Apartman ve sitelerin yönetimi, kalifiye yöneticilere veya şirketlere teslim ediliyor!
Apartman yöneticisi deyip geçmeyin. Yeni bir yaşam tarzı vaat eden apartman ve sitelerin yönetimi, kalifiye yöneticilere veya şirketlere teslim ediliyor. Yöneticilerin maaşları 20 bin TL'ye kadar çıkıyor...
Apartman yöneticisi deyip geçmeyin. Yeni bir yaşam tarzı vaat eden apartman ve sitelerin yönetimi, kalifiye yöneticilere veya şirketlere teslim ediliyor. Yöneticilerin maaşları 20 bin TL'ye kadar çıkıyor.
TÜRKİYE dev bir şantiyeye dönüşmüş durumda. Hemen her yerde yeni bir toplu konut inşaatı yükseliyor. Ve bunların büyük çoğunluğu spa'sından fitness merkezine, havuzundan çocuk kulübüne çok sayıda hizmeti bir arada sunarak adeta 'yaşam merkezi' olarak planlanıyor. Hal böyle olunca, markalı sitelerde yönetim de elbette profesyonel ellere teslim ediliyor.
Şimdilerde bu sitelerin yönetiminden sorumlu olacak çok sayıda eğitimli yöneticiye ihtiyaç var. Bunun için de birbiri ardına, bu yönetici adaylarına eğitim verecek 'site ve toplu konul yönetimi sertifika programı' açılıyor.
Site ve toplu konut yönetimi sertifika programlarının son dönemde artmasının temel sebebi profesyonel ve eğitimli yöneticilere ihtiyacın artması ancak bir diğer sebep de değişen yaşam tarzımız. Site Yönetimleri Danışmanı Nihat Dönmez'e göre, sitelerin yönetim kurulları, sitelere asgari temizlik, güvenlik ve konularında teknik bakım konularında hizmet veriyor. Oysa, günümüzde site sakinleri hizmet almadıkları sürece ek bir yük getirmeyen ve emlak değerini artıran 'rezidans hizmetleri' beklentisi içinde.
"BİNA YÖNETİCİLİĞİ ÇOK DEĞİŞTİ"
634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu'na göre, site yönetimi, güvenlik, temizlik, teknik ve idari işlerden oluşan dört temel hizmeti, hukuki, mali, idari ve sosyal boyutlu bir yapıda gerçekleştirilmeli. Binaya da site yöneticisi bir vekil gibi iş görüp, yetersiz ve eksik olduğu bir bilgi sebebi ile karşı karşıya kaldığı olumsuz bir durumun ortaya çıkması durumunda olaya göre cezai ve tazminat yükümlülüğü taşıyor. İşte bu yüzden yeterli bilgiyle donanmak üzere binaları ve siteleri yönetecek adayların eğitimi çok önemli.
Nuh KURT / Emlak Yönetim Hizmetleri Genel Müdür Yardımcısı "Sertifika farklı bir bakış açısı getiriyor"
27 ilde 110 sitede 72 bin konutun denetim ve işleyişini sağlayarak entegre yönetim hizmeti sunan Emlak Yönetim, bina yöneticisinden teknisyenine, kat ve bahçe sorumlusundan güvenliğine dek çok sayıda site çalışanına belli dönemlerde site ve toplu yapı yönetimi eğitimin almalarına ön ayak oluyor.
"Çok sayıda ilde hizmet verdiğimiz için işe alımda o yörenin insanını tercih ediyoruz. Çalışanlarımız bu sertifika programlarıyla farklı bir bakış açısı kazanıyorlar. İstanbul'da yapılan şey Malatya'da yanlış olabilir. Site yöneticilerinde yüksek okul mezunu olma şartı arıyoruz" diyen Kurt, site yöneticileri dışında muhasebe ve halkla ilişkiler personelinin ilgili bölüm mezunu, teknik elemanın ustalık ya da kalfalık belgesi, blok görevlisinin ise yakıcılık sertifikasına sahip olması gerektiğini söylüyor.
Programa kimler katılabiliyor?
X Kariyerine toplu yapı yöneticiliği alanında yön vermek isteyenler, X Gerek ticari gerekse konut sitelerinde profesyonel yönetici, müdür, teknik müdür, asistan, sorumlu, muhasebe, saha çalışanı ve benzeri pozisyonlarda olup kendilerini geliştirmek isteyenler, X Toplu yapı sektöründe yer almak isteyen site muhasebe sorumluları ve site yöneticisi adayları, ît Toplu yapı ve site yönetimlerinde filen çalışan ya da bu alanda kendini geliştirmek veya kişisel gelişimine katkıda bulunmak isteyen tüm profesyoneller Emlak aracılık ve danışmanlık hizmetleri çalışanları, K Toplu konut projelerinde satış sonrası hizmetler personelleri, X Toplu konut yönetim kurulu üyeleri, yöneticiler, denetçiler, kat malikleri
'Tüm bu yapıları yönetmek eski binalarımızı yönelmek gibi değil" diyen SÎYODER (Apartman Site Rezidans ve Toplu Yapı Yöneticileri Derneği) Başkanı Ozan Özen, bina ve site yönetiminin içine hukuk, yönetim bilimi, teknik yeterlilik, mevzuat bilgisinin dahil olduğunu söylüyor ve şöyle devam ediyor: "Artık bina ve site yöneticileri bir hukukçu kadar Medeni Kanun, Kat Mülkiyeti Kanunu, İmar Hukuku, Iş Kanunu, Iş Güvenliği Kanunu ve mevzuatını bilmek durumunda. Binalarda yer alan ısıtma, soğutma, diğer sıhhi tesisatlar gibi elektronik ve elektromekanik sistemlerin çalışma, bakım ve ömürlerini uzatmak için asgari teknik bilgiye sahip olmak zorundalar. Yılda bir kaç milyon TL'yi aşan ortak alan bütçelerini idare ederken temel muhasebe, bütçe, kesin hesap ve asgari finansal analiz tekniklerini bilmek durumundalar. Bu bütçelerde tasarruf edebilmek için Vergi Mevzuatı, personel istihdam biçimlerine, enerji verimliliği uygulamalarına başvurmak, sürekli araştırmak ve gelişmeleri takip etmek zorundalar."
