29 / 12 / 2024

Gebze-İzmir otoyolu 7.4 milyar dolara mal olacak!

Gebze-İzmir otoyolu 7.4 milyar dolara mal olacak!

Yatırım maliyeti yaklaşık 7.4 milyar dolar olan Gebze-İzmir otoyol projesinin finansmanın ilk aşamasında yer alan sekiz Türk bankasına Deutsche Bank'ın da katılımıyla projenin bütünü için 5 milyar dolarlık bir refinansman paketi oluşturdu




Toplam yatırım maliyeti yaklaşık 7.4 milyar dolar olan Gebze-İzmir otoyol projesinin finansmanın ilk aşamasında yer alan sekiz Türk bankasına Deutsche Bank'ın da katılımıyla projenin bütünü için 5 milyar dolarlık bir refinansman paketi oluşturdu ve önceki finansmanda 7 yıl olan vade 15 yıla uzatıldı. 

Konu hakkında bilgi sahibi üç bankacılık kaynağının Reuters'a verdiği bilgiye göre, yeniden finansman konusunda anlaşma sağlanırken, sözleşme de yakın zamanda imzalanacak. 

Bir bankacılık kaynağı, "Yeni finansman paketi 5 milyar dolara yakın, kredi vadesi 15 yıl olacak" derken, diğer bir kaynak ise yeni kredinin maliyetinin Libor artı 500 baz puan civarında olacağını söyledi. 


Yap-işlet-devret modeliyle 2009 yılında ihale edilen otoban projesini 22 yıl 4 ay işletme hakkı teklifi ile Nurol-Astaldi -Özaltın-Makyol-Yüksel-Göçay İnşaat konsorsiyumu kazanmıştı. İhalenin ardından Yüksel Grubu konsorsiyumdan çıkmıştı. 


İzmit Körfezi geçiş köprüsünü de içeren Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu projesi; Gebze-Orhangazi ve Orhangazi-İzmir olarak iki faza ayrılırken, ikinci faz da kendi içinde Orhangazi-Bursa ve Bursa-İzmir olarak iki gruba ayrılmıştı. Her faz için ayrı finansman sağlanması planlanmıştı.


YENİ PAKET OLUŞTURULDU


Projede köprü dahil Gebze-Bursa arasındaki kısmın yapımı için sekiz Türk bankasından 2 milyar dolarlık finansman sağlanmış, projeyi üstlenen konsorsiyum ise 1.4 milyar dolarlık özkaynak koymuştu. 


Projenin geri kalanı için de özkaynak katkısı ve bankalardan kredi kullanımı planlanırken, sayısı dokuza çıkan bankalar konsorsiyumu projenin tamamı için yeni bir refinansman paketi oluşturdu. 


Bir bankacılık kaynağı, eski finansman paketinin, piyasaların bugüne oranla daha kötü olduğu dönemlerde sağlandığını belirterek, şunları söyledi: "Bankaların 2012 ve 2013 yıllarında sağladıkları önceki finansman zamanında, köprü inşaatında sona gelindiğinde yani inşaat riski azaldığında büyük bir refinansmanı da içeren bir paketle projenin tamamına yönelik büyük paket olması çok beklenen bir senaryoydu. Şu anda gerçekleşen de aslında bu. Aslında 'Deutsche devreye girdi ve o nedenle bu paket oluştu' algısı çok doğru değil. Aynı lokal banka grubu tarafından şimdi olmasa da, kısa süre içinde bu paket yapılandırılacaktı. Sonuçta projenin bu noktaya gelmesinde Türk bankalarının verdiği destek yadsınamaz." 

Finansmanda yer alan Türk bankaları Akbank , Finansbank, Garanti Bankası, Halkbank, İş Bankası, Vakıfbank, Yapı Kredi ve Ziraat Bankası.



HaberTürk


Geri Dön