23 / 12 / 2024

İstanbul'daki 2 metro hattının yapımına başlanıyor!

İstanbul'daki 2 metro hattının yapımına başlanıyor!

İstanbul Büyükşehir Belediye’nin 2016 yılı bütçesini Belediye Meclisi’ne sunan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Ataköy-İkitelli Metrosu ile Ümraniye, 13 kilometrelik Bostancı-Dudullu Metrosu’nun yapımına başlanacağını söyledi




İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Kadir Topbaş, Belediye Meclisi’ne 2016 bütçesini sundu. İstanbul’un, Türkiye’nin ve dünyanın taşıyıcı gücü olduğunu vurgulayan Kadir Topbaş, “Meclis üyelerimizin ve bürokratlarımızın desteğiyle bütçe yönetimimizdeki başarımız oldukça yüksek. Bütçemiz yüzde 99’larda gerçekleşiyor. Bir ülke özelliği taşıyan bu şehir, ekonomik olarak da dünyanın 127 ülkesinden büyük” dedi.


İBB’nin 2016 yılı bütçesinin 16 milyar 100 bin lira, İSKİ ve İETT ile birlikte 24 milyar lira, şirket ciroları dahil konsolide bütçenin ise 38 milyar 600 milyon lira olacağını açıklayan Topbaş, “Görevde olduğum 11 yılda İstanbul’a 69,4 milyar lira yatırım yaptık. 2016’da da toplam 16 milyar 300 milyon lira yatırım yapacağız. Gelecek yılsonunda yatırımlar toplamımız 97,6 milyar liraya ulaşacak” dedi.


KREDİ KURULUŞLARINDAN İBB’YE TAM NOT


Topbaş, konuşmasında Uluslararası Kredi Derecelendirme Kuruluşu FITCH’in İBB’nin uzun vadeli kredi notunu yükselttiğini, Japon Kredi Derecelendirme Kuruluşu JCR’nin ise İBB’yi en yüksek düzeyde yatırım yapabilir kategoride gösterdiğini söyledi. Bu sonuca güçlü performans ve sağlam mali yapı sayesinde ulaştıklarını belirten Topbaş, Hazine garantisi olmadan sadece Başkan olarak kendisinin imzasıyla Avrupa Yatırım Bankası gibi kuruluşlardan metro kredisi aldıklarını hatırlatarak, son kredi notlarının İstanbul’un yatırım yapılabilir bir kent olduğunu açıkça gösterdiğini kaydetti.


Topbaş, “Her geçen yıl bütçemizi biraz daha geliştirerek geleceğe emin adımlarla yürüyoruz. Geçmişte bir takım sıkıntılar yaşayan belediyeden, dönemimizde devlet gibi büyük yatırımlar, hatta metrolar yapan bir belediye haline geldik. Bütçemizle de Türkiye ve dünyaya örnek oluyoruz” dedi.


EN BÜYÜK PAY ULAŞIMA


Topbaş, bütün gelişmiş şehirlerde ulaşım problemi yaşandığına dikkat çekerek, İstanbul’un toplu ulaşım sistemlerini daha da geliştirmek adına bütçede en büyük payı ulaşıma ayırdıklarını söyledi. 8 milyar 42 milyon liralık ulaşım yatırımı yapacaklarını bildiren Topbaş, Çevre yatırımlarına 5 milyar 818 milyon lira ayırdıklarını, Kültür-Sanat, Sağlık ve Sosyal Yardımlar ile diğer alanlardaki yatırımların da artarak devam edeceğini ifade etti.


2 METRO HATTININ YAPIMINA BAŞLANIYOR


Topbaş, “İstanbul’da gelecek yılsonunda günlük 7 milyon kişi raylı sistemleri kullanır hale gelecek. İstanbul, 2019 yılı sonunda da 11 milyon kişinin günlük raylı sistemleri kullandığı bir şehir olacak. Sizlere güzel bir haber vermek istiyorum” diyerek; Bakırköy, Bahçelievler, Bağcılar, Küçükçekmece ve Başakşehir’den geçen 13 kilometrelik Ataköy-İkitelli Metrosu ile Ümraniye, Kadıköy ve Ataşehir’den geçen yine 13 kilometrelik Bostancı-Dudullu Metrosu’nun ihale ve sözleşme süreçlerini tamamladıklarını ve önümüzdeki haftadan itibaren yapım aşamasına geçeceklerini söyledi.


