20 / 11 / 2024

Helal turizm, sektörden yüzde 40 hızlı büyüyor!

Helal turizm, sektörden yüzde 40 hızlı büyüyor!

Tatil yapmak isteyen muhafazakâr kesimin İslamî seçenekler araması ‘helal otel’ kavramını ortaya çıkardı. Alternatif olarak da adlandırılan otellerde TSE ölçütlerine göre, gıda ve temizlik maddelerinde İslamî kurallara uygunluk şartı getirildi.




Tatil yapmak isteyen muhafazakâr kesim, son günlerde ‘helal otel’ kavramını artık sıklıkla duymaya başladı. “Alternatif otel” olarak da adlandırılan dini hassasiyeti olan oteller için turizm sektörü temsilcileri, bu alanın Türkiye’nin turizmine büyük katkı sağlayacak özellikler taşıdığını fakat bu otellerin taleplere karşın yeterli olmadığını belirtiyor. Nüanstur Genel Müdürü Güngör Kabak’a göre muhafazakâr oteller 5 yıldızlı lüks otellerden 5 kat pahalı olmasına rağmen bu otellerde doluluk oranları yüzde 90 civarında. Beş yıldızlı bir otelde kişi başı 300 liraya kalınırken, muhafazakâr otellerde bu faturanın iki katına çıktığını aktaran Kabak, fiyatlara rağmen bayram ve özel günlerde muhafazakâr otellerde boş yer bulamadıklarını vurguluyor.


“Turizm endüstrisinin yıllık harcama miktarı 1 trilyon doları aştı. Dünya genelinde Müslüman turistlerin harcama oranı ise hac-umre hariç 126,1 milyar dolar.” bilgisini veren Kabak, “Müslüman ülkelerde tatilciler arasında yapılan anketlere göre yüzde 50’den fazlası alternatif otelde konaklama tercihinde bulunduğunu söylüyor. Bu da bize sektörün aslında ne kadar büyümeye elverişli olduğunu gösteriyor.” diye konuşuyor. 2020’de dünya çapında pazar hacminin yılda yüzde 4,7 büyüyerek 192 milyar dolara ulaşacağı tahminini kaydeden Genel Müdür, “Türkiye’de alternatif dünyada helal turizm olarak adlandırılan bu pazarın hacmi yıllık yaklaşık 57 milyar dolar. Helal turizm, endüstrinin yaklaşık yüzde 10’unu kapsamakta. Helal turizm pazarı turizm endüstrisine göre her yıl yüzde 40 daha hızlı büyümekte.” ifadelerini kullanıyor.


400 alternatif otelin 150’si Türkiye’de


Helal turizmin Türkiye için büyük katkı sağlayacağını kaydeden Kabak, İspanya, Yunanistan, Fransa, İtalya gibi turizmde rakip ülkeler karşısında Türkiye’nin, ‘alternatif turizm’ alanında eşsiz bir fırsata sahip olduğunu dile getiriyor. Tüm dünyada 400’e yakın alternatif otel bulunurken bunlardan 150’si Türkiye’de yer alıyor. Ancak buna rağmen ülkemiz pazarda Malezya’nın ardından geliyor. Kabak, “Diğer otellerin yıllık ortalama doluluk oranları yüzde 60 seviyelerindeyken, alternatif otellerde bunun yüzde 90’ı bulduğunu görüyoruz. Ülkemizdeki toplam yatak kapasitesi yaklaşık 1 milyon, alternatif tesislerin yatak kapasitesi ise 30 bin civarında. Türkiye’nin bin yıllık İslam kültürü ve dünya genelinde en fazla alternatif otele sahip olan ülke olması sebebiyle bu pazarda kısa zaman sonra lider ülke olacağını söylemek ise zor değil.” şeklinde konuşuyor.  


Yaklaşık on yıl önce başlayan mutaassıp tatil yapma fikrinin geniş bir kesim tarafından benimsendiğini dile getiren Tur Operatörleri Platformu Sözcüsü Cem Polatoğlu, Türkiye’de bu tür otelleri tercih eden kişi sayısı on sene önce 600 kişi iken şu anda senede 90 bin kişiye kadar yükseldiğini belirtti. Bu sayıların bu alandaki ihtiyaca işaret ettiğini söyleyen Polatoğlu, fiyatların normal otellere oranla daha fazla olmasına rağmen talebin daha da artacağını aktardı. Helal otel ihracatı yaptıklarını ifade eden Polatoğlu, “Yurtdışında bizim istediğimiz konseptte oteller yoktu. Şu anda Mısır, Tunus ve Malpler’de bizim verdiğimiz fikirlerle çalışan oteller oldu. Türkiye’deki talepler doğrultusunda biz onları yönlendirdik. Aynen her şey dâhil otellerin ihraç edildiği gibi biz de bu otelleri ihraç ettik.” diye konuştu.


Türkiye’de alternatif otellere talebin arttığını söyleyen İspa Tur Yönetim Kurulu Başkanı Hilmi Karaduman ise talebe karşın ihtiyacı karşılayacak otellerin az olduğunu belirtiyor. Karaduman, normal otellere oranla fiyatın daha yüksek olmasını ise ramazanın yaza denk gelmesine bağlıyor. Karaduman’a göre ramazandaki eksikliği kapatmak için piyasa artırılıyor.


Helal gıda sektörü 2018’de 1,6 trilyon dolara ulaşacak

Küresel gıda ve içecek sektörünün 2013’te 1,1 trilyon dolardan 2018’de 1,6 trilyon dolara yükselmesi bekleniyor. Dubai Ticaret ve Endüstri Odası raporuna göre helal gıda ve içecek sektörünün yıllık bileşik büyüme oranı belirtilen dönemde yüzde 6,9’u bulacak. Altı üye ülkeden oluşan Körfez İşbirliği Konseyi’ndeki helal gıda satışlarının büyük çoğunluğu işlenmiş ve işlenmemiş et ürünleri ile süt ve konserve et ürünlerinden oluşuyor. Suudi Arabistan, bölgedeki en büyük helal pazarı olarak bilinirken ardından Birleşik Arap Emirlikleri (BAE), Kuveyt, Umman, Katar ve Bahreyn geliyor. Rapora göre helal gıda pazarı özellikle Ortadoğu ve Kuzey Afrika ile Güney ve Güneydoğu Asya ülkelerinde hızla gelişiyor. 2012’de 197 milyar dolarlık piyasası ile Endonezya en büyük helal gıda pazarına sahip. Bu ülkeyi 100 milyar dolar ile Türkiye takip ediyor. Birleşik Arap Emirlikleri’ndeki helal gıda tüketimi ise 2012’de 20 milyar dolar olarak gerçekleşti. Uzmanlar, tüketilen gıda ürünlerinin büyük kısmının ithal edildiği BAE’de helal gıda ve içecek endüstrisinde büyük imkânların bulunduğunu vurguluyor.


4-7 Eylül 2014 tarihleri arasında 100 firma yaklaşık 200 marka ile İstanbul’da helal gıda fuarına katılacak. CNR Expo Yeşilköy’de düzenlenecek fuarda 6 bin çeşit helal ürün sergilenecek. Sergilenen en ilgi çekici ürünler arasında çocuklar için hazırlanmış diş macunu geliyor. Yüzde yüz yerli malı olmasıyla da dikkat çeken diş macunu, bilinen macunlardan faklı olarak içerisinde sodyum sakarin, florür, SLS ve SLES, sodyum benzoat, paraben, trikolosan gibi maddeler içermiyor. Helal sertifikalı ürün sektörünün ihracatını artırmak amacıyla gerçekleştirilecek İstanbul Helal Expo Fuarı, Pozitif ve CNR Expo Fuarcılık organizasyonuyla Gıda ve İhtiyaç Maddeleri Denetleme ve Sertifikalandırma Araştırmaları Derneği (GİMDES), World Helal Council (WHC) ve KOSGEB desteğinde düzenleniyor. Fuara, Malezya, İran, Endonezya, Hollanda, Çin, Güney Kore, Tayland, Fransa, Almanya ve Suudi Arabistan başta olmak üzere 80’in üzerinde ülkeden katılımcı bekleniyor. Bu yıl İstanbul Helal Expo’nun 50 binin üzerinde yerli ve yabancı ziyaretçi tarafından gezilmesi bekleniyor.


Zaman 


Geri Dön