Emlak yetki belgesi almak isteyenler dikkat!
Emlak yetki belgesine sahip olmayanlar emlakçılık yapamayacak. Emlak yetki belgesiyle beraber hem haksız rekabetin hem de kayıt dışılığın engellenmesi amaçlanıyor. Peki emlak yetki belgesi nasıl alınıyor? İşte tüm merak edilenler...
Türkiye'de taşınmaz ticareti yetki belgesiyle yapılacak. Emlakçılık yapacak işletmelerin ve kişilerin emlak yetki belgesi almaması gerekiyor. Dünya Gazetesi'nde yer alan habere göre; Emlak alım satım yetki belgesi olmayanlar ise emlak yetki belgesi almadan, taşınmaz ticareti yapamayacak. Emlakçı belgesi olarak da anılan emlak yetki belgesi düzenlemesiyle ilgili değerlendirmelerde bulunan Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, "Emlakçılık düzenlemesiyle hizmet kalitesinin artırılmasını, haksız rekabetin ortadan kaldırılmasını, kayıt dışılığın önlenmesini amaçlıyoruz" diye konuştu.
Emlak yetki belgesi düzenlemesi ile emlakçılık sektöründe kalitenin yükseltilmesi amaçlanırken, hem haksız rekabetin hem de kayıt dışılığın önlenmesi amaçlanıyor. Bu düzenleme ile emlakçılık faaliyetleri daha nitelikli hale getirilecek ve sağlıklı bir işleyişe sahip olacak.
Emlak yetki belgesi nasıl alınır?
Taşınmaz ticareti yetki belgesi, emlakçılık işletmesi bulunanların olduğu yerdeki il müdürlüğünce Bilgi Sistemi üzerinden veriliyor ve iptal ediliyor. Emlakçılık yetki belgesinde ticari işletmenin MERSİS numarası ve MERSİS'e kayıtlı işletme adı ve adresi ile ticaret unvanına, esnaf ve sanatkâr işletmesi adına düzenlenen yetki belgesinde ise ESBİS’e kayıtlı işletme adı ve adresi ile işletme sahibinin adı, soyadı ve T.C. kimlik numarasına veya yabancı kimlik numarasına yer veriliyor. Sözleşmeli işletmenin yetki belgesinde, üçüncü fıkrada belirtilen bilgilerle birlikte, sözleşmeyle bağlı olunan işletmenin unvanı ve yetki belgesi numarasına sahip oluyor.
Emlak yetki belgesi her bir işletme için ayrı ayrı düzenlenmektedir. Bu nedenle devredilemez.
Emlak yetki belgesi başvuru şartları
a) Meslek odasına kayıtlı olunması,
b) Gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olunması,
c) Meslek odası ve vergi kayıtlarındaki iştigal konuları arasında taşınmaz ticareti faaliyetinin bulunması,
ç) Sorumlu emlak danışmanlarından en az birinin Seviye 5 mesleki yeterlilik belgesine sahip olması,
d) Sorumlu emlak danışmanlarının;
1) On sekiz yaşını doldurmuş olması,
2) En az lise mezunu olması,
3) İflas etmemiş veya iflas etmiş olsa bile 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre itibarının yerine gelmiş olması,
4) Kasten işlenen bir suçtan dolayı beş yıldan fazla kesinleşmiş hapis cezası almamış veya devletin güvenliğine, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine, milli savunmaya ve devlet sırlarına karşı suçlar ile casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, terörün finansmanı, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı, haksız mal edinme, işkence, cinsel saldırı ve çocukların cinsel istismarı, kişiyi hürriyetinden yoksun kılma, hayasızca hareketler, müstehcenlik, fuhuş, kumar oynanması için yer ve imkan sağlama suçlarından hüküm giymemiş ya da ticaret ve sanat icrasından hükmen yasaklanmamış olması,
5) Milli Eğitim Bakanlığı, üniversiteler veya Milli Eğitim Bakanlığınca yetkilendirilen kurum ve kuruluşlarca taşınmaz ticareti konusunda verilen en az yüz saatlik eğitimde başarılı olması,
6) Yetki belgesi başvurusunun yapıldığı tarihten önceki son beş yıl içinde ortaöğretim mezunlarının en az on iki ay; ön lisans, lisans ve lisansüstü mezunlarının ise en az altı ay emlak danışmanlığı veya sorumlu emlak danışmanlığı yapmış olması gerekir.
(2) Sorumlu emlak danışmanlarının, ortaöğretim veya yükseköğretim kurumlarının taşınmaz ticareti ile ilgili alanlarından ya da bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki öğretim kurumlarından mezun olmaları durumunda birinci fıkranın (d) bendinin (5) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki eğitim şartı ile (6) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki deneyim şartı aranmaz.
(3) Sözleşmeli işletmeye yetki belgesi verilebilmesi için;
a) Sözleşmeli işletmenin, birinci fıkranın (d) bendinin (6) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki deneyim şartı hariç olmak üzere birinci fıkrada belirtilen şartları taşıması,
b) 21 inci maddede belirtilen sözleşmenin yapılmış olması,
c) İşletmenin yetki belgesinin bulunması ve sözleşmeli işletmesini Bilgi Sistemi üzerinden il müdürlüğüne bildirmiş olması gerekir.
(4) Birinci fıkranın (d) bendinin (5) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki eğitim şartına ilişkin usul ve esaslar ile bu şarttan muafiyet sağlayan eğitim alanları, ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görüşleri alınarak Bakanlıkça belirlenir.”