Belediye bütçe ve muhasebe usulü tüzüğü!
20645 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Belediye bütçe ve muhasebe usulü tüzüğü, 6 Ağustos 2006 tarihinde 26251 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan bir tüzük ile yürürlükten kaldırıldı..
BELEDİYE BÜTÇE VE MUHASEBE USULÜ TÜZÜĞÜ
Bakanlar Kurulu Kararının Tarihi : 1/8/1990, No : 90/789
Dayandığı Kanunun Tarihi : 3/4/1930, No : 1580
Yayımlandığı R. Gazetenin Tarihi : 24/9/1990,No : 20645
Yayımlandığı Düsturun Tertibi : 5, Cildi : 30, S. 1349
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Kapsam
Madde 1 – Bu Tüzük, büyükşehir belediyeleriyle diğer belediyelerin bütçe ve muhasebe işlemlerine ilişkin hükümleri kapsar.
Deyimler
Madde 2 – Bu Tüzükte geçen;
Bakan : İçişleri Bakanı,
Bakanlık : İçişleri Bakanlığı,
Bütçe : Belediye bütçesi,
Sayman : Belediye bütçesi ve mallarından sorumlu hesap işleri müdürü, muhasip ve sayman,
Encümen : Belediye encümeni,
Meclis : Belediye meclisi ve büyükşehir belediye meclisi anlamında kullanılmıştır.
İKİNCİ BÖLÜM
Belediye Bütçesi
Hesap dönemi
Madde 3 – Hesap dönemi, mali yıl başından sonuna kadar oniki aylık süreyi kapsar.
Bütçenin tanımı
Madde 4 – Bütçe, belediyelerin gelir ve gider tahminlerini gösteren gelirlerin toplanmasına, hizmetlerin yapılmasına ve harcamalara izin veren meclis kararıdır.
Bütçeler, kalkınma plan ve programlarının gerekleriyle fayda ve maliyet unsurları gözönünde tutularak verimlilik ve tutumluluk ilkelerine göre düzenlenir, gider ve gelir bütçesi olmak üzere iki kısımdan oluşur.
Bütçede yer alacak hususlar
Madde 5 – Bütçede bir kararname metni ve buna ekli cetveller bulunur, cetvellerin biçim ve düzenlenme esasları yönetmelikle belirlenir.
Bütçe kararnamesinin içeriği
Madde 6 – Bütçe kararnamesi metninde;
A) Gider tahminleri toplamı,
B) Gelir tahminleri toplamı,
C) Bütçe açığı varsa ne şekilde kapatılacağı,
D) Kanunlara göre toplanacak vergi, resim ve harçların taksit süreleri,
Sayfa 1
3186
E) Bütçe yılına ait bulunan ve o yılın gelir ve giderlerini ilgilendiren diğer hükümler
yer alır.
Bütçe kararnamesine kanun, tüzük ve yönetmeliklere aykırı hüküm konulamaz.
Bütçe çağrısı ve hazırlık işlemleri
Madde 7 – Belediye başkanı, her yıl Mayıs ayının ilk haftasında belediye birimlerine kendi dairelerinin gider bütçelerini hazırlamak üzere çağrı yapar. Çağrıda, bütçenin hazırlanmasında uyulacak ilke ve hedefler gösterilir.
Belediye birimleri, kendi dairelerine ait gider bütçesiyle ilgili cetvelleri hazırlayarak gerekçesiyle birlikte 15 Haziran tarihine kadar belediye hesap işleri müdürlüğüne veya saymanlığına verirler.
Gider bütçesine ilişkin önerilerin ön incelemesi
Madde 8 – Sayman, dairelerin gider önerilerini, yatırım programları, mevzuat ve bütçe tekniğiyle bütçe çağrısında gösterilen ilke ve hedefler doğrultusunda inceleyerek, uygunluğunu sağlar.
Hazırlık bütçesi
Madde 9 – Sayman, birimlere ait giderlere ilişkin bütçe önerilerinin ön incelemesini bitirdikten sonra, kendi birimine ait gider bütçesiyle diğer birimlerden gelen gider önerilerini birleştirerek tek bütçe taslağı haline getirir. Ayrıca, gelir bütçesini düzenleyerek Temmuz ayı başına kadar gider bütçesiyle birlikte belediye başkanına verir.
Bütçe taslağının belediye başkanınca incelenmesi
Madde 10 – Belediye başkanı kendisine verilen hazırlık bütçe taslağıyla gider ve gelir cetvellerini inceleyip gerekli gördüğü değişiklikleri yaparak taslağı, eklerini ve kendi görüşünü, Ağustos ayının ilk haftası içinde encümene havale eder.
Bütçe taslağının encümende görüşülmesi
Madde 11 – Encümen, bütçe taslağını kendisine havale edildiği tarihten itibaren 30 gün içinde inceleyerek, inceleme raporuyla birlikte tasarı haline gelen bütçeyi belediye başkanına verir.
Belediye başkanı, bütçe tasarısını 1 Ekim tarihine kadar meclise, büyükşehir belediyesi bütçe tasarısını ise 1 Kasım tarihine kadar büyükşehir belediye meclisine havale eder.
Bütçe tasarısının mecliste görüşülmesi
Madde 12 – Meclis, bütçe kararnamesini madde madde, bütçeyi ise bölüm bölüm (program, program) inceler ve gerekli gördüğü hususları değiştirerek kabul eder.
Bütçenin tümü üzerinde, ayrıca bir oylama yapılmaz.
Belediye meclisince kabul edilen bütçe, 1580 sayılı Belediye Kanununun 123 üncü ve 3030 sayılı Büyükşehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkındaki Kanunun 20 nci maddesi gereğince mahallin en büyük mülki idare amirine gönderilir.
Bütçenin onanması ve kesinleşmesi
Madde 13 – Bütçeler mahallin en büyük mülki idare amirinin onayıyla kesinleşir. Belediye başkanı atama yoluyla görevlenlirilmiş il merkezi olmayan beldelerin bütçeleri valinin, il merkezi olan beldelerin bütçeleri Bakanın onayıyla kesinleşir.
Mülki idare amirleri bütçeyi kendilerine veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde aynen veya değiştirerek onaylar.
Bir hafta içinde incelenip onaylanmayan bütçeler doğrudan doğruya kesinleşir.
