Arnavutköy'e Kanal İstanbul dopingi!
Kamuoyunda ''Çılgın Proje'' olarak anılan Kanal İstanbul projesi 2011 yılından bu yana gündemde. Geçtiğimiz günlerde güzergahı açıklanan Kanal İstanbul projesi bir çok ilçenin kaderini şimdiden değiştirdi.
Para Dergisi'nden Okhan Şentürk'ün haberine göre; “ÇILGIN proje” olarak anılan Kanal İstanbul projesi 2011 yılından bu yana gündemde. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü, Kanal İstanbul projesi için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na 5 Aralık’ta ÇED başvurusu yaptı. Projenin etüt çalışmaları da belli bir aşamaya geldi. Etüt için kanalın geçeceği bölgede yoğun bir faaliyet yürütülüyor. Bu çalışmanın, önümüzdeki yılın ilk yarısında tamamlanması hedefleniyor. Projenin yapım ihalesinin en erken 2018’in ikinci yarısında yapılabileceği hesaplanıyor.
Kanal İstanbul ile ilgili devletin zirvesinden de açıklama geldi. Resmi temaslar için geçtiğimiz aylarda Sırbistan’ı ziyaret eden Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, burada yaptığı açıklamada, Kanal İstanbul’un temelinin yılsonu veya 2019 başı gibi atılacağım söyledi.
Para Dergisi olarak Kanal İstanbul’un ilk duyurulduğu dönemde projenin güzergahında yer alan Arnavutköy İlçesi’ni haber olarak işlemiştik. Bu bölgenin arsa ve arazi yatırımcıları için ideal bir üs olarak görülmesi gerektiğine dikkat çekmiştik. O zamandan bu yana gelişmeler bizi doğruladı ve Arnavutköy projeden en fazla yararlanacak ilçe olarak öne çıktı.
GÜZERGAH NETLEŞTİ
ÇED başvurusu ile birlikte Kanal İstanbul projesinin güzergahı da netleşmeye başladı. Yaklaşık 45 kilometrelik projenin belirlenen beş güzergah alternatifi arasında Küçükçekmece Sazlıdere-Durusu güzergahı seçildi. Kanal, Marmara Denizi’ni Küçükçekmece Gölü’nden ayıran noktadan başlayarak Sazhdere Baraj Havzası boyunca devam edecek. Sazlıbosna Köyü’nü geçerek Dursunköy’ün doğusuna ulaşıp Baklalı Köyünü geçtikten sonra Terkos Gölü’nün batısında Karadeniz’e ulaşacak. Kanal güzergâhının yaklaşık 7 bin metrelik kısmı Küçükçekmece, 3 bin 100 metrelik bölümü Avcılar, 6 bin 500 metresi Başakşehir, 28 bin 564 metresi ise Arnavutköy’den geçecek.
BEŞ YILDA TAMAMLANACAK
Projenin 60 milyar TL’ye mal olması bekleniyor. Kanal İstanbul’un inşaatının yaklaşık beş yıl süreceği, ekonomik ömrünün de 100 yıl olacağı tahmin ediliyor. Kanal inşaatı için en az üç adet beton santrali yapılması planlanıyor. Güzergahda 8 bin 138 hektar tarım arazisi, 771 hektar fundalık, 641 hektar meralık, 738 hektar verimli ormanlık alan bulunuyor.
Kanal İstanbul kapsamında alt ve üst yapılar, liman, yat limanı, kanal içerisinde ihtiyaç duyulan noktalarda kıyı yapıları, tahkimat ve dolgu alanları, ada ve kıyı tesisleri yapılması planlanıyor. Denize yapılacak dolgu alanı Çatalca ve Arnavutköy ilçelerinde, Karadeniz Limanı ise Arnavutköy ve Eyüp ilçelerinin Karadeniz’e olan kıyı şeritlerinde yer alacak. Marmara Limanı ise Küçükçekmece ilçesinin girişinde kanal güzergâhının başlangıç noktasında yer alacak.
