19 / 11 / 2024

Antalya'nın 2016 turizm sezonundan beklentisi nasıl?

Antalya'nın 2016 turizm sezonundan beklentisi nasıl?

Türkiye'nin sınır ihlâlinde bulunduğu için Suriye sınırında düşürdüğü Rus savaş uçağı ile ilgili Moskova yönetiminin aldığı önlemler, şimdiye kadar en çok Antalya'yı etkiledi.




Yaş sebze ve meyve ihracatının yüzde 80'ine yakınını Rusya'ya yapan Antalya, turizmde de ilk darbeyi Türkiye kamplarını iptal eden Rus takımlarından yedi.  Antalya Rus turistlerin en çok tercih ettiği tatil yerlerinden biri. Rusya'daki ekonomik durum nedeniyle bir yıl öncesine göre yüzde 19,5 oranında azalsa da, 2015'in Ocak-Ekim döneminde Rusya'dan Antalya'ya gelen turist sayısı 2 milyon 789 bindi.


Antalya'da turizm sektörü, 54 ayrı iş koluna istihdâm sağlıyor. Kentte faaliyet gösteren turizmcilere, Rusya'nın vatandaşlarına "Tatil için Türkiye'ye gitmeyin" çağrısının ardından 2016 turizm sezonu ile ilgili beklentilerini sorduk. 


Antalya'nın sahil şeridi boyunca faaliyet gösteren otel ve tesislerin ana hedef kitlesi Ruslar. Çalışan personelden, sunulan hizmet ve konseptlere kadar her şey bu kitleye göre belirleniyor. 


Akka Otel Pazarlama Müdür Yardımcısı Rinat Bikkul, planlamasını en kötü ühtimale göre yapıyor 

'Rus pazarı yokmuş gibi planlama yapıyoruz'

Antalya'nın Beldibi bölgesine faaliyet gösteren Akka Otel, çocuklu ailelere hitap ediyor. Yıllardır satış planlarını, Rusya'dan gelen ailelerin güvenli, rahat ve eğlenceli bir tatil yapması üzerine yaptılar. Otelin Pazarlama Müdür Yardımcısı Rinat Bikkul, Tatar kökenli. Rusya'yı, siyasi dengelerini ve Rus kültürünü çok yakından tanıyor:


“Yapım gereği her zaman en kötüsünü düşünüp iyi olanını da umut ederek hareket ederim. O yüzden ben şu an Rus pazarı yokmuş gibi planlama yapıyorum. Rusya dışında kal, ama Rusça konuşan ülkelere daha çok ağırlık veriyoruz. Eğer Türkiye-Rusya ilişkilerinde düzelme olursa, reklam stratejilerini yeniden oraya göre düzenlemek sıkıntı olmaz. Ama şu an eski Rus cumhuriyetlerine, Balkan pazarına ve Avrupa ülkelerine yönelmiş durumdayız. Bu bizim B planımız olmakla birlikte yeni pazarlar da bakıyoruz. Ürünümüz kaliteli bir ürün ve dünyanın her yerinden talep görebilir”. 

Bikkul, her gün Rus televizyonlarını izliyor, internet sitelerini takip ediyor. Türkiye-Rusya arasındaki uçak gerginliğinin sosyal medyadaki yankılarına hayretle tanıklık ettiğini söylüyor. Ona göre siyasiler dümenin yönünü çevirse de geminin buna tepki vermesi zaman alacak:

“Kısa vadede bu olayın çok hızlı ve kolay çözülebileceğine inanmıyorum. İki ülke arasındaki ilişkiler düzelse bile, turizm anlamında gene de bir kaybın olacağına inanıyorum. Çünkü Rusya’da bu olayla birlikte, devlet destekli ciddi bir Türkiye karşıtı propaganda var. Bugüne kadar hiç duymadığımız, aklımıza bile gelmeyecek şeyler duyuyoruz. Bugüne kadar Türkiye, Rus turistler için, sevilen, güvenli, rağbet gören bir ülkeydi. Şimdiyse güvensiz, kalitesiz, Rus turistlere karşı kötü muamele yapılan bir yer gibi yansıtılıyor Rus medyasında. İşini severek yapan bizler için bu durum çok üzücü. Ama kanaatini televizyonda izledikleri ile oluşturan, ortalama bir Rus vatandaşını eski çizgiye geri getirmek kısa vadede sıkıntılı olabilir.”


