Genel

AVM'ler TESK seçimlerine kurban ediliyor

Alışveriş Merkezleri ve Perakendecileri Derneği (AMPD) yönetimi, Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu'na (TESK) veryansın etti

"Büyük Mağazalar ve Zincir Mağazalar Kanun Tasarısı kısa vadeli çıkarlara alet edilemeyecek kadar önemli. Önümüzdeki dönemde TESK'te seçimler var. Bu konu seçim propagandasına alet ediliyor" diyen AMPD yöneticileri, alışveriş merkezlerinin pazar günü kapalı olması durumunda 81 bin kişinin işinden olacağını açıkladı.

AMPD, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın üzerinde çalıştığı Alışveriş Merkezleri, Büyük Mağazalar ve Zincir Mağazalar Kanun Tasarısı ile ilgili sessizliğini bozdu. Dün İstanbul'da tasarı ile ilgili düzenlenen toplantıda konuşan AMPD Başkanı Mehmet Nane, "AVM'lerin pazar günü kapatılmasına yönelik tasarıda herhangi bir madde yok. Ancak pazar gününe ilişkin ya da büyük mağaza ve marketlerin saat 18.00'de kapatılması sektörün istihdamında yüzde 18'lik kayba neden olur. Bu da yaklaşık 81 bin çalışanın iş akdinin feshi demek" açıklamasını yaptı.

Mehmet Nane, yasa tasarısıyla ilgili görüşlerini 18 Ocak'ta Sanayi ve Ticaret bakanlığı'na yazılı olarak ilettiklerini Başbakan Tayyip Erdoğan'dan da konuyu görüşmek amacıyla Şubat ayı içinde randevu istediklerini söyledi.

Bir bardak suda fırtına
TESK'in yakın bir zamanda gerçekleşecek seçim öncesi bir bardak suda fırtına kopardığını belirten Nane, "TESK önümüzdeki dönem yapılacak seçimlerini düşünüyor. Kısır seçim propagandasına kurban ediliyoruz. Yasada geleneksel perakendeciyi geliştirici bir tek madde göremedik. Bu yasa geleneksel perakendeciyi geliştirmeyen, modern perakendenin de gelişimini engelleyen bir tarzda hazırlanmış. Biz esnafla karşı karşıya değil yan yana kurumlarız. Geleneksel perakendecilerin organize yapıya katılmaları için her türlü desteği vermeye hazırız" dedi. İngiltere, Fransa, Almanya gibi ülkelerde pazar günü mağazaların tekrar açılması için çalışmalar yapıldığına dikkat çeken Nane, Fransa'nın sınır bölgelerinde pilot uygulama olarak pazar günü dükkânların açıldığını söyledi.

Sektör olarak zaten kayıtlı, kurallı bir ekonomi içinde faaliyet gösterdiklerini belirten Nane, şemsiye bir yasaya ihtiyaç olmadığını kaydetti. Halen bir mağaza ve AVM açmak için 21 makamdan izin, 139 makamdan da onay alınması gerektiğini ifade eden Nane, "Bu nedenle yeni tasarı ile yeni bürokrasi getirmek çok anlamlı değil" dedi.

Sınırlama olumsuz etkiler
Yasa tasarısının anlaşılmayan ve üzerinde çok tartışılan maddelerinden biri de private label'a (market markaları) getirilen yüzde 20 sınırı. Mehmet Nane konuyla ilgili şu değerlendirmeyi yaptı: "İnci, Zara, Kiğılı, IKEA gibi markalar kendi markasını başka yerlerde ürettiriyor. Yüzde 20 sınırı ile iş yapamaz duruma gelecekler. Bu maddenin kime uygulanacağı ve uygulamaların yönetmelikle belirleneceği belirtiliyor. Hiçbir şey net değil. Yönetmeliğin insafına bırakılır mı? Tüccar ve üretici birbirine girmiş. Binlerce yıldır bir üreticiler vardır bir de bunu satan tüccarlar." Yasa tasarısının fasonla market markalı ürünleri aynı tanımla ele aldığına dikkat çeken AMPD Büyük Mağazalar Grup Başkanı ve İnci Ayakkabı'nın sahibi Ali Murat Kızıltaş ise sorunun marketler için hazırlanan yasa tasarısının içine herkesin sokulmaya çalışılmasından kaynaklandığını açıkladı.
Referans