Hasan Topal, Körfez Geçiş Projesi'ni değerlendirdi!
İzmir Mimarlar Odası Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Topal, İzmir'in kıyı ve kent tasarımlarını değerlendirerek kentin gündemindeki Körfez geçişi ve diğer plan tartışmalarını değerlendirdi.
İzmir Mimarlar Odası Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Topal, İzmir'in kıyı ve kent tasarımlarını değerlendirerek kentin gündemindeki Körfez geçişi ve diğer plan tartışmalarını değerlendirdi. ESİAD'da gerçekleştirilen toplantıda Hasan Topal, İzmir'de itiraz ettikleri bir çok şeyin doğru olduğuna değinerek konuşmasına başladı. Topal, “İzmir Metrosu'nun Basmane'den Konak'a üst geçit ile geçmesi gibi kenti ikiye bölecek bir uygulama yanlışından dönüldü, Tröleybus alanında gökdelen yapılacak yerde ülkemizdeki en nitelikli konser salonu kazandırıldı, Eski İtfaiye Binası'nın İş Merkezine dönüşmesi yerine Kent Arşivi kazandırıldı, Konak Merkezinde yapılacak Galeria'nın, Alsancak Sahil Şeridine Otoban projelerine yapılan itirazlar ile kent kimliğini kazandı.” dedi.
Körfez Geçişi projesinin ilk olarak Burhan Özfatura döneminde ortaya atıldığını ve bundan sonra da anonimleştiğini iddia eden Topal, “Körfez Geçişi projesi geçtiğimiz yıl Haziran'da yeniden gündeme geldi. Bu köprü sasalı kavşağından ayrılarak Narlıdere Yenikale'den otoyola bağlanacak. Toplam Körfez geçişi projesinin 6.7 kilometresi deniz geçişi, deniz geçişinin 1797 metrelik kesimi batırma tüp tünel, 4 bin 158 metrelik kesiminin köprülü geçiş ve 760 metrelik kesimi de yapay ada olacak. Körfezden çıkacak 3.5 milyon metreküp tarama malzemesinin bir bölümüyle yapay ada yapılması değil bir çakıl taşı atılmasına bile karşıyız.” dedi.
Projeyi yapanların da bu yapının körfezi öldüreceğini bildiklerini söyleyen Topal şunları söyledi: "İzmir Körfezi yaşam kavgası veriyor. Hızla su sirkülasyon taramasının ve gemi yaklaşım kanalının yapılması gerekiyor.
Projeyi yapanlarını kendi ifadesi ile 800 metrelik yapay ada ve köprü ayaklarının yapacağı bariyer körfezin su sirkülasyonuna engel olacak. Bunu ben değil onlar söylüyor. Bu maliyet ekonomik açıdan fizible değil diyorlar. Eğer fizible değilse gerek yok demektir. Bu proje ne İzmir'in 1/25 binlik ne de çevre koruma planlarında talep olarak öngörülmemiştir. Burada İzmir körfezinin geleceği söz konusu” dedi.
Karar vericiler bir kez daha düşünmeli Körfeze yapılacak geçişin maliyetinin 3.5 milyon lira olarak açıklanmasına karşın her zaman açıklanan rakamların üstüne çıkıldığını hatırlatan Topal, “En zamanında biten ve en hızlı gerçekleşen projenin en az 4.5 milyon liraya mal olacağını. En fazla da iki katına maliyetin çıkacağını daha önceki projelerde gördük. İzmir tarihinin en önemli kırılma noktasını yaşıyor. Ya doğru bir karar vereceğiz. Körfezin temizliğinde buluşacağız ya da başka bir seçim yapılacak. Bu kadar kaynak yerine yapılabileceklerini saymak istiyorum. Mevcut planlanan metro hatları bitirilebilir. Buna ek olarak yeni 30 kilometre metre hattı yapılabilir. Körfez Körfezde kent planlarını öngördüğü 6 adet vapur iskelesi. 20 adet farklı kapasitelerde hızlı güvenlii konforlu yolcu vapuru, 5 adet yeni nesil arabalı vapur. Ve tüm bunların hepsinin yatırımına 5.5 milyonluk yatırım yetecektir. Bunlar da İzmir'in trafik sorunun 60 yıl boyunca çözecektir. Karar vericilerin bunu bir kez daha düşünmesi gerekiyor” dedi.
Mimarlar Odası Mavi Şehir İmar Planlarına itiraza devam edecek Mavişehir imar planlarının kararlarının beş kez iptal edildiğini ve imar yoğunluğu korundukça itiraz etmeye devam edeceklerini söyleyen Topal, bu alanda yapılacak yeni yapıların tamamen ulaşım ve imar alt yapısına uygun olmadığını söyledi. Planlama süreci eskisi gibi olması önerisinde bulundu. Bunlara uyulmadığı takdirde hem bölge halkının hemde kendilerinin itiraz edeceğine yönelik sinyaller verdi.
İzmir Alsancak Gar Meydanı İzmir Alsancak garında yapılacak ve kentin en büyük alışveriş merkezi kararı gibi büyük bir yalnıştan dönüldüğüne dikkat çeken Topal, “Bu alanda modern bir yolcu terminalinin ve TMO silolarının içinde bulunduğu alan modern bir yapı ile planlanmalı. Buna ek olarak araç trafiği Vahap Özaltay Meydanından Gar önü ve Alsancak önü araç trafiğine kapatılacak araç trafiği yer altına bir proje hazırlanmalı” önerisinde bulundu.
Ticaret Gazetesi