APM Terminals İzmir Limanı Mayıs'ta açılacak!
İZMİR Ege'nin en büyük konteyner limanı olma özelliğine sahip APM Terminals İzmir, yatırımını tamamladı. Açılış için resmi onay sürecinin tamamlanmasını beklediklerini söyleyen Wolf Larsen, Mayıs ayında hizmete başlamayı hedeflediklerini belirtti.
İZMİR Ege'nin en büyük konteyner limanı olma özelliğine sahip APM Terminals İzmir, yatırımını tamamladı. Açılış için resmi onay sürecinin tamamlanmasını beklediklerini söyleyen APM Terminals Türkiye Genel Müdürü Mogens Wolf Larsen, Mayıs ayında hizmete başlamayı hedeflediklerini belirtti.
Ana merkezi Hollanda Lahey'de bulunan APM Terminals'in denizcilik sektöründe 100 yılı ve liman / terminal işletmeciliğinde 50 yılı aşkın süredir hizmet veren Danimarka kökenli A.P Moller Maersk Group bünyesinde faaliyet gösterdiğini anlatan APM Terminals Türkiye Genel Müdürü Mogens Wolf Larsen, "Dünyadaki 3'üncü en büyük liman işletmecisiyiz. Dünya genelinde 20 bin 600 çalışanımız, 72 terminalimiz mevcut. Lojistik köylerimiz, konteyner depolarımızla 69 ülkede 140 lokasyonda faaliyet gösteriyoruz. 2001 yılında kurulan firmamızın merkezi Lahey'de bulunuyor. 2015 yılında gelirimiz 654 milyon dolara, yatırılan sermayenin getirişi de yüzde 10.9'a ulaştı" dedi.
Türkiye pazarına 2013 yılının Şubat ayında Petkim ile imzaladıkları anlaşma ile adım attıklarını hatırlatan Larsen, "Anlaşma gereği, Nemrut Aliağa Körfezi'ndeki Petkim Limanı'nın konteyner ve genel kargo terminallerini 28 yıl süreyle APM Terminals işletecek.
Temmuz 2013'te inşaatına başlanan terminalimiz neredeyse tamamlandı.
Son hazırlıklarımızı yaparken, bir yandan da resmi izinler ve lisans sürecini takip ediyoruz. Resmi işlemlerin Mayıs ayında biteceğini tahmin ediyoruz. Şu anda limanımız operasyonel anlamda hazır, bugün bir gemi uğrak yapsa, ekipman, personel ve bilgi işlem altyapısı anlamında operasyon yapabilecek durumdayız" dedi.
Bir liman işletmesi için çok sayıda izin ve lisans alınması gerektiğini hatırlatan Larsen, "Gümrük, çevre ve liman işletmecüiğine gibi bir çok alanda onay sürecimiz devam ediyor. Ama bu konuda bir endişemiz yok. İlgili bakanlıklar ve otoritelerle iletişim halindeyiz, süreci yakından takip ediyoruz ve herşeyin yolunda gideceğini düşünüyoruz. Resmi işlemler daha erken tamamlanırsa, liman açılışımızı daha erken de yapabiliriz" diye konuştu.
APM Terminals İzmir'in 2 fazdan oluştuğunu belirten Larsen, "Tamamlanan ve faaliyete geçmek üzere olan ilk faz 350 metrelik bir rıhtıma ve 420 bin TEU'luk kapasiteye sahip. Bu yılın sonunda tamamlanacak ikinci fazda ise mevcut rıhtıma 350 metre daha eklenecek ve toplamda terminalimiz 700 metrelik bir rıhtıma sahip olacak. İkinci faz tamamlandığında konteyner terminalimiz 1.3 milyon TEU, genel kargo terminalimiz de yaklaşık 500 bin ton elleçleme kapasitesine ulaşacak. Bittiğinde 400 milyon dolara malolacak yatırım bedelinin APM Terminals ve Petkim tarafından ortak karşılanıyor. Yatırımlarla birlikte pazarlama çalışmalarını da sürdürüyoruz. Belli başlı konteyner hatlarıyla iletişim halindeyiz. Terminalimiz faaliyete geçtiğinde hemen yüzde 100 kapasiteye ulaşmayı beklemiyoruz ama hem limanın konumu, hem de bizim sunduğumuz hizmetlerle hızlı bir büyüme bekliyoruz" dedi.
Taşıma maliyetini yüzde 25 düşüreceğiz
İzmir'deki mevcut konteyner terminallerinin belli büyüklüğe kadar gemileri elleçleyebildiğini söyleyen Larsen, şöyle konuştu: "Mevcut limanlar konteyner limanı olarak tasarlanıp, inşa edilmediği için bazı dezavantajları var.
APM Terminals İzmir ise bunun aksine bir konteyner terminali olarak tasarlandı. Büyük gemileri elleçleyecek derinlik ve kapasiteye sahip olmamız en büyük avantajımız. Çok büyük gemiler İzmir'e uğrak yapmadığı için yükler Uzakdoğu ya da Ortaoğu'ya aktarmalı olarak gönderiliyor. Bu da üreticiler, ihracatçılar ve ithalatçılar için ekstra zaman ve maliyet demek. Şu anda Türkiye'ye uğrak yapan en büyük gemi 16 bin TEU'luk. Biz de bunu elleçleyebilecek durumdayız. Dev STS vinçlerimiz konteyner gemisinde 22. sıradaki konteyneri elleçleyebilecek kapasiteye sahip."
Türkiye planlarımızda değişiklik yok
Türkiye'de yeni yatırım arayışlarının sürdüğünü vurgulayan Larsen, "Son dönemde uluslararası ticarette ve Türkiye'nin siyasal ortamındaki olumsuz gelişmelere karşın yatırım planımızda bir değişiklik olmadı. Türkiye APM Terminals için yatırımda öncelikli 15 ülke arasında.
Çünkü lokasyon olarak önemli bir noktada ve çok fazla potansiyele sahip bir ülke. Hem Asya'ya hem de Akdeniz'e ulaşabilir noktada. Genç. eğitimli ve uluslararası vizyona sahip bir nüfusu var. Uluslararası ticaretteki daralma Türkiye'ye de yansıyor. Ama biz bunun geçici olduğunu düşünüyoruz. Talebin tekrar artacağına inanıyoruz. Türkiye'ye yönelik endişemiz yok" dedi.
Yeni yatırım için özellikle Marmara Bölgesi üzerinde durduklarını belirten Larsen, "Bu bölgede yeni yatırımlar yapıldı ve şu an kapasite fazlası var. Ama uzun vadede talep artacaktır.
Bu bölgede yatırım anlamında bizi zorlayan nokta, doğu kısmında çok sayıda, 5-10 kilometre arayla konteyner limanı olarak planlanmayıp sonradan konteyner limanına dönüştürülen küçük limanların olması. APM Terminals ise çok daha büyük ölçekli bir yatırım yapmak istiyor. Bunun yanısıra altyapı anlamında bazı eksiklikler var. Yurtdışında örnekleri olduğu gibi Türkiye'de bir Liman Otoritesi oluşturularak, devlet desteğiyle çalışmalar belli bir plana göre yapılsa hem ülkenin hem de yatırımcıların yararına olacaktır" görüşünü ifade etti.
Dünya