Regnum Carya'nın Yönetim Kurulu Başkanı Ali Şafak Öztürk, devletten Antalya'ya doğrudan uçuş desteği istiyor 

'Devlet Antalya'ya doğrudan uçuş desteği versin'

Antalyalı turizimciler, yıllardır yaptıkları lüks oteller ve golf tesisleri ile, çok para harcayan, üst seviye turist kitlesini kendilerine çekmek için çalışıyor. Dünyanın en gelişmiş ekonomilerine sahip ülkelerin liderlerini bir araya getiren G20 zirvesi Antalya için mükemmel bir tanıtım olmuştu. G20 toplantılarının yapıldığı otellerden biri olan Regnum Carya'nın Yönetim Kurulu Başkanı Ali Şafak Öztürk, sıkıntılı bir süreç olduğunu kabullanse de umutlu:

"Bu uçak krizi Mart ayında, Nisan ayında olsa çok daha kötü etkileri olabilirdi. Şu anda bir bilinmezlik var ama gene de ümit var. Toplantı grupları, futbol kampları doğrudan etkilendi. Bu alanda iptaller oldu. Ama Rus turizminde genelde son dakika rezervasyonlar aldığı için şu anda etkileri tam olarak görünmüyor. Siyasi gerilimin kaygısı var ama gene de kriz diyemeyiz. Biraz daha gecikirse belki programlamaya etkisi olur. Otellerde animasyon gösterileri ve Rus sanatçıları programları oluyor. Bununla ilgili bağlantılara girilemiyor belki. Ama şu anda olması daha ileride olmasından daha iyi oldu. Sorunların soğuması için zaman var."

Öztürk, bazı lüks otellerin, kârlı olmayacağı gerekçesiyle, yaz sezonunda bile açılmayabileceği gibi söylentilerin olduğunu hatırlatıyor, özellikle Rusya'nın charter seferlerini iptal etmesi ile ilgili ulaşım alanında devletten destek bekliyor:

"Devlet sektöre ulaşım katkısı sunabilir. Rus turisti alternatif yollarla Türkiye’ye getirme, diğer pazarlardan daha fazla turistin Antalya’ya gelmesi için Türk Hava Yolları yeni seferler koyabilir. Antalya’nın en büyük sıkıntısı THY gibi üst seviye hava yollarının, doğrudan tarifeli seferlerle buraya yolcu getirmemesidir. Londra, Paris ve Ortadoğu’nun diğer noktalarından uçuşlar olsa çok iyi olur. Turist doğrudan uçuşu seviyor. Özellikle üst segment, para getiren misafirler aktarmalı uçuşu tercih etmiyor. Sonuçta Antalya, Avrupa’nın üçüncü, dünyanın da dokuzuncu en çok turist çeken şehri olmayı başarmış bir destinasyon. Rusya’nın Antalya’ya charter uçuşları yasaklaması kararından sonra devlet, doğrudan uçuşlar ile kentimizin potansiyelini arttırabilir."


AKTOB Başkanı Yusuf Hacısüleyman, kriz olsa da Rus pazarından vazgeçmelerinin söz konusu olmadığını söylüyor.

'Kimse Rus pazarından vazgeçeceğimizi sanmasın'

500’ün üzerinde üyesi bulunan ve Antalya’da 400 bin yatağa karşılık gelen bir turizm yatırımcısını temsil eden Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB) Rus hükümetinin son uygulamalarını yakından izliyor.

AKTOB Başkanı Yusuf Hacısüleyman’a göre Antalyalı turizmciler arasında bir panik yok ve atılacak adımlar konusunda da ortak hareket edilmesi önemli:

“Rusya ile ilgili turizm mevsimi daha çok yaz aylarına yönelik olduğundan, Nisan sonu, Mayıs başı açılıyor sezonumuz. Dışişleri Bakanımızın, Rusya Dışişleri Bakanı ile yapmış olduğu görüşmenin faydalı olacağını düşünüyoruz. Bunu olumlu yöndeki gelişmelerin başlangıcı olarak görüyoruz. Biz bu konunun diplomasi yoluyla, bu süre zarfından, aşılmasını ümit ediyoruz. Dolayısıyla da bir panik yok. Sezon için programlarımız aynen devam ediyor. ”

Hacısüleyman, Rus pazarı ile ilgili olarak gelişmelerin, kendi beklentileri doğrultusunda, olumlu seyretmemesi halinde bile, sektörün geçen yıl Rusya’da yaşanan ekonomik krizden dolayı hazırlıklı olduğunu düşünüyor:

“Rus parasının geçen yıl yaşadığı değer kaybı nedeniyle sektörümüz bazı önlemler almıştı. Geçen yıl da Rus turistlerin azalacağını ön görerek planlamalar yapıldı, yeni pazarlar araştırıldı. Zaten turizm sektörü hep hareket halinde. Bir ülkede sorun çıkar, diğerinin talebi artar… Planlamalarımız her zaman esnek olmak zorunda. 21 yıldır Rusya pazarı ile çalışıyoruz. 1000 turist ile başlayan bu pazar, çabalarımızla 4-4,5 milyona ulaşmıştı. Bazı sıkıntılar yaşanıyor diye bunca yıllık emeğe sırtımızı dönmemiz söz konusu değildir.”