400 SERTİFİKALI VAR
SİYODER verilerine göre, Türkiye'de 17 milyon konut için, yasaya göre seçilmesi gereken 600 bin civarında yönetici var. Bu yöneticilerin çoğunluğu küçük apartmanlarda görev yapıyor. Yüksek katlı bina, site, toplu yapı, rezidans ve AVM binalarında ise aktif olarak yaklaşık 100 bin yönetim kurulu üyesi, yönetim kurulu başkanı ve profesyonel olarak çalışan müdür, müdür yardımcısı, muhasebe, sekreter, yardım masası elemanı, teknik yönetici, özel güvenlik birimi yöneticisi, temizlik ve housekeeping servis yöneticilerinden oluşan yönetim personeli bulunuyor. Bunların işletme, idari bilimler, teknik eğitime sahip olanları dışında henüz yalnızca 400 kadarının sertifika eğitimlerine katıldığı tahmin ediliyor.
Peki bir siteyi ya da toplu bir yapıyı yönetmek için sertifika şart mı? Nihat Dönmez, hukuki olarak bu sertifikanın mecburi olmadığını söylüyor ve şöyle devam ediyor: "Bu sertifika konuya vakıf olunduğunun bir belgesidir ve sertifika ile donatılmış bir yönetici sayesinde malikler birliği ve onun vekilleri hukuk dışına çıkmadan daha iyi bir yönetim yapabilirler." Ancak bu sertifika programlarının oluşturulmasında görev almış AİM Danışmanlık Yönetici Ortağı Ali Coşkun, eğitim programından geçmeden site ve toplu bir yapıyı yönetmenin çok zor olduğunu söylüyor: "Çünkü bu işin idari, hukuki, mali, insani ve yasal açıdan fark arz eden birçok değişkeni var ve programları beş ayrı danışmanımız ile veriyoruz."
EĞİTİM 800 TL'DEN BAŞLIYOR
Sertifika programlarında yönetici adayları, "Site ve toplu bir yapı nasıl yönetilir?" sorusu ışığında temelde mali. hukuki, idari ve sosyal içerikli bir eğitim alıyor. Şimdilik bu eğitimi veren merkezler bir elin parmaklarını geçmiyor ve talebe bağlı olarak senede üç dört kez açılıyor. İstanbul Ticaret Üniversitesi, Kadir Has Üniversitesi ve Arel Üniversitesi'nin Sürekli ve Yaşam Boyu Eğitim Merkezleri'nde talebe bağlı olarak gerçekleştirilen sertifika programları bulunuyor. Altın Emlak Müşavirliği firması, Milli Eğitim'e bağlı bir Apartman ve Site Yöneticisi Sertifika Programı başlatacak.
Site ve toplu yapı yönetimi sertifika programlarına isteyen herkes katılabiliyor. Yaklaşık sekiz hafta süren eğitimin fiyatı 800 ile bin 500 TL arasında değişiyor. Bina ve tesis yöneticiliğinin henüz bir meslek standardına sahip olmadığını ve Türkiye'de 2000 yılı sonrasında gelişen yeni bir kariyer alanı olduğunu söyleyen Ozan Özen. bu işi yapan veya yapmak isteyenlerin sertifika programlarına katılmasını salık veriyor.
20 BİN TL MAAŞ
Genelde markalı konut üreticileri, site yöneticilerini bu programlara yönlendiriyor. Mahkemelerde ceza almış yönetim kurulları da yöneticileri sertifika programlarına gönderiyor. Entegre tesis yönetimi yapan firmalar da bu programlardan faydalanıyor. Peki bu alanda çalışmak isteyen bir adayın işe giriş süreci nasıl? Ozan Özen'in verdiği bilgilere göre, sertifika sahipleri söz konusu yapının maliklerinin veya temsilciler kurulunun tercihine göre ya yapı yönetimine bağlı ya da eğer yönetim ve servis hizmetleri, entegre yönetim şirketlerine verilmiş ise bu şirketlere bağlı çalışıyorlar.
Bina ve tesis yöneticileri, eğer ticari bir kuruluş veya toplu bir yapının genel kuruluna yani işverene bağlı çalışıyorlarsa asgari ücretten başlayarak ortalama 3 bin TL olmak üzere 20 bin TL'ye kadar aylık net kazanç elde edebiliyor. Bu ücret tamamı ile çalışılan binanın sosyoekonomik koşullarına ve kişinin deneyimine göre değişiyor.
PARA