Dev ulaşım projeleri gayrimenkul sektöründe doping etkisi yarattı!
Türkiye’de inşa edilen ya da inşaatı devam eden mega ulaşım projeleri, çevresindeki arsa ve konut fiyatlarını da etkiliyor.
Türkiye’de yapılan ya da yapımı devam eden mega projeler, çevresindeki arsa ve konut fiyatlarını da etkiliyor. Köprü, otoyol, havalimanı, tünel ve tüp geçit gibi projeler ulaşım sorunlarına alternatifler sunarken geçtikleri yerleri de ihya ediyor. Mega projelere komşu olan tarlaların metrekaresi 4 yılda 5 liradan 150 liraya tırmandı. Evlerin fiyatları ise 2 yılda yüzde 60’ı aşan oranda yükseldi.
18 MART’TA TEMELİ ATILDI TARLA FİYATLARINI UÇURDU
1915 Çanakkale Köprüsü'nün temeli 18 Mart'ta atıldı ve o tarihten itibaren tarla fiyatları uçtu. İstanbul-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir hattı boyunca uzanacak olan otoyol güzergahı ve bu kapsamda inşa edilen 1915 Çanakkale Köprüsü, bölgede gayrimenkul piyasasını adeta uçurdu. Özellikle köprünün iki ayağının konumu, Avrupa yakasında Gelibolu ilçesinin 7.5 kilometre güneyindeki Sütlüce Köyü ile Anadolu yakasındaki Lapseki ilçesinin 2.5 kilometre güneyindeki Şekerkaya mevkisi olarak belirlendikten sonra bu bölgelerde özellikle tarla fiyatlarında büyük ölçüde artış yaşandı.
İSTANBUL’DAN İZMİR’E HER YER DEĞERLENDİ
2016 yılının Temmuz ayında faaliyete geçen Osmangazi Köprüsü, İzmit Körfezi’ndeki Dilovası Dil Burnu ile Yalova Altınova Hersek Burnu arasında yer aldıyor. Tamamlandığında, İstanbul-İzmir arası ulaşımı 3.5 saate indirecek olan ve Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu projesini de kapsayan bu yatırım, özellikle güzergah üzerinde kalan küçük illere talebi de önemli ölçüde hareketlendirdi.
1915 Çanakkale Köprüsü, İstanbul-Çanakkale arasındaki ulaşımı da büyük ölçüde kolaylaştıracak.Özellikle projenin 2013 yılında açıklanmasıyla birlikte otoyolun birinci etkileşim bölgeleri başta olmak üzere tarla ve arsa fiyatlarında dikkat çekici bir artış yaşandı.
TSKB Gayrimenkul Değerleme Uzmanı Ece Kadıoğlu “Köprünün özellikle güzergah hattı olan Gebze, Yalova, Bursa, Manisa, Balıkesir ve İzmir’de fiyatları önemli ölçüde etkilediği söylenebilir. 2019 yılında İzmir’e ulaşım sağlayacak güzergahın tamamlanmasıyla birlikte Balıkesir-Manisa ve İzmir’deki konut ve arsa fiyatlarının daha da artış göstermesi bekleniyor” dedi.
YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ’NÜN ETKİSİ BÜYÜK OLDU
Yavuz Sultan Selim Köprüsü degayrimenkul değerlerini etkiledi. 2016 yılının Ağustos ayında hizmete açılan köprü Sarıyer Garipçe Köyü ve Beykoz ilçesi Poyrazköy arasında inşa edildi. İstanbul metrosu ile de birleştirilmesi hedeflenen projenin otoyol kısmı 2018’de tamamlanacak.
Projenin etkilerini en çok Eyüp, Çatalca, Arnavutköy, Sarıyer, Beykoz, Çekmeköy ve Sancaktepe ilçeleri gördü. Tarla ve arsa fiyatlarında en çok değer artışının yaşandığı bölgeler ise Arnavutköy Karaburun ve Tayakadın, Beykoz Riva, Sarıyer Uskumruköy ve Çekmeköy Nişantepe oldu.
Kadıoğlu, “Daha çok konut piyasasında hareketliliğin ve fiyat artışının yaşandığı bölgelerin ise Avrupa yakasında Başakşehir-Kayabaşı,Halkalı-Başakşehir-Arnavutköy-Kayabaşı aksı, Zekeriyaköy, Anadolu yakasında ise Beykoz, Çekmeköy ve Sancaktepe olarak belirtilebilir” dedi.
2018 yılının ilk çeyreğinde birinci etabının açılması hedeflenen İstanbul Yeni Havalimanı projesi, İstanbul Arnavutköy, Tayakadın Köyü ile Akpınar Köyleri arasında inşa ediliyor. 2010 yılında projenin kamuya duyurulması ve 2012 yılında Bakanlar Kurulu Kararı ile de projenin konumunun netleşmesi ile birlikte özellikle birinci derece yakınlıktaki bölgeler olan Karaburun,Tayakadın, Yeniköy, Durusu, Boyalık, Yassıören ve Baklalı köylerinde ve Arnavutköy merkezinde konumlu tarla ve arsa fiyatlarında da artış yaşandı. Kadıoğlu, “Arnavutköy merkezde yerleşim bölgesinde yer alan tarla vasıflı taşınmazlar için 2013 yılında metrekaresi 500-600 TL denirken, bu tarlalar için mevcutta bin 250-2 bin TL mertebelerine kadar ulaştığı görülüyor” dedi.
AVRASYA TÜNELİ İLE DEĞERİ KATLADI
Avrasya Tüneli'nin temeli 2011 yılında atıldı. Geçtiğimiz yıl sonu faaliyete geçen, İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçiş Projesi olarak da bilinen Avrasya Tüneli, Kumkapı-Koşuyolu arasında inşa edildi.Yolculuk süresini 15 dakikaya indiren tünele, Avrupa yakasında Kazlıçeşme, Kocamustafapaşa, Yenikapı ve Kumkapı bölgelerinden, Anadolu yakasında ise Acıbadem, Uzunçayır ve Göztepe’den ulaşım sağlanabiliyor.
Kadıoğlu, “Anadolu yakasında projenin etkilerinin görüldüğü bazı bölgeler, Üsküdar ilçesi Acıbadem, Ünalan, Koşuyolu Mahalleleri, Kadıköy ilçesi Hasanpaşa ve Merpenköy Mahalleleri, Avrupa yakasında ise Fatih ilçesi Cankurtaran, Yedikule ve Yenikapı Mahalleleri ile Zeytinburnu ilçesinin sahil kesimi olarak değerlendirilebilir” dedi.
BÜYÜK İSTANBUL TÜNELİ’NİN ADI YETTİ
Büyük İstanbul Tüneli gayrimenkul piyasasını doğrudan etkiledi. 2020’de tamamlanması planlanan Büyük İstanbul Tüneli’nin içerisinde, hem metro hattı hem de çift yönlü karayolu yer alıyor. Metro hattı, İncirli-Söğütlüçeşme arasında 14 istasyondan oluşuyor. Ayrıca metro hattı 9 ayrı metro projesi ile de entegre olacak.
Konut fiyatları açısından değerlendirildiğinde özellikle İncirli, Bahçelievler, Söğütlüçeşme, Acıbadem ve Ünalan bölgelerinde fiyat artışlarında pozitif bir ivme beklendiğini belirten Kadıoğlu, 9 metro hattına yapılacak bağlantı işe metro hatları üzerinde de fiyat artışları olacağını dile getirdi. Kadıoğlu, “Tünelin Altunizade, Mecidiyeköy ve Gayrettepe gibi ofis bölgelerine doğrudan ulaşımı sağlayacak olması bölgedeki ofis ve konutlara talepte bir artış oluşturacak” dedi.
Kadıoğlu, “Avrupa yakasında Alibeyköy, Seyrantepe, Kağıthane, 4. Levent gibi yerleşim yerlerinin yanı sıra uzak etkileşim bölgeleri olarak Göktürk, Kemerburgaz gibi yerleşim yerlerinde de ulaşım kolaylaşacak olup gayrimenkul değerlerine pozitif yansımaları projenin ilerlemesiyle daha çok hissedilecek. Anadolu yakasında ise Ümraniye, Çekmeköy gibi yerleşim yerlerinin yanı sıra uzak etkilenme bölgeleri olarak Sancaktepe, Taşdelen gibi yerleşim yerlerinde de pozitif etkileri bekleniyor. Etkilenme bölgelerine bakıldığında Büyük İstanbul Tüneli’nin etkilerinin ilk etapta Alibeyköy ve Ümraniye bölgelerinde olduğunu söylemek mümkündür.” şeklinde konuştu.
Hürriyet