Boyabat'ta tuğla fabrikaları ekonomik daralmadan ekileniyor!
Sinop’un Boyabat ilçesinin ekonomisine en büyük katkıyı tuğla fabrikaları yapıyor. 26 tuğla fabrikası ile toprak sanayiinde marka gücünü kabul ettiren Boyabat’ın, son dönemde yaşanan ekonomik daralmadan olumsuz etkilendiği belirtiliyor.
Sinop’un Boyabat ilçesinin ekonomisine en büyük katkıyı tuğla fabrikaları yapıyor. 26 tuğla fabrikası ile toprak sanayiinde marka gücünü kabul ettiren Boyabat’ın, son dönemde yaşanan ekonomik daralmadan olumsuz etkilendiği belirtiliyor. Karadeniz Bölgesi’nde toprak sanayiinin en çok geliştiği merkezlerden birisi olan Sinop’un Boyabat ilçesinde faaliyet gösteren 26 tuğla ve kiremit fabrikası ilçenin ekonomisini ayakta tutuyor.
Geçmişi M.Ö. 600’lü yıllara dayanan Boyabat, bölgede ekonomisi kadar tarihi ve turizm potansiyeli bakımından önemli bir yere sahip. İlçede toprak sanayinin kümeleşmesi ile kiremit ve tuğlasını Türkiye markası yapmayı başaran Boyabat, aynı zamanda tarımsal ürünleri ve Boyabat pirinci ile de ismini duyuruyor. İlçede bulunan 25’in üzerindeki tuğla ve kiremit fabrikası, 7 adet çeltik, 2 adet ahşap parke, 2 adet un fabrikası, 2 adet çivi ve tel fabrikası, 2 adet tekstil fabrikası, 2 adet cam karo fabrikasında 3 bin 200 işçiye istihdam sağlanıyor.
Toprak sanayiinin ilçe için büyük öneme sahip olduğunu dile getiren Boyabat Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Nuh Tandoğan, son yıllarda yaşanan ekonomik daralmadan Boyabat ekonomisinin de payını aldığını söyledi.
“İlçemizde sanayi üretimi olarak tuğla kiremit sektörü, tarımsal üretimde de çeltik ekimi öne çıkmıştır.” diyen Tandoğan, ilçedeki tuğla kiremit sektörünün, Türkiye’de 1950-1960’lı yıllardan sonra hız kazanmasına paralel olarak da Boyabat’ta ilk kiremit üretiminin 1968 yılında başlandığına dikkat çekti. 80’li yılların başlarına kadar 7 fabrikaya ulaşıldığını, 1987 yılında Türkiye’nin konut seferberliğinin başlamasıyla 1987-1995 yılları arasında üretimin kiremit yerine tuğlaya kaydığını aktaran Tandoğan, “Boyabat bu yıllarda 33 fabrika ile zirveye ulaştı. Bu yıllarda Türkiye’de tuğla kiremit üretimi yapan tesisler 2 katına çıkarken Boyabat’ta bu sayı yaklaşık 3 katına çıktı ve ilerleyen yıllarda da bu hızlı arzın neticesi ve talep düşmeleri sonucunda tuğla kiremit sektöründe kriz dönemi başlamış oldu. Talep düşüşleri sermaye birikiminin yapılamaması ve bölgesel ulaşım şartları da eklenince 2000’li yılların başlarında ilçemizde üretim yapan tesis sayısı 26’ya kadar düşmüştür.” dedi.
“NAKLİYE SEKTÖRÜNÜ AYAKTA TUTUYOR”
İlçede üretilen tuğla ve kiremitlerin başta Karadeniz Bölgesi olmak üzere Edirne’den Hopa’ya kadar her gün onlarca kamyon ile nakliyatının yapıldığını aktaran Tandoğan şöyle konuştu: “Mevcut konumu dolayısıyla senenin 12 ayında Hopa’dan Edirne’ye kadar pazarı olan tuğla, kiremit sektörü aynı zamanda Karadeniz Bölgesi’nde senenin her gününde tuğla üretimi sayesinde de nakliyecilik sektörünü ayakta tutmaktadır. Yaklaşık 1.250.000 ton yükü toplamda 60.000 araçla pazara nakliyesini yapmaktadır. Ürettiği tuğlayla da, Türkiye’nin ihtiyacı olan tuğla ve kiremitin yüzde 10’unu karşılamaktadır.”
“SEKTÖRÜN SIKINTISI VADELİ SATIŞLAR”
Toprak sanayiinde markasını Türkiye’ye kabul ettiren Boyabat, sektördeki iddiasını sürdürebilmek ve kalitesini artırmak için Ar-Ge çalışmalarına büyük önem verdiğinin altını çizen Başkan Tandoğan, “Ortaklıklarla şirketleşen sektör temsilcileri yeni tesisler yapmak yerine mevcut tesislerin üretimini ve kalitesini artırmak yönünde çalışmalar yaparak rekabete devam ediyor.” diye konuştu.
Sektörün sıkıntıları arasında vadeli satışlara dikkat çeken Tandoğan, mevcut çek yasasıyla kaldırılan hapis cezalarının sektörü olumsuz etkilediğini ve sektörün tahsilat problemi yaşadığını vurguladı. Tandoğan, aynı zamanda işçilik problemleri, siyasi kararlarla yapılan geçici işçi istihdamı, fabrikalardaki işçi ihtiyaçlarını ve kalifiye işçiliği olumsuz etkilediğini kaydetti.
Zaman ek