Sayfa 2
3187
Onay makamının yetkileri
Madde 14 – Onamaya yetkili makamlar;
A) Bütçe kararnamesi metninde kanun, tüzük ve yönetmeliklere aykırı bulunan maddeleri ve ibareleri çıkarmaya ve düzeltmeye,
B) Belediyenin tahsile yetkili olmadığı geliri çıkarmaya veya kanun ve tarifelerin öngördüğünden fazla konulan kısmı yasal miktara indirmeye,
C) 1580 sayılı Belediye Kanununun 15 inci maddesiyle 3030 sayılı Büyükşehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkındaki Kanunun 6 ncı maddesinin belediyelere verdiği görevler dışında kalan işler için konulan ödenekleri çıkarmaya,
D) 1580 sayılı Belediye Kanununun 117 nci maddesi ve 3030 sayılı Büyükşehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkındaki Kanunun 19 uncu maddesinde gider yerleri gösterilen hizmetlerle diğer kanunlarla verilmiş görevler dışında kalan işleriçin konulan ödenekleri çıkarmaya,
E) Kanunlarla bütçeye konulması zorunlu giderlere ilişkin ödenekleri ve kesinleşmiş yönetim borçlarını eklemeye,
F) Bütçe geliri, zorunlu giderleri karşılamaya yeterli değilse kanunun öngördüğü azami hadden düşük olan belediye vergi, resim ve harçlarını kanunun öngördüğü azami hadde yükseltmeye, bu da yetmezse ihtiyari giderlerden zorunlu giderlere ödenek aktarmaya,
G) Yıllık yatırım programlarının gerçekleştirilmesi için gerekli ödenekleri eklemeye,
H) Planda bulunmayan ve yıllık programlara alınmayan yatırımlar için bütçeye ödenek konmuşsa çıkarmaya
yetkilidir.
Mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından yapılan değişikliklere karşı, belediye meclisleri Danıştaya itiraz edebilirler.
Büyükşehir belediyesinin ve bağlı ilçe belediyelerinin bütçeleri
Madde 15 – Büyükşehir belediye bütçeleri doğrudan, bağlı ilçe belediye bütçeleriyse büyükşehir belediye meclisince, yatırım ve hizmetler arasında bütünlük sağlayacak biçimde aynen veya değiştirilerek kabul edildikten sonra vali tarafından onaylanır.
Büyükşehir ve ilçe belediye bütçeleri, büyükşehir belediye meclisinin aynı toplantı döneminde, birbirini takiben görüşülerek karara bağlanır ve tek bir bütçe halinde bastırılır.
Ek ödenek
Madde 16 – Bütçede tertibi bulunduğu halde yetmeyeceği anlaşılan ödeneğe, bütçenin diğer tertiplerindeki ödeneklere dokunmadan yapılan ilaveye ek ödenek denir.
Ek ödenek, ancak, bütçe yılı içerisinde verilebilir. Mali yıl sona erdikten sonra, geçmiş yıl bütçesi hesabına ek ödenek verilemez.
Ek ödenek verilmesi için yeni bir gelir kaynağı bulunması zorunludur. Bulunan yeni kaynak bir taraftanbütçeye gelir yazılırken diğer taraftan ilgili ödeneğe eklenir.
Olağanüstü ödenek
Madde 17 – Bütçenin düzenlenmesi, görüşülmesi ve onaylanması sırasında düşünülmeyen ve bütçede tertibi bulunmayan, ancak, yapılmasında zorunluluk bulunan yeni bir hizmet için alınan ödeneğe olağanüstü ödenek denir.
Olağanüstü ödenek de ek ödenekte olduğu gibi yılı içinde verilebilir. Mali yıl geçtikten sonra, geçmiş yıl bütçesi hesabına olağanüstü ödenek verilmez.
Sayfa 3
3188
Olağanüstü ödenek verilmesi, yeni bir gelir kaynağı bulunması koşuluna bağlıdır. Bulunan yeni gelir, bir taraftan gelir bütçesine gelir olarak yazılır, diğer taraftan gider bütçesinde ilgili tertip açılarak ödenek kaydı yapılır.
Ek ödenek ve olağanüstü ödenek için bulunan yeni kaynak tahsisi nitelikteyse o amaç için kullanılır ve başka bir amaca harcanamaz. Bu ödeneklerden yılıiçinde kullanılmayan tutarlar, aynı amaca harcanmak üzere gelecek yıl bütçesinde açılacak özel tertibe devredilir.
Aktarma
Madde 18 – Bütçenin herhangi bir tertibinde bulunan ve o hesap döneminde kullanılmayarak artacağı anlaşılan ödeneklerden alınarak, ihtiyaca yetmeyeceği anlaşılan diğer gider tertiplerine yapılan eklemeye aktarma denir.
Programdan programa ve alt programdan alt programa aktarma meclis kararıyla yapılır ve mülki idare amirinin onayıyla kesinleşir. Alt program içi aktarmalarsa encümen kararıyla yapılır.
Belediyelerin bütçelerinde yapılacak her türlü değişiklik, bütçenin yapılmasındaki usule tabidir.
Ödenek aktarılamayacak tertipler
Madde 19 - Personel giderleriyle program ve projeye bağlı yatırım tertiplerinden ve daha önce aktarma yapılan bir tertipten, başka gider tertiplerine aktarma yapılamaz.
Yedek ödenek
Madde 20 – Bütçe kararnamesinde belirtilen hizmet ve amaçların gerçekleşmesi için gerektiğinde ilgili tertiplere aktarma yapılmak üzere transfer harcamaları tertibine, bütçe gelirlerinin en az % 5'i oranında ödenek konulması zorunludur. Yedek ödenek tertibinden diğer tertiplere ödenek aktarılması encümen kararıyla yapılır.
Öngörülmeyen giderler
Madde 21 – Bütçenin hazırlanması sırasında tahmin edilemeyen ve bütçede tertipleri bulunmayan hizmetlerin yapılabilmesi için öngörülmeyen giderler tertibine ödenek konur. Bu tertipte yer alan ödenekten, bütçenin hazırlanması sırasında öngörülmeyen veya bütçede tertipleri bulunmayan ancak yerine getirilmesi zorunlu olağanüstü hizmetlere ilişkin giderleri karşılamak amacıyla hizmet programlarında gerekli tertipleri açarak aktarma yapmaya ve bu tertiplerden yapılacak ödemelerin yer ve esaslarını tesbite encümen yetkilidir.
Ödeneklerin iptali ve devri
Madde 22 – Bütçeye konulan ödeneklerden, o hesap döneminde harcanmayan tutarlar yıl sonunda encümen kararıyla program, alt program, ödenek türü, faaliyet proje ve harcama kalemi belirtilerek iptal edilir.
Projeye dayalı programlı yatırım hizmetleri için bütçeye konulan ve gelecek yıllara sari yatırım ödenekleri, 4109 sayılı Asker Ailelerinden Muhtaç OlanlaraYardım Hakkında Kanun gereğince ödenek yazılıp da yılı içinde harcanamayan ödenekler, tahsisi nitelikte olan ve yılı içinde harcanamayan ödenekler iptal edilmeyerek aynen ertesi yıla devredilir, devredilen ödenek karşılığı nakit, bankada bulundurulur.
Projeye dayalı veya gelecek yıllara sari programlı iş, fiziksel olarak yüzde yüz gerçekleştiğinde artan ödenek iptal edilir.
Bütçe giderleri ve ödenek defterlerinde yazılı ödeneklerden harcamalar düşüldükten sonra kalan miktar kırmızı kalemle gösterilir, karşısına iptal kararının tarih ve numarası yazılır.
