28 / 04 / 2024

Çin, Pasifik ve Atlantik okyanusunu demiryolu ile bağlayacak!

Çin, Pasifik ve Atlantik okyanusunu demiryolu ile bağlayacak!

Çin, Pasifik ve Atlantik okyanuslarını birbirine bağlayacak 220 kilometre uzunluğunda bir demiryolu projesi için Kolombiya ile ileri safhada görüşmeler yürütüyor  



Çin, Pasifik ve Atlantik okyanuslarını birbirine bağlayacak 220 kilometre uzunluğunda bir demiryolu projesi için Kolombiya ile ileri safhada görüşmeler yürütüyor. Ayrıca toplam maliyeti 7.6 milyar dolar olan 791 kilometrelik demiryolu ve Pasifik kıyısındaki Buenaventure limanın genişletilmesi projelerinin görüşmeleri de sürüyor

Dünya ticaretinde ağırlığını artırmak isteyen Çin, Amerika kıtasına yaptığı ihracatı artırmak için önemle bir hamle yaptı. Pasifik ve Atlantik okyanuslarını birleştiren ve gemi taşımacılığında stratejik bir önemi olan Panama Kanalı'na rakip olacak bir proje başlattı. Çin'in, iki okyanusu birbirine bağlayacak söz konusu demiryolu projesi için Kolombiya ile görüşmeler yaptığı bildirildi.
Financial Times gazetesinin haberine göre, bu proje Çin'in gelişmekte olan ülkelere yönelik kredi açılımın son örneği olarak görülüyor. Çinli bankaların son iki yılda gelişmekte olan ülkelere sağladıkları kredi miktarı, Dünya Bankası'nı geride bıraktı. Planlanan demiryolu inşaatı, Çin'in son dönemde gelişmekte olan ülkelere verdiği kredilerin son örneği. Çin'in Amerika kıtasına daha fazla sızma adımı olarak da görülen bu adım, Kolombiya için başka bir anlam taşıyor;!"rKolombiya, ABD'nin Güney Amerika'daki en yakın müttefiki. Ancak ülke, dört yıl önce imzalanan serbest ticaret anlaşmasının henüz Amerikan Kongresi'nin onaylanmamasından ötürü Washington yönetimine kızgın. Kolombiya, Çin'in dağıtım üssü olacak Kolombiya, Panama Kanalı'na bir alternatif yol inşa etmeyi öteden beri arzuluyordu. Şimdi Çin'in planıyla gerçekleşmesi olası demiryolu bağlantısının 220 kilometre olması planlanıyor. Bir ucu Pasifik Okyanusu'nda olan demiryolunun diğer ucu At lanı ik Okyanusu'nda Cartenega'ya yakın yeni bir kentte olacak. Bu yeni kentte, ithal edilen Çin mallarının montajı yapılacak. Daha sonra bu mallar Amerika kıtası ülkelerine yeniden ihraç edilecek. Buna karşılık Kolombiya'da Çin'e hammadde gönderilecek.
1980 yılında 10 milyon dolar

olan Çin ile Kolombiya arasındaki karşılık ticaret hacmi, 2010 yılında 5 milyar doları aştı. Böylece Çin, Kolombiya'nın Amerika'nın ardından ikinci büyük ticaret ortağı haline geldi. Çin'in Kolombiya Büyükelçisi Gao Zhengyue, Kolombiya'nın ülkesi için önemini şu sözlerle açıklıyor: "Kolombiya çok önemli stratejik bir konumda bulunuyor ve biz bu ülkeyi Latin Amerika'nın geri kalanı için bir liman olarak görüyoruz."

Finansman ve işletme Çin'den
Çinli ve Kolombiyalı yetkililer, uzunluğu 791 kilometre olan demiryolu ve Pasifik Okyanus kıyısındaki Buenaventure limanın genişletilmesi projeleriyle ilgili görüşmelerin oldukça ileri safhada olduğunu belirtiyor. 7.6 milyar dolarlık projenin finansmanı Çin Kalkınma Bankası'nca sağlanacak. Çin Demiryolu Grubu'nun işleteceği demiryolu hattıyla Kolombiya'dan, okyanus kıyısına başta kömür olmak üzerek yıllık 40 milyon tonluk kargo taşınacak. Kolombiya, dünyanın beşinci büyük kömür üreticisi. Kömür talebi Asya ülkelerinde artmasına karşın ülkenin kömürü daha çok Atlas Okyanusu kıyısındaki limanlardan ihraç ediliyor. Çin ve Hindistan yalnızca geçen yıl 190 milyon ton kömür ithal etti.

Daha başka projeler de var
Gazeteye göre bu proje, Amerikan hükümetinin, Kongre'nin iki ülke arasında imzalanan serbest ticaret anlaşmasını kabul etmesini sağlaması için bir baskı unsuru olacak. Financial Times'a konuşan Kolombiya Cumhurbaşkanı Juan Manuel Santos, "Bu gerçek bir teklif ve oldukça da ileri bir safhada. Çinlilerin ton başına taşıma ve yatırım maliyetiyle ilgili yap-üklan çalışmaların hepsinin verdiği sonuçlar olumlu" dedi. Santos, "Abartılı bir beklenti yaratmak istemiyorum, ama bu durum çok mantıklı. Asya, dünya ekonomisinin yeni motoru konumunda arak" diye konuştu. Gazetenin gördüğü belgelere göre söz konusu plan, Santos yönetiminin önceliklerinden olan Kolombiya'nın eskiyen altyapısının iyileştirilmesi ve Asya üe taşımacılık bağlantısını güçlendirecek, Çin'den gelen bir dizi teklifin ilkinroluşturuyor. Diğer yandan Panama Kanalı, kapasitesini ikisi katlamak ve daha büyük konteynerlerin daha rahat taşınması sağlamak için 5.25 milyar dolarlık bir genişleme projesi içinde.

Dünya

 

 

 


Geri Dön