23 / 12 / 2024

Avrasya Tüneli'nin 55 ayda tamamlanması planlanıyor!

Avrasya Tüneli'nin 55 ayda tamamlanması planlanıyor!

Asya ile Avrupa  yakasını denizin altından karayolu ile bağlayacak Avrasya Tüneli 'nin çevresel ve  Sosyal Etki Değerlendirmesi (çSED) Raporu 'na göre, proje yaklaşık 67 hektar  büyüklüğündeki bir araziyi kalıcı şekilde kullanacak



Asya ile Avrupa  yakasını denizin altından karayolu ile bağlayacak Avrasya Tüneli 'nin çevresel ve  Sosyal Etki Değerlendirmesi (çSED) Raporu 'na göre, proje yaklaşık 67 hektar  büyüklüğündeki bir araziyi kalıcı şekilde kullanacak.

                AA muhabirinin aldığı bilgiye göre, Ulaştırma Bakanlığı Demiryolları,
 Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğünün (DLH) İstanbul Boğazı
 Karayolu Geçiş Projesi için 'Yap-İşlet-Devret' modeliyle açtığı uluslararası
 ihaleyi 30 Haziran 2008 tarihinde Türk-Kore Ortak Girişimi kazandı. Girişim, daha
 sonra Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.şž. (ATAşž) ismini alarak
 çalışmalarına başladı.

                Avrasya Tüneli Projesi, İstanbul Boğazı 'nın deniz tabanının altında,
 İstanbul 'un Avrupa ile Asya yakasındaki sahilleri arasında kalan 5,4 kilometre
 uzunluğunda karayolu tüneli ile toplam 9,2 kilometre uzunluğundaki mevcut
 yolların tünele girişlerini sağlamak üzere genişletilmesinden oluşacak. Yol
 güzergahı toplam 14,6 kilometre olacak.

                Projenin 'Avrupa yakası yaklaşım yolu' başlıklı birinci bölümü,
 Kazlıçeşme 'den Cankurtaran sahiline, Kennedy Caddesi boyunca 5,4 kilometre
 uzunluğunda 6 şeritten 8 şeride yol genişletme ve bağlantı yollarının
 iyileştirmesi çalışmalarını kapsıyor. Deniz tabanının en yakın noktada 27 metre
 altından geçecek toplam 5,4 kilometrelik bölümde ise Tünel Açma Makinesi (TBM)
 teknolojisinden yararlanılacak. TBM ile geçilecek uzunluk 3,4 kilometre ve TBM
 kazı çapı 13,7 metre olacak. Projenin 'Asya yakası yaklaşım yolu' başlıklı
 bölümü ise D-100 karayolu, mevcut Eyüp Aksoy Köprülü Kavşağı 'ndan Göztepe
 Kavşağı 'na kadar olan 3,8 kilometrelik yolu kapsıyor. Burada yol 8 şeride
 çıkarılacak ve bağlantı yolları iyileştirilecek.

                Projenin, yaklaşık 1,1 milyar dolarlık bir yatırımla 55 ayda tamamlanması
 öngörülüyor. Tünel trafiği otomobil ve minibüsler ile sınırlandırılacak.

                Tünel, ATAşž tarafından 25 yıl 11 ay ve 9 gün süre ile işletildikten sonra
 DLH 'ya devredilecek. Yaklaşım yolları ise inşaatı tamamlandıktan sonra
 işletilmesi için İstanbul Büyükşehir Belediyesine verilecek.

                -çSED RAPORU KAMUOYUNA SUNULDU-

                ATAşž, tünel hakkında halkın bilgilendirilmesi ve katılımını sağlamak için
 Avrasya Tüneli çSED çalışmalarını yürütmek üzere Environmental Resources
 Management unvanıyla faaliyet gösteren Environmental Resources Management Limited
 şžirketini görevlendirdi.

                şžirketin hazırladığı çSED raporu, 'www.avrasyatuneli.com' internet
 adresi üzerinden kamuoyunun tartışmasına açıldı. Vatandaşlar, en geç 8 Mayıs 'a
 kadar projeye ilişkin görüşlerini iletebilecek.

                çSED raporuna göre, İstanbul 'da otomobile dayalı ulaşım (taksiler ve
 diğer servis araçları dahil) kent içerisindeki tüm seyahatlerin yüzde 53 'ünü
 oluşturuyor ve bu araçlar tüm yol alanının yüzde 90 'ını kullanıyor. şžehrin içinde
 günlük dolaşım halinde 1,3 milyondan daha fazla araç bulunuyor.