10 METRO HATTINA EŞ ZAMANLI START…


2019 yılı sonunda İstanbul’un 483 kilometre raylı sisteme kavuşacağını vurgulayan Topbaş, 2016 yılında raylı sistemlerde tarihi bir hamle yaparak 10 metro hattının yapımını başlatmayı hedeflediklerini açıkladı. 2016’da 3. Havalimanı için 2 ayrı metro hattında ve 3 Katlı Tüp Geçiş projesinde somut adımlar atılmış olacağına da dikkat çeken Topbaş, göreve geldiklerinde 45 kilometre olan raylı sistem hattını 145 kilometreye çıkardıklarını hatırlattı.


Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü; “Belediye olarak 49 kilometre metro inşaatımız devam ediyor. Ulaştırma Bakanlığı’nın yapımına başladığı 72 kilometrelik metro hatlarıyla birlikte İstanbul’da toplam 121 kilometre raylı sistem inşaatı hızla sürüyor. İhalesi yeni tamamlanan 27 kilometrelik hat ile ihale hazırlıklarını sürdürdüğümüz 102 kilometrelik hattı ve Ulaştırma Bakanlığı’nın ihale hazırlıklarını sürdürdüğü 88 kilometrelik hatlar da 190 kilometreyi buluyor. Bütün bu hatların toplam uzunluğu 483 kilometre. Bütün bu hatlar tamamlandığında İstanbul daha çok yeraltından seyahet edilen modern bir şehir haline gelecek. Şu anda bile 10 bin civarında insan metrolar ve atıksu tünelleri için yeraltında çalışıyor.”


Bu 10 hat arasında bulunan Eminönü-Alibeyköy Tramvayı’na 2016’da başlayacaklarını, hattın yanında bisiklet yolunun da yer alacağını dile getiren Topbaş, “Böylece bu güzergahta otobüslerden arınmış çok farklı bir doku ortaya çıkacak” ifadelerini kullandı.

 

2016 YILINDA YAPIMINA BAŞLANACAK HATLAR


1.     GÖZTEPE-ATAŞEHİR-ÜMRANİYE

2.     ÇEKMEKÖY-SULTANBEYLİ

3.     ÇEKMEKÖY-TAŞDELEN-YENİDOĞAN

4.     KAYNARCA-TUZLA

5.     PENDİK-KAYNARCA

6.     BAĞCILAR-HALKALI

7.     BAŞAKŞEHİR-KAYAŞEHİR

8.     MAHMUTBEY-BAHÇEŞEHİR

9.     YENİKAPI-SEFAKÖY (Devamı Beylikdüzü-Ulaştırma Bak.)

10.   EMİNÖNÜ-ALİBEYKÖY (Tramvay)


5 YENİ KARAYOLU TÜNELİ DAHA…


İstanbul’da 3 tünel yolu devreye aldıklarını ve bu bölgelerde trafikte rahatlamalar olduğunu aktaran Topbaş, bu yatırımların devamını getirmek ve karayollarının rahatlaması adına 5 yeni tünel projesine daha start vereceklerini müjdeledi.


1.     DOLMABAHÇE-LEVAZIM

2.     LEVAZIM-BALTALİMANI

3.     BALTALİMANI-AYAZAĞA

4.     AYAZAĞA-ÇAYIRBAŞI

5.     SARIYER-ZEKERİYAKÖY


İSKİ ARTIK KENDİ ENERJİSİNİ ÜRETECEK…


Topbaş, su ve atıksu arıtmalarında kullanılan elektrik nedeniyle en büyük enerji tüketicisi konumundaki İSKİ’nin, kendi enerjisini üretecek olmasını İstanbul için bir başka tarihi adım olarak nitelendirdi. Yılda 380 milyon liralık enerji tüketen İSKİ’nin Edirne şehri kadar tüketim yaptığının altını çizen Topbaş, “2016 yılında başlayacağımız projeyle İSKİ, rüzgar ve güneş enerji santralleri kurarak enerji üretmeye başlıyor. Bir takım siyasi yada başka mülahazalarla asla su kesintileri yapmayız. İnsanın olduğu her yere hizmet sorumluluğunu taşıyoruz. Bu su kesintilerinin çoğu elektrik kesintisinden yaşanıyor. Bundan dolayı İSKİ bu sıkıntılara bir daha düşülmemesi için dev jeneratörler aldı” şeklinde konuştu.


İstanbul’un barajlarının dolu olduğunu belirten Topbaş, Melen 3 İsale Hattı ile Melen Barajı’nın 2016’nın sonunda tamamlanacağını, ancak İstanbul’a ileri su teknolojisini getirmek adına deniz suyundan içme suyu elde etmek için çalışma başlattıklarını söyledi. Yakın bir tarihte bunun ihalesini yapacaklarını belirten Topbaş, “İstanbul olarak bu teknolojiyi yakalayalım. Üniversitelerimiz bu alanda gelişsin ve gelecekteki olası iklim krizinde bu çalışmamız Türkiye’nin kazanımı olsun istiyoruz” diye konuştu.


Çevreyle ilgili çok büyük yatırımlar yaptıklarının altını çizen Topbaş, kimsenin bilmediği en büyük çevre yatırımını İSKİ havzalarındaki kamulaştırmaların oluşturduğunu kaydetti. 1994’ten bugüne yaklaşık 30 milyon metrekare alanın kurtarılarak yeşillendirildiğini vurgulayan Topbaş, kendi dönemlerinde 2 bin 200 bina yıkıp, değer artışlarını hesaplamadan dahi kamulaştırmaya 3 milyar lira harcadıklarını söyledi.


2016 İLERİ BİYOLOJİK ARITMADA HASAT YILI…


İleri biyolojik arıtma tesisleri için 2016’nın tam bir hasılat yılı olacağını dile getiren Topbaş; Büyükçekmece, Selimpaşa-Silivri ve Çanta ileri biyolojik arıtma tesislerinin gelecek sene devreye gireceğini söyledi. Tuzla, Baltalimanı ve Yenikapı ileri biyolojik arıtma tesisleri için de ihaleye çıkılacağını bildiren Topbaş, “Kentin denizlerinin, derelerinin temizlenmesi yaşam kalitesinin artması adına çok önemli çalışmalar. Balıkçılarımız, bu temizlik nedeniyle denizlerimizdeki balık akınlarının geçmişe göre çok daha iyi olduğunu söylüyor. Baltalimanı’ndan açtığımız tünel sayesinde Haliç’te şu anda sahilden balık tutulduğunu görebilirsiniz” ifadelerini kullandı.


Dere ıslahlarında da ciddi mesafe kat ettiklerini aktaran Topbaş, 2004’e kadar 251 kilometre dere ıslahı yapıldığını, 11,5 yılda 189 kilometre dere ıslahı gerçekleştirdiklerini ve 90 kilometrelik dere ıslah çalışmasının da devam ettiğini anlattı.


Kurbağalıdere’nin ıslah çalışmalarında sona yaklaşıldığını müjdeleyen Topbaş, yeraltında metro yapar gibi TBM makineleriyle tünel inşa etiklerini, ıslah çalışmasında bugüne kadar 185 milyon lira harcadıklarını ve çalışmanın toplam 364 milyon liraya mal olacağını kaydetti.


JAPONYA VE AMERİKA’DAKİ KATI ATIK SİSTEMİ İSTANBUL’DA…


Topbaş, katı atık bertaraf teknolojisinde İstanbul için yeni bir dönüm noktasının geldiğini belirterek, “Japonya, Amerika ve Almanya başta olmak üzere gelişmiş ülkelerdeki teknolojiyi barındıran Odayeri Katı Atık Yakma Tesisi için son aşamaya geldik. Burada çevreye zarar verilmeden günde 3 bin ton katı atık bertaraf edilecek. Üretilen enerjiyle 1,5 milyon kişinin elektrik ihtiyacı ve 3. Havalimanının ısınma ihtiyacının yarısını karşılanacak. Bu çevreci projenin ekonomiye katkısı da çok büyük olacak. İleride bu tesislerin sayısını arttıracağız” şeklinde konuştu.



İSTANBUL’A KAZANDIRAN ÇEVRE YATIRIMLARI


“Aksaray’da yıkımı yapılan İSKİ binasın altını otopark. Üstünü de park yaparak çevreye duyarlı bir çalışma ortaya çıkartacağız” diyen Topbaş, aynı şekilde Maçka Küçükçiflik Parkı’nın karşısındaki arazinin üstündeki binaları da yıktıklarını ve bu arazinin de yeşil alan olacağını söyledi. “Küçükçiflik Park ile ilgili projemiz de var. O vadide hiçbir yapının olmamasını öngördüğümüzü ifade ediyorum” ifadelerini kullanan Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü;


“Çırpıcı Parkı da çok yüksek bedeller ödenerek halka açılan dev bir park olarak hizmete alındı. Bu anlayışımız 2016’da da devam edecek. Başbakanımız Ahmet Davutoğlu’nun ifade ettiği, İstanbul’da 5’er bin metrekarelik altları otopark üstü yeşil alan olan en az 200 yeni park çalışmasıyla ilgili proje çalışmalarımız devam ediyor. Yoğun yapı adaları içerisindeki bazı bölgelerde yapacağımız bu parklar birleştirilerek 10 bin metrekareye de çıkabilir. Bu alanlarda kimseyi mağdur etmeden kentsel transfer yaparak nefes alınacak alanlar ortaya çıkacak. İnsanların dinlenip nefes alabileceği ve çocukların oynayabileceği bu mekanlar için somut adımlar atıldı. 2016 bu alanda da çok önemli gelişmeler olacak. İstanbul’un marka değeri olan İGDAŞ’ı da İstanbul halkına arz edeceğiz. Dünyada olmayan bir yöntemle öncelik abonelerin olacak. Devrim niteliğinde bir kararla bu şirketimizi halkımıza açacağız. Vakti geldikçe diğer şirketlerimizi de halkımızla paylaşacağız.”


İBB şirketlerinin de 2016’da bir çok yeniliğe imza atacağını belirten Topbaş, Belbim’in İstanbulkart’ı elektronik para kartı haline getireceğini vurgulayarak, “Kredi kartı değil, bir cüzdan, nakit para gibi her yerde geçebilecek bir kart. İnsanlarımız bu kartla rahatlıkla her yerde alışveriş yapabilecek” dedi.


İmar AŞ’nin gayrimenkul yatırım ortaklığı şirketine dönüşeceğini, bununla ilgili adımları attıklarını anlatan Topbaş, Halk Ekmek’in  ekşi mayadan ekmek üreteceğini, 6 yeni cep otoparkının yapımına başlayacaklarını, Beltur’un işleteceği nostaljik yandan çarklı vapur yapacaklarını, İstanbulluların restoran ve kafe hizmeti verecek bu vapurla nostaljik seyahat de yapabileceğini söyledi. İBB’nin en iyi hizmeti sunmak ve insanları daha fazla mutlu edebilmek için çalışmalar yapmaya özen gösterdiğinin altını çizen Topbaş, Kiptaş’ın da 2016’da 10 bin konut hedefi koyduğunu anlattı.


KENTSEL DÖNÜŞÜM PLANI GELİYOR


Kentsel dönüşüm konusunda İBB’nin İTÜ ile birlikte Stratejik Plan hazırladığını açıklayan Kadir Topbaş, “Uygulamaya dönük master planı yapıyoruz. Sıradan kendiğilinden oluşan bir kentsel dönüşüm değil, planlı, bilimsel ve ayakları yere basan bir kentsel dönüşüm için adımları atacağız” dedi.


İstanbul’un gece görünümünü çok daha güzel hale getirmek için Aydınlatma Master Planı’nı hazırlayacaklarını da belirten Topbaş, anıtsal yapılar ve tarihi eserler başta olmak üzere, şehri farklı noktalardan çok daha güzel yansıyan bir kent haline getirmek için böyle bir çalışmaya ihtiyaç duyulduğunu dile getirdi.


MİNİAWORLD ÇOK İLGİ GÖRECEK


İstanbul’un turizmde ciddi mesafeler aldığını, ancak yıllık 12 milyon turistin yeterli olmadığını belirten Topbaş, 20 milyon turisti aşmak için İstanbul’da kongre ve fuar kampüsü kuracaklarını açıkladığını hatırlattı.


İnsanların aileleriyle geleceği bu kampüsün dünyada bir ilk ve model olacağını aktaran Topbaş, “Yenikapı’da Mimiatürk’ün iki katı büyüklüğünde Miniaworld’u kuruyoruz. Projelendirme bitti. Yine Yenikapı’ya Feshane etkinliklerini taşımak için 9 bin metrekarelik, gerektiğinde bölünebilen modern bir çadır kuracağız. Fuarlara, sergilere ev sahipliği yapacak bu alan etkinliklerin de merkezi olacak. Topkapı Kent Müzesi’nin yapımına başlıyoruz. Tekfur Sarayı ve Anemas Zindanları’nın restorasyonu bitti. Buraları müze yaparak turizme açmayı hedefledik. Haliç Tersanesi’nin bulunduğu noktada Bilim Teknoloji Müzesi kurma çalışmamızın projelendirmesinde son safhaya geldik. İstanbullular ve turistler için park ve meydanlarda var olan ücretsiz interneti de yaygınlaştırıyoruz. Otobüslerimizin tamamında ücretsiz internet olacak” diye konuştu.


1000 YENİ OTOBÜS YOĞUNLUĞU AZALTACAK


2016’da İstanbul’a 1000 yeni otobüs daha alarak yolcu yoğunluğunu azaltacaklarını ve yeni hatlar açacaklarını müjdeleyen Kadir Topbaş, engelli vatandaşların kullandıkları araçları tamir eden bir birimin de hizmet verdiğini kaydetti.



İSTANBUL KÜRESEL BAŞKENT OLUYOR


İstanbul bütün bu yatırım ve projelerle dünyanın yeni odak şehri haline gelmeye başladığını, İstanbulluların ve dünya insanlarının İstanbul’da aradıkları her şeyi bulmalarını arzu ettiklerini ifade eden Kadir Topbaş, sözlerini şöyle tamamladı;


“İstanbul’un küresel bir başkent olmasını hedefliyoruz. Başka kentlerle yarışan değil, odak şehir olsun istiyoruz. Odak şehir yaşayanların mutlu olduğu ve başkalarının da yaşamak istediği bir modeldir. Hedefimiz net, yol haritamız belli. Bu istikamette adımlarımızı atarak dünyaya yön veren beyin, fikir ve sanat gücüne sahip olanlar, küresel ekonomiyi şekillendiren büyük sektörlerin temsilcileri, dünya siyasetine doğrudan etki eden çatı kuruluşların aktörleri, küresel etki gücüne sahip sivil toplum kuruluşları İstanbul’u merkez olarak kabul etsinler istiyoruz. Dünya siyasetini doğrudan etkileyen çatı kuruluşlarını ve STK’Ların İstanbul’da olmayı yeğledikleri, küresel güce sahip bir şehri ortaya çıkartmak için çalışıyoruz. Bu hepimizin arzu ettiği ve bu kentin genlerinde olan küresel başkentin ortaya çıkmasını arzu etmekteyiz. Geleceğin İstanbul’unu sizlerle birlikte şekillendireceğiz. 2016 bütçemiz İstanbulumuza hayırlı olsun.”


Başkan Kadir Topbaş’ın konuşmasının ardından Belediye Meclisi’nde grubu bulunan partilerin temsilcileri İBB’nin 2016 Bütçesi ile ilgili görüşlerini belirtti. Değerlendirmelerin sonunda oylanan İBB’nin 2016 Yılı Bütçesi 154 kabul, 62 ret oyuyla kabul edildi.




İBB


Geri Dön