Cemil Çiçek: Faiz oranı piyasaya göre makul
Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Cemil Çiçek, TOKİ'nin, sosyal amaçlı projeleri finanse etmek amacıyla orta ve üst gelir grubuna yönelik geliştirdiği konutları kamu finansmanı kullanmadan hayata geçirdiğini kaydetti
Çiçek, CHP Gaziantep Milletvekili Akif Ekici'nin yazılı soru önergesine verdiği cevapta, TOKİ'nin, 1 Ocak 2008-25 Haziran 2009 tarihleri arasında sosyal konut projelerinden 62 bin 251 adet, üst gelir grubundan ise bin 956 olmak üzere toplam 64 bin 207 adet konut sattığını bildirdi.
TOKİ tarafından üretilen konutların yaklaşık yüzde 85'inin "sosyal konut" niteliğinde olduğunu belirten Çiçek, TOKİ'nin, yoksul, alt ve orta gelir gruplarına yönelik geliştirdiği sosyal konut projeleri çerçevesinde satışa sunduğu konutların fiyatlarını, kar amacı gütmeden ve sadece maliyet bedelini dikkate alarak belirlediğini kaydetti.
Yoksul ve alt gelir grubuna yönelik projelerde, hedef grubun ödeme gücü gözönüne alınarak, taksit ödemelerinin konutların anahtar teslim tarihinden sonra başlatıldığını, orta gelir grubuna yönelik projelerde ise konut taksit ödemelerinin, sözleşme imzalama tarihini takip eden ay itibarıyla başlatıldığını belirten Çiçek, şunları ifade etti:"TOKİ, genel bütçeye dahil kurumlardan olmayıp, kendisi kaynak geliştirerek projeleri hayata geçirmektedir. Projelerin geri dönüşleri yani alıcıların taksit ödemeleri, idarenin ana gelir kaynağıdır. Bu kapsamda, devam eden projelerin tamamlanması ve hak edişlerin ödenebilmesi, geri dönüşlerin düzenli olarak tahsil edilmesine bağlıdır.
Ayrıca, TOKİ uygulamaları içerisinde, sosyal devlet anlayışı çerçevesinde, yoksul ve alt gelir gruplarına yönelik sübvansiyonlu uygulamalar yapılmaktadır. Ancak, kamu kaynağı kullanıldığı hususu da dikkate alındığında, alıcı grubunun gelir düzeyinin, yoksul ve alt gelir olarak nitelendirilen grubun gelir düzeyinin üzerinde alan daha üst gelir dilimleri için sübvansiyon doğuran bir uygulama istenmesinin sosyal devlet mantığı ile örtüşmediği değerlendirilmektedir. Bu çerçevede yoksul ve alt gelir grubuna yönelik İdare projelerinde, halihazırda yürütülen İdare uygulaması doğrultusunda, konut taksit ödemeleri anahtar teslim tarihinden sonra başlatıldığından, ek fayda kendilerine sunulmuştur. Öte yandan, daha üst gelir gruplarına yönelik projelerde konut taksit ödemelerinin ertelenmesi durumunda ulaşılmak istenen amaca hizmet etmeyeceği düşünülmektedir.
"TOKİ'nin kısıtlı kaynakları ile yeni konut üretiminin ve kredilendirilmesinin sağlanabilmesi için idare uygulamalarında, kredi kullanıcıları ve konut alıcılarının ödeme güçleri ile idare kaynağından yapılacak sübvansiyonların dengeli bir biçimde değerlendirilmesi gerektiğini ifade eden Çiçek, "Bu nedenle, TOKİ, mevcut piyasa koşullarıyla konut sahibi olamayan yoksul ve alt gelir grubuna yönelik geliştirdiği sosyal amaçlı projelerde, konut alıcılarını sübvanse ederken, söz konusu sosyal amaçlı projeleri finanse etmek ve yeni kaynaklar bulmak amacıyla orta ve üst gelir grubuna yönelik geliştirdiği satış kabiliyeti yüksek projelerini, devletin sübvansiyonu olmadan ve herhangi bir kamu finansmanı da kullanmadan hayata geçirmektedir" dedi.