                İstanbul Ulaşım Master Planı 'na (IUMP) göre, kentin nüfusu 2023 'te 20
 milyonun üzerine çıkacak. Araç sayısı 3 katı bir artışla 4,19 milyona çıkarken,
 araç sahipliliği oranını ise hane bazında yüzde 67 'ye ulaşacak. Bu faktörlerin
 tamamının sonucunda şehir içindeki trafiğin daha çok büyümesi ile beraber boğazı
 aşan yolculuk sayısının 1,5 katına çıkması bekleniyor.

                İlk tahminler Avrasya Tüneli ile Avrupa-Asya geçişlerinde 100 dakikaya
 varan yolculuk süresinin 15 dakikaya kadar ineceğini işaret ederken, ulaşım
 kolaylığı, azalan seyahat süresi ve artan güvenilirlik gibi büyük ekonomik
 faydalar sağlanacak, yakıt tüketimi, sera gazı ve diğer emisyonlarda ve gürültü
 kirliliğinde önemli azalmalar meydana gelecek.

                Tünel içindeki trafik akışının, açılış yılındaki (2015) günlük ortalama
 araç sayısı olan 80 binden 2025 yılında tünelin ulaşacağı maksimum kapasite olan
 130 bin rakamına ulaşacağı tahmin ediliyor.

                -15,97 HEKTAR ALANA İHTİYAç VAR-

                Avrasya Tüneli Projesi, toplam olarak yaklaşık 67 hektar büyüklüğündeki
 bir araziyi kalıcı şekilde kullanacak; bu arazinin 51 hektarlık kısmı mevcut yol
 koridoru içerisinde kalacak.

                Proje için 11,39 'u Avrupa ve 4,58 'i Asya yakasında olmak üzere 15,97
 hektar alana ihtiyaç bulunuyor. Bu miktarın yüzde 59 'unu halka açık alanlar,
 parklar, bahçeler ve spor tesisleri, yüzde 23 'ünü pazarlar, ticari, endüstriyel,
 kamusal hizmetler ve depolama alanları, yüzde 15 'ini liman, iskele, marina ve
 park alanları, yüzde 2 'sini yerleşim amaçlı bahçeler ve yüzde 1 'ini cami
 bahçeleri ve mezarlıklar oluşturuyor.

                -EN BÜYÜK KAYIP, KAMUYA AçIK ALANLARDA OLACAK-

                Arazi kullanımında ve araziyi kullanan kişiler üzerindeki en önemli
 kalıcı etki, özellikle Avrupa yakası kıyıları boyunca olmak üzere kamuya açık
 alanlardaki kayıp olacak.

                Proje kapsamında çoğunlukla park alanlarından oluşan, sahil balıkçılığı,
 yürüyüş, antrenman ve bisiklet sürme gibi faaliyetler dahil olmak üzere, resmi ve
 resmi olmayan eğlence faaliyetleri için yoğun olarak kullanılan ve şehir için
 değerli bir kaynak sunan kıyı park alanının yaklaşık yüzde 20 'sinin kaybedileceği
 tahmin ediliyor.

                Raporda, 'Etkiyi hafifletici bir şeyler yapılmaması halinde, yoğun
 şekilde gelişen şehirde açık hava ve dinlenme tesislerinin önemi de göz önüne
 alınarak eğlence alanları, spor tesisleri ve diğer imkanlarda meydana gelecek
 kayıpların, üst düzey önemde olumsuz etki yaratacağı düşünülmektedir' denildi.

                ATAşž, kıyı parkında kaybolan park alanı ve tesislerin telafisi için
 kırılan ya da kötü durumda olan oyun parkı ekipmanını ya da diğer park
 unsurlarını değiştirecek, mevcut tesislerin sayısını ve çeşidini arttıracak,
 proje nedeniyle kaldırılması gereken tüm anıtları parktaki orijinal konumlarına
 yakın, kolayca görülen ve kamuya açık yerlerde yeniden konumlandırılacak, toplumu
 ve ziyaretçileri bölgenin tarihi özellikleri ve arkeolojik önemi hakkında
 bilgilendirmek için kıyı parkına yeni bilgilendirme tabelaları koyacak,
 kaldırılan tüm ağaçların ve diğer bitkilerin yerine eşdeğer yeşil alan
 kurulmasının yanı sıra ilave ağaçlandırma ve peyzaj alanları oluşturacak.

