28 / 04 / 2024

Döviz kurundaki artış durunca tüketici güven endeksi yükseldi!

Döviz kurundaki artış durunca tüketici güven endeksi yükseldi!

Makroekonomik gidişatı etkileyen psikolojik faktörlerin başında gelen tüketici güveni, kurlarda artışın durduğu eylül ayında yükselişe geçti. Tüketici Güven Endeksi, önceki aya göre yüzde 5,1 artarak 71,5’e çıktı.



Yurttaşların ekonomik gidişata ilişkin neredeyse tek gösterge olarak algıladığı döviz kurunun eylül ayında durağan hale gelmesi, tüketici güvenine pozitif olarak yansıdı.

Türkiye İstatistik Kurumu ve Merkez Bankası iş birliği ile yapılan aylık Tüketici Eğilim Anketinden hesaplanan Tüketici Güven Endeksinin eylül ayı sonuçlarına göre, ağustosta 68’e kadar inmiş olan Tüketici Güven Endeksi eylülde yüzde 5,1 artarak 71,5’e yükseldi.

Dunya.com köşe yazarı Naki Bakır’ın konuyla ilgili yazısı şöyle: Tüketicilerin, genel ekonomik gidişat ve kendi mali durumlarına ilişkin beklenti ve değerlendirmeleri ile harcama ve tasarruf eğilimlerini ölçen Tüketici Güven Endeksi, seçimlerin yapıldığı mayıs ayında 91,1’le son beş yılın en yüksek düzeyine yükselmişti. Güven endeksi, haziran ve temmuz aylarında ise kur şokunun etkisiyle sert şekilde düşerken, bu eğilim ağustosta da artarak devam etmiş ve endeks 68’e kadar düşmüştü.

Tüketici güveninde bu ay gerçekleşen yükselişte, iki aylık şok artışların ardından ağustosta hız kesen, eylülde ise ortalama bazda gerileyen kurlardaki hareket etkili oldu. 1 dolar+1 Euro’dan oluşan döviz sepeti aylık ortalama bazda haziranda yüzde 16,8, temmuzda yüzde 15,9 ve ağustosta yüzde 1,4 yükselirken, eylül ayının geride kalan ilk üç haftası ortalamasında önceki aya göre yüzde 1,3 geriledi.

100’den büyük olması iyimser, 100’den küçük olması kötümser durumu gösteren Endeks, Eylül 2022 değerinin ise yüzde 1,2 altında.

Döviz kurundaki artış durunca tüketici güven endeksi yükseldi!

İYİLEŞME YOK, UMUT VAR

Geride kalan 3 aylık döneme göre gelecek 3 ayda yarı-dayanıklı tüketim mallarına harcama düşüncesini gösteren endeks yüzde 4,4 yükselişle 101,7, mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğu endeksi 40,3, gelecek 12 ayda dayanıklı tüketim mallarına harcama eğilimini gösteren alt endeksin değeri de yüzde 4,2 artışla 92,7’ye ulaştı. Mevcut dönemin tasarruf etmek için uygunluğuna ilişkin endeks yüzde 1,8 düşüşle 64,9 olurken, hanenin içinde bulunduğu mali duruma ilişkin düşünceyi yansıtan endeks yüzde 1,8 artarak 75,4 olarak gerçekleşti.

Hanelerin gelecek 12 ayda otomobil alma ihtimaline ilişkin endeks yüzde 6 gerileyerek 12,3’e inerken; konut satın alabilme veya inşa ettirme ihtimalini gösteren endeks de yüzde 17,5 artarak 8,3’e çıktı.

 


Sorumluluk Reddi Beyanı: Emlakkulisi.com.tr’de yer alan haberler ve makaleler yatırım tavsiyesi niteliğinde değildir. Emlakkulisi.com.tr herhangi bir emtia veya dijital varlığın satın alınmasını veya satılmasını önermez. Emlakkulisi.com.tr bir yatırım danışmanı değildir. Bu nedenle Emlakkulisi.com.tr'de yer alan haber ve makalelerin editörleri yatırım kararlarınızdan sorumlu tutulamaz. Okuyucular, haberlerdeki emtia, şirket, varlık veya hizmetler ile ilgili herhangi bir işlem yapmadan önce kendi araştırmalarını yapmalıdır.
Geri Dön