22 / 11 / 2024
fuzul

Doğaltaş sektörü, MARBEL 2011 ile canlanmayı umuyor!

Doğaltaş sektörü, MARBEL 2011 ile canlanmayı umuyor!

İki yıldır ihracatta durgun bir dönem geçiren doğaltaş sektörü,  İzmir Uluslararası Doğaltaş ve Teknolojileri Fuarı - MARBLE 2011 ile canlanmayı bekliyor. Fuara bu yıl bin 160 firma katılıyor




ABD ve Avrupa pazarlarındaki kriz nedeniyle iki yıldır ihracatta durgun bir dönem geçiren doğaltaş sektörü,  İzmir Uluslararası Doğaltaş ve Teknolojileri Fuarı - MARBLE 2011 ile harekete geçmeyi  planlıyor.

Fuarda bu yıl özellikle Ortadoğu ülkelerinden gelecek alım heyetleriyle yüksek  miktarda iş bağlantısı yapılması bekleniyor. İZFAşž tarafından  İzmir  Uluslararası Fuar Alanı 'nda organize edilen MARBLE  Fuarı, 23-26 Martta 17 'inci kez yapılacak. Fuarda bu yıl 265 'i yabancı 895 'i  yerli olmak üzere toplam bin 160 firma yer alacak.

Fuar alanındaki 4 holün yanı sıra geçici yapılarla birlikte toplam 43 bin 950 metrekare alan üzerinde organize edilecek fuarda, katılımcı firmalara yer  sıkıntısı nedeniyle en fazla 40 metrekarelik yer verilebildi. 250 'ye yakın  firmanın katılım talebine yer sıkıntısı nedeniyle yanıt verilemedi.

Geçen yıl 78 ülkeden 4 bini yabancı olmak üzere toplam 54 bin kişinin gezdiği fuara, bu yıl 80 ülkeden ziyaretçi bekleniyor. Fuar için özel tanıtım çalışması yapılan Bulgaristan, Polonya, Moldova,  İran, İsrail, Irak, Ürdün, Filistin, BAE, Lübnan, Bahreyn, Kuveyt, Azerbaycan,  Türkmenistan, Kırgızistan ve Rusya 'dan alım heyeti ziyareti bekleniyor.

'DURGUNLUĞU ATACAĞIZ'

Fuarla ilgili açıklama yapan Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Candan Özlütürk, sektörün 2 yıllık durgunluğun ardından 2011 yılıyla  birlikte ihracatını tekrar artırmaya başladığını söyledi. Sektörün geçen iki yılda blok mermer ihracatı yaparak ayakta kaldığını,  katma değeri daha yüksek olan işlenmiş ürünlerin yoğun olarak satıldığı ABD,  Kanada ve Avrupa pazarlarında ise satışların önemli ölçüde gerilediğini dile  getiren Özlütürk, şunları söyledi:

'Yılın ilk aylarında ABD ve Kanada pazarının tekrar canlanmaya  başladığını gözlemliyoruz. Ancak 2008 öncesi dönemi yakalamamız zaman alacaktır.  Pazarlamada Dubai, Katar, Kuveyt gibi ülkelere ağırlık veriyoruz. Bu ülkelerde  önemli projelere doğaltaş göndermeye başladık. Pazarlardaki canlanmanın Marble  fuarında kendisini daha iyi göstereceğini sanıyoruz. Bu yıl ihracatçı, fuara  büyük umutlarla hazırlanıyor. 2-3 yıl süren durgunluğun yerini hareketliliğe  bırakacağı bir dönemi fuarla başlatmak istiyoruz. Bu yıl özellikle Ortadoğu  ülkelerinden alıcı bekliyoruz.'

MARBLE fuarının sektörün dünya genelinde 'geleneksel' fuarlardan birisi  haline geldiğini ve sektörün durumunu yansıtan bir durumda olduğunu  belirten Özlütürk, fuarı inşaat sektörünün de yakından takip ettiğinin altını çizdi.

'İHRACAT YAPIYORUZ AMA'

Özlütürk, işlenmiş ürünlerin, blok ürünlere göre iki kat daha yüksek katma değere sahip olmasına rağmen sektörün son iki yılda blok ihracatını  artırmak zorunda kaldığını ifade etti. Blok ihracatın toplam içindeki oranının yüzde 46 'ya çıktığına dikkat  çeken Özlütürk, sözlerini şöyle sürdürdü:

'İşlenmiş ürün gönderilen pazarlardaki durgunluk nedeniyle firmalar bu dönemde ayakta kalmak için blok ürün tercih eden çin ve Hindistan pazarlarına  dönmek zorunda kaldı. çin 'e gönderdiğimiz hammadde bu ülkede Türkiye 'den daha  ucuza mamul haline geliyor. Girdi maliyetlerimiz, bırakın çin ve Hindistan 'ı  İspanya 'ya göre bile daha yüksek. Örneğin akaryakıt fiyatlarındaki yükselme maliyetlerimizi doğrudan etkiliyor. Bu dönemde rakiplerimiz petrol ihraç eden  ülkelerin inşaat yatırımlarına hız verecek olması nedeniyle sevinirken biz,  maliyetlerin artacak olmasından dolayı üzülüyoruz. çünkü mazot bizde 3,5 liraya  yaklaşırken İspanya 'da 2,5 lira.'

HAM İHRACAT ARTIYOR

Ege İhracatçı Birlikleri tarafından tutulan Türkiye geneli ihracat rakamlarına göre doğaltaş ürünlerinde 2010 yılında önceki yıla göre yüzde 26  artışla 1 milyar 568 milyon dolarlık ihracat yapıldı. Bu ihracat içinde ham ve  yarı işlenmiş taşlar 745 milyon dolar, işlenmiş ürünler ise 823 milyon dolarlık  pay aldı. 2008 yılında yüzde 78 olan işlenmiş ürün ihracatı 2010 yılında yüzde 52 'ye geriledi.

AA    


Geri Dön