26 / 11 / 2024

Bağdat Caddesi riskli bina sayısında birinci oldu!

Bağdat Caddesi riskli bina sayısında birinci oldu!

Bağdat Caddesi riskli ilan edilen bina sayısında Türkiye birincisi oldu. Bölgede 700 proje ruhsat almak için beklerken, diğer illerden müteahhitlerle birlikte bölgedeki inşaat firmasının sayısı 500'ü buldu.




TÜRKIYE'de kentsel dönüşüm doğrusu ve yanlışıyla tüm hızıyla devam ederken, İstanbul'un en değerli bölgelerinden biri olan Bağdat Caddesi en fazla riskli bina tespitinin yapıldığı yer oldu. Yaklaşık 700 binanın riskli ilan edildiği bölgede bu sayının her geçen gün artması bekleniyor. Gayrimenkul fiyatlarının yüksekliği nedeniyle kentsel dönüşümde müteahhitlerin büyük ilgi gösterdiği Bağdat Caddesi, tüm Türkiye'den müteahhitleri kendine çekerken, bu durum ise beraberinde bazı riskleri getiriyor. Bölgede fazla arz nedeniyle sıkıntı yaşayan bazı firmaların iflas ettiği ve el altından projeleri diğer müteahhitlere satmaya çalıştığı da konuşuluyor. Bağdat Caddesi'nin önde gelen müteahhitlerinden biri olan Aydoğan İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı İrfan Aydoğan, 6306 sayılı kentsel dönüşüm yasasına bağlı olarak, Kadıköy ilçesinde 1 Nisan 2014 tarihine kadar tespit edilen riskli bina sayısının 625 olduğunu belirterek, "Bu da Kadıköy'ü, riskli bina raporu olan yerleşim yerleri arasında Türkiye birincisi yaptı. Kadıköy'deki binaların yaklaşık yüzde 75'inin yenilenmesi gerekiyor" dedi. 



2012 yılında 221 tane ruhsat verilen Kadıköy'de bu rakamın 2013 yılında 329'a, 2014'te ise 678'e yükseldiğini vurgulayan Aydoğan, "Bugün itibariyle ruhsat almak için 700 proje sırada bekliyor" diye konuştu. 



Her sokakta inşaat Yönetmelikle Kadıköy'de 2.07 emsale ek olarak yüzde 20-25'lik ilave artışlar sağlandığına dikkat çeken İrfan Aydoğan, şunları söyledi: "Kadıköy sahil parselleri, Küçükyalı ve İdealtepe'nin tamamında ise yönetmelikte herhangi bir artış yapılmamış, burada oturan insanlara afet riskine karşı bir çözüm sunulamamıştır. Bağdat Caddesi'ne baktığımız zaman ise her bir sokakta neredeyse 2-3 inşaat aynı anda devam ediyor. Binaların hızla yenilendiği bölgede ortalama 100 olan inşaat şirketi sayısı son 2 yılda 500'ü buldu." 



Caddeye akın ettiler 

İrfan Aydoğan, Bağdat Caddesi'ne Türkiye'nin birçok ilinden gelen inşaat firmalarının akın ettiğini belirterek, "Ankara, Gaziantep, Diyarbakır, Adana, Bursa ve Afyon gibi illerden geliyorlar" dedi. 


Bu firmaların birçoğunun İstanbul'u ve Kadıköy'ü çok iyi bilmediğini vurgulayan Aydoğan, "İstanbul'un taşı toprağı altın diye gelmişler. Aralarında merpen altı denecek firmalar da var. Bu nedenle önümüzdeki aylarda yarım kalan ya da yıkılıp hiç başlamayan işlerle karşılaşabiliriz" diye konuştu. İrfan Aydoğan, normalde yüzde 70 teklif sunulması gereken binalara bu tür firmaların yüzde 80'e varan oranlar verdiklerini altını çizerek, "Bu oranlarla ticari olarak bu işin olması mümkün değil. İşi almak için gerçek dışı teklifler sonrasında risk yaratır" dedi. 



Dönüşüm 15 yıl daha sürebilir 

Cadde'nin en eski firmalarından biri olan Koç Yapı AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Hamit Cenk Koç, bürokrasiden dolayı Bağdat Caddesi'nde kentsel dönüşümün çok yavaş ilerlediğini belirterek, bu hızla kentsel dönüşümün 10-15 yılda tamamlanacağını söyledi. 


Normalde devlet ile yapılan yazışmaların 30 gün içinde sonuçlanması gerektiğine dikkat çeken Koç, "Ruhsat için başvuruyoruz ve bu süreç aylarca sürüyor. Biz Koç Yapı A.Ş. olarak süreci çok yakından takip etmemize rağmen ancak 40-60 günde ruhsatımızı alıyoruz" dedi. 



Kadıköy de dönüşmesi gereken 20 bin bina bulunduğunu ve bunun yarısının Bağdat Caddesi'nde konumlandığını aktaran Koç, şunları söyledi: "İstanbul'un hem en değerli hem de en eski bölgelerinden Bağdat Caddesi, Bostancı'dan başlayıp Kızıltoprak' a kadar uzanan 9 kilometre uzunluğunda bir alan. Kadıköy'de toplam 20 bin civarında bina bulunuyor, bu binaların yaklaşık 10 bin tanesinde Bağdat Caddesi ve civarında yer alıyor. Anadolu yakasının en prestijli yaşam alanlarından biri olan bu bölgenin cazip hale gelmesinin temel nedeni yapıların ömürlerini tamamlaması ve metrekare fiyatlarının yüksek olmasıdır." 



Ticari Hayat


Geri Dön