Çukurova Havalimanı inşaatında son durum ne?
Çukurova Havalimanı, yarım kalan inşaatı ile hayal kırıklığı yarattı. İlk projenin sahibi Emre Arolat Mimarlık, proje üzerinde değişiklik yapılması konusunda bilgileri olmadığını, ortaya çıkabilecek yapısal güvenlik zafiyetlerinden dolayı sorumluluk kabul etmeyeceklerini açıkladı.
İlk ihalesi 2011 yılında yapılan Çukurova Havalimanı, 10 yılda üç kez tekrarlanan ihale süreci ve yarım kalan inşaatı ile bölge insanında hayal kırıklığı yarattı. Adana ve Mersin arasında bir noktada inşasına başlanan tesis, ihale sürecinde yaşanan sorunlar ve yer seçimi tartışmalarının gölgesinde kaldı. Gelinen noktada, son ihaleyi alan Favori-Yako Ortak Girişim Grubu'nun ilk proje üzerinde yapacağı değişiklikler tartışma konusu oldu. İlk projenin sahibi Emre Arolat Mimarlık'tan (EAA) açıklama geldi. Proje üzerinde değişiklik yapılması konusunda EAA’nın bilgisi veya rızası bulunmadığı belirtilerek, ortaya çıkabilecek yapısal güvenlik zafiyetlerinden dolayı sorumluluk kabul edilmeyeceği açıklandı. İnşaat Mühendisleri Odası (IMO) Adana Şubesi Başkanı Hasan Aksungur da tesisin yer seçiminde hata yapıldığını söyledi.
ilk yüklenici iflas etti Çukurova Havalimanı'nın yapım süreci 2011'de başladı. EAA’nın hazırladığı Çukurova Havalimanı Projesi'ni, DHMİ tarafından 2012'de gerçekleştirilen YİD inşaat ihalesi sonucunda Çukurova A.Ş. üstlendi. 2013'te başlayan inşaat, bir yıl sonra yüklenici firmanın iflası ile yarım kaldı. İki yıl süren belirsizliğin ardından DHMI inşaatı öz kaynakları ile yaptırmaya karar verdi. Haziran 2016'da DHMI ile EAA arasında inşaat ihalesine esas uygulama projesi hizmet sözleşmesi imzalandı. 2017 başında yapılan ikinci ihaleye Limak-Kalyon-Cengiz İnşaat Ortak Girişim Grubu ile Günbeton İnşaat-Terminal Yapı Ortak Girişimi teklif verdi. İhaleyi Günbeton İnşaat-Terminal Yapı Ortak Girişimi'nin kazandığı duyuruldu ancak bu sonuç uzun sürmedi. İhale iptal edildi.
2019 sonunda DHMİ, mevcut yer ve mevcut imalatın devamı olarak bir proje yaptırdı ancak ilk projeyi hazırlayan EAA bundan haberi olmadığını açıkladı. 2020 yılının son aylarında gerçekleşen üçüncü ihaleyi ise Favori İşletmecilik A.Ş.-YAKO Tekstil Sanayi ve Dış Ticaret A.ş. Ortak Girişimi aldı. Bu gelişme üzerine bir duyuru yapan EAA, 'proje sahibi sıfatıyla, projeye uygun olarak yerinde yapılmış imalatın müellifi' olduğunu hatırlatarak, şu açıklamayı yaptı:
"Bu şartlar altında aynı araziye, üstelik mevcut imalatın devamı olarak, bu proje kullanılarak farklı bir müellife EAA'nın fikri mülkiyet haklarını ihlal edecek şekilde değişiklik yaptırılması hak ihlali anlamına gelir. EAA'nın kendi projesi üzerinde değişiklik yapılması konusunda bilgisi veya rızası bulunmamaktadır. Kısmen gerçekleşmiş projenin üzerine proje müellifinin bilgi ve katkısı dışında kısmen yeni bir proje tesisi halinde ortaya çıkabilecek yapısal güvenlik zafiyetlerinden de EAA herhangi bir sorumluluk kabul etmemektedir."
Verimli bir yatırım değil
İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Adana Şubesi Başkanı Hasan Aksungur, tesisin yer seçiminde hata yapıldığını söyledi. Aksungur, Çukurova Havaalanı'nın maliyet/ fayda bağlamında değerlendirildiğinde verimli bir yatırım olmadığını belirtti.
Çukurova Havaalanı'nın mevcut yerinin kuş uçuşu olarak Adana'ya 26 kilometre, Mersin'e 39 kilometre olduğunu, mevcut yollar kullanılarak Adana'ya 40, Mersine 46 kilometre uzaklıkta bulunduğunu vurgulayan Hasan Aksungur, "22 kilometre yol farkı için yeni bir havaalanı yapmak ne kadar reeldir, karar vericilere sormak gerekir. Çukurova Havaalanı'nın maliyet/fayda bağlamında değerlendirdiğimizde verimli bir yatırım olmadığını belirtiriz" diye konuştu.