Sayfa 4
3189
Gelecek yıla geçici yüklenme
Madde 23 – Belediyeler bütçe ile verilen ödeneklerden çok yüklenme ve harcamalarda bulunamayacakları gibi bu ödenekleri özel gelirlerle de çoğaltamazlar. Ancak yapım, onarım ve taahhüde bağlanacak her çeşit taşımayla 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 4 üncü maddesi gereğince yaptırılacak etüd, proje, harita, plan ve danışmanlık hizmetleri için yılları bütçelerindeki ödeneklerin yarısını geçmemek üzere ve meclis kararıyla gelecek yıla geçici yüklenmelere girebilirler.
Gelecek yılları kapsayan yüklenmelere girişilmesi
Madde 24 – Gerçekleşmesi birden çok yılı kapsayan büyük inşaat ve imalatla harita, etüd, plan, proje ve danışmanlık hizmetleri için yüklenmelere girişilmesi, harcanacak miktar, yılları bütçesine konulmak ve bu inşaat ve hizmetlerin miktar ve niteliği bütçe kararnamesinde belirtilmek suretiyle belediye meclisince izin verilmesine bağlıdır.
Borçlanma yetkisi
Madde 25 – Özel bir kanuna veya bir meclis kararına dayanmadıkça, kısa süreli bile olsa, hiç bir borçlanma yapılamaz.
Bütçe uygulamasına ilişkin ilkeler
Madde 26 – Bütçe ödeneklerinin verimli ve tutumlu olarak kullanılmasını sağlamak amacıyla aşağıdaki ilkeler gözetilir ve yaptırımlar uygulanır:
A) Tahakkuk memurları, ödeneklerin zamanında ve yerinde kullanılmasından, giderin gerçek ihtiyaç karşılığı olmasından sorumlu, ita amirleri de bu hususları gözetmekle yükümlüdürler.
B) Bir giderin yapılmasına gerek gösteren görevliler, giderin gerçek ihtiyaç karşılığı olmamasından tahakkuk memuruyla birlikte sorumludurlar.
C) Bir mal veya hizmetin alınmasında görevli olanlar ilgili usul hükümleri çerçevesinde, belli nitelikteki mal veya hizmetin en uygun bedelle elde edilmesinden, belli bir bedelle amaca uygun nitelikte en fazla mal ve hizmet sağlanmasından doğrudan doğruya sorumludurlar.
D) Alınmayan mal ya da hizmeti alınmış, mevcut olmayan inşaat, onarım ve üretimi var veya bitmiş gibi göstererek gerçek dışı belge düzenlemek suretiyle belediyenin mal varlığında bir eksilmeye neden olanlarla giderlerin dayanağı olan gerçek dışı belgeleri bilerek imza ya da onaylamış bulunanlar hakkında Türk Ceza Kanununun bu eylemlere ilişkin hükümleri uygulanır.
E) Adı ne olursa olsun bir komisyon ya da kurul gibi bir organ veya uzman bir görevli tarafından düzenlenen keşif, hakediş, tutanak, rapor, karar ve benzeri belgelere dayanılarak yapılan ödemelerde Sayıştayca verilecek hüküm sonucunda doğacak sorumluluğa, tahakkuk memuru ve saymanla birlikte, sözkonusu belgeleri düzenleyen ve onaylayan kişiler de katılır.
Yukarıdaki fıkralarda belirtilen hükümlere aykırı işlemlerden doğan belediye zararı sorumlulara ödettirilir.
Gelir bütçesi
Madde 27 – Gelir bütçesi, vergi gelirleri, vergi dışı gelirler, özel yardım ve fonlar olmak üzere üç tür gelirden oluşur.
Gelir tahmini
Madde 28 – Bütçenin gelir tahminlerinde, kesin sonucu alınmış son üç yılın gelir artış oranları esas alınarak gelir tahmini yapılır. Ayrıca, bütçenin uygulanacağı mali yıl için, kanunlarla
Sayfa 5
3190
vergi resim ve harç oranlarında değişiklik yapılmışsa veya mahalli koşullar değişmişse bu hususlar da gelir tahminlerinde gözönünde tutulur.
Gelir fazlasının bütçeye konulması
Madde 29 – Geçen yıldan devreden nakit veya geçen yıllarda iptal edilen ödenekler karşılık tutularak, bütçede gelir gösterilemez. Ancak, encümence incelenmiş ve meclisce onanmış bütçe kesin hesabıyla kesinleşen gelir fazlalığı varsa belediyenin borçları da gözönünde bulundurularak bütçeye gelir yazılabilir.
Gelirlerin yasal dayanağı
Madde 30 – Yasal dayanak olmadıkça hiç bir vergi, resim ve harç salınamaz ve alınamaz.
Gelirin ait olduğu yıl
Madde 31 – Bir mali yıl içinde tahakkuk eden gelirler ve hasılat o yıl bütçesinin gelirlerini oluşturur. Ancak, mali yıl içinde tahakkuk ettiği halde tahsil olunamayan miktarlar tahsil edildiği yıl bütçesine gelir yazılır.
Gayrisafilik ilkesi
Madde 32 – Gelirler ve hasılat, bütçeye tamamen gayrisafi olarak gelir yazılır. Bunların toplama ve yönetim giderleri bütçedeki ilgili ödeneklerden karşılanır.
Tahsil ve tediyenin yasallığı
Madde 33 – Belediyeye ait vergi, resim, harç ve benzeri gelirler kanuna dayanmadıkça ve yasal yetkisi bulunan memurlar tarafından tarh ve tahakkuk ettirilmedikçe tahsil olunamaz. Bunun aksine emir verenler, tahakkuk belgeleri ve tarife düzenleyenler ve tahsilat yapanlarla yasada, bütçe kararnamesinde yazılı hususlar dışında ödeme yapanlara ve belediye parasını kullananlara Devlet memurları hakkındaki ceza hükümleri uygulanır.
Şartlı bağış, yardım ve isteğe bağlı katılma payları
Madde 34 – Kamu hizmetlerinde kullanılmak koşuluyla yapılan bağış, yardım ve isteğe bağlı katılma payları, gelir bütçesinde özel bir bölüme gelir yazılır ve gider bütçesinde bu hizmetin ödeneği varsa bu ödeneğe eklenir, yoksa bütçede öngörülen tertibe ödenek yazılarak tahsis amacına harcanır. Bu ödenekten artan tutarlar ertesi yıl bütçesindeki aynı tertibe aktarılarak harcanır. Şartlı bağış, yardım ve isteğe bağlı katılma paylarına ait ödenekler iptal edilemez ve karşılıkları bankada nakit olarak saklanır.
Belediye gelirlerinin vezne veya bankaya yatırılması
Madde 35 – Belediye geliri olarak yapılan her türlü tahsilat, bir tahsilat fişiyle belediye veznesine veya bir teslimatla bankaya yatırılır. Belediyeler yerel koşullara göre belediye bünyesinde vezne kurabilecekleri gibi veznedarlık görevini Bakanlar Kurulunca belirlenecek Devlet bankalarına da yaptırabilirler.