MARMARAYA ADALAR İNŞA EDİLECEK
Kanal kazısından çıkan uygun malzemeler kullanılarak Marmara Denizi’nde, Karadeniz’e doğru kanalın solunda iki adet ve sağında bir adet olmak üzere toplamda üç adet ada grubunun oluşturulması planlanıyor. 1. Grup Marmara Adaları, üç adet toplam 186 hektarlık adadan oluşacak. 2. Grup Marmara Adaları 155 hektarlık dört adadan, 3. Grup Marmara Adaları da 104 hektarlık üç adet adadan meydana gelecek.
İKİ YAT LİMANI YAPILACAK
Proje kapsamında Küçükçekmece’de 1200 teknelik, Sazlıdere’de 860 teknelik olmak üzere toplam 2 bin 50 yat kapasiteli iki adet yat limanı yapılacak. Kanalın kuzey ve güney çıkışlarında Karadeniz Konteyner Limanı ile Marmara Konteyner Limanı olacak. Güzergâh, Küçükçekmece’nin Altınşehir ve Şahintepe mahallelerinde yerleşim yerlerini doğrudan etkileyecek. Kanal güzergâhı içerisinde kalan bazı konutlar, yazlıklar ve tarım arazileri de kamulaştrılacak.
ARSA FİYATLARI HIZLA ARTIYOR
Kanal İstanbul’un güzergahının belirlenmesi ile birlikte projenin geçeceği bölgelerdeki gayrimenkul hareketi daha da arttı. Güzergâhdaki özellikle arsa fiyatlarında neredeyse perakende hızında değişim yaşanıyor. Küçükçekmece-Arnavutköy hattında yer alan arsaların fiyatlarında, son üç yılda 10 kata varan artışlar yaşandı. Zira yeni konut projelerin büyük bir kısmı bu güzergahta inşa ediliyor ve satış rakamları anlamında da en fazla pirim yapan bölgelerin başında Kayaşehir ve Arnavutköy başı çekiyor. Güzergahın netleşmesiyle beraber bu bölgelerde henüz imara açılmamış olan parsellerin büyük değer kazanacağı ve ilgi merkezinin bu iki noktaya kayacağı gayrimenkul uzmanları tarafından dile getiriliyor.
ARNAVUTKÖY’ÜN POTANSİYELİ YÜKSEK
Gerek 3. Havaalanı gerekse Kanal İstanbul projesinin ana odağında yer alan Arnavutköy İlçesi şu sıralar arsa yatırımcısının radarına girmiş durumda, ilçe, 506.52 kilometrekareye yayılan yüzölçümü ile İstanbul’un en fazla alana sahip ilçelerinin başında geliyor. Arnavutköy, Gaziosmanpaşa Uçesi’nden Boğazköy, Bolluca, Taşoluk, Haraççı ile Çatalca İlçesi’nden ise Durusu ve Hadımköy beldelerinin birleştirilmesi sonucu 2008 yılında ilçe statüsüne kavuştu, ilçe, yatırım açısından çok önemli bir konumda bulunuyor. Arsa spekülatörlerinin üslerinden biri olan Arnavutköy’e bağlı belde ve köylerde sınırlı sayıda imarlı arsa mevcut. Bunun yanında imara açılmasını beklemeyi göze alanlar tarla yatırımı da yapıyor, ilçede tarla vasıflı arazilerin fiyatları son altı yıldır sürekli artıyor.
Arnavutköy’de 2014 yılında metrekaresi 35 TL olan imarsız arsaların bugünkü fiyatı 400 TL’ye kadar çıkmış durumda. Yine bölgede üç yıl önce metrekare bazında 40 TL’den satılan imarlı arsalar, şu sıralar 450 TL’den alıcı bekliyor. Arnavutköy’de yeni projeler ve alınan ev sayısı da her geçen gün artış gösteriyor, ilçenin Bolluca, Haraççı, Boğazköy, Boyalık, Yeniköy ve Taşoluk mahallelerine yatırımcı taleplerinin arttığı gözleniyor.
