28 / 12 / 2024

İstanbul’a seyir terası projesi gerçeğe dönüşme yolunda!

İstanbul’a seyir terası projesi gerçeğe dönüşme yolunda!

TİM eski Başkanı Oğuz Satıcı’nın İstanbul’a seyir terası projesi gerçeğe dönüşme yolunda. Köprünün altına konulacak yıldız şeklindeki platform için Ulaştırma Bakanı da yeşil ışık yaktı...



Oğuz Satıcı’nın İstanbul’a seyir terası projesi gerçeğe dönüşme yolunda. Köprünün altına konulacak yıldız şeklindeki platform için Ulaştırma Bakanı da yeşil ışık yaktı.


TİM eski Başkanı Oğuz Satıcı, çok uzun zamandır İstanbul için hayal ettiği bir projeyi hayata geçirmek için çabalıyor. Proje İstanbul’a bir seyir terası kazandırmayı amaçlıyor, adı da İstanbul’un Yıldızı projesi. Boğaz Köprüsü altına yıldız şeklinde camdan, iki yaka arasında gidip gelen hareketli bir teras sistemi bu. Malum birçok şehirde şehrin en güzel manzarasını görebileceğiniz seyir terasları var. Oğuz Satıcı da İstanbul’daki bu eksiklikten yola çıkmış. Hatta bu projeyi hayal ettiği ve hazırladığı tarih 2006. Uzun zamandır uyuyan bu projeyi gerçekleştirmek için Oğuz Satıcı, şu günlerde yine temaslarda. Projeyi Oğuz Satıcı kadar destekleyen ve gerçekleşmesini isteyen bir diğer isim de İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş. Oğuz Satıcı, görüşmemizde Bakan Binali Yıldırım’ın da kısa süre önce ‘Artık bu projeyi hayata geçirelim’ dediğini anlattı.


- 2006’da hazırladınız bu projeyi. Niye bugüne kadar bekledi? Tehlikeli mi bulunuyor, maliyeti mi yüksek, güvenlik hassasiyetleri mi var?


Bu projeyi 2006’da büyük bir heyecanla hazırladım. Hâlâ da heyecanım sürüyor. Sayın Başkan Kadir Topbaş’la bir Londra seyahatinde ‘İstanbul’un da böyle şeylere ihtiyacı var’ görüşüyle başladı her şey.


- London Eye gibi...


Evet. Birçok şehirde var bu tip yapılar. London Eye’i yılda 3.5 milyon kişi ziyaret ediyor. İstanbul’da neden böyle bir yer olmasın? Benim ofisim o dönemde Gümüşsuyu’nda Devres Han’daydı. Manzaraya ve köprüye bakarken bu proje birden aklıma geldi. O zaman hemen yerimden fırlayıp Ortaköy’e geldim. Kabataş Erkek Lisesi mezunuyum. Oralarda geçti hayatım. Sonra mimar mühendis arkadaşları getirdim. Köprünün altında bir kızak sistemi var. Köprü onarımları ve temizliği için yapılıyor bu. Onlarla bu proje nasıl hayat bulabilir diye araştırmaya başladık. ‘Köprünün altına yıldız şeklinde platform koyalım bu da iki yaka arasında gidip gelsin ve bu seyir esnasında kendi çevresinde dönsün’ fikri çıktı ortaya. Bu tamamen seyir amaçlı.


Pekin TV kulesini yaptı


- Köprü için böyle bir ek yapı tehlikeli değil mi?


Köprünün yapımında çalışmış şirketlerle irtibat kurdum, mühendislerle çalıştım. Herkesin sorduğu bir soru var, ‘Bu, köprüye ek bir yük getirir mi? Köprü bunu tartar mı?’


Bu soruların hepsinin yanıtını veriyoruz. Köprü 600 bin ton yük taşımak üzerine planlanmış. Yüzlerce araç aynı anda gidip geliyor. Yük açısından bir sorun yok. İTÜ’ye müracaat ettik, çalıştık onlarla. ‘Faydalı Aygıt’ diye bir çalışma verdiler bize. Ben İstanbul için yapılacak bu işin İstanbul’daki üniversite tarafından yapılmasını arzu etmiştim, öyle de oldu.


- Tasarımı nasıl gerçekleştirildi?


Ben TİM Başkanı’yken tasarımcılar, mimarlarla çok yakın çalıştım. Mimar Gökhan Avcıoğlu’na ‘Bana teknik olarak yurtdışından bu işlerin en iyisini bul’ dedim. ‘İngiltere’de Cecil Balmond var’ dedi. Yale’de ders veren çok önemli hoca aynı zamanda. Pekin TV Kulesi’ni, Avusturalya’daki Opera Binası’nı yapmış. Birçok mimarın da çözüm ortağı. Onu tanımak bizim için büyük onur oldu. Yaptığımız işleri inceledi. Cecil Balmond, İstanbul’a İstanbul’un Yıldızı projesi için geldi. Sonra da Kadir Topbaş’a da bir sunum yaptı. Kadir Topbaş da bu projeye çok inandı.



Hatta 2010 Kültür Başkent’inin kapak projesi oldu. Cumhurbaşkanı ve Başbakan da beğendi projeyi. Büyük ilgi çekecek diye düşünüldü ancak yapılamadı.


- Neden?


Uyudu bu proje. Bir türlü uygulanamadı. Türkiye’nin siyasi dinamikleri o kadar farklı ki olmadı. 2006’dan bu yana Başbakan da biliyor. Binali Yıldırım’la geçenlerde bir araya geldik. O da ‘artık bu projeyi yapalım. İhmal ettik bugüne kadar’ dedi.


- Yapılacak diyebilir miyiz?


Umarım. Bunun mühendislik sorunu yok. İktisadi olarak da sorunu yok. Ben bunu İstanbul’a hediye ediyorum. Ben yapayım, işleteyim demiyorum. İsterse ihale açar yaparlar, isterlerse Belediye yapar. Kimseyi bulamazlarsa ben bunun yatırımcılarını bulurum.



Bir yılda biter, insanlar yıllarca kuyruk olur


- Ne kadarlık bir yatırım gerekiyor bu proje için?


40-50 milyon dolarla yapılır. Esas yatırım zaten yapılmış köprü var. Köprü gerdanlıksa bu da Kaşıkçı Elması olacak.


- Bu proje kısa zamanda gelir de getirir. Sonuçta her gün yüzlerce kişi seyir terasına gelir. Turistler gelir..


Kesinlikle öyle. Halka açık bir yer olacak. Restoran olmayacak. 16 saat çalışabilir.


- Bir sefer ne kadar sürüyor, kaç kişiyi taşıyabiliyor?


110 kişi alabiliyor. 15-20 dakika sürüyor. Ben yıllarca burada kuyruk olacağını düşünüyorum. Aslında daha sonrasında ikinci köprüye de yapılabilir. Bence öncelik Boğaziçi Köprüsü çünkü tarihi yarımadayı da görüyor. İstanbul’un Yıldızı, İstanbul’un yeni sembolü olur.


- Yapımı ne kadar sürer?


1 yıl içinde biter.


- Köprü trafiğini etkiler mi?


Köprü zaten revizyona alınacak, köprü revizyona alındığında köprü yeni elbisesiyle ortaya çıkar. Ben patentini Avusturya’dan aldım. Bu tip projelerde Avusturya patent veriyor. Foto çekimleri ve hediyelik eşya satışı gibi şeyler de olur içinde. İstanbul’a gelen tüm turistlerin uğrayacağı bir yer olur.


Elif Ergu/ Vatan Gazetesi


Geri Dön