Yatırım plan ve programlarıyla harcama yetkisinin sınırı
Madde 36 – Belediyeler, kanunlarla kendilerine verilen bütün hizmetleri, Devlet kalkınma planının ilke, hedef ve sürelerine uygun olarak yapacakları yatırım, plan ve yıllık uygulama programlarına göre yürütürler.
Yatırım plan ve yıllık uygulama programı, belediye meclisinde Haziran ayı, büyükşehir belediye meclisinde Temmuz ayı toplantısında incelenerek karara bağlanır.
Planda bulunmayan ve yıllık uygulama programına alınmayan yatırımlara bütçede yer verilmez.
Sayfa 6
3191
Yapılması kanunla emrolunan hizmetlerle belediyenin diğer hizmetleri için gerekli ödeneklerin bütçeye konulması zorunludur.
Ödeneğin yıllık olma ilkesi
Madde 37 – Belediye bütçesine konulan ödenekler öngörüldükleri hizmet dışında harcanamaz. Bir yılın bütçesiyle verilen ödenek ancak o yıl içinde yapılan iş ve hizmetler için harcanır. Gelecek yıllara devri zorunlu olanlar dışında kalan ve yılı içinde yapılmayan hizmetler karşılığı olan ödenekler yıl sonunda iptal edilir.
Zaman aşımına uğrayan gelirlerin silinmesi
Madde 38 – Kanunlar gereğince zaman aşımına uğrayan gelir ve kişi borçları artıklarının kayıtları meclis kararıyla silinir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İta Amirleri, Tahakkuk Memurları ve Saymanlar
İta amiri
Madde 39 – Belediye hizmetlerine ilişkin giderlerin geçici ya da kesin ödenmesi hakkında saymanlara yazılı emir ve izin verenlere ita amiri denir. Belediye ita amirleri, belediye başkanı veya onun 1580 sayılı Belediye Kanununun 126 ncı maddesine göre yetki verdiği görevlidir.
Tahakkuk memurları
Madde 40 – Kanun, tüzük ve yönetmeliklere uygun olarak belediye gelirlerini gerçekleştirip tahsil edilebilir duruma getirenlere gelir tahakkuk memuru ve belediye giderlerini mevzuata uygun şekilde gerçekleştirenlere gider tahakkuk memuru denir.
Sorumlu sayman
Madde 41 – Gelirleri toplama, nakit ve malları saklama, giderleri hak sahiplerine ödeme ve teslim, bu işlerle ilgili her türlü göndermelerle bunlara bağlı bütün nakit ve mal işlemlerini yapan ve Sayıştaya yönetim dönemi hesabı verenlere sayman denir.
Nakit saymanı ve mal saymanı olmak üzere iki türlü sayman vardır. Bağımsız nakit ve mal saymanı bulunmayan yerlerde belediye hesap işleri müdürleri veya muhasipleri belediyelerin sahip olduğu nakit ve malların sorumlu saymanıdır.
Nakit saymanlarının görevleri
Madde 42 – Nakit saymanlarının görevleri aşağıda gösterilmiştir:
A) Belediye bütçesini hazırlamak,
B) Belediyenin gelir ve gider bütçeleriyle ilgili kayıtları tutmak ve hesapişlerini yapmak,
C) Belediye bütçesine konulan gelirleri takip ve tahsil ettirmek,
D) Belediye gider bütçesindeki ödeneklere ait giderlerin ödenmesini sağlamak,
E) Mutemetlere verilen avans ve adlarına açılan kredilerle ilgili gider belgelerini incelemek ve mahsup etmek, mahsup dışı kalan avans ve kredilerin mahsubunu sağlamak,
F) Bütçe kesin hesaplarını yapmak,
G) Bu Tüzüğün 47 nci maddesinde belirtilen sayman mutemetlerine ait hesapları izlemek ve denetlemek,
H) Sayıştaya yönetim dönemi hesabı vermek,
I) Kanun, tüzük ve yönetmeliklerle saymanlara verilen diğer görevleri yapmak.
Sayfa 7
3192
Tahakkuk memurları, ita amirleri ve saymanların görev ve sorumlulukları
Madde 43 – Gelir ve gider tahakkuk memurlarıyla saymanlar düzenledikleri belgelerin doğruluğundan ve kanunlara uygunluğundan sorumludurlar. Memurların kanunlara aykırılığını ileri sürerek yapılmasından sakındıkları ödemelerin yerine getirilmesi ita amirleri tarafından yazılı olarak bildirilirse sorumluluk, emri veren ita amirine ait olur.
İta amirlerinin, gelir ve gider tahakkuk memurlarının ve saymanların yanlışlıklarından doğan zararı ödemeyle yükümlü tutulmaları, Sayıştayca yargılama yoluyla verilecek karara bağlıdır. Sayıştayca karar verilinceye kadar tahakkuk eden zararın güvence altına alınmasına gerek görülürse 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanununun 13 üncü maddesindeki önlemleri almaya belediye başkanı yetkilidir.
Saymanların hesap sorumluluğu
Madde 44 – Her sayman yalnız kendi yönetim dönemine ait hesaptan sorumludur. Ayrıca, kendisine hesap vermekle yükümlü olanların hesabına bakmayan veya kendisinden önceki saymandan devraldığı hesabın eksikliklerini göstermeyen sayman, bunlara gelecek mali sorumluluğu da üstlenmiş olur.
Saymanın, borçlulara ve belediye zararına sebep olanlara, genel hükümlere göre rücu hakkı saklıdır.
Belediye alacağının takip ve tahsil sorumluluğu
Madde 45 – Her sayman, yönetim dönemi içinde tahsili kendisine verilmiş gelirlerin ve kişi borçları hesabında kayıtlı tutarların takip ve tahsiliyle yükümlü olup Sayıştaya hesap verirken veya kendisinden sonra gelene devirde, artıkların ayrıntılarını ve tahsil edilememe nedenlerini göstermek zorundadır. Takip edilmemekten doğan ve tahsil olanağı kalmayan veya zaman aşımına uğrayan gelirlerle kişi borçlarının, kusurlu bulunan saymana tazmin ettirilmesine Sayıştayca hükmolunur.
Sayman durumunda olanlar
Madde 46 – Usulüne uygun biçimde sayman olarak görevlendirilmediği halde verilen emir üzerine gelirleri toplayan, harcayan, malları saklayan ve iade edenler de, bu işlemler bir sayman hesabına dahil edilemiyorsa, sayman kabul edilir ve Sayıştay Kanunu hükümlerine göre saymanlar gibi Sayıştaya hesap verirler.
Bu durum amirlerinin yazılı emirleri üzerine meydana gelmişse sorumluluğa onlar da ortak olurlar.
Sayman mutemedi
Madde 47 – Veznedar, tahsil memuru, tahsildar, ambar memuru, tevzi memuru gibi unvanlarla sayman adına ve hesabına geçici olarak gelirleri almaya ve sarfetmeye yetkili olan memurlara sayman mutemedi denir.
Sayman ve sayman mutemetlerinin sorumluluğu
Madde 48 – Saymanlar aldıkları ve elden çıkardıkları nakit ve mallardan ve görevlerine ilişkin her türlü işlemlerden sorumlu olup, hesaplarını 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanununda yazılı esaslara göre Sayıştaya vermekle yükümlüdürler.
Bu Tüzüğün 47 nci maddesinde adı geçen sayman mutemetleriyse hesaplarını bağlı oldukları saymana vererek, hesap beraatlarını ondan alırlar.
Saymanlar arasında devir işlemleri
Madde 49 - Belediye saymanı, görevinden her ne suretle ayrılırsa ayrılsın, 657 sayılı Devlet Memurları, 1050 sayılı Muhasebei Umumiye ve 832 sayılı Sayıştay Kanunları gereğince yerine asıl veya vekil olarak atanan ya da görevlendirilen memura, yönetim dönemiyle ilgili hesaplarla kendisinden önceki saymandan aldığı hesaplara ait devri vermekle yükümlüdür.
Sayfa 8
3193
Gider tahakkuk işlemlerinin tamamlanması
Madde 50 – Belediye hesabına bir giderin tahakkuku, ancak belediye başkanının veya adına bu Tüzüğün 39 uncu maddesine göre ita amirliği yetkisi verilen görevlilerin onayıyla tamamlanır.
Birleşemeyecek görevler
Madde 51 – İta amirliği, saymanlık ve tahakkuk memurluluklarından ikisi bir kişide birleşemez.
Veznedar ve görevleri
Madde 52 – Veznedarlar, kendilerine verilen nakit ve kıymetli evrakı kasada saklamak zorunda olup ziyaından sorumludurlar. Veznedarlar tahsilatı kendilerine verilen belediye gelirlerini tahsil etmek ve saymanlıkça kasadan tediyesi istenilen belediye giderlerini Maliye ve Gümrük Bakanlığınca belirtilen limit dahilinde ödemekle yükümlüdürler. Belediye veznedarlarının çalışma usulleri bir yönetmelikle belirlenir.
Veznedarların görevleri aşağıda gösterilmiştir:
A) Bütçe gelirlerini ve diğer tahsilatı tahsil fişiyle, tahsilat dairesinden gönderilen paraları vezne alındısıyla almak,
B) Maliye ve Gümrük Bakanlığınca belirtilen limitler dahilinde veznede para bulundurmak ve bu limitlere kadar olan ödemeleri gerçekleştirmek,
C) Alındığı gün iade edilen teminat ve depozito niteliğindeki ödemeleri yapmak,
D) Kendisine verilen nakit, tahvil, hazine bonosu, teminat mektubu, hisse senedi gibi kıymetleri alındı karşılığı almak, saklamak ve ilgililerine geri vermek,
E) Kanun, tüzük ve yönetmeliklerle veznedara verilen diğer görevleri yapmak.
Harcama belgeleri
Madde 53 – Belediye giderleri için düzenlenecek belgeler, Devlet Harcama Belgeleri Yönetmeliğine uygun olarak düzenlenir.
Gelir tahakkukuna ilişkin belgeler vergi kanunları ve Vergi Usul Kanununa uygun olarak Bakanlıkça hazırlanacak bir yönetmelikle belirlenir.
Verile emirlerinde yer alacak hususlar
Madde 54 – Verile emirlerinde, bütçe yılı, program, alt program, faaliyet- proje, ödenek türü ve harcama kaleminin gösterilmesi zorunludur. Verile emirleri tahakkuk memuru, sayman ve ita amiri tarafından imzalanır.
Verile emirlerine bağlanacak belgeler
Madde 55 – Verile emirlerine kapsadıkları giderin, yüklenme ve gerçekleştirilmesine dayanak olan bütün belgelerin asıl veya onaylanmış örnekleri bağlanır.
Saymanın verile emrini incelemesi
Madde 56 – Sayman tarafından bütçeye ilişkin bir giderin ödenebilmesi için, ita amiri tarafından imzalanmış bir verile emri veya avans ve kredi senedine dayanması gerekir.
Saymanlar verile emirlerini;
A) Giderin kendisine verilen yetki içinde olması,
B) Giderin bütçedeki tertibine uygun olması,
C) Verile emrine ekli yüklenme ve gerçekleştirme belgelerinin noksansız olması,
D) Maddi hata bulunmaması,
E) Giderin kanunlar, tüzükler ve diğer mevzuat hükümlerine uygun olması,
Sayfa 9
3194
F) Hak sahibinin kimliğinin belirtilmesi yönlerinden inceler.
Sorumluluk üstlenme
Madde 57 – Ödenek yetersizliği, atama ve çalıştırmaların kadro üstü olması, yüklenme ve gerçekleştirme belgelerinin noksanı, maddi hata ve hak sahibinin kimliği dolayısıyla kabul edilmeyen verile emirlerinin ödenmesine saymanlar zorlanamaz.
Yukarıda sayılanlar dışında, saymanların kanun, tüzük ve tertibe uygunluk hakkında ileri sürecekleri itirazlar üzerine ita amirleri tarafından yazılı olarak sorumluluk üstlenildiği takdirde sayman ödemeyi yapmak zorundadır. Bu durumlarda sorumluluk, üstlenme yazısını veren ita amirine ait olup üstlenme yazısı verile emrine bağlanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Avans ve Krediler
Bütçe içi avans ve krediler
Madde 58 – Tahakkuk ve verile emri işlemlerinin tamamlanması beklenilmeyecek acele ve çeşitli giderler için ita amirlerinin gerekli görmesi üzerine görevlendirecekleri mutemetlere, üst sınırları, yılları bütçe kanunlarıyla saptanan tutarlarda avans verilebilir.
Verilebilmesi koşulları yukarıdaki fıkrada belirlenen avans üst sınırlarını aşan giderler için dairesinin gerek göstermesi ve ita amirinin izin vermesiyle mutemetler adına banka veya saymanlık nezdinde kredi açılabilir, Banka veya saymanlık, mutemedin göstereceği yere veya alacaklıya doğrudan doğruya ödeme yapar.
Yabancı ülkelerden yapılacak satın almalar için gerekli iznin alınması koşuluyla dairesinin gerek göstermesi ve belediye başkanının izin vermesiyle milli bankalar aracılığıyla akreditif açtırılabilir.
Görevlilere, geçici ya da sürekli görev yollukları karşılığı avans verilebilir. Bu avansların tutarı ve mahsup süreleri özel yasalarındaki hükümlere tabidir.
Bütçe dışı avanslar
Madde 59 – Sözleşmelerinde öngörülmüş olmak koşuluyla, taahhüt tutarının üçte birine kadar ve belediye meclisince kararlaştırılan oranlarda, hizmet yerine getirildikçe mahsubu yapılmak üzere muteahhitlere teminat karşılığı bütçe dışı avans verilebilir. Bu avansların verilmesi sözleşmelerinde öngörülmüş olması şartına bağlıdır.
Özel kanunlarında hüküm bulunması durumunda da bütçe dışı avans verilebilir.
Mutemet görevlendirme ve avans verilmesinde esaslar
Madde 60 – Bütçe içi avans ve krediler karşılığı ödenek ilgili tertipte saklı tutulur.
Her hizmet birimi için bir mutemet görevlendirilebilir. Bir mutemede toplamı 58 inci maddede belirtilen tutarları aşmamak koşuluyla çeşitli tertiplerden avans verilebilir.
Avans ve kredilerin mahsup süresi
Madde 61 – Her mutemet aldığı avanstan harcadığı tutarlara ait belgeleri en çok bir ay, adına açılan kredilerden harcadığı tutarlara ilişkin belgeleriyse en çok üç ay içinde saymana vermekle yükümlüdür. Mahsup işlemi yapılmadıkça aynıiş için yeniden avans verilemez ve kredi açılamaz. Mutemet işin tamamlanmasından sonra, yukarıda belirtilen bir aylık ve üç aylık sürelerin bitimini beklemeksizin, avans ve kredi artığını iade etmek ve hesabını kapatmak zorundadır. Süresiiçinde mahsup edilmeyen avanslar için 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkındaki Kanun hükümleri uygulanır.
Mali yıl sonunda avans hesabını kapatma zorunluluğu
Madde 62 – Her mutemet mali yılın son gününde avans akçesinden üstünde kalan tutarın tamamını, henüz mahsubunu yaptırmadığı harcama belgeleriyle birlikte saymana verip hesabını kapatmakla sayman da bu hesabı aramakla yükümlüdür. Bu gereği yerine getirmeyen mutemetler hakkında 1050 sayılı Muhasebei Umumiye Kanununun 88 inci maddesi hükmü uyarınca işlem yapılır. Sayman hakkında da 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun disiplin cezalarıyla ilgili hükümleri uygulanır.
Sayfa 10
3195
Mahsup dönemi
Madde 63 – Mali yılın bitimine kadar fiilen yapılmış olan ödemelerden mahsup edilememiş olanların, mahsup işlemlerine saymanlarca mali yılın bitiminden itibaren bir ay süreyle devam edilebilir.
Avansların harcama ve mahsubunda sorumluluk üstlenme
Madde 64 – Avans akçesinden yapılacak harcama hakkında mutemetlerin kanun, tüzük ve diğer mevzuata aykırılıktan dolayı ileri sürecekleri itirazlar üzerineita amiri yazılı olarak sorumluluğu üstlenirse mutemetler bu gideri yapmak zorundadırlar. Bu takdirde sorumluluk ita amirine ait olur. Mutemedin itirazı olmaksızın yapılacak harcama sayman tarafından mevzuata aykırılık nedeniyle kabul edilmezse sorumluluk ita amiriyle mutemede ait olur. Ancak, bu durumda ita amiri tarafından sorumluluk üstlenilerek harcamanın mahsubu için ısrar edilirse, sayman harcamanın mahsubunu yapar ve sorumluluk yalnızca ita amirine ait olur.
Avansın başka bir mutemede devri
Madde 65 – Bir mutemet üzerindeki avans akçesinden bir kısmını veya tamamını ita amirinin yazılı izniyle ikinci bir mutemede verebilir. Bu durumda ikinci mutemetten alacağı belgeyi ita amirinin izin yazısıyla birlikte saymana vererek zimmetini devreder; ikinci mutemet de hesabını avansın alındığı tarihten itiba-ren bir ay içinde saymana vermekle yükümlüdür. Mutemetler hakkındaki diğer hükümler ikinci mutemet için de aynen geçerlidir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Mali Yıl Sonunda Kalan Borçlar ve Aylık Cetveller
Bütçe emaneti
Madde 66 – Bütçe harcamalarından mali yıl sonuna kadar verile emrine bağlandığı ve ödenebilir duruma geldiği halde çeşitli nedenlerle sayman tarafından ödenememiş olan tutarlar mali yıl sonunda bütçeye gider yazılarak emanet hesabına alınırlar.
Geçen yıllar borçları
Madde 67 – Mali yıl sonuna kadar ödenemediği gibi emanet hesabına da alınmayan borçlar bütçenin geçen yıllar borçları tertibinden ödenir.
Borçlarda zaman aşımı
Madde 68 – İlgili olduğu bütçe yılının sonundan bağlayarak beş yıl içinde alacaklıları tarafından geçerli bir özre dayanmaksızın yazılı olarak istenmediğinden veya belgeleri verilmediğinden dolayı ödenemeyen borçlar zaman aşımına uğrar. Emanet hesabına alındığı halde beş yıl içinde takip edilmeyen tutarlarlazaman aşımına uğrayan borçlar belediye adına gelir yazılır.
Aylık cetvellerin düzenlenmesi
Madde 69 – Belediye saymanları tarafından tahakkuk ettirilen ve tahsil olunan belediye geliri, ödenen belediye giderleriyle reddiyatı gösterir cetveller ay sonunda düzenlenerek, gelir ve gider belgeleriyle birlikte ait olduğu ayı izleyen ayın 15 ine kadar encümene gönderilmek üzere belediye başkanlığına verilir.
Aylık cetvellerin encümence incelenmesi
Madde 70 – Belediye başkanı, aylık cetvelleri ve eki gelir ve gider belgelerini ait olduğu ayı izleyen ayın 15 ine kadar encümene gönderir.
Encümen, kendisine gelen aylık cetvel ve ekli belgelerin kayıtlara uygun olarak düzenlenip düzenlenmediğini, gelir ve giderlerin mevzuata uygun yapılıp yapılmadığını inceleyerek, varsa, yanlışlıkları düzelttirip uygunluğu sağlayarak bir hafta içinde karara bağlar.
Aylık cetvel ve belgelerin saklanması
Madde 71 – Encümence incelenerek karara bağlanan aylık cetvellerle ekleri, gelir ve gider belgeleri sayman tarafından denetime hazır şekilde saklanır.
Sayfa 11
3196
ALTINCI BÖLÜM
Bütçe Kesin Hesabı ve Yönetim Dönemi Hesabı
Gelir kesin hesap cetveli
Madde 72 – Gelir kesin hesap cetvelinde;
A) Gelir tahminleri,
B) Yılına ait tahakkuklar,
C) Eski yıldan devreden tahakkuk artıkları,
D) Yılı içinde yapılan tahsilat,
E) Gelecek yıla devredilen tahakkuk artıkları
gösterilir.
Gider kesin hesap cetveli
Madde 73 – Gider kesin hesap cetvelinde;
A) Bütçeyle verilen ödenekler,
B) Yılı içinde eklenen ödenekler,
C) Yılı içinde gerçekleşen giderler,
D) Yılı içinde ödenen veya emanet hesabına alınan giderler,
E) Mali yıl sonuna kalan borçlar,
F) Kullanılmayıp iptal edilen ödenekler,
G) Gelecek yıla aktarılan ödenekler
gösterilir.
Kesin hesabın hazırlanması ve incelenmesi
Madde 74 – Sayman, bütçe hesap dönemi sonunda (mahsup dönemi dahil) kesin hesabı düzenleyerek Mart ayı sonuna kadar encümene gönderilmek üzere belediye başkanına verir. Bu hesap belediye başkanınca incelenip, varsa eksiklikleri veya yanlışlıkları düzelttirildikten sonra Nisan ayı içinde encümene gönderilir.
Kesin hesabın encümende incelenmesi
Madde 75 – Encümen, kesin hesabı kanunlarla tahsiline yetki verilen gelirlerin tahsil edilip edilmediği, bütçe harici ödeme yapılıp yapılmadığı, verilen ödeneklerin yerinde harcanıp harcanmadığı yönlerinden inceleyerek karara bağlar, incelemesini Mayıs ayının ilk haftası sonuna kadar tamamlayarak hazırladığı raporla birlikte belediye başkanına geri verir.
Kesin hesabın meclislerde incelenmesi
Madde 76 – Kesin hesaplar büyükşehir belediye meclislerinde Temmuz, diğer belediye meclislerinde Haziran ayı olağan toplantılarında, belediyeye bağlı katma bütçeli kuruluşların, döner sermaye ve fonlarının kesin hesaplarıyla birlikte incelenip karara bağlanır.
Kesin hesabın onaylanması
Madde 77 – Belediye meclislerince incelenip kabul edilen kesin hesaplar 1580 sayılı Belediye Kanununun 70 ve 71 inci maddelerine göre mahallin en büyük mülki idare amirince onaylanır.
Kesin hesabın Sayıştaya gönderilmesi
Madde 78 – Kesin hesap, mecliste görüşüldükten ve mülki idare amiri tarafından onaylandıktan sonra, bir ay içinde yönetim dönemi hesabıyla birlikte Sayıştaya gönderilir. Kesin hesabı bu süre içinde göndermeyen saymanlar hakkında 832 sayılı Sayıştay Kanununun 51 inci maddesi hükümlerine göre işlem yapılır.
Saymanların Sayıştaya yönetim dönemi hesabını vermesi
Madde 79 – Her sayman, yönetim dönemi hesabını her mali yıl sonunda Sayıştaya vermekle yükümlüdür. Mali yıl sona ermeden görevinden ayrılan sayman, maliyıl sonunda Sayıştaya verilmek üzere yönetim dönemi hesabını yerine gelen saymana devreder.
Sayfa 12
3197
Hesap vermeyen veya veremeyen saymanın yönetim dönemi hesabının devri
Madde 80 – Ölen veya kendisinden sonraki saymana yönetim dönemi hesabını vermekten kaçınan saymanın yönetim dönemi hesabı, belediye başkanlığınca görevlendirilecek bir kurul aracılığıyla yeni saymana devredilir.
Yönetim dönemi hesabını özürsüz olarak vermekten kaçınan saymanlar hakkında yasal işlem yapılır.
Yönetim dönemi hesabını vermeyenler
Madde 81 – Saymanlar, bir mali yıla ait yönetim dönemi hesaplarını o yılın bitiminden başlayarak yedinci ayın sonuna kadar Sayıştaya vermekle yükümlüdürler. Bu süre içinde hesap vermeyen sayman, Sayıştay tarafından ödenekleriyle beraber aylığının yarısına kadar para cezasıyla cezalandırılır. Sayıştayca belli edilecek süre içinde yine hesap vermekten veya belge ibrazından kaçınan sayman, Sayıştayın istemi üzerine belediye başkanınca görevinden alınır ve bu yönetimdönemi hesabı, Tüzüğün 80 inci maddesi gereğince yeni sayman tarafından verilir.
Saymanlık işlemlerinde suç unsurunun bulunması
Madde 82 – Bir saymanın Sayıştayca bakılan hesabı arasında suç sayılan bir işlem saptanırsa, suçun türüne göre 19/4/1990 günlü ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu gereğince kovuşturma yapılmak üzere Cumhuriyet Savcılığına veya Memurin Muhakematı Hakkında Kanunu Muvakkata göre soruşturma yapılması için belediye başkanlığına gönderilir.
Zimmetler oluştuğu tarihten ve tazminler, ilamda başkaca bir hüküm yoksa Satıştayca hüküm verildiği tarihden başlayarak faize tabi tutulur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Mal Muhasebesi
Mal muhasebesinin kapsamı
Madde 83 – Mal muhasebesi;
A) Üretimde kullanılan ilk maddeleri,
B) Tüketime mahsus her türlü eşya ve maddeleri,
C) Yapı ve Tesislerle bunlara ilişkin her türlü madde ve malzemeleri,
D) Tıbbi madde ve malzemeleri,
E) Döşeme ve demirbaşları
kapsar.
Mal saymanının sorumluluğu
Madde 84 – Belediyece idare edilen ambar, imalathane, ocak ve benzeri müesseselerden her birinde bulunacak, her türlü madde, eşya ve malzemeyle daire ve kurumlardaki demirbaş eşya ve döşeme, mal saymanına, bağımsız mal saymanı yoksa belediye saymanına teslim edilir. Sayman bu malların korunmasından giriş ve çıkış işlemlerinden sorumludur.
Ancak, malların niteliğinden ileri gelen ve usulüne göre saptanan eksilmelerden (firelerden) dolayı sayman sorumlu tutulamaz.
Amortisman ayrılması
Madde 85 – Belediyeye bağlı işletmelerde bir yıldan fazla kullanılan ve yıpranmaya, aşınmaya veya kıymetten düşmeye maruz bulunan taşınmazlarla 213 sayılıVergi Usul Kanununun 269 uncu maddesi gereğince taşınmazlar gibi değerlenen iktisadi kıymetler, alet, edevat, döşeme ve demirbaş eşya amortismana tabidir.
İşletmede kullanılan ve değeri 213 sayılı Vergi Usul Kanununda belirtilen miktarları aşmayan alet, edevat, döşeme ve demirbaş eşya amortismana tabi tutulmayarak doğrudan gider yazılabilir.
Belediyeler kendi iktisadi değerleri için amortisman ayırıp ayırmamakta serbesttirler.
Sayfa 13
3198
Mal yönetim dönemi hesabı
Madde 86 – Mal saymanlarının yönetim dönemi hesapları;
A) Geçen yıldan devredilen mallarla yılı içindeki girişleri,
B) Mali yıl içindeki çıkışlarla, gelecek yıla devredilecek malları,
C) Yılı içindeki değişmeleri,
D) Kayıpları ve fireleri,
E) Envanter sonucun çıkan noksanlıkları ve fazlalıkları
gösteren cetvetlerle diğer bilgileri kapsar.
Her mal saymanı, kendisine teslim edilmiş olan malların cinsleri itibariyle giriş ve çıkışlarını gösteren yönetim dönemi hesabını belediye başkanlığına vermekle yükümlüdür.
Mal hesabının verilme süresi
Madde 87 – Mal hesabı yılda bir defa ve ait olduğu yıl sonundan başlamak üzere bir ay içinde verilir.
Mal hesabının encümende incelenmesi ve onanması
Madde 88 – Mal saymanı tarafından belediye başkanına verilen mal hesabı, incelenmek üzere Şubat ayının ilk haftasında belediye başkanı tarafından encümene gönderilir. Encümence hesaplar incelenip, varsa yanlışlıklar düzlettirilerek hesapların doğruluğu ve kayıtlara uygunluğu bir ay içinde karara bağlanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Katma Bütçeli Müesseseler
Belediyelere bağlı katma bütçeli müesseseler
Madde 89 – Giderleri özel gelirlerle karşılanan ve belediye bütçesi dışında belediyeye bağlı olarak yürütülen bülçelere katma bütçe denir.
Belediyelere bağlı mezbaha, tamirhane, huzurevi ve benzeri müesseselerle 1580 sayılı Belediye Kanununun 19 uncu maddesine göre kurulan belediye işletmeleri için kalma bütçe düzenlenebilir. Katma bütçelerin şekli, düzenlenmesi, kabulü ve onaylanması belediye bütçesinin tabi olduğu esas ve usullere göre yapılır.
Katma bütçeli müesseselerin tahakkuk memurları
Madde 90 – Bu müesseselerin mevzuatına uygun olarak gelirlerini gerçekleştirip tahsil edilebilir duruma getirenlere gelir tahakkuk memuru ve giderlerini mevzuata uygun şekilde gerçekleştirenlere gider tahakkuk memuru denir.
Katma bütçeli müesseselerin sayman ve ita amirleri
Madde 91 – Müesseselerin bütçelerini hazırlayan, gelirlerini toplayan, nakit ve mallarını saklayan, giderlerini hak sahiplerine ödeyen ve bunlara bağlı bütün nakit ve mal işlemlerini yapan yetkili muhasebeci, müesseselerin sorumlu saymanıdır.
Belediye başkanı, müessesenin genel müdürü veya müdürü katma bütçenin ita amiridir.
Katma bütçenin denetimi
Madde 92 – Katma bütçe saymanları, her ay sonunda gelirin tahakkuk ve tahsilatıyla giderin ödenmesi ve iadeleri kapsayan aylık cetvelleri ve eki gelir, gider belgelerini ait olduğu ayı izleyen ayın 15'ine kadar encümende incelenip karara bağlanmak üzere belediye başkanına vermekle yükümlüdür.
Aylık cetveller belediye encümenince bu Tüzüğün 70 inci maddesinde belirtilen usul ve esaslara göre incelenip karara bağlanır ve eki belgelerle birlikte 71 inci maddeye göre saklanır.
Katma bütçeli müesseselerin muhasebesi ve mali işlemleri belediye sorumlu saymanının denetimine tabidir.
Müesseselerin kesin hesapları ve yönetim dönemi hesapları
Madde 93 – Belediyelere bağlı katma bütçeli müesseselere ait bütçe kesin hesabı ve yönetim dönemi hesapları da, belediye bütçe kesin hesabı ve yönetim dönemi hesabının tabi olduğu usul ve esaslara göre yapılır.
Sayfa 14
3199
DOKUZUNCU BÖLÜM
Bütçe İçi Fonlar
Borç ödeme fonu
Madde 94 – Büyük yatırımlarını gerçekleştirmek için uzun veya orta vadeli kredi alan belediyeler, borçlarını ödeyebilmek için belediye meclisinin kararıyla belediye bütçesi içinde borç ödeme fonu oluşturabilirler.
Uluslararası kredi kuruluşlarına borçlanan belediyelerle tahvil ihracı suretiyle kaynak yaratan belediyelerde, bu fonun oluşturulması zorunludur.
Borç ödeme fonunun gelirleri
Madde 95 – Fonun gelirleri şunlardır:
A) Dış ve iç kaynaklardan sağlanan kredilerle yaptırılan tesislerin ve alınan araç ve gereçlerin, bu işler için alınan borç ödeninceye kadar, işletilmesinde elde edilecek net gelirler,
B) Belediyelerin satın aldığı hazine bonosu gelirleri,
C) Faizler,
D) Borcun ödenmesi için yapılan yardım ve şartlı bağışlar,
E) Tesis ve teknik alt yapı giderlerine katılma payları,
F) Belediye bütçesine borç ödemeleri için konulacak ödenekler,
G) Şartsız nakdi bağışların % 20'si,
H) Krediyle yaptırılan tesis, alınan araç ve gereçlerden, borcun ödenmesi bitmeden önce satılmasına karar verilenlerin satış bedelleri.
Belediye bütçesinin transferler bölümünün ödenecek borçlar tertibine konulan ödenekler, mali yılın ilk ayı içinde fon hesabına aktarılır. Bu aktarma işlemlerini gerçekleştirmeyen belediye başkanı ve belediye saymanı, doğacak fon zararından birlikte sorumludurlar.
Fonun paraları belediyenin bankadaki genel hesabı dışında ve en fazla gelir getirecek şekilde milli bankalardan birine yatırılır.
Fonun giderleri
Madde 96 – Fon paraları yurt içi ve uluslararası kredi kuruluşlarına olan borçlarla bunların faizlerinin ödenmesi dışında başka bir amaçla kullanılamaz ve fon bakiyesi bankada nakit olarak saklanır.
Yenileme fonu
Madde 97 – Tüzüğün 85 inci maddesine göre mal varlıklarından amortisman ayırmak zorunda olan belediyelere bağlı katma bütçeli kuruluşlarla 1580 sayılı Belediye Kanununun 19 uncu maddesine göre kurulan belediye işletmeleri ve isteğe bağlı olarak belediye meclisince belediyenin sahip olduğu mal varlıkları için amortisman ayrılmasına karar verilen belediyelerde yenileme fonu oluşturulur.
Yenilenme Fonunun Gelirleri
Madde 98 – Yenileme fonunun gelirleri şunlardır:
A) Belediyenin amortismana tabi kurumlarının sahip oldukları mal varlıkları için bütçelerine koydukları amortisman payları,
B) Amortisman ayrılan mal varlığının ekonomik ömrünü doldurmadan veya teknolojik gelişme nedeniyle yenileme amacıyla satılmasına karar verilmesi halinde, satış bedelleri,
C) Amortisman ayrılan mal varlığı ekonomik ömrünü doldurmamakla birlikte kaza, tabii afet veya arıza gibi sebeplerle kullanılamaz hale gelerek satılmasına karar verilmesi halinde, satış bedelleri,
D) Ekonomik ömrünü dolduran mal varlıklarının satış bedelleri,
E) Bağışlar.
Sayfa 15
3200
&