15 / 11 / 2024

Fikret Özçelik hidrojenle çalışan kombi icat etti!

Fikret Özçelik hidrojenle çalışan kombi icat etti!

Kemal Ruşen Özçelik’in oğlu Fikret Özçelik, babasının buluşu ‘hidrojeni yakıt olarak kullanan patentli reaktörü’ kombiye uyarladı. Yüzde 60 enerji tasarrufu sağlayan sistemle, doğalgaz faturasını sıfırlamak da mümkün.





UTET Hidrojen Enerji Ar-Ge Ticaret Ltd.’in (Utet)  sahibi Fikret Özçelik, babası Kemal Ruşen Özçelik’in otomobiller için geliştirdiği patentli mini ‘hidrojen reaktörü’nü, kombi’lere, ocaklara, kaynak makinelerine ve sanayi sektörlerinde kullanılan buhar sistemlerine uyguladı. Konutlar için yaptığı uygulamada çok az miktarda elektrik ve ortalama su sarfiyatında yüzde 1’lik artışla doğalgaz faturasını sıfırlayan Özçelik, “Eğer sistemi güneş paneline bağlarsak sistem için kullanılan elektrik faturası da sıfır oluyor” diyor.  Ünlü mucitlerimizden Kemal Ruşen Özçelik’in oğlu olan Fikret Özçelik şöyle konuşuyor:


 5 PATENTİMİZ VAR

Biri hidrojen yakıt sistemi dışında, 5 patentimiz var. İlk patentimizi babam rahmetli Kemal Ruşen Bey, otomobillerin ateşleme sistemleri konusunda 1987’de almıştı. Eskiden platin meksefe sistemlerine takılan ürün yüzde 15 yakıt tasarrufu sağlıyordu ve Piko markasıyla 1 milyon adet sattı. O ürün için eski turizm bakanı Mustafa Taşar ile ortak Beytaş’ı kurmuşlardı. Sonra otomotivdeki ana üreticiler sistemi standart hale getirdiler. Babam da ortaklıktan ayrıldı ve hidrojen yakıt sistemi geliştirmeye odaklandı. 1991’de de kendisinin ve Türkiye’nin bu konudaki ilk patentini aldı.   


OTOMOTİVLE BAŞLADIK AMA

Aslında, “mevcut motor teknolojisini değiştirmeden hidrojeni yakıt olarak nasıl kullanabiliriz?” sorusunun cevabını arayarak başladık. Patente konu olan sistemimiz özetle, ‘mini bir reaktör’ ile sudan hidrojen elde edip depolama gerektirmeden (ki depolama çok riskli ve hidrojeni yakıt olarak kullanabilmenin önündeki asıl sorun ve biz bunu aştık) doğrudan aracın mevcut yakıt sistemine gönderip yüzde 25-35 yakıt tasarrufu sağlayan bir sistem. Adı, Hidrogas idi ve bu güne kadar 700 araçta uyguladık. Bu sistem takılı olarak 600 bin kilometreyi deviren otomobiller var. Ancak otomotivciler nedense bu teknolojilere uzak duruyorlar. Dolayısıyla bu sektörde yol olamadık. O nedenle sistemimizi başka alanlarda uygulamaya başladık. 


3 yıl Ar-Ge çalışması

FİKRET Özçelik, “3 yıllık Ar-Ge çalışması sonucu Hidroterm markasıyla kombi üretimimiz  başlamış durumda. 1.5 yıldır ürünlerimiz 10 noktada kullanılıyor. Rusya’ya da deneme amaçlı gönderdik. Sistemde hiç doğalgaz kullanmıyorsunuz. Çok az elektrik kullanılıyor. Üretilen hidrojen hemen kombi içinde yanıyor ve ısı çıkıyor. Sıcak suyu ister peteklere, ister mutfağa ve banyoya gönder. Çok az da su kullanıyorsunuz. Yüzde 60 tasarruf sağlanıyor. Hidrojen yanınca oksijen ve su buharı çıkıyor. Hava da hiç kirlenmiyor. Bütün dünya bu konuda çalışıyor. Biz 1 adım önde olduğumuzu düşünüyoruz” diyor.


Sistem nasıl çalışıyor

İLK önce otomobillere uygulanan sistemdeki reaktörde hidrojen ve oksijene ayrıştırılan su, emme manifoltu sayesinde yanma odasına gönderiliyor. Burada gaz halindeki oksijen ve hidrojen ana yakıt ile birlikte yanıyor. Bu işlem sırasında araçtan yanmadan atılan yakıt da tam yanarak enerjiye dönüşüyor. Yanma odasındaki birikmiş oksijen de yanarak ayrıca performansı artırıyor. Sistemin toplamda yüzde 30 yakıt tasarrufu sağladığı iddia ediliyor.


Sanayiciye fatura düşüren çözümler

UTET Genel Müdürü Fikret Özçelik, sistemi kaynak işleri için de kullanılır hale getirdiklerini söylüyor ve “Buradaki tasarruf oranı yüzde 45. Hidrojen tüpü kullanılmayacağı için de ‘tehlike’ sıfıra indirilmiş oluyor. Sanayi için diğer bir uygulamamız da yüzde 50 enerji tasarrufu sağlayacak şekilde ‘buhar üretimi’ için. Hidrojenle çalışan buhar jeneratörü yaptık. Tekstil ve gıda sanayisinde kullanılan buharı elde ederken artık çok yüksek basınca ihtiyaç olmuyor, tasarrufun yanısıra ‘buhar kazanı patlama’ riski de ortadan kalkıyor” diyor. 



Hürriyet




Geri Dön