Antalya Akdeniz Haber



Haber Radikal Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;


Rusya'ya yönelik ABD ve AB ülkelerinin uyguladığı ekonomik ambargo sonrası geçen yılın son çeyreğinden itibaren Rus ekonomisinde yaşanan krizin etkileri ve 25 Kasım'daki Rus uçağının düşürülmesi sonrası iki ülke arasındaki ilişkilerin bozulması, Antalya turizmini derinden etkiledi. 2013 ve 2014 yıllarını Antalya'da lider olarak kapatan Rusya, ilk sırayı eskiden olduğu gibi yine Almanya'ya bıraktı. Kenti yılın 11 ayında en çok ziyaret eden ülke vatandaşları Almanlar oldu. Almanya'dan Antalya'ya 3 milyon 89 bin turist geldi. Alman pazarında yüzde 6'lık yükselişle, geçen yılın aynı dönemine göre 177 bin artış kaydedildi.


RUSLAR 3 MİLYONUN ALTINA DÜŞTÜ

Rusya pazarında ise yüzde 18.53 oranında büyük düşüş gözlendi. 2013'ün 11 ayında 3 milyon 323 bin, 2014'ün 11 ayında 3 milyon 479 bin Rus turistin geldiği Antalya'ya, bu yıl Kasım sonu itibariyle 2 milyon 834 bin Rus geldi. Rusya pazarında geçen yılın aynı dönemine göre 644 bin 738 eksi oluştu.


UÇAKLAR BOŞ, REZERVASYONLAR SIFIR

25 Kasım'daki uçak düşürme olayı sonrasında ise Rusya'dan uçaklar boş gelmeye başladı. Rusya hükümetinin tur operatörlerine yazılı uyarısı ve Rus vatandaşlarına yaptığı Türkiye'ye tatile gidilmemesi yönündeki çağrıları sonrasında 2016'ya ilişkin rezervasyonlar iptal edildi.


HOLLANDA VE İSVEÇ PAZARLARI DA GERİLEDİ

Antalya'nın en önemli iki pazarı konumundaki Almanya ve Rusya'nın ardından üçüncü sıradaki Hollanda pazarında da düşüş gerçekleşti. Hollanda'dan gelen turist sayısı yüzde 8.16'lık düşüşle 497 binde kaldı. Dördüncü sıradaki İngiltere pazarı ise yüzde 3'lük artışla 457 bin turist gönderdi. Beşinci sıradaki İsveç ise yüzde 10.3'lük düşüşle 334 bin turistin geldiği ülke oldu.


Ukrayna pazarında ise geçen yıl 285 bin olan turist sayısı yüzde 11'lik yükselişle 31 bin artarak 316 bin kişiye çıktı. Ukrayna'dan sonra en çok turist gönderen ülkeler Kazakistan, Belçika, Polonya, Danimarka, Avusturya, Norveç, İsviçre, Belarus, Finlandiya, Çek Cumhuriyeti, Fransa ve Slovakya pazarlarının tamamında düşüş oldu.


İSRAİL YENİDEN YÜKSELİYOR

Geçen yıllarda yaşanan krizler nedeniyle 400 bini aşkın İsrailli turistin on binlere kadar gerilediği Antalya'da bu yıl İsrailli turist sayısında yüzde 12.7'lik artış dikkat çekti. Geçen yılın 11 ayında 90 bin turist gelen İsrail'den bu yıl 101 bin kişi geldi. Dikkat çeken diğer artışlar ise Romanya, Macaristan pazarlarında oluştu.


RUS PAZARI KASIM AYINDA REKOR KIRDI

Kasım ayı rakamlarına bakıldığında ise Rus uçağının Mısır'da düşürülmesi sonrası Mısır'ın tatil programından çıkarılmasıyla tüm rezervasyonlar Antalya'ya yöneldi. Geçen yıl Kasım ayında 12 bin 536 Rus turist ağırlayan Antalya, bu olay nedeniyle yüzde 266 gibi rekor artışla kış döneminde ilk defa yoğun Rus turist akınına uğradı. Bu yıl Kasım ayında 45 bin 584'e yükselen Rus turist sayısı, 25 Kasım'daki uçak düşürme olayından sonra bir anda sıfıra geriledi.


G-20'Lİ KASIM AYINDA TURİZM GERİLEDİ

Antalya, G-20 zirvesi kapsamında G-20 üye ülkeleri ve konuk 6 ülke devlet başkanları ve heyetlerini ağırladığı bu dev organizasyona rağmen Kasım ayında turizmde yüzde 3.6'lık gerileme yaşadı. Geçen yıl Kasım ayında 283 bin turist ağırlayan kent, bu yılın aynı döneminde 272 bin turistte kaldı.

Bu yıl 1 Ocak-30 Kasım tarihleri arasında Antalya'ya gelen toplam turist sayısı ise 11 milyon 213 bin 101 olarak kayıtlara geçti. 


Radikal


Geri Dön