01 / 05 / 2024

Hakan Kodal: Her AVM, kendi müşterisini yaratıyor!

Hakan Kodal: Her AVM, kendi müşterisini yaratıyor!

AYD Başkanı Hakan Kodal, İstanbul 'da bugün itibariyle 97 adet,  Ankara 'da 31 adet AVM bulunduğunu söyledi.



Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hakan Kodal, ciro bazında geçen yılın Ocak ayı ile bu yılın Ocak  ayı karşılaştırıldığında, teknoloji marketler sektöründe yüzde 17 'lik,  yiyecek-içecekte yüzde 15 'lik, ayakkabı-çanta 15 'lik, giyim-aksesuar yüzde 14 'lik  artış görüldüğünü söyledi.

Kodal, AYD tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen ve ana teması AVM Yatırımları Konferansı 'nın açılışındaki konuşmasında, Türkiye 'de sektörün  'küçümsenemez' boyuta ulaştığını ve toplamda 266 adet AVM bulunduğunu açıkladı.

10 yıl önce toplam 1 milyon metrekare kiralanabilir alan varken, şu anda bunun 6 katı kiralanabilir alan bulunduğu bilgisini veren Kodal, Türkiye geneline  yayılma görüldüğünü ancak İstanbul ve  Ankara  'nın başı çektiğini anlattı. Kodal,  'İstanbul ve Ankara 'da Avrupa ortalamasına yakın hatta Avrupa ortalamasının  üzerinde metrekarede AVM sözkonusu' diye konuştu.

Kodal, 2011 yılında açılacak AVM 'lerde ağırlığın Anadolu 'da olduğunu ve son yıllardaki İstanbul ve Ankara odaklı gelişmenin Anadolu 'ya kaydığının  gözlendiğini dile getirirken, İstanbul ve Ankara 'daki AVM sayısının, neredeyse  Türkiye toplamının yarısına eşit olduğunu, İstanbul 'da bugün itibariyle 97 adet,  Ankara 'da 31 adet AVM bulunduğunu söyledi.

80 bin metrekare ve üzerindeki AVM 'lerin, toplam üzerindeki payının artmaya başladığına ve yüzde 15 düzeyine geldiğine işaret eden Kodal, Türkiye 'de  20 bin metrekarenin üzerindeki AVM sayısının çok fazla olmadığını belirtti. Kodal, ciro artışları açısından 2010 'u 'en iyi yıl' şeklinde  tanımlarken, özellikle yılın son çeyreğinde iyi bir performans sergilendiğini ifade etti. Bu yıl Ocak ayından itibaren endeksin alt kategorilerindeki ciro  bilgilerini de yayımlamaya başlayacaklarına değinen Kodal, şunları söyledi:

'Ocak ayı itibariyle baktığımızda şaşırtıcı rakamlarla karşılaşıyoruz.Geçen yılın Ocak ayı ile bu yılın Ocak ayı karşılaştırıldığında, teknoloji  marketler sektöründe yüzde 17 'lik, yiyecek-içecekte yüzde 15 'lik, ayakkabı-çanta  15 'lik, giyim-aksesuar yüzde 14 'lik artış görüyoruz. Ancak hipermarket-market  sınıfında, ki bu kriz döneminde tam tersiydi market alanındaki ciro artışı daha  fazlaydı, şu anda şunu fark ediyoruz; Türk tüketicisi yavaş yavaş farklı, krizin  etkilerinden kurtulduğunu gösteren kalemlere yöneliyor. Ziyaretçi sayısının geçen yılın Ocak ayına göre yüzde 3 'lük artış gösterdiğini söyleyebiliriz. Her açılan  AVM, kendi sabit müşterisini yaratıyor.'

Kodal, sektörün büyüme hızına işaret ederken, 2009 yılında 21 milyar liradan 2010 yılında 27,8 milyar liraya yükseldiğini belirterek, 2011 'de AVM  içindeki cironun 35 milyara liraya yükselmesini beklediklerini söyledi.

'HİçBİRİMİZ, 2 AYLIK, 2 YILLIK PLANLAR YAPARAK BU ÜLKEYE YATIRIM YAPMADIK'

Hakan Kodal, 2011 yılı ve bundan sonrasıyla ilgili olarak düşündüklerini 'sindirme', 'yeni projeler', 'yönetim', 'markalar', 'sektörel işbirliği  ve dayanışma', 'yasalar' şeklinde sıralayarak, şu değerlendirmelerde  bulundu:

'Yasalar, bizim açımızdan çok önemli. Biz, bu ülkenin mevzuat altapısına güvenerek yatırım yapıyoruz, işlerimizi buna göre planlıyoruz. Hiçbirimiz 2  aylık, 2 yıllık planlar yaparak, bu ülkeye yatırım yapmadık. Hepimiz 5-10 yıllık  süreçleri planlayarak yatırım yaptık. Özellikle önümüzdeki dönemde, gerek hükümet  gerek koalisyon partilerinden ciddi işbirliğine ihtiyacımız var, diğer sektörel
meslek örgütleriyle beraber. Ama son çıkan yasalar, örneğin Borçlar Kanunu, iki  tane tüccar kişi arasındaki ilişkiye devletin müdahale etmesi yanlış. Geçmişte devletimizin müdahale etmesi sebebiyle hepimiz yıllarca teneke gibi arabalara çok pahalıya bindik. O yüzden de koruma odaklı değil, teşvik odaklı, farklı  sektörlere tüketiciye ve ekonominin genel bütününe destek şart.

İthalata getirilen vergi konusu... Özellikle Türk perakendesinin bu kadar  büyüdüğü bir dönemde, korumacılık adına çok yanlış. Türkiye, üreterek değil, katma değer yaratarak, markalaşarak ve bütün ülkelere örnek olarak yayılacak bir  perakende sektörüyle farklı bir noktaya gelebilir.' Sektörün işbirliği ve dayanışmasına İstanbul Shopping Fest örneğini veren Kodal, perakendecilere 'Vereceğimiz bazı promosyon ve indirimler bir sonraki  yılın cirosunu düşürür mü diye düşünmeyin. Markalardan desteğe ihtiyacımız var'  diye konuştu.

AA


Geri Dön