İnşaat malzemeleri ihracatına Kovid-19 dopingi!
ABD ve Avrupa’dan pay alan Türkiye inşaat malzemeleri sektörü, bunun da etkisiyle 2020'de ihracatını yüzde 16,2 artırdı. İTO İnşaat Malzemeleri Komitesi Meclis Üyesi Ertuğrul Yılmaz, sektöre ilişkin açıklamalarda bulundu.
Türkiye, Kovid-19 salgınına rağmen 2020 yılında yüzde 1,8 oranında büyüdü. Dünya'da yer alan habere göre; yeni konut satışları yüzde 8,2 azalsa da inşaat sektörü yüzde 7,1 oranında büyüdü. İnşaattaki bu büyümede inşaat malzemeleri satışların da etkisi büyük oldu. İnşaat malzemeleri satışları Kovid-19 salgınının ilk ayında adeta durma noktasına gelse de kalan 9 ayda çok iyi bir performans sergileyerek yılı yüzde 30’un üstünde büyüme ile tamamladı.
İnşaat malzemeleri sektöründeki gelişmelere ilişkin açıklamalarda bulunan İstanbul Ticaret Odası (İTO) İnşaat Malzemeleri Komitesi Meclis Üyesi ve Ert Yapı Market Yönetim Kurulu Başkanı Ertuğrul Yılmaz, “İnşaat malzemeleri satışında dünyada çok iyi bir yere geldik. Çin’in kaybettiği pazarlara girmeyi başardık. Elde ettiğimiz kazanımları kaybetmemek ve o pazarlarda kalıcı olmak için artık çok daha dikkatli olmalı ve stratejik kararlar almalıyız” diye konuştu.
Pandemi ile lüks tüketim yerini, ihtiyaca bıraktı
İnsanların dışarıya çıkamaması sebebiyle lüks tüketimin azaldığını, eve kapanmasıyla beraber ise eve yönelik ihtiyaç tüketiminin arttığını belirten Yılmaz, “İnşaat malzemeleri sektöründe ve özellikle banyo, mutfak gibi ıslak hacimli ürünlerin satışında ikinci çeyrekte başlayan büyüme trendi yılın tamamında sürdü” açıklamasında bulundu.
Özellikle seramikte dünya üretiminde ilk sıralarda bulunan Çin, İtalya ve İspanya’da fabrikaların bazılarının kapandığını, bazılarının ise üretimlerini düşürdüğünü kaydeden Yılmaz, “Bu ülkelerdeki daralmanın ardından inşaat malzemeleri üretiminde sanayi altyapısı oldukça sağlam olan Türkiye, Hindistan ve Brezilya gibi ülkelere dönük talep artışı yaşanmaya başlandı. Hükümetimiz bu süreçte başarılı politikalar ile bizleri destekledi, özellikle ABD ve Avrupa, malzeme alımında Türkiye’yi tercih etti. Burada Türkiye’nin kalitesinin etkisi de önemli rol oynadı. Sonuçta 2020 yılının tamamında inşaat malzemeleri ihracatı yüzde 16.2 artarak 21.2 milyar dolara ulaştı. İnşaat malzemelerinin genel ihracat içindeki payı da yüzde 2.4’e yükseldi. Seramik ihracatı ise yüzde 31.7 artış gösterdi. 2020 yılının son çeyreğinde 47.2 oranla ihracata net katkısı en yüksek sektör inşaat seramikleri oldu. Rakamlar inşaat malzemeleri sektörünün ihracattaki önemi de gözler önüne sermiş oldu.” dedi.
"Yeni yatırımlar yapılması gerekiyor"
İnşaat malzemeleri ihracatının 2021 yılının ilk iki ayında da geçen yıla göre yüzde 2 civarında artış kaydettiğine dikkat çeken Yılmaz, bu artışın ilerleyen aylarda da artarak devam edeceğini öngördüklerini dile getirdi.
Çin, İtalya ve İspanya’nın varlığını azalttığı pazarlarda Türk firmalarının oldukça başarılı grafikler çizdiklerine dikkat çeken Yılmaz, "Bu pazarları kaybetmememiz gerekiyor. Bunun için bütün sektörün fizibilite çalışmalarını yaparak kapasite artırması ya da yeni yatırımlar yapması gerekiyor. Bu pazarlar kolay kazanılmış gibi görünse de yine aynı şekilde kolay kaybedilebilir. Bu nedenle üreticilerimize çok büyük görev düşüyor. Hükümetimiz de bu konudaki desteğini sürdürmeye devam ederse ABD ve Avrupa gibi pazarlarda Türk ürünlerinin önemli bir pay alması çok zor görünmüyor. Yeter ki kaliteli üretimimizden taviz vermeyelim ve kararlı olalım." şeklinde konuştu.