AVM'lerle birlikte tüketim patlaması yaşanıyor!
Üretim ekonomisini göz ardı eden Türkiye'de tam bir tüketim patlaması yaşanıyor. Adeta birer 'tüketim mabedi' haline gelen Alışveriş Merkezi (AVM) sayısında inanılmaz bir artış söz konusu
Üretim ekonomisini göz ardı eden Türkiye'de tam bir tüketim patlaması yaşanıyor. Adeta birer 'tüketim mabedi' haline gelen Alışveriş Merkezi (AVM) sayısında inanılmaz bir artış söz konusu. Bu merkezlerin çoğunda ancak 'yabana' bir markanın temsilcisi veya bayisi iseniz uygun yer ve koşullarla kiralama yapabiliyorsunuz. AVM'ler Uluslararası markaların, yabancı menşeli tüketim mallannın şık ve lüks biçimde pazarlandığı birer tüketim cennetine dönüşmüş durumda. AVM nedir diye sorduğumuzda Avrupa ölçeğindeki tanımına bakmamız gerekiyor.
Yaşamımızı derinilen etkiliyor
Uluslararası Alışveriş Merkezleri Konseyi (ICSC) Avrupa organizasyonu, alışveriş merkezi tanım ve tiplerine standartlar getirmiş. Buna göre bir alışveriş merkezinin brüt kiralanabilir olanı (GlA) en az 5.000 metrekare olmalıdır. Halbuki Türkiye'de bu rakamın altında çok sayıda AVM olarak nitelenen mekanlar mevcut. National Geographic-Türkiye dergisinin. Ocak-2011 sayısında AVM'lerle ilgili ilginç ve geniş bir dosya yayınlanmış. Dergi '...son 20 yılda hayatımıza giren AVM'ler yeme biçimlerinden, eğlenceye kadar yaşamımızı derinden etkiliyor. Bu çift yönlü bir değişim. Yeniçağın tapınaklannda kültür yeniden şekillenirken tüketiciler yaptıkları tercihle geleceği belirliyor...' deniliyor. Gerçekten de, Türkiye'de 20 yıl önce birkaç tane AVM varken, bu yıl AVM sayısı 264'e çıkmış durumda.
Bu yıl 300'ü aşması bekleniyor
AVM enflasyonuna doğru mu gidiyoruz sorusuna; Türkiye kişi başına düşen toplam kiralanabilir alan ölçütlerine göre AB ortalamasının altında diye cevap veriliyor. AB ortalamasının 200 metrekare iken Türkiye ortalamasının 86 metrekare olduğu söyleniyor. Ancak İstanbul'da kişi başına düşen toplam kiralanabilir alanın daha şimdiden Avrupa ortalamasının üzerinde (210 metrekare) olduğu da bir gerçek. Halen süren yeni AVM inşaatlarının bitmesiyle 2011 yılında AVM sayısının 300'ü aşması bekleniyor. Böylece üretme ve nitelikli konulara yönelik olarak her bakımdan Avrupa ortalamasının gerisinde olan Türkiye'de, İstanbul ve Ankara gibi illerde Avrupa ortalamasının aşılması bekleniyor!
Tabii ki insanların alım gücü- yaşam stan-dartian yeterli olmadığı sürece, AVM sayısının artmasının fazlaca bir anlamı yok.
Yine National Geographic'de yayınlanan verilere göre bir alışveriş merkezi müşterisi bu mekanlarda ortalama 3-3.5 saat geçiri
yormuş.
AVM'lerde alışveriş yapanlann gelirinin ise çoğunlukla 304-999 lira arasında olduğu tespit edilmiş. Bu gelir seviyesi ile AVM'lere gitmek, gezmek, serbest ama satın almak o kadar kolay değil görünüyor.
Sözcü \ Ufuk Söylemez