Arsa alacaklara son dakika uyarısı: Doğru yatırım için bunları gözden kaçırmayın!
Arsa yatırımları ile ilgili araştırmalar hız kazandı. Peki arsa alırken nelere dikkat edilmeli? İşte ayrıntılar...
Arsa yatırımının mantıklı olup olmadığı gayrimenkule yatırım yapmak isteyen binlerce kişi tarafından merakla araştırılıyor. Posta Gazetesi köşe yazarı Özlem Denizmen, bugünkü köşesinde arsa yatırımını ve dikkat edilmesi gerekenleri kaleme aldı.
"Enflasyon ortamında eline beklemediği tutarda para geçen takipçilerim mevcut. Bazen miras, bazen emekli ikramiyesi olarak ellerine geçen bu paralarla arsa yatırımı ile ilgili sorular soruyorlar" diyen Özlem Denizmen, her yatırımda olduğu gibi arsa yatırımının da alırken kazandırması gerektiğine dikkat çekti.
ARSA ALIRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ?
‘Arsa alacağım ceviz yetiştireceğim’, ‘Arsa alacağım, zeytinyağı üreteceğim’, ‘Arsa alacağım enerji tarlası yapacağım’ şeklinde sorularla karşı karşıya kaldığını aktaran Özlem Denizmen, ortak olmanın da bir seçenek olduğuna değindi. Ancak, herhangi birine ortak olmak demenin sonradan potansiyel bir problem olabileceğine, ortak olunacaksa yazılı çizili hukuki ön anlaşmalar yapılması gerektiğine dikkat çekti.
Arsa yatırımı yapacak kişilerin, arsada ddikkat etmesi gereken noktalar şu şekilde:
1. Her şeyden önce arsanın konumu,
2. Güncel imar durumu,
3. Kadastroda görünen sınırları,
4. En doğru zaman.
Örneğin, arsa imara açık bir bölgede bulunuyorsa, zaman geçtikçe seçenekler azalacağı için o arsanın değeri artar. Bu nedenle, arsanın ne kadar elde tutulabileceğine baştan karar verilmesi gerekiyor.
5. Kulaktan dolma bilgilerle arsa alınmaması gerekiyor.
6. İmarlı olan arsalarda yapılaşma izinleri değişiyor. Bunların mutlaka arsanın sınırları içinde bulunduğu belediyenin imar müdürlükleri ile görüşülerek, dikkatlice incelenmesi gerekiyor.
AYRIK NİZAM NE DEMEK?
Hiçbir yanından komşu binalara bitişik olmayan yapı düzeni için 'ayrık nizam' terimi kullanılıyor. Ayrık nizam çevreci kabul ediliyor. Çünkü taban alanı yoğunluğunu azaltırlar. Ayrıca etraftaki sosyal alan oranlarını desteklerler. Yola bakan cephelerinden 5 metre, parsellerden ise en az 3 metre gibi uzaklıklar bırakarak yapılarak gerekmektedir. Bu da kalan alanların yeşil kalmasına imkan sunar. Bunların incelenmesi gerekiyor.
BİTİŞİK NİZAM NEDİR?
İmar yönetmeliğinde bir veya birden çok parseldeki binalara yapışık olan yapılar için bitişik nizam terimi kullanılıyor. Bitişik nizam, nüfusun yoğun olduğu ve ticaretin yoğunlaşması istenen bölgelerde daha çok görülür. Genellikle ortak alanlardan arka bahçeye geçilebilen bitişik nizam binalarda parsel çekme mesafeleri, bina derinliği ve kat sayısı üzerinden belirleniyor.
BLOK NİZAM NE DEMEK?
Birden çok komşu parseldeki binaya bitişik olarak belirli bir düzende tasarlanan blok yapılar, şehir planlaması açısından blok nizam şeklinde belirtilir. Blok nizam prosedürleri biraz karışık oluyor, bu sebeple ilgili yönetmeliklerin incelenmesi gerekiyor. Bu kurallar değişebiliyor. Ayrıca blok düzen yapılarda bitişik noktalarda kapı ya da pencere açılamıyor. Ayrıntılı bilgilere Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliği'nden erişilebilir.
