26 / 07 / 2024

Mobilyacı KDV indiriminin sürmesinden memnun

Mobilyacı KDV indiriminin sürmesinden memnun

Küresel krizde durma noktasına gelen çarkların yeniden harekete geçmesi için uygulamaya konulan vergi indirimleri piyasaya nefes aldırırken, mobilyacılar da KDV indiriminin 3.5 ay uzatılmasını olumlu karşıladı


SENTEZ MEKANİK 10. YIL DÖNÜMÜNÜ KUTLADI!


İstanbul'un, hatta 'dünyanın en büyük mobilya kenti' olma iddiasındaki İkitelli-Masko'nun Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı, "Sektör, 1 milyar doları geçen stoklarının yüzde 25'ini eritti. Yüzde 8'e çekilen KDV'nin, kalıcı olarak yüzde 5 olmasını istiyoruz" dedi.

Maliye Bakanlığı, piyasalara nefes aldıran vergi indirimlerinin bazı sektörlerde aynen devam edeceğini, bazı sektörlerde vergi-harçların eski seviyeye çekileceğini bildirmiş; bazı sektörlerde ise indirim oranları azaltılmıştı. Mobilyada yüzde 18'den yüzde 8'e çekilen KDV oranı, 30 Eylül'e kadar bu şekilde uygulanacak. Mobilyacılar KDV indirimlerinin devamından memnuniyetini ifade ederken, İkitelli'deki Masko Mobilya Kenti'nin Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı, sektörün başka beklentileri de olduğunu dile getirdi.

Düğün sezonu canlandırdı

KDV'nin kalıcı olarak yüzde 5'e indirilmesi gerektiğini ileri süren Hasan Karcı, Masko'daki 500'den fazla şirket ve yaklaşık 750 mağaza adına konuştuğunu belirterek "Sadece bu firmalar, 15-20 bin istihdam sağlıyor. 300'den fazla firma da, 150 milyon doları geçen ihracat yapıyor. KDV indiriminden öte bazı önlemler de alınmalı" ifadelerini kullandı.

KDV indiriminin olumlu etkisine, sezonluk etkinin de olduğunu kaydeden Hasan Karcı, "Düğün sezonu başladı ve insanlar çeyizlerini hazırladı. Bu dönemde evliliklerin olması nedeniyle mobilya sektörünü hareketlendi" dedi. Hasan Karcı şöyle devam etti: Kalıcı olarak yüzde 5 "KDV'nin yüzde 18'den yüzde 8'e düşmesi genel olarak mobilya sektörüne ve MASKO'ya bir hareketlilik getirdi. Biz MASKO olarak sektörün karamsar bir tablo çizdiğine inanmıyoruz. KDV indiriminin şu an yüzde 8 olması oldukça olumlu bir gelişme. Ancak örneğin bana göre yeterli değil. Biz, KDV'nin yüzde 5 olmasını, bunun yanı sıra ham maddelerde de böyle bir uygulamanın yapılması gerektiğini düşünüyoruz. Bu uygulamanın tabana yayılmasını, sürekli şekilde yüzde 5 olmasını istiyoruz."

Tedarikçi nasıl kazanır

Zaman zaman çözüm önerilerini masaya yatırdıklarını bildiren Hasan Karcı, "Konut projelerinin dayalı döşeli ev kampanyaları" hakkında ne düşündüğünü sorduğumuzda şu yanıtı verdi: "Bunlar bizim için güzel projeler değil. Konut alıyorsunuz buzdolabı, ankastre hazır. İnşaat firması pazarlık ediyor, 500-1000 adet alıyor. Böyle projelerle küçük ve orta ölçekli tedarikçi ve üreticiye zarar verilir. Bu kampanyalar fabrikaya kâr sağlar, tedarikçiye kâr sağlamaz. Böyle olursa standart ürün ancak satılır. Özel üretim ise ortadan kalkar. Dayalı-döşeli daire yerine indirim çeki olabilir. Bu noktada, Masko yönetimi olarak inşaat firmaları ile anlaşabiiriz, teklif alırız. Evini o projeden alan, tüm mobilya ihtiyacını alışveriş çekiyle karşılayabilir."
 
Lale devri 1994 kriziyle bitmişti

Pırlantanın KDV'sinin bile sıfırlandığını hatırlatan Hasan Karcı, "Hiç vergi olmayan kalemler var. Mobilya sektöründe eskiden kâr marjları bundan çok daha fazlaydı. Biz aile olarak bu işi 72 yıldır yapıyoruz. Ben bu sektörde ikinci kuşağı temsil ediyorum. 1994 krizi ve 5 Nisan kararlarıyla mobilya lale devrini bitirdi" diye konuştu. Sektörde makineleşme ve zanaatkara olan ilginin azalmasının, Türkiye'nin krizlerle boğuşmasının ve 1999 depreminin peşinden 2001 krizinin gelmesinin de darbe vurduğunu kaydeden Karcı "2008 global ekonomik krizi de eklenince durgunluk derinleşti. Yüzde 18 KDV hoş değildi. Bu oranı kazanamazken devlete yüzde 18 ödemek ilginçti" dedi.

Yüzde 15 kazansak iyi

Mobilya sektörünün kâr marjının düşük olduğunu savunan Hasan Karcı, "Yüzde 15 olduğunda bu çok iyi sayılır. Krizin de etkisiyle insanlar, maliyetin altında bile satış yaptı. Mobilya ve diğer bütün sektörlerdeki bütün firmaların kampanyalarını samimi bulmuyorum. Türkiye'de bu indirimler, devlet kontrolünde ve bir sistem çerçevesinde olmalı. Her sabah uyandığımızda indirim haberleri ile karşılaşmamalıyız. Hem caddeler yazı kirliliğine boğuluyor, hem yanıltma olabiliyor" diye konuştu
Kampanya yaparken dozunu kaçırmamalı

Türkiye'de kampanyaların neredeyse 15 yıldır yapıldığını hatırlatan Hasan Karcı, "Her gün bir kampanya yapılıyor. Böyle bir sistem olur mu? Burada ticaretin düzgünlüğü ve ölçüsü olmaz. Bu ölçünün yakalanacağına inanmıyorum. Kampanyaların dozu kaçınca insanlarda 'Demek bunca sene beni kandırmışlar' düşüncesi oluşabilir. Kampanyalar ciddi şekilde denetim altında alınmalı" dedi. 150 bin TL sermayesi olan şirket ile milyonlarca dolarlık sermayeli firmanın yaptırım gücünün bir olmayacağını aktaran Karcı, "Küçük firmanın reklam gücü sıfır. Ama daha iyi, kaliteli ve güzel yapabilir, sesini duyuramaz. Diğer taraftan reklamlarla, kampanyalarla daha az kaliteli mal aynı fiyata satılabilir" ifadesini kullandı. Karcı, Amerikan markası adı altında Çin malı mobilya bile ithal edildiğini belirtti.
 
Hafta sonu 6 bin araç girişi oluyor çocuklar 'eğlence evi'ne bırakılıyor

İstanbul'un  iki mobilya sitesinden biri olan Masko, çocuklu müşterilerin gönül rahatlığı alışveriş yapabilmesi için de harekete geçti. Mobilya kenti Masko'ya gelen aileler, çocuklarını emin ellere teslim edip alışveriş yapabiliyor. Masko Yönetim Binası içinde hayata geçirilen 'Çocuk Eğlence ve Bakım Evi'nde çocuklar, hem fiziksel hem de zihinsel aktiviteler gerçekleştiriyor. 150 metrekarelik bir alanda kurulan bakım evinde çocuklar için; oyun ve uyuma odaları, yiyecek-içecek alanları oluşturulmuş. Evde uzman pedagoglar da görev alıyor. Masko Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı, cumartesi günleri ortalama 2 bin arabalı müşterinin, pazarları ise ortalama 4 bin arabalı müşterinin Masko'ya geldiğini belirterek "Özellikle hafta sonları yoğun oluyoruz. Çocuklu aileleri düşündük ve eğlence evini hayata geçirdik. Çocuklar sabah saat 10:00 ile akşam 18:00 arasında Eğlence ve Bakım Evi'ne bırakılabiliyor. Aileler Masko'nun bu hizmetinden yararlanırken de, hiçbir ücret ödemiyor. Ailelerin dile getirdiği 'Çocuğu nereye bıraksak' sorusuna bu alternatif çözümü ürettik" diye konuşuyor.
 
İtalyan markaları ile kalite açısından boy ölçüşüyoruz

Türkiye'nin mobilya kalitesinde İtalyan markalarından aşağı kalmadığını ileri süren Masko Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı, "İtalyan markaları ile aynı kaliteyi yakaladığımızı iddia edebilirim. Hatta, onlarla aynı kalitede bir Türk mobilyasının en az yüzde 40 daha uygun fiyata alınabileceğini söyleyebilirim" diyor. Masko'nun ise İstanbul şehir içinde, önemli caddelerde yer alan marka mobilyalara göre yüzde 20'yi bulan fiyat avantajı sunduğunu iddia eden Hasan Karcı, "Bu çarşıda, mobilyacılara özel üretim yaptırma şansınız da var. Zaman zaman müşterinin ayağını alıştırmak için de kampanyalar yapıyoruz. 778 mağaza bulunan, 483 bin metrekare alana yayılan Masko'da yaklaşık 25 mağaza boş. Böyle büyük bir alanda bu kadar boş mağaza olması normal" ifadelerini kullanıyor.

Ciroları geçen yıl ile aynı seviyede tutmak başarı olur

Mağazaların cirosal anlamda krizin ilk aylarında ciddi kayıp yaşadığını söyleyen Hasan Karcı, "Cirolarımızı geçen yıl ile aynı tutmaya çalışıyoruz, ama Türkiye'de satışlardaki yüzde 35'lik genel gerilemenin, Masko'yu en az şekilde etkilediğini söyleyebilirim. İstanbul'da caddedeki (Bağdat Caddesi) boşluk oranına bakıyoruz ve aynı şekilde Masko'yla karşılaştırıyoruz. Masko'da büyük boşluk yok. Bağdat Caddesi'ne indiğinizde ciddi boşluk var, ama bizim burada böyle bir şey yok" diyor. Hasan karcı, Masko'da boş dükkan sayısını 20'lerde tutmanın büyük başarı olduğunu düşünüyor. İkitelli OSB içinde bir site olarak faaliyet gösteren Masko'nun TEM'e ve İkitelli OSB'deki diğer sitelere 4 kilometre cephesi olduğunu kaydeden Hasan Karcı, "20 de sokak var. Her sokağın boyu 150 metre. İçerideki toplam yol uzunluğu 10 kilometre" bilgisini veriyor.
 
Otomobil kampanyası başarılı oldu bu kez Eylül'de daire vereceğiz

MASKO'nun krizden daha az etkilenmesi ve müşterinin ayağının alışması için geçen yıl bir tanıtım çalışması içine girdiklerini hatırlatan Masko Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı, "İnternet sitemize giren, 700'ü aşkın mağazadan alışveriş yapan müşteriler arasından çekiliş yaptık ve otomobil verdik. O çalışmada büyük başarı elde ettiğimizi söyleyebilirim" diye konuşuyor. Kısa zaman içerisinde de, bir talihliye daire vereceklerini bildiren Hasan Karcı, bu kampanyanın tarihini ise "eylül" ayı olarak veriyor.  "Yeni sezona girerken böyle bir projemiz olacak" diyen Hasan Karcı, İstanbul'un diğer mobilya çarşısı Modoko'nun da kampanyalar yaptığını hatırlatarak sektör için yapılan tüm kampanyaları memnuniyetle karşıladıklarını, kim ne yaparsa yapsın minnet duyduklarını belirtiyor.

Ali ÖZTÜRK/Hürriyet


Geri Dön