AVM Ciro Endeksi Nisan'da yüzde 14,2 arttı!
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ve Akademetre Research tarafından hazırlanan AVM Endeksi’nin nisan ayı sonuçları açıklandı. AVM'ler nisan ayında rahat bir nefes aldı.
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ve Akademetre Research tarafından hazırlanan AVM Endeksi’nin nisan ayı sonuçları açıklandı.
Ciro endeksi 2017 Nisan döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 14,2 artış kaydederek 208 puan seviyesine ulaştı.
Verilere göre, Türkiye geneli metrekare verimliliği ise Nisan 2017’de 794 TL’ye yükseldi. AVM’lerde kiralanabilir alan (m²) başına düşen cirolar ise İstanbul’da 912 TL, Anadolu’da 715 TL olarak kaydedildi.
Kategoriler bazında en yüksek ciro artışı ise hipermarket kategorisinde yaşandı. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 28,4’lük artış kaydetti.
AYD Başkanı Hulusi Belgü, AVM Endeksi Nisan 2017 sonuçlarını değerlendirdi. Belgü, “Nisan ayında döviz kurlarında yaşanan rahatlama, hem ithalat yapan hem de döviz üzerinden verilen kiralar nedeniyle sorun yaşadıklarını paylaşan perakendecilerimize nefes aldırdı. Ek olarak nisan ayında AVM endeksinde hepimize umut veren gelişmeler görünüyor. Ziyaretçi sayısındaki azalan artışa rağmen ciro endeksi ve kiralanabilir alanlarda yaşanan artış ziyaretçilerin alışveriş alışkanlıklarında AVM’leri tercih ettiklerini ortaya koyuyor. Kategoriler bazında aylardır sakinliğini koruyan 'diğer' kategorisi de hızlı bir ivmeyle yükselişe geçti. Bu durum ziyaretçilerinin AVM’leri yalnızca giyim ve hipermarket alışverişleri dışında da tercih ettiklerinin göstergesi. Diğer yandan Hipermarket kategorisinin uzun zamandır zirvede yer alan Ayakkabı-Çanta kategorisinin yerini alması da ziyaretçilerin AVM’leri her şeyi bir arada buldukları sosyal alanlar olarak benimsedikleri görüşünü destekler nitelikte” şeklinde konuştu.
Prof. Dr. Emre Alkin ise değerlendirmesinde “Mart ayı ile ilgili değerlendirmemde, AVM ciro endeksindeki gözle görülür yükselişin, alışveriş merkezlerindeki mağaza yöneticileri ve müşterilerle yaptığım birebir sohbetlerle de teyit ettiğimi söylemiştim. Önümüzdeki aylarda da bu yükselişin devam etmesinin yüksek bir ihtimal olduğunun altını çizmiştim. Nisan ayında AVM Ciro endeksinin bir önceki yıla göre çift haneli büyümesi bu analizin doğru olduğunu gösteriyor" ifadelerini kullandı.
Alkin ifadelerine şu şekilde devam etti: "İlginç ve önemli gelişme şu: Nisan ayında hipermarket kategorisinde en yüksek ciro artışı kaydedilmiş. Mart ayında performansta üst sıralarda bulunmayan bu kategorideki gelişmeyi birkaç açıdan değerlendirebiliriz.
Hipermarket ve Teknoloji kategorilerinin ilk 3 sırada yer alması, ziyaretçilerin AVM'leri sadece ‘zaman geçirme’ veya ‘moral düzeltme’ için gezmediklerini, giderek ‘her şeyin çözümü’ olarak gördüklerini bize anlatıyor. Daha önceki ayların önde gelen kategorileri ayakkabı-çanta ve giyimin 4. ve 5. sıraya düştükleri de gözden kaçmamalı. ‘Moral Düzeltme’ eğiliminin yavaşladığını buradan da anlayabiliriz. Yiyecek, nisan ayında ikinci sırada yer alırken, AVM'lerin seçenek zenginliğine de işaret etmiş oluyor. Ziyaret sayısındaki artışın yüzde 1 gibi mütevazı bir artış göstermesi de ziyretçilerin geride bıraktığımız döneme göre AVM'lerde kişi başına tüketimi artırdıklarını göstermekte. Ramazan Ayı sebebiyle bu trendin, yavaşlasa da devam edeceğini tahmin ediyorum.”
Dünya