Arnavutköy’ün SWOT Analizi
GUÇLU YÖNLER
1-) Bölgede konut projelerinin hayata geçmesi
2-) Konut projeleri gelişimiyle nüfus potansiyelin artırılması dolayısıyla canlandırılabilir bir bölge olması
GÜÇSÜZ YÖNLER
1-) Bölgenin bugüne kadarki gelişme sürecinde atıl bir kimliğinin olması
2-) Bölgenin İSKİ İçme Suyu Havzaları Yönetmeliğinde adı geçen koruma altına alınan içme suyu havzalarından olan Terkos Havzası içinde kalması nedeniyle yapılaşma şartlarında kısıtlamalar olması
FIRSATLAR
1-) Bölgede Kanal İstanbul, Karaburun Kuzey Marmara Otogarı ve Yeniköy Havaalanı Projesi gibi yatırım projeleri ile rant bölgesi olarak görülmesi ve geliştirilecek nitelikli konut projeleri vasıtasıyla yatırım projelerinin desteklenebilir olması
TEHDİTLER
1-) Bölgede geliştirilen konut projelerinin hayata geçiş süreçlerinin uzun vadeli olması
2-) Gayrimenkul piyasasında son dönemlerde yaşanan genel durgunluk şartları
Hakan ERİLKUN / TGM Trend Gayrimenkul Genel Müdürü
“En önemli proje”
İstanbul emlak piyasasının kalbi Yeni İstanbul olarak adlandırdığımız Kanal İstanbul güzergâhında atmaya devam ediyor. Kanal İstanbul hiç şüphesiz üç yılı aşkın bir süredir emlak sektörüne yön veren en önemli proje. Zira yeni projelerin büyük bir kısmı bu güzergahta inşa ediliyor ve satış rakamları anlamında da en fazla pirim yapan bölgelerin başında Kanal İstanbul güzergahı geliyor. Bu bölgeler arasında da Kayaşehir ve Arnavutköy başı çekiyor. Gelecek dönemin yıldızı ise Sultangazi, Habipler ve Başakşehir’in Güvercintepe ve Şahintepe bölgeleri olacak. Zira güzergahın netleşmesiyle beraber bu bölgelerde henüz imara açılmamış olan parseller büyük değer kazanacak ve ilgi merkezi bu iki noktaya kayacak. Kanal İstanbul güzergâhında özellikle arsa ve arazi fiyatlarında neredeyse perakende hızında değişim yaşanıyor. Bazı bölgelerin öne çıktığı güzergâhta gerek satılık gerekse kiralıkta inanılmaz hızlı bir yükseliş var.
İbrahim ÖZBEK / Uzman Arsa Kurucu Ortağı
“Arnavutköy bir adım önde”
Üçüncü havalimanı, üçüncü köprü ve bağlantı yolları, Kanal İstanbul ve sağlık şehri projelerinin kurulacağı Arnavutköy ilçesinde, projelerin etkisiyle emlak fiyatları yükselmeye devam ediyor. Uzun süreli yatırımlara ev sahipliği yapacak olan Arnavutköy, arsa fiyatları ile emlak sektöründe kendisine hatırı sayılır bir yer edindi. Yurtiçi ve dışından yoğun olarak bölgedeki yatırım fırsatlarından yararlanmak isteyenlere sadece Arnavutköy için değil, komşu ilçelerde de yatırım fırsatları olduğunu söylüyoruz.
Özellikle bu ilçeyle sınır komşusu olan Çatalca, Çerkezköy ve Çorlu’da büyük yatırım fırsatları var. Sonuç olarak bu bölgelere yatırım yapan ve uzun vadede yatırım yapacak olanlar, her dönem kazançlı çıkacak.