                -ETKİLENECEK BÖLGELER-

                Proje için Yenikapı Feribot Terminali, Balıkhan Camisi ve Kennedy Caddesi
 boyunca uzanan araç park yerleri ve otobüs tesislerinden arazi alınacak. Buna
 rağmen feribot terminali ve cami işletimde kalmaya devam edecek, sadece park
 yerleri ve otobüs tesislerinin yerleri değiştirilecek.

                Proje için alınacak arazilerin mevcut sınırları, üzerinde binalar da
 bulunan 18 adet parseli tamamen ya da en azından kısmen içeriyor. Proje sınırları
 içinde 3 bina veya bina grubu (bir otobüs terminali, kullanılmayan bir restoran
 ve kullanılmayan bir benzin istasyonu) yıkılacak.

                Güzergah, Merkez Balık Hali ve ona komşu perakende balık tezgahları, ufak
 kafeler ve kıyı parkında yer alan restoranlardan oluşan Kumkapı Balık Pazarı 'ndan
 geçecek. Belediye, Merkez Balık Hali 'ni yakın bir gelecekte İstanbul 'un
 batısındaki yeni bir yere taşıyacak ve bu nedenle bu mekan uzun vadede projeden
 etkilenmeyecek.

                Rapora göre, projeden 3 tezgah ve kafelerin bazı kısımları ile bir
 restoranın bir bölümünün kaybedilmesi nedeniyle Kumkapı Balık Pazarı daha çok
 etkilenecek. Raporda, 'Kumkapı Balık Pazarı 'nda bazı iş yerlerinin kısmen
 yıkılması ufak bir etki olarak değerlendirilebilir ama eğer inşaat sırasında ya
 da uzun vadede yeni yolun yakınlaşması nedeniyle tüm tesisin işleyişi olumsuz
 şekilde etkilenirse, bu büyük ve önemli bir etki olacaktır. Bunun olup
 olmayacağını kesin bir şekilde şimdiden söylemek olası değildir çünkü bu
 işletmecilerin ve müşterilerin tepkisine bağlı bir durum olacaktır. Ancak, eğer
 gerçekleşirse, etkinin hafifletilmesi gerekecektir' görüşüne yer verildi.

                Kumkapı Balık Pazarı 'nda inşaat sırasında ya da uzun vadede herhangi bir
 işletmecinin oluşabilecek kayıplarının uygun bir şekilde nasıl telafi edileceğini
 tespit etmek üzere ATAşž, DLH ve belediye ile birlikte çalışacak.

                Göztepe Köprülü Kavşağı yakınlarındaki 4 konut binası ve 3 ticari ve
 endüstriyel bina da projeden etkilenebilecek. Tasarımda yapılacak çok ufak
 değişiklikler ile arazi alımı yapılmaması mümkün olabilecek, ancak eğer bu durum
 önlenemez ve anlaşmalı alım yapılması ya da kamulaştırma gerekli olursa ikamet
 eden 64 kişinin ve bir dizi küçük iş yerinin muhtemel yer değiştirmesi
 gerekecek.

                Göztepe 'deki bir bağlantı yolu, yol tuzu deposunun da bulunduğu yolun
 güneyinden arazi alınmasını gerektirecek. Burada bağlantı yolu yanında yer alan
 Aziz Bayraktar Camisi de projeden etkilenecek. Raporda, 'Bu caminin kaybı önemli
 bir etki olarak değerlendirilebilir, ancak tasarımda yapılacak küçük
 değişikliklerle bu durumun önlenmesi mümkün olabilecektir' denildi.

                Eyüp Aksoy Kavşağı 'na ait yeni kavşak şeritlerinden biri için Karacaahmet
 Mezarlığı 'nın güneybatı köşesinden küçük bir arazi şeridi gerekli olacak.

                Belediyeye ait Bitki/Fidan Satış Yeri 'nin önemli bir bölümü, yeri yeniden
 düzenlenen Eyüp Aksoy Köprülü Kavşağı gelecek.

                Medipol Hastanesi otoparkındaki kafenin başka bir yere taşınması
 gerekebilecek.
AA


Geri Dön