23 / 11 / 2024
fuzul

Havalimanı Gelişim ve Geliştirme Zirvesi 2012 başladı!

Havalimanı Gelişim ve Geliştirme Zirvesi 2012 başladı!

Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin desteğiyle “Havalimanı Gelişim ve Geliştirme Zirvesi 2012” The Marmara Taksim Hotel’de başladı...




ACO Türkiye Genel Müdürü Ender Özatay, İstanbul’a yapılacak 3. havalimanının en çok yağış alan bölgelerden biri olduğuna dikkat çekti.


Özatay, “Göktürk Arnavutköy’e metrekare başına düşen yağmur yaklaşık olarak 180 kg. Aynı değer Atatürk Havalimanı yakınındaki Florya’da 111 kg/m2. Hem insan hayatını korumak hem maddi kaybı önlemek açısından drenaj sistemi çok önemli. ABD’de altyapı yüzünden hava trafiği gecikme maliyeti dakikada 114 dolar” ifadesini kullandı.


Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin desteğiyle “Havalimanı Gelişim ve Geliştirme Zirvesi 2012” The Marmara Taksim Hotel’de başladı. Türkiye ve Karadeniz genelindeki havalimanların gelişimine odaklanan bu zirvede, su yönetimi ve drenaj alanında dünya lideri olan ACO’nun Türkiye Genel Müdürü Ender Özatay, havalimanlarında maksimum güvenliğin önemine değindi. Su yönetimi doğru yapılmadığı takdirde, tehlikeli sonuçları beraberinde getireceğini ifade eden Özatay, “Zaman zaman su basan havalimanlarını görüyoruz. Uçakların iniş ve kalkışlarındaki en ufak bir risk insan canını tehlikeye sokar. İşin bir diğer boyutu da altyapı yüzünden hava trafiği gecikme maliyetleri” dedi.


3. Havaalanı İstanbul'un en çok yağmur alan bölgesinde 


İstanbul’a üçüncü havalimanının, Göktürk Arnavutköy sınırları içerisinde yapılmasının planlandığından bahseden Ender Özatay, Meteoroloji Genel Müdürlüğü’nün istatistiklerine göre proje bölgesinin İstanbul’un en çok yağış alan bölgelerinden birisi olduğuna dikkat çekti. Arnavutköy’de metrekare başına düşen yağmurun yaklaşık olarak 180 kg. olduğunu belirten Özatay, “Aynı değer Atatürk Havalimanı yakınındaki Florya’da ise 111 kg/m2. Rakamlardan da anlaşılacağı üzere yeni havalimanı projesinde kapasite tayini ve uygulanacak drenaj sistemi daha da önemli bir hal almıştır. Ayrıca her havalimanı projesinde olduğu gibi çevreye duyarlı, güvenli ve sağlıklı bir projelendirme yapılması gerekmektedir. Özellikle apron ve pistlerin drenajı için kapasite tayini ve güvenlik dikkat edilmesi gereken hususlardandır. Aksi halde birçok kazalara ve maddi zararlara neden olabilir” dedi.


Altyapı yüzünden hava trafiği gecikme maliyeti dakikada 114 dolar 


Altyapı yetersizliği sebebiyle oluşan hava trafiği gecikme maliyetlerinin yüksekliğine dikkat çeken Ender Özatay, şunları söyledi:


“Avrupa Yatırım Bankası ve UC Berkeley Taşımacılık Enstitüsü ortak çalışması olan ‘Havalimanı Altyapı Yatırımlarının Maliyet-Fayda Analizi’ raporunda belirtildiği gibi altyapı yetersizliğinden kaynaklanan gecikme, kaza ve uçuş iptali maliyetleri oldukça yüksektir. Atatürk Havalimanı’nı 125 ticari havayolu ve günde 1100 uçak

kullanıyor. Her 70 saniyede bir uçak iniş-kalkışı yapılıyor. Günde 125.000 yolcu yoğunluğunu bulunuyor. Federal Havacılık ve Hava Trafiği Örgütü Strateji ve Performans Biriminin 2010 yılında yaptırdığı araştırmalar sonucu, 2007 yılındaki uçuşlardaki gecikmenin Amerika Birleşik Devletlerine toplam maliyeti 32.9 milyar dolardır. Bu rakamın yarısına yakını hava yollarına, yarısı ise yolculara, pazara ve ekonomiye yansır. Westminster Üniversitesinin başka bir raporuna göre ise, Avrupa’daki uçuşlardaki gecikmenin sadece hava yollarına olan zararı dakikada 72 euro olarak belirtilmiştir. Yine A4A’nın Amerika uçuşları için hazırladığı raporuna göre hava yollarının zararı dakikada 75 dolar iken yolcular için 39 dolardır. Toplamda dakikada 114 dolarlık bir zarar söz konusudur.”


Dünya çapında ve Türkiye’de önde gelen havalimanlarının müşterileri olduğunu belirten Özatay, “ACO su yönetimi tecrübesi ve dayanıklı altyapı ürünleri ile güvenli, çevreye duyarlı ve yüksek kapasitede çalışabilen altyapı ve drenaj sistemleri havalimanlarında kusursuz altyapıya sahip olmayı sağlıyor” ifadesini kullandı.


Geri Dön