AYRIK NİZAMLI YAPININ AVANTAJLARI NELER?
Bitişik nizamlı binalar deprem etkisini direkt iletiyorlar ve birbirleri ile uyumlu planlanmamışlarsa birbirlerinin göreceği hasarı artırabiliyorlar. Ayrık nizamlı yapılar bu nedenle daha güvenli oluyor.
Özlem Denizmen, bir okuyucusundan gelen "Bir tarla aldım. Tarla imarsız fakat bu tarlaya konut yapmak istiyorum. Bu mümkün mü? Nasıl yapabilirim?" sorusunu yanıtladı.
Denizmen, tarlaya ev yapılmasında bazı yasal gereklilikler olduğunun altını çizdi ve o gereklilikleri şu şekilde sıraladı:
1. Tarlanın yola cephesi olmalı.
2. En az 5 dönüm olması gerekiyor.
3. Yapılacak konutun inşaatı tarlanın tamamının yüzde beşini aşamaz.
4. Tarla kaç dönüm olursa olsun inşa edilebilecek konut maksimum 250 metrekare olabilir.
5. Konutun zemin ve saçak seviyesi arasında 6 buçuk metre mesafe olmalı.
6. En çok 2 kat olabilir.
7. Konut parsel bitiminden en az 5 metre, yoldan ise en az 10 metre uzaklıkta bulunmalı.
Özlem Denizmen, bu kuralların genel olarak tarla arazisinde prosedüre uygun şekilde yapılaşma yapılması için dikkate alınması gerektiğini vurguladı ve "Fakat her bölgenin kendine özel bir durumu mevcut olabilir. Tarla sit alanında olabilir, bir akarsuya ya da bir göle yakın olabilir. Yüksek gerilim hatlarına yakın yerde olabilir. Büyün bunlar tarlaya yapılacak olan yapı ile ilgili özel sınırlamalar veya imkanlar oluşturuyor olabilir. Bu nedenle yerel otoriteler bu konuların danışılabileceği en doğru adreslerdir" açıklamasında bulundu.
ŞİMDİ GÖZDE ENERJİ TARLALARI OLDU
Son dönemde teknolojinin gelişmesi ile bir de enerji tarlalarının gündeme geldiğine dikkat çeken Özlem Denizmen, uzman Mehmet Yükselen’e "Güneş enerjisi yatırımı için gerekli araziler nasıl olmalı; nelere dikkat edilmeli?" sorularını yöneltti.
Denizmen, Yükselen'den konu ile ilgili aldığı bilgileri paylaştı ve açıklamalarını şu şekilde sürdürdü:
"Güneş enerjisi için kullanılabilecek araziler marjinal tarım arazisi niteliğine sahip olmalı. Marjinal tarım arazisi demek ‘Kuru Marjinal Arazisi (KTA)’ demektir, bir arazinin kuru marjinal arazisi olması için taşlık, kayalık olup, üzerindeki toprak kalınlığının az olması ve eğiminin yüksek olması gerekiyor. Bu niteliğin tespit edilmesi için İl Tarım müdürlüklerinden; arazinin büyüklüğüne göre harç yatırılır, araziye uzmanlar gelir ve bir rapor hazırlarlar.
1 MW’lık bir güneş arazisi için 15 dönüm büyüklüğünde bir arazi gerekiyor. Güneş enerjisi projesinin uygulanabilir olması için enerji nakil hattının tarım arazisine yakın olması gerekli.
Genel kural olarak; 1MW’lık bir projenin enerji nakil hattına mesafesinin 500 metre ile 1.000 metre arasında olması isteniyor.
Proje büyüdükçe hatta olan mesafe de artabilir. Örneğin 5 MW bir proje için 3-5 km bir hat uygulanabilir olabilir.
Arazinin yakından geçen Enerji Nakil Hattı’nda bağlanacağı TEİAŞ projesinde boşluk olması, mümkünse arazinin düz veya güneye eğimli olması ve eğimin yüksek olmaması (yüzde 8-10) tercih sebebidir."
İŞKUR açıkladı! Belediyede vardiyalı çalışabilecek personel alımı yapılacak...
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı 2053 yılına kadar 168 milyar dolar yatırım yapmayı hedefliyor! |