinema platformu haline getirme amacında. Bu yönde çalışmalara başlamış bile. Türel'in hayali büyük; Brad Pitt başla olmak üzere Hollywood yıldızlarını Antalya'da görmek... 


"Marka şehir" kavramından ne anlıyorsunuz? 


Marka şehirden önce 'marka'nın ne olduğunu iyi anlatmamız lazım. Marka A bir kalite ifadesidir. Örneğin bir takım V elbiseyi aynı fabrikada üretiyorsunuz. Aynı kumaş, aynı dikiş... Onun üzerine bir marka koyuyorsunuz ve o takım elbiseyi bin-bin 500 TL'ye satıyorsunuz. Farklı bir marka koyarak da aynı takım elbiseyi 5 bin ve üstüne satıyorsunuz. Kalite tarifinde 'marka' bir etiketi tarif ediyor. Dolayısıyla siz o etiketi ne kadar kaliteli hale getirirseniz o kadar marka değerinizi artırmış olursunuz. 


Antalya hangi özellikleri ile bir "marka şehir"? 


Açıklamalarımızda "marka şehir Antalya" olarak bahsediyoruz. Antalya turizmdeki rolü ile uluslararası arenada bir marka şehir haline geldi zaten. Şehirlerdeki 'marka' algısını gayrimenkul fiyat karşılaştırması ile ölçebiliriz. Monaco'da bir konutun metrekare fiyatı 65 bin dolar, Nevv York'ta 90 bin dolar, İstanbul'da 15 bin dolar, Antalya'da ise henüz 2 bin-3 bin dolar civarlarında. Fark ne? Marka... Eğer biz de dünyada rekabet ettiğimiz şehirlerle aynı metrekare fiyatlarına gelebilirsek, marka tanımının da içini doldurmuş oluruz. 


Antalya bunu nelerle dolduracak? 


En önemli unsurlarından bir tanesi kültürel ve sanatsal faaliyetlerimiz. Bu sene Antalya Film Festivali'nin 53'üncüsünü gerçekleştireceğiz. Uluslararası bir festival olma yolunda emin adımlarla ilerliyor; şehrin marka değerine olumlu katkı yapıyor. Uluslararası Piyano Festivali de öyle. Bunların yanı sıra çok önemli vizyon projelerimiz var. 


Boğaçayı Projesi ki, o da bizim çılgın projemiz. Konyaaltı sahil düzenlememiz var. Lara sahili kruvazör ve yat limanı projemiz var. Böyle olunca da bir bakacaksınız Hollyvvood'un en önemli filmleri Antalya'da çekilmeye başlanacak. Dünyanın en önemli film yıldızları Antalya'da film çekmeye gelecek. Tom Cruise, Brad Pitt gelecek hatta  belki Antalya'dan villa sahibi olacaklar. Antalya bir yeryüzü cenneti... Buraya gelip de aşık olmayan yok, bunu festivalimize gelen yıldızlardan biliyorum. Onların yaşadığı Antalya'nın marka değeri kendiliğinden yükselecek. 


Antalya Film Festivali'nin marka algısına nasıl bir katkısı var? 


İlk dönemimizde uluslararası standartlar bakımından festivali iyi bir yere getirdik. 

Çünkü festivale davet ettiğimiz önemli yıldızlar, kendilerinden önce festivale kimler gelmiş diye bakıyor. Bu sene ilk defa festival tarihinden aylar önce bir yıldızla sözleşme imzaladık ve bunu duyurduk. Gerard Depardieu'nun kararında geçtiğimiz sene festivale gelen Catherine Deneuve etkili oldu. Deneuve çok iyi imajlarla döndü ve hemen bu seneye yansıması oldu. 


Festivalde bu sene farklı neler var? 


Bu sene iki önemli yeniliğimiz var. 15 Temmuz Darbe Girişimi'ni unutturmamak adına festivalimiz içinde özel bölüm hazırladık. Darbe filmleri seçkisi yaptık. Adına da "Güneş Tutulması" dedik. İkinci özel seçkimiz ise mültecilerle ilgili. Dünyanın mültecilere ilgisizliği had safhaya ulaştı. Bu nedenle mültecilerle ilgili film seçkisine de yer vereceğiz festivalimizde. Bu bölümün de adı "Hiçbir Yerin İnsanları." 


Festival mekanlarına yenileri eklendi mi? 


Bu sene Expo senesi. Açılış ve kapanışı kongre merkezi içindeki alana taşıdık. Bu seneki yeniliklerden biri de festival merkezi kuruyor olmamız. Cam Piramit festival merkezi olacak; hemen arkasındaki yolu da festival yoluna dönüştürüyoruz. Birçok kültürel ve sanatsal etkinlik olacak. Sinema endüstrisinin aktörlerini burada bir araya getireceğiz. Ayrıca belediye olarak yeni açılacak dokuz müze projesi ile uğraşıyoruz. 


 Antalya'nın ekonomik büyüklüğü nedir? Bunun içinde ne kadar pay alıyor? 


Antalya, ülkemizin nüfus itibariyle beşinci büyük, gayrisafi milli hasılası itibariyle de altıncı büyük şehri ve turizmin başkenti. Geceleme itibariyle ülke turizminin yüzde 66'sını Antalya karşılıyor. Gelen turist sayısı üçte bir gibi gözüküyor ama İstanbul'a gelen turistin ortalama kalış süresi 3-4 gün; Antalya'da ise 10 günün üzerinde. Ayrıca Antalya'nın 1 milyar dolara yakın ihracatı var. Bu miktarın yaklaşık 500 milyon doları ise tarım. Yani Antalya aynı zamanda bir tarım şehri, tarımın başkenti. Kültür sanatın ne kadar pay kapladığını anlamak için Expo'ya bakın. Expo için Rick Martin ve akabinde Jennifer Lopez konser veriyor. 



Belediye bütçenizin ne kadarını kültür sanat etkinliklerine harcıyorsunuz? 


Büyükşehir olarak bütçemizin aşağı yukarı yüzde 2'sini kültür sanat etkinliklerine ayırıyoruz. Mesela bütçemizden Antalya Film Festivali'ne ayırdığımız bütçe geçen sene 10-12 milyon TL idi, bu sene de benzer bir rakam olacak. Ama festivalin bütçesi sponsorlarla beraber 20 milyon TL'yi aşıyor. 


Antalya turizmdeki kötü gidişten kadar etkilendi? 


Sadece biz değil, dünya kötü etkilendi. Dünyada yaşanan türbülansın Antalya'ya da yansımaları oldu. Paris'te, Nice'te bomba patlıyor; sonra İstanbul ve Ankara'da bomba patlıyor... İnsanların tatil alışkanlıkları değişiyor haliyle. Bu seneyi zoz bir sene olarak görüyorduk ve öyle geçti. Şu anda 20 bin-40 bin arası Rus turist yeniden gelmeye başladı. Rakam verecek olursak ortalama turizm gerilemesi yüzde 48'ler civarında. 15 Temmuz bunu aleyhte etkilemedi. Ama ondan önceki gelişmeler, bunu tetikledi. Düşüşün önemli bir bölümü Rus turistlerden kaynaklandı. Alman ve İngiliz pazarında da ortalama yüzde 25 düşüş var. Ama Temmuz ayına baktığımızda 1 milvon Alman yine Antalya'daydı. 


Antalya'ya gelmeyen turist nereye gitti? 


Çoğu bir yere gitmedi. İnsanlar tatil yapma tercihlerini erteledi. Birçok Rus vatandaşı Antalya'daki kaliteyi başka yerde bulamayıp hüsrana uğrayacağı için bir yere gitmedi. 

Tabii... 2015'te 2014'e göre birçok pazarımızda ciddi gerileme var. 2014 rakamlarını 2015'te yakalayamadık. 2016 yılında da ciddi bir gerileme rakamı oluşunca, ciddi bir sıkıntı ortaya çıktı. 2017'de 2015 rakamlarını yakalamak gibi bir hedefimiz var. 




"Ortak destinasyon tanımı bütçesi" 


Antalya ürün çeşitliliği açısından müthiş bir zenginliğe sahip. Av turizmi de yapabilirsiniz inanç turizmi de. Her sene 2 bin futbol takımı hazırlığa geliyor. Golf turizmi de bütün zenginlikleri ile sunuluyor. Avrupa'da, gece oynanabilen golf sahası yok, Antalya'da iki tane var. Saklıkent'te kayak turizmi mevcut. 

Ayrıca fuar turizmi var. İstanbul'dan daha fazla kongre kortuna sahip bir şehiriz. Bizim önceliğimiz, ki bakanlığın da önceliği bu; destinasyon tanıtımı. Bunu en güçlü şekilde yapabilmemiz için özel sektöründe de bu çanağın içinde olduğu bir yasal düzenlemeye ihtiyacımız var.


Bununla ilgili çalışmalar yapıyoruz ve sonuç aşamasına doğru gidiyor. Mesela Antalya'da aşağı yukarı 500'e yakın otel var. Bunların en kötüsünün tanıtıma ortalama 500 bin dolar harcadığını varsayarsak 500 otel toplamda 250 milyon dolar eder. Bunu zaten oteller kendi bütçelerinden harcıyorlar. Diyoruz ki, biz bu potansiyeli, sinerji oluşturup bir çanakta toplayarak bir destinasyon tanıtımına yönlendirelim. Bunun yasal bir gücü olsa etki alanı çok daha yüksek olur. Sektör, "Bu parayı veriyoruz, gene verelim ama yönetimde de söz sahibi olalım" diyor. Dolayısıyla kamu-özel sektör işbirliği söz konusu. Bunu becerebilirsek Türkiye'nin 2023 yılındaki tanıtım bütçesi hedefini 2017'de buluruz. 


Antalya Spor Koleji


Rio Olimpiyatları öncesi pek çok sporcu Antalya'da hazırlandı.  Antalya sporcular için önemli bir destinasyon konumunda. Bununla ilgili birçok branşta rahatlıkla antrenman yapılabilecek çok önemli tesisler var.  Bizim bir başka projemiz var: Antalya Spor Koleji. Geçtiğimiz günlerde bunun için Barcelona Futbol Okulu'nu incelemek üzere Barcelona'ya gittim. Bu kolejde 6-18 yaş arası yetenekli gençlerimizi bir sınava tabi tutarak eğiteceğiz. Bunun adımlarını atıyoruz, zannediyorum bu okulu da bir buçuk sene sonra faaliyete geçireceğiz. Bir bakacaksınız yıllar sonra atletizmde ya da başka branşlarda dünya birincileri yerli sporcular Antalya'dan çıkacak.


Para 


Geri Dön