26 / 11 / 2024

Her gün binlerce kişi kredi notunu soruyor!

Her gün binlerce kişi kredi notunu soruyor!

Kredi Kayıt Bürosu Genel Müdürü Kasım Akdeniz, KBB'nin yeni finansal hizmet platformu Findeks üzerinden her gün 3 bin ila 5 bin kişinin kredi notunu sorguladığını ifade etti.




Kredi Kayıt Bürosu (KKB) Genel Müdürü Kasım Akdeniz, AA muhabirine Findeks sistemi hakkında bilgi verdi.


Fideks'in, KKB'nin eylül ayında tüketiciyle buluşturduğu yeni finansal hizmet platformu olduğunu hatırlatan Akdeniz, tanıtım toplantısından bu yana büyük ilgi görmeye devam ettiğini söyledi.


İlgiyi her geçen gün artan üyelik adetleri, alınan kredi notu ve risk raporu adetlerindeki artıştan görmenin mümkün olduğuna işaret eden Akdeniz, Findeks.com üzerinden eylül ayından bu yana 1 milyonu aşkın kredi notu ve risk raporu alındığı bilgisini verdi.


Akdeniz, bu sistem kullanılarak her gün 20 bine yakın risk raporu alındığını bildirerek, "Bugün itibariyle Findeks üye sayısı 630 binin üzerine çıkmıştır. Her gün 3 bin ile 5 bin arasında kişi sisteme üye olarak kredini notunu ve raporunu alıyor. Üyelerin sadece 4 bin tanesi şirket, kalanı birey. Bu sistem reel sektörün alacak riskini, tahsilat riskini doğru yönetmesi açısında çok faydalı bir sistem. Bu sistemi kullanarak şirketler vadeli mal sattıkları kişilerin ödeme performanslarını, kredibilitelerini, ilgili kişinin onayı ile görebilirler. Ancak şimdilik yeterince yaygın kullanılmıyor. Yaygınlaştırmak için çeşitli çalışmalar yapıyoruz. Kullanımı artıkça ne kadar değerli olduğu, reel sektöre ne kadar yararlı olduğu anlaşılacak" değerlendirmesini yaptı.


Findeks'in özellikle KOBİ ve bankacılık sektörüne sağladığı avantajları anlatan Akdeniz, şunları kaydetti:


"Ülke ekonomisinde önemli bir yere sahip olan KOBİ’ler, Türkiye’deki toplam girişimlerin önemli bir bölümünü, istihdamın ise yüzde 75'inden fazlasını oluşturmaktadır. Ticari hayatın gelişiminde önem arz eden KOBİ’lerin alacak risklerini düzenli takip ederek kontrol altında tutabilmeleri de son derece önemlidir. KOBİ’lerin büyük bir bölümü operasyonel faaliyetlerini düzenli sürdürmelerine rağmen, alacaklarını zamanında tahsil edemedikleri durumda nakit akışlarında önemli sıkıntılar yaşayabiliyor. Hatta bir kısmı faaliyetlerine son vermek durumunda kalıyor. Findeks, KOBİ’lerin alacak riski yönetimlerini yapmalarını, karşı tarafın riskini aldıkları her noktada  ilgili riskleri en aza indirgemelerini ve karşı taraftan borcuna sadık olduğunu göstermesi için referans olarak isteyebileceği kredi notu, çek ve risk raporları gibi ürünler sunuyor.


KOBİ’lerin Findeks’e üye olarak elde edebilecekleri bilgi hem kendi şirketlerinin ödeme performanslarını kontrol etmeleri hem de ticari ilişki kuracakları birey ve firmaların finansal performansı hakkında fikir sahibi olmalarını sağlıyor. Findeks.com’u kullanan KOBİ’ler alacak riskinin etkin yönetimi konusunda başarılı sonuçlar alarak nakit akışlarını düzenleyebildiklerini belirtiyorlar. Findeks KOBİ’lerin iş yapış şeklini değiştiriyor, alacak riskini doğru yönetmelerine yardımcı oluyor."


"Üye sayımız 2015 yıl sonunda 2 milyona ulaşacak"


Akdeniz, KKB’nin bankacılık sektörüne sunduğu hizmetlerin kuruluşundan bu yana yaklaşık 20 yıldır aralıksız devam ettiğini belirterek, bankaların KKB yoluyla olumlu ve olumsuz müşteri bilgilerini birbirleriyle paylaşım, kredi tahsis ve izleme süreçlerini hem hızlı hem de güvenli bir şekilde işletebildiklerini ifade etti.


Bu bilgi paylaşımının 2012 yılına kadar Merkez Bankası ve KKB olmak üzere iki farklı ortamda gerçekleştiğini ve 2012 yılında Merkez Bankası'nın bu görevi Türkiye Bankalar Birliği (TBB) Risk Merkezi'ne devrettiğini hatırlatan Akdeniz, şöyle konuştu:


"Hemen akabinde bu sistem KKB sistemleri ile birleştirildi. Bugün itibarıyla bu sistemin sahibi TBB. KKB olarak TBB’ye bu sistemin altyapısının kurulması ve işletilmesi hizmetini veriyoruz. KKB olarak bankalara farklı katma değerli hizmetler de veriyoruz. Özellikle 2004 yılından itibaren KKB'nin sunduğu kredi notu, kredi kararlarında referans niteliğinde kullanmaktadır. Findeks’in hayata geçmesiyle bu kredi notlarının bireylerle paylaşılması sağlanmış ve kişilere kendi kredi notunu bilme olanağı yaratılmıştır. Bu ülkemizdeki finansal okuryazarlık seviyesinin yükseltilmesi açısından, kişilerin ve KOBİ’lerin finansmana erişimini kolaylaştırmak açısından, kişilerin ödeme alışkanlıklarını pozitif anlamada değiştirmek açısından son derece önemlidir."


Akdeniz, Findeks'in, tanıtım toplantısından itibaren çok kısa bir süre içerisinde üyelik sayısının oldukça hızlı bir artış gösterdiğini, reklam kampanyası ve diğer pazarlama ve iletişim faaliyetleriyle birlikte bilinirliklerinin hızla artmaya devam etiğini aktararak, mevcut üye sayısının 2015 yılı sonunda yaklaşık 2 milyona ulaşmasını öngördüklerini söyledi. Kasım Akdeniz, Findeks’le tanışan bireylerin KOBİ’lerin ve kurumsal ölçekli firmaların platformun sunduğu faydalı ürünleri gördükçe çevreleriyle paylaştığını ve yaygınlaşmasının daha çabuk olduğunu ifade etti.


Findeks.com’dan kredi notunu öğrenen kişi sayısının oldukça yüksek olduğunu belirten Akdeniz, "Eş zamanlı olarak ticari üye sayımız da hızla gelişiyor. Tabii ki hizmetimiz yalnız kredi notu ile sınırlı değil. Bireyler ve kurumların kredi ödeme performansının detaylarını gösteren Risk Raporu, Çek Raporu, bankalardaki kredi limiti, borçları ya da kredi notunda değişiklik olduğunda haber veren uyarı hizmeti, tüm bankalardaki kredi bilgilerinin tek bir ekranda sunulduğu izleme hizmeti gibi ürünler ve tüm bunların avantajlı fiyatlarla sunulduğu paketler de yer alıyor" dedi.


Akdeniz, KOBİ’lerin alacak riski yönetimlerinde, bireylerin bankalardan avantajlı faiz oranlarıyla kredi almalarında, emlak, beyaz eşya, telekomünikasyon sektörü gibi hayatın her alanında karşı tarafın riskinin alındığı her noktada kredi notundan yararlanmanın mümkün olduğunu vurguladı.


Findeks üzerinden öğrenilecek bilgiler


KKB Genel Müdürü Kasım Akdeniz, dünyada uzun yıllardır "kredi notu" kavramının kullanıldığını dile getirerek, ülkelerin kültürlerine yerleşmiş olan bu durumun gerek bireylerin gerekse kurumların finansal hayatın ve risklerin yönetimi konusunda bilinçli hareket etmelerini sağladığını belirtti.


KKB’nin hizmete sunduğu Findeks platformunun hem bireysel hem de ticari hayatın her alanında aktif bir şekilde kullanıldığını aktaran Akdeniz, "Birincil önceliğimiz risklerini doğru yöneten, sermayesini koruyan bir reel sektör yaratma, aynı bilinci bireylerde de oluşturarak finansal okuryazarlığa ve finansal hayatın yönetimine katkı sağlamaktır. Sonrasında, Findeks’i bireylerin hayatında kendilerine finansal anlamda yardımcı olan ve danışabilecekleri, kolay ulaşılabilir bir platform haline getirmeyi hedefliyoruz" ifadelerinin kullandı.


Akdeniz, kullanıcıların en temel düzeyde Findeks üzerinden öğrenebilecekleri bilgilerin kredi notu ile kredi kullanım ve ödeme performansları olduğunu söyledi.


Tüm bankalara ait olmak üzere toplam borç ve limitler, ödeme performansları, açık ve kapalı sahip olunan kredili ürünler (kredi kartları, krediler ve kredili mevduat hesapları) gibi tüm finans kurumlarından alınan bilgilerin derlenmiş halinin Risk Raporu üzerinden görebileceği bilgisini veren Akdeniz, şunları kaydetti:


 "Bunun yanında çek sahibi kişi ve firmalar için hizmet alınan bankalar, dolaşımda olan ve olmayan çekler, bunların olumlu ya da olumsuz ödeme durumları gibi bilgiler de Çek Raporu üzerinden görüntülenebilir. Her iki raporun da özeti niteliğinde bir puanlama sistemi mevcuttur. Findeks Kredi Notu ve Çek Endeksi olarak isimlendirilen bu puanlama sistemini finansal karne notu olarak ifade edebiliriz. Bu puanlama sistemleri, birçok kullanıcımızın ticari hayatındaki karar mekanizmalarına dahil olmuş durumdadır. Bunların yanında; çağrı merkezi yoluyla uzmanlarımızdan kredi notu geliştirme önerileri alabileceğiniz Not Danışmanlığı hizmeti, kimlik,  iletişim ve banka hesap bilgileriniz gibi son derece kişisel bilgilerinizin internette tehlikeli olabilecek ortamlarda kullanılması durumunda sizi haberdar eden Takipçi hizmeti ve sizin belirlediğiniz finansal şartların gerçekleşmesi durumunda (borç ve limit artışları, yeni kredili ürün başvurusu, gecikme vb.) uyarı veren Uyarı Hizmeti de Findeks üzerinden kolaylıkla erişilebilen hizmetler olarak dikkati çekmektedir. Tüm bu ürünler, Türkiye’deki kullanıcıların ihtiyaçları ve finansal hayatları göz önüne alınarak uzman ekiplerimiz tarafından geliştirilmektedir."


Kasım Akdeniz, ayrıca bu sistemin reel sektörün birbirleriyle yaptıkları vadeli alışverişlerde kullanılmasının şirketlerin karşı tarafın risk raporunu ve çek raporunu gördükten sonra satış kararı vermesinin ticari hayatın sağlıklı sürdürülmesi açısından son derece yararlı olacağını sözlerine ekledi.


AA


Geri Dön