23 / 12 / 2024

Emlak krizi lüks evlere de sıçradı

Emlak krizi lüks evlere de sıçradı

ABD'de düşük gelir gruplarına yüksek faiz oranlarıyla verilen konut kredilerinde başlayan ve küresel piyasalarda likidite sıkışıklığı sorunu yaratan kriz şimdi de lüks ve pahalı evlere sıçradı.



5 yatak odalı, dört banyolu, 3 otomobili alacak büyüklükte garajı olan geniş salonlu lüks, milyon dolarlık evlerin önünde de artık "Foreclosure" (icra yoluyla satış) tabelalarına rastlanıyor. Yüksek faizlerle borçlananlar yalnız dar gelirliler değildi. Yeni ve büyük müstakil evlerde oturma tutkusu, birçok zengin insanı büyük borç yükü altına inerken konut maliyetlerindeki artış da bu borçların ödenmesini giderek zorlaştırdı.
 
Referans Gazetesi'ninhaberine göre, ABD'nin en zengin bölgelerinden biri olan ve Washington'a da yakın mesafede bulunan Virginia'nın Loudoun bölgesinde son 15 yıldır at çiftliklerinin yerini pahalı ve lüks evler alıyor. McDonalds restoranlarındaki hamburgerlerin seri üretiminden ve israfa varan harcamalardan esinlenilerek bu evlere "McMansions" adı verilmişti. Bu bölgede ortalama hane geliri 98 bin dolar ve bu rakam ülke ortalamasının iki katından fazla.

1990 ve 2005 yılları arasında nüfusun 3 kat artarak 272 bine ulaştığı bölgede son yıllarda yapılan süper lüks ve çok büyük evler borçları ödenemediği için icra yoluyla satışa çıkarılıyor. 2007 sonu itibarıyla satışa çakarılan 25 evin 20'sinin değeri 850 bin doların üzerindeydi. Bölgede ev fiyatlarının 2007'de yüzde 8 düştüğünü belirten uzmanlar bu evlerin satılmasının yıllar alabileceğini söylüyor. Ocak 2006'da 1 milyar 350 milyon dolara satın alınan bir evin 2007 Ağustosu'nda icraya gitmesi sonrasında 2008'in ocak ayında 963 bin dolara satılması büyük ve gösterişli ev tutkusunun kötü bir rüyaya dönüşebileceğini gösteriyor.

Virginia Tech Üniversitesi'ne bağlı Metropolitan araştırma kuruluşunun eşbaşkanı Robert Lang krizin lüks konutlara sıçramasını Reuters'a değerlendirirken "İnsanların kafalarında, daha büyük odalara, daha büyük sütunlara sahip olmarı gerektiği düşüncesi vardı. Televizyon odaları istiyorlardı ve bunun için her şeyi yapmaya hazırdılar" dedi. Virginia Tech'de tüketici ilişkileri konusunda uzman olan profesör Irene Leach ise "İnsanlar satın almak için sınırlarını zorladı" diye konuştu.


Geri Dön