22 / 11 / 2024
fuzul

Doğanlar Yatırım Holding yurt dışında 20 mağaza açacak!

Doğanlar Yatırım Holding yurt dışında 20 mağaza açacak!

Doğtaş ve Kelebek markalarıyla mobilyada mağaza yatırımlarını sürdüren Doğanlar Yatırım Holding, yurt dışında açacağı 20 mağazanın yanı sıra enerjide de yeni fırsatlar kovalıyor. Grubun başkanı Davut Doğan, Afrika'da biyoenerjide yatırım planladıklarını söylüyor.




Afrika'ya Senegal'de iki yıl önce inşa ettiği lojistik üsle giriş yapan Doğanlar Yatırım Holding, bölgede enerji ve mobilya yatırımlarıyla güçlenecek. Senegal'de 106 milyon dolara inşa edilen lojistik merkezin açılışını geçen hafta gerçekleştiren şirket, 90 milyon dolarlık ikinci faz için de görüşmelere devam ediyor. Bu dönemde yurtdışında fırsatları değerlendirmeye odaklanan grup, Afrika'yı yakın markaja aldı. Kıtadaki yatırımlara enerjiyle devam etmek istediklerini anlatan Doğanlar Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, bioenerji girişimiyle bölgede büyümeye devam edeceklerini belirtiyor. Bu yıl 1,3 milyar TL ciroya ulaşmayı hedeflediklerini aktaran Doğan, enerjide Senegal'deki bioenerji girişiminin yanı sıra Doğtaş ve Kelebek markasıyla yer aldıkları mobilya işinde de mağazalaşmaya devam edeceklerini dile getiriyor. Ekonomist’ten Sibel Atik, bu yıl yurtiçi ve yurtdışında toplam 420 mağazaya ulaşmayı planladıklarını söyleyen Davut Doğan ile yeni dönemde grubun büyüme stratejisini konuştu.

Mobilyacılar 2018'i daralma ile kapattı. Sizin için rakamlar nasıldı?
2017 yılında sektör iyi bir performans gösterdi ve yüzde 30 büyüdü. Geçen yıl ise herhangi bir büyüme olmadı. 2018 yılında kasım ve aralık aylarında yapılan KDV indirimleri satışları bir nebze pozitif etkilemiş olsa da yıl sonunda sektöre bir büyüme getirmedi. Bizim açımızdan bakıldığında ise grubumuzun elde ettiği gelirin yarısı mobilya işinden geliyor. Doğtaş ve Kelebek'te 360 mağazayla
yatırımlara devam ettik.

2019 yılı beklentiniz nedir? KVD indiriminin uzaması, cirolara büyüme olarak yansır mı?
Mobilya sektörü olarak 2019 yılında açıkçası büyüme beklemiyoruz. Çünkü dayanıklı tüketim ürünü satıyoruz ve konuttaki negatif durum bizi de etkiliyor. KDV indirimini 2019 ilk üç aya uzatılması iyi oldu ama şu ana kadar önemli bir hareket yaşanmadı, insanlar bu dönemde seçimleri bekliyor ve para harcamak istemiyor. Parayı döviz ve faizde değerlendirmeyi daha doğru buluyorlar, işsizliğin de artıyor olması tüketicinin güven ve alım isteğini etkiliyor, talepte erteleme olduğunu gösteriyor. Umarız şubat ayında işlerde bir hareketlilik olur. Mobilya sektörü için bahar aylarında bir rahatlama olur diye öngörüyoruz. Çünkü evlilik süreci başlıyor, 650 bin yeni nikâh, 150 bin boşanma ve 300 bin de yeni konut satışı olmak üzere yaklaşık 1 milyonluk yeni ev açma potansiyeli var.

Grubun bu zor süreçte nasıl bir büyüme stratejisi var?
Bu dönemde bütçelerimizde yüzde 35 büyüme hedefi koyduk. Fakat enflasyondan arındırarak bakıldığında reelde yüzde 10 büyüme planlıyoruz. Bu dönemde özellikle yurtdışındaki fırsatları değerlendirmeye çalışıyoruz. Mobilya işinde yeni mağazalar açmayı devam edeceğiz ve toplamda 420'ye yakın mağazaya ulaşacağız. Sektörün ihracat gücünün artması için çalışıyoruz.

Yurtdışında fırsat gördüğünüz pazarlardan söz eder misiniz?
170 ülkeye ihracatı olan bu üründe belli pazarları kaybetmiş olsak da ülkemizin ilişkilerinin yeniden güçlendiği bölgelerde yatırımlarımıza devam edeceğiz. Mesela Suriye, İran, Libya, Mısır'da kaybedilen pazarlara karşılık Afrika pazarlarını çok zorluyoruz. Uganda, Kenya, Senegal, Gana, Zambiya gibi hükümetin siyasi ilişkilerinin iyi olduğu yerlerde önemli fırsatlar çıkıyor. Biz grup olarak bu dönemde Rusya'da beş mağaza açıyoruz, Pakistan'da dört mağaza, Çin'de ise bir mağaza açmış olduk. Buralardaki mağazalaşma çalışmalarına hız vererek güçleneceğiz. Dolayısıyla dediğim gibi biz 2018 yılında hedeflerimizi tutturamadık ve kayıp bir yıl oldu. Yeni dönemde ise Çin, Pakistan ve Afrika ülkelerindeki fırsatlara odaklanacağız.

Bu pazarlarda taahhüt projeleri ve mobilyadaki mağazalaşmanın yanı sıra yeni girişiminiz olacak mı?

Afrika ülkelerine yayılmak için fikrimizde yeni hamleler var. Fakat henüz alınmış bir kararımız yok. Ama bir gün özellikle iyi ilişkiler kurduğumuz ve güven duyduğumuz Senegal'de mobilyada üretim de düşünülebilir. Bildiğiniz gibi iki yıl önce inşaatına başlanan lojistik merkezin 106 milyon dolarlık ilk faz yatırımını geçen hafta tamamladık ve açılışını yaptık. Şimdi 90 milyon dolarlık ikinci faz yatırım için görüşmeler sürüyor. Fakat biz orada bioenerji alanında da bir şeyler yapabilir miyiz, diye düşünüyoruz. Enerjide de fırsat çok.

Enerji işinde belli alanlardan çıktınız. Bu zor dönemde enerjide nasıl bir yatırım gündemle ilerliyorsunuz?
Enerjide yeni yatırımlarımız devam ediyor. Biz HollandalI ortaklarımızla Ordu ve Erzurum İspir'de toplam 32 megavatlık bir güce sahibiz. HES'te yeni fırsatlara da bakıyoruz. Ortağımızla yeni ve satışa çıkan HES'lere talip olabiliriz. HES yatırımlarımıza devam ederken, rüzgar ve güneş işinden çıktık. Geçen yıl Ankaralı BioTrend şirketini alarak bioenerji işine girdik. Belediyelerin çöplerini enerjiye dönüştürüyoruz. Malatya, Hatay, İskenderun, İnegöl'de yer alıyoruz. İzmir, Afyon, Uşak, Balıkesir ve Ordu'da da yatırımlarımız sürüyor. Yıl sonunda 10 kentin çöpünü biz enerjiye çevireceğiz.

Bioenerjide kapasite nedir?
Bu yıl sonuna kadar 10 belediyenin çöp atıklarını enerjiye dönüştüreceğiz. Şu an 20 megavat olan kapasitemizi 50 megavata çıkaracağız. Bioenerjide yatırım bütçemiz 70 milyon dolar civarında olacak. Temiz enerjiye yatırımlarımız sürecek. Senegal ve Afrika'daki başka ülkelerin de çöpüne talip olacağız. Yurtdışı fırsatlara odaklanırken, mobilya ve enerji alanlarına odaklanacağız.

 


Geri Dön