Havalimanı çevresindeki ormanlık alanlara imar affı geliyor!
Mecliste görüşmeleri halen süren yasa teklifine göre havalimanı çevresindeki ormanlık alanlara inşa edilmiş olan tesislere af getirilirken, yeni kurulacak olan tesislere de izin verilecek ve herhangi bir bedel alınmayacak.
AKP’nin meclise sunduğu ve görüşmeleri halen süren torba yasa içerisindeki yasa tasarısı, havaalanı çevresindeki ormanlık ve boş alanlara yeni yapılar yapılmasının önünü açıyor.
Söz konusu yasa tasarısına göre, devlet ormanlarında havalimanı izin alanı içerisinde otel, sağlık tesisi, motel, lokanta, alışveriş merkezleri, dini tesis gibi tesislerin kurulmasına havalimanı sınırları içerisinde kalmak şartıyla izin verilecek. Konu ile ilgili olarak paylaşılan bilgilere göre yap-işlet-devret modeliyle kurulan tesislerden herhangi bir bedel alınmayacak. Yap-işlet-devret kapsamında işletmelerden sadece ağaçlandırma bedeli alınacak.
Söz konusu bu yeni yasa tasarısıyla beraber havalimanı çevrelerindeki ormanlık alanlar yok edilecek ve ranta açılacak. Yeni yasa tasarısı ile ilgili önemli açıklamalar yapan Çevre Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Üyesi Arzu Yücel ve Şehir Plancıları Odası önceki dönem Başkanı Özlem Şenyol, tasarının insanı ve ekosistemi korumayacağını kaydederek, yeni bir rant kapısı açılmaya çalışıldığını dile getirdi.
Konu ile ilgili olarak yaptığı açıklamada bu yasanın yürürlüğe girmesi durumunda plansız bir kentleşmenin önünün açılacağını kaydeden Şenyol, “Yine plansız bir karar verilmiş. Ormanlık alanların sınırları orman müdürlüklerince belirlenir. Bu sınırlarda orman alanlarının korunması da önceliklidir. Fakat bu tür getirilen kararlar o bölgedeki ormanlık alanın yapılaşmaya açılması veya kontrolsüz kirleticilerin alanı kullanmasına sebep olur. Plan olmadan yalnızca kurumdan alınacak görüşle bu tür uygulamaların önü açılır. Orman kanunu Türk Devleti’nin ilk kanunlarından biridir. Söz konusu bu yasayla orman kanunlarının önüne geçilmiş ve plansız bir şehirleşmenin de önü açılmış olur. Şehirlerde nasıl imar affı çıkartılıyor ve kaçak, plansız yapılaşmalar resmi duruma getiriliyorsa bu tür bir düzenlemeyle de orman alanları bir imar affı niteliğinde bir düzenlemeye tabi tutulacak. Aslı yasal olmayan bu zamana kadar işletilmiş ya da kapatılmış işletmelerin de bu yasa kapsamında resmileşmesi, kabul görmesi konu olacaktır. Fakat bu yalnızca bir torba yasayla, bir kurum görüşüyle yapılabilecek bir durum olursa eğer ormanların hızla yapılaşması gelecek açısından hepimiz için bir tehdit meydana getiriyor. Bu ileriki zamanlar orman yangınlarına kadar gidebilecek sorundur” dedi.
DÜZENSİZ KENT DOKUNUŞU
Şenyol konu ile ilgili olarak yaptığı açıklamada yeni yapılaşmaların getireceği ek altyapı yüklerine ve düzensizliğe değinerek, “Bir bölgeyi yapılaşmaya açtığınız zaman oraya açılacak altyapı hizmetlerinin planlanması gerekir. Bir bölgede eğer plan dışında bir hak tanıdığınızda bu tarz kullanımlara açtığınızda o alanlarda planlanmamış ama başka taraflarda yük getirecek altyapı sorunları da ortaya çıkacak. Çarpık kentleşme olarak belirttiğimiz kentin kaynaklarını iyi kullanmamızı sağlayacak planlı alanların dışına çıkıldığında hem şehrin doğal kaynaklarının tüketimini de olumsuz şekilde etkileyecek. Çünkü o bölgelere gittiğiniz zaman alt yapılar oluşacak. O altyapılar su tüketimleri, altyapı hizmetleri, çöp toplama, atıkların oluşması gibi birçok sorun meydana getirecek. Şehrin hem doğal kaynakların kullanımı, ormanlık alanların kullanımı bu kentin düzenini sağlayan alanlardır. Altyapı sorunları giderilmemiş düzensiz bir kent dokusunun önünü de açmış olacaksınız” ifadelerini kullandı.
İZgazete'den Özlem Çimen Durmaz imzalı habere göre yaptığı açıklamada varlık değeri taşıyan bir ormanlık alanın böyle bir kullanıma çıkmasının imkânsız olduğunu dile getiren Yücel de, “Bir ormanlık alanın Orman Kanunlarının 16,17,18. Maddelere girebilmesi için bazı özelliklerini yitirmiş olması gerekli. Varlık değeri taşıyan bir ormanlık bölgenin böyle bir kullanıma çıkması da imkânsız. Uygulama yönetmeliğinin de yayınlanması lazım ki faaliyete geçirilebilsin. Şu anki uygulama yönetmeliği böyle bir izni hayata geçirtemez. 17. Madde için zaten şu an için yap-işlet-devret uygulamasına tabi tutulan işletmelerin hepsi Ulaştırma Genel Müdürlüğü’ne bağlı olduğu için hiçbir tesisten de ücret alınmıyor. Ulaştırma Genel Müdürlüğü farklı anlaşmalarla bu alanları kiralıyor. Ağaçlandırma bedelleri bütün yönetmeliklerde hep var olan bir şeydir. Rehabilitasyon için de bu bedel alınır. Orman Kanunu’nun 16. Maddesinde tesislerden alınacak ağaçlandırma bedeli vardır ve bu bedel kanun çerçevesinde alınır” ifadelerini kullandı.
Konu ile ilgili olarak da 2 zıt örnek olarak İstanbul ve Kansai havalimanlarını gösteren Yücel, “Bir havalimanı kurulduğunda ve ona belli bir bölge tanıdığında o alanın gün geçtikçe genişlemesi kaçınılmaz bir şey. Söz konusu planı çizen kişi daha planı çizerken alanda seneler içerisinde ne kadar yayılacağına, alanı gitgide nasıl genişleteceğine karar veriyor zaten. Baştan verilmiş olan kararlarla ormanlar kurban ediliyor” dedi.
Akbank'tan 30 Haziran 2024 uyarısı! Bunu yapanların hesaplarına 17 bin 500 TL yatıracak!
Benzin, motorin, LPG fiyatlarında Bayram depremi! Yola çıkacaklar hemen bu rakamlara bakın!