GECİKME FAİZ ORANI PİYASAYA GÖRE OLDUKÇA MAKUL
Çiçek, İdarenin öngörüsü dışında inşaat süresi uzayan ve teslim süresi geciken bazı toplu konut uygulamalarında, alıcılarının geç teslimden dolayı mağduriyetlerinin giderilmesi amacıyla, konut taksit ödemeleri ve her altı ayda bir uygulanan dönemsel artışların, konutların teslim tarihine kadar durdurulduğunu kaydetti.
TOKİ tarafından yürütülen toplu konut uygulamaları çerçevesinde satışı gerçekleşen konutlardan, Ocak-Haziran 2009 tarihleri arasında konut iadesinde bulunan bin 930 hak sahibine toplam 49 milyon 694 bin 911 TL ödeme yapıldığını belirten Çiçek, iade edilen konutların satılan konutlara oranının yüzde 3,8 olduğunu ifade etti.
Konut alıcılarının, aylık taksitlerini geciktirmeleri durumunda, gecikme faiz oranının, piyasadaki gecikme cezalarına göre oldukça makul seviyede bulunduğunu kaydeden Çiçek, alıcılar tarafından konutun iade edilmesi durumunda; konut teslim edilmemiş ise, sözleşme sırasında ödenmiş olan damga vergisi, banka komisyonu ve komisyon üzerinden banka sigorta muamele vergisinin iade edilemediğini, bu tutarın konut bedelinin yüzde l,5'ini aşmadığını bildirdi.
Cemil Çiçek, şunları kaydetti: "İade talepleri genel olarak orta-üst ve yüksek gelir grubuna yönelik yapılan projelerden gelmektedir. Zira, alt gelir ve yoksul grubu konut uygulamalarında konut taksit ödemeleri zaten oldukça düşük tutulmaktadır. Kaldı ki, alt gelir ve yoksul grubu konutların taksit ödemeleri, konutların anahtar teslim tarihinden sonra başlatıldığından ve taksit ödemeleri çok düşük tutulduğundan herhangi bir olumsuz tepki ile karşılaşılmamaktadır.
Diğer taraftan, İdarece üretilen konutların şerefiyesi hazırlanırken kat, yön,sosyal donatılara yakınlık esas alınmaktadır. Projede yer alan blokların kat sayısına bağlı olarak, konutların aynı yöne bakmalarına rağmen kat farklılığından dolayı şerefiyeli fiyatlarının değişkenlik göstermesi doğaldır.
Konut taksit miktarlarıyla ilgili olarak da TOKİ tarafından Ankara il merkezinde üretilen Yenimahalle ve Turkuaz Vadisi Projeleri sosyal konut projeleri kapsamında olmadığından başlangıç taksit miktarları, İdarenin diğer sosyal konut projelerine göre daha yukarıda bulunmaktadır.
Ancak, bir sosyal konut projesi olan Mamak Projesi kapsamında üretilen konutların ortalama başlangıç taksit miktarı 570 TL düzeyindedir. Dolayısıyla, doğal olarak, projenin Özelliğine göre konut taksit miktarları da değişkenlik göstermektedir. Ayrıca, TOKİ, konut alıcılarına, her bir proje içerisinde değişik ödeme alternatifleri sunmaktadır. Örneğin, yüksek peşinat, uzun vade, düşük taksit ya da düşük peşinat, kısa vade, yüksek taksit miktarı gibi farklı ödeme koşulları bulunmaktadır. Bu itibarla, alıcılar, kendi ödeme güçlerine göre ödeme tercihinde bulunmaktadırlar. Ayrıca, konut alıcıları, ara ödeme yapmaları durumunda taksit tutarlarını iyileştirme imkanına sahip bulunmaktadırlar."
AA