Elektrikli araçların pazar payındaki artış hız kazanıyor
PwC’nin strateji danışmanlığı grubu Strategy&’in elektrikli araç satış trendlerine odaklanan raporuna göre, bataryalı elektrikli araç (BEV) satışları 2023 yılının ikinci çeyreğinde analiz edilen 20 pazarda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 52 artış gösterdiği belirtildi.
BEV pazar payının yaklaşık yüzde 2 civarında olduğu Türkiye'de, bataryalı elektrikli araç satışları 2023'ün ilk yarısında yüzde 341 büyüme gösterdi.
Strategy&, “2023 yılının ikinci çeyreğinde elektrikli araç satışları” raporunu yayınladı. Bu rapora göre, son zamanda orijinal ekipman üreticileri (OEM) ana akım tüketicilerini çekmek için çabalarken, bataryalı elektrikli araç (BEV) ücretleri de düşüş eğiliminde.
BEV kategorisi yüzde 13'lük küresel pazar payıyla henüz kitlesel pazar düzeyine ulaşmasa da, 2023'ün ilk yarısında yüzde 39 gibi ciddi bir artış gösterdi. 2023 yılının ikinci çeyreğindeki rapora göre analiz edilen 20 pazarda, BEV satışlarında geçen yılın aynı çeyreğine göre yüzde 52 artış meydana geldi. Otomobil üreticilerinin pazar payı için süren mücadelesinde BEV ücretlerinde indirim kampanyası Avrupa'ya da ulaşmış durumda.
Rapor, büyük pazarların neredeyse hepsinde BEV satışlarının toplam hafif araç pazarından çok daha fazla büyüme kaydettiğini belirtiyor. Avrupa'da 10 Batı ülkesindeki otomotiv pazarında 2023’ün 2. çeyreğinde geçen yılın aynı dönemine oranla kaydedilen toplam yüzde 17’lik büyümeye karşın, BEV satışlarındaki yükleliş yüzde 49 oldu. Bu oranlar, Amerika'da sırası ile yüzde 67 ve yüzde 19, Çin’de ise yüzde 49 ve yüzde 29 olarak gerçekleşti.
Strategy& Türkiye Lideri Kağan Karamanoğlu PwC raporu ile ilgili değerlendirmelerde bulundu: “Strategy& olarak elektrikli araç piyasasının gelişimini çok yakından izliyor, pazara ilişkin en güncel trendleri ve gelecek öngörülerini hazırladığımız raporlar aracılığıyla paylaşıyoruz. 2023'ün çeyrek dönemine odaklanan raporumuz, bir önceki yılın aynı dönemine göre önemli bir artışa işaret ediyor. Türkiye gibi özellikle elektrikli araç pazarında henüz düşük seviyelerde seyrettiği ülkelerde bu yükselişler fazla dikkat çekici oranlarda. Elektrikli araç ücretlerinde kaydedilen düşüşler, pazara giren yeni ve iddialı modeller, şarj altyapısının daha da gelişmesi ve teşviklerle beraber bu artışın en yakın gelecekte hızlanacağını söyleyebiliriz.” dedi.
TÜRKİYE'DE BEV PAZARI 2023'ÜN İLK ÇEYREK DÖNEMİNDE YÜZDE 341 BÜYÜDÜ
Pazar payının sadece yüzde 2 oranında olduğu BEV araçların Türkiye’de, BEV satışlarının toplam pazarda düşük pay aldığı diğer pazarlarda da, BEV satışlarındaki büyüme oranı olgunlaşmış pazarlara kıyasla çok daha yüksek oranlarda gerçekleşti. Türkiye’de, 2023’ün ilk yarısında bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla, satışlarda yüzde 341 oranında bir büyüme yaşandı. Aynı dönemde, hala çok düşük bir penetrasyona sahip olan fişli hibrit elektrikli ürünlerde (PHEV) araçlarda yüzde 237 oranında, toplam pazarın onda birini oluşturan HEV araçlarda ise yüzde 46 gibi kayda değer oranda bir artış kaydedildi.
Toyota, yeni nesil tam elektrikli araçlarını 2026 yılında satışa çıkaracak! |