Irmak-Karabük-Zonguldak demiryolu hattına ilk çivi 75 yıl sonra çakılacak!
Binali Yıldırım, 1937 yılında yapımı tamamlanan Irmak-Karabük-Zonguldak demiryolu hattına 75 yıldır tek bir çivi dahi çakılmadığını belirterek, demiryollarının yenilenerek, yeniden ayağa kaldırıldığını söyledi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, 1937 yılında yapımı tamamlanan ve 75 yıldır tek bir çivi dahi çakılmayan Irmak-Karabük-Zonguldak demiryolu hattının, Rehabilitasyonu ve Sinyalizasyonu Projesinin temel atma töreninin 15 Mayıs Salı günü gerçekleştirileceğini belirterek, ''Sadece bölgedeki ulaşım ve taşımayı sağlamakla kalmayacak olan hattın, aynı zamanda Karadeniz-Başkent, Karadeniz-Akdeniz yük aksını işlevsel hale getirmesi hedefleniyor'' dedi. Yıldırım, 1937 yılında yapımı tamamlanan Irmak-Karabük-Zonguldak demiryolu hattına 75 yıldır tek bir çivi dahi çakılmadığını belirterek, demiryollarının yenilenerek, yeniden ayağa kaldırıldığını söyledi. ''İstiklalimizin lokomotifi olan demiryolları, istikbalimizin de lokomotifi olmaya devam edecek'' diyen Yıldırım, demiryollarının yenilenme çalışmalarının 2003 yılından itibaren devlet politikası olarak ele alınarak, öncelikli bir sektör haline geldiğini ifade etti. Göreve geldiklerinde uzun yıllardır ihmal edilen, unutulan demiryollarıyla karşılaştıklarını, demiryollarının, ülkenin yükünü çekecek yerde, yük olan bir kuruluş haline geldiğini anlatan Yıldırım, kaderine terk edilmiş hatları yenilemeye başladıklarını ve Türkiye'yi Yüksek Hızlı Tren (YHT) ile tanıştırdıklarını kaydetti. ''Proje maliyetinin yüzde 85'i AB'den'' Irmak-Karabük-Zonguldak arasındaki mevcut hattın sinyal ve telekomünikasyon alt yapısının tamamlanmasıyla, sadece bölgedeki ulaşım ve taşımayı sağlamakla kalmayacağını, aynı zamanda Karadeniz-Başkent, Karadeniz-Akdeniz yük aksını işlevsel hale getirmeyi hedeflediklerini ifade eden Yıldırım, bu amaçla 15 Mayıs'ta Karabük Tren İstasyonunda, Irmak-Karabük-Zonguldak Demiryolu Hattı Rehabilitasyonu ve Sinyalizasyonu Projesi temel atma töreninin gerçekleştirileceğini belirtti. Bir taraftan yeni demiryollarını yaptıklarını, öte yandan mevcut yolların yenilenmesi, sinyalizasyon, telekomünikasyon ve altyapı iyileştirme çalışmalarının hızla devam ettiğini bildiren Yıldırım, ''Bu çalışmaların bir tanesini de Irmak-Karabük-Zonguldak demiryolu hattında gerçekleştiriyoruz. 1937 yılında kömür cevheri taşımak için yapılan bu hat, 75 yıldır adeta kaderine terkedilmiş. Kimse elini dahi sürmemiş. Biz, şimdi bu hattı tamamen yeniliyoruz ve sinyalizasyonlu hale getiriyoruz. Kömür ve cevher yolu olan 415 kilometrelik tek hatlı Kırıkkale (Irmak)-Karabük-Zonguldak demiryolunun sinyalizasyon, telekomünikasyon ve alt yapı iyileştirmesi projesinin yapım maliyetinin yüzde 85'i olan 451 milyon lira Avrupa Birliği hibesiyle karşılanacak. Bu miktar şu ana kadar Avrupa Birliği'nden alınan en büyük hibedir. Projenin yapımına 25 Ocak'ta başlandı'' diye konuştu. Projenin genel hedefinin mevcut Irmak-Karabük-Zonguldak demiryolu hattının modernizasyonu ile güven seviyesinin artırılması ve seyahat süresinin kısaltılması olduğuna dikkati çeken Yıldırım, Yüksek Hızlı Tren projeleriyle eş zamanlı olarak mevcut demiryolu hatlarını da yenilediklerini, sinyalli ve elektrikli hale getirdiklerini söyledi. Yolcu ve yük taşımacılığını dengeli bir şekilde geliştirmeyi hedeflediklerini ifade eden Yıldırım, ''Diğer yandan da yerli demiryolu endüstrisi geliştirilmeye çalışılıyor. Kendi hızlı tren raylarımızı, traverslerimizi, bağlantı elemanlarımızı Türkiye'de üretilecek endüstriyel bir alt yapıya kavuşturduk'' dedi. Bakü-Tiflis ve Marmaray projeleri ile İpek Demiryolu projesini hayata geçirdiklerini anımsatan Yıldırım, diğer yandan organize sanayi bölgeleri ve üretim merkezlerini demiryolu ile limanlara bağladıklarını, aynı zamanda lojistik merkezler kurmak suretiyle Türkiye'yi lojistik üs haline getirdiklerini söyledi. 2023'e kadar 10 bin kilometre Yüksek Hızlı Tren yolu, 4 bin kilometre konvansiyonel demiryolu yapmayı hedeflediklerini kaydeden Yıldırım, önümüzdeki süreçte demiryolu yapımında ve taşımacılığında kazandırılan mevcut ivmeyi daha ileri noktaya götürmek için gerekli planlamayı yaptıklarını anlattı. Irmak-Karabük-Zonguldak demiryolu hattı 415 kilometre uzunluğundaki Irmak-Karabük-Zonguldak demiryolu hattı, Ankara-Kayseri demiryolu hattı üzerinde bulunan Irmak'tan başlayıp Zonguldak'ta sona eriyor. Irmak, Çankırı, Çerkeş, Ülkü, Karabük, Filyos, Çatalağzı ve Zonguldak gibi önemli istasyonların bulunduğu hat, elektrifikasyonsuz-sinyalsiz ve tek hatlı olarak 1937 yılında tamamlandı. Yük ve yolcu taşımada kullanılan hattın, Irmak, Karabük ve Zonguldak arasındaki tüm kısımlarda yük taşınıyor. Yük taşınmasındaki ana müşteriler Ülkü'de yer alan Kardemir Karabük Demir Çelik Fabrikaları ve Çatalağzı Termik Santrali. Hat üzerinde yük taşınmasında faaliyet gösteren bir diğer önemli kuruluş ise Çaycuma'da yer alan kağıt fabrikası. Kuzeyde Zonguldak ile Karabük arasında taşınan ana mal kömür iken güneyde Irmak ve Karabük arasında taşınan ana mal cevherdir. Bu hat yukarıda sayılan kurumların işleyişi için çok büyük öneme sahip. Hat üzerindeki yolcu taşıma faaliyetleri kuzeyde Karabük ve Zonguldak arasında yoğunlaştı. Bu kısımda demiryoluyla yolcu taşımacılığı neredeyse karayoluyla yolcu taşımacılığı ile mukayese edilebilir türden. Yolcu taşımacılığında en önemli istasyonlar Zonguldak, Çatalağzı, Gökçebey ve Karabük. Projenin Kapsamı 1999 yılında gerçekleştirilen Helsinki Zirvesi'nden sonra, Türkiye'nin AB adaylığının kesinleşmesiyle AB'ye katılım süreci ve Trans-Avrupa Ağları'na (TEN) adaptasyon büyük önem kazandı. Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne katılımı yönünde yaptığı hazırlıklar mevzuatın uyumlaştırılması ve kamu kurum ve kuruluşlarının yeniden yapılanmasının yanı sıra gerekli altyapısını geliştirmesini kapsıyor. Türkiye'nin ulusal ulaştırma politikasının ana konuları ulaştırma modlarının mümkün olan en iyi şekilde entegrasyonunu sağlayarak dengeli, rasyonel ve verimli bir ulaştırma alt yapısı oluşturuyor. Bu çerçevede yük taşımacılığını demiryollarına çekmek, ana limanları lojistik merkezlere dönüştürmek ve ulaştırma modlarının güvenliğini artırmak ana amaç oldu. Irmak-Karabük-Zonguldak Demiryolu hattı Karadeniz'den Anadolu'ya geçişi sağlayan çok önemli bir koridor üzerinde yer alıyor. Bu hattın altyapısını ve kapasitesini geliştirmek Türkiye'nin ekonomik ve bölgesel gelişmişliğine büyük yarar sağlayacak. Bu nedenle, proje kapsamında mevcut durumdaki demiryolu altyapısının modernize edilmesi